هزینه‌ ناشی از نبود کشتارگاه طیور در شهربابک باری بر دوش مصرف کننده


هزینه‌ ناشی از نبود کشتارگاه طیور در شهربابک باری بر دوش مصرف کننده

کرمان - ایرنا - نبود کشتارگاه طیور در شهربابک استان کرمان موجب شده تا مرغداران این شهرستان مرغ تولیدی خود را به صورت زنده و با قیمت حداقلی به شهرهای همجوار بفروشند که این فرآیند ضمن متضرر کردن مرغداران هزینه‌های اضافی را متوجه مصرف‌کنندگان کرده است .

به گفته مرغداران شهربابک ، در زمانی که در اکثر شهرها صف‌های طولانی متقاضیان مرغ یک مشکل محسوب می‌شود، این معضل در شهربابک تا حدودی حل شده است به طوری که در این شهرستان روزانه حدود هشت تن مرغ گرم از طریق تعاونی مرغداران توزیع می شود.

با این وجود ولی مرغداران شهربابک با مشکلاتی روبه رو هستند که شاید مهمترین آن ها نبود کشتارگاه طیور در شهرستان باشد و این وضعیت موجب صرف هزینه زیاد برای تولیدکنندگان مرغ می‌شود تا جایی که بسیاری از آنان مرغ خود را زنده و با قیمتی پایین تر به شهرهای همجوار برای فروش ارسال می‌کنند.

به گفته مرغداران ، معضل فقدان کشتارگاه اگر در شهربابک رفع شود علاوه بر اینکه آنان از تولیدات پرزحمت خود سود لازم را می برند در نهایت به نفع مصرف کنندگان هم خواهد بود.

با توجه به وجود سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی که در شهربابک ، این انتظار وجود دارد که برای ساخت کشتارگاه طیور در شهربابک اقدامی انجام شود ، زیرا ساخت این مجموعه با بهره دهی کامل می تواند ادامه کار مرغداران را تضمین کند و در کنار آن اشتغالزایی و حتی بالا بردن ظرفیت تولید را در پی داشته باشد.

به گفته کارشناسان طیور تحقق این خواسته می تواند ثبات در بازار و همچنین گسترش صنایع مرتبط با آن را در شهرستان ایجاد کند.

مدیر تعاونی مرغداران شهربابک با تشریح دشواری های صنعت مرغداری در این منطقه ، گفت: مشکل اصلی مرغداران شهربابک کمبود نقدینگی و نداشتن کشتارگاه است.

محمد خلیفه با بیان اینکه پیش از این با کمبود نهاده مواجه بودیم، افزود: در حال حاضر بطور ۱۰۰ درصد نهاده با تصمیمی که دولت گرفته از طریق سامانه بازرگاه تأمین می شود.

خلیفه اظهار داشت: در پاسخ به منویات رهبری و تحقق شعار سال از مسئولان درخواست داریم که با حمایت از صنعت مرغداری شهربابک کمک کنند مشکل نقدینگی رفع شود تا مرغداران فقط به پرورش و تولید فکر کنند.

وی نبود کشتارگاه را از دیگر مشکلات مرغداران شهربابک عنوان کرد و گفت: مرغداران شهربابک مجبورند مرغ خود را برای کشتار به شهرستان های همجوار بفرستند در صورتی که مرغ با نرخی بالاتر از نرخ مصوب در شهرستان توزیع می شود.

خلیفه تعداد مرغداری های شهربابک را ۳۴ واحد برشمرد و بیان داشت: در صورتی که در جهت حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده این مشکل با همکاری مسئولان برطرف و کشتارگاه راه اندازی شود گام مهمی در راستای زنجیره تولید برداشته می شود و می‌توانیم در تمام فصول سال با برنامه ریزی تولید مرغ زنده و توزیع گوشت آن را در سطح شهرستان با نرخ مصوب داشته باشیم.

وی از نوپا بودن تعاونی مرغداران شهربابک یاد کرد و افزود: از ۲۵ اسفند فروشگاه تعاونی راه اندازی شد و تصمیم گرفتیم مرغ زنده واحدهای تولیدی را از طریق تعاونی بارگیری و در یکی از کشتارگاه های شهرستان همجوار به صورت کارمزدی کشتار شود و گوشت آن نیز از طریق تعاونی بین مغازه های سطح شهر که کارشان خورده فروشی است توزیع شود.

خلیفه با بیان اینکه شهربابک ماهیانه ۱۲۰ هزار قطعه جوجه ریزی دارد، گفت: تولید روزانه گوشت مرغ شهربابک ۶ تن است در حالی که مصرف روزانه شهرستان به ۸/۵ (هشت و نیم) تن هم می رسد.

وی با اشاره به اینکه با رفع مشکلات ما می توانیم افزایش تولید هم داشته باشیم، ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسئولان شهرستان و حمایت از تعاونی به لحاظ تولید، مصرف، عرضه و تقاضای گوشت مرغ مشکلی در شهربابک نباشد.

سرپرست فرمانداری شهربابک نی زدر این ارتباط گفت : شهربابک یکی از معدود شهرهای استان کرمان بود که طی چند ماه گذشته خیلی دچار کمبود مرغ نشدیم.

قاسم شمسی با بیان اینکه هم اکنون مرغ آزاد و سهمیه ای در شهرستان توزیع می شود، افزود: علاوه بر آن مرغ یخ زده هم وارد بازار شهرستان شده است.

وی بیان داشت: با توجه به کمبود مرغی که طی چند روز قبل در شهربابک داشتیم نیاز به کشتارگاه طیور در شهرستانبیشتر احساس شده است که امیدوارم در سال تولید و مانع زدایی به عنوان شعار سال جدید بتوانیم مشکل نبود کشتارگاه طیور را در این شهرستان برطرف کنیم .

شمسی تصریح کرد: طی مذاکراتی که انجام شده قرار بر این است به طور مشارکت، به همت کسی که مجوز اخذ کرده و یکی از شرکت های فعال در شهربابک ساخت و بهره برداری از کشتارگاه طیور را در سال آینده داشته باشیم.

از برآیند گفته های مسئولان و تولیدکنندگان طیور شهر بابک چنین برمی آید که باید موانع قانونی بی جهت و استعلامات متراکم غیرضرور در فرآیند تولید و دادن مجوز به کسب و کارها را رفع کنیم و با شفافیت در قوانین و مقررات زدایی، کاهش حجم متورم قوانین و دقت دستگاه های نظارتی در این زمینه در راستای تحقق شعار سال قدم برداریم و خلا های اینچنینی را در جامعه برطرف سازیم .
باید در سالی که با هوشمندی از سوی مقام معظم رهبری با نام 'تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها' نامگذاری شده است، عزممان را جزم کرده تا اولا روند جهش تولید را ادامه دهیم و ثانیا تمام مقررات زائد را که در گذشته شناسایی شده اند به مجلس پیشنهاد و ارائه داده تا نسبت به رفع و حذف آنها اقدامات لازم صورت گیرد تا شاهد جهش تولید و رفع نیازمندی های مردم بخصوص در مقوله مواد غذایی باشیم .

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری کرمان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان