برترین های قرن با سعید آذری: پرویز قلیچ خانی برترین بازیکن قرن ما است؛ امیدوارم روزی در کشور از او استفاده کنیم


برترین های قرن با سعید آذری: پرویز قلیچ خانی برترین بازیکن قرن ما است؛ امیدوارم روزی در کشور از او استفاده کنیم

حضور در جام جهانی، ملاک اصلی سعید آذری برای انتخاب برترین های قرن

همانطور که وعده دادیم، اولین شب از سال 1400، پخش برنامه تیم منتخب و برترین های قرن ورزش ایران آغاز شد. شهاب عزیزی خادم، رییس فدراسیون فوتبال ایران اولین کسی بود که در این نظرخواهی بزرگ شرکت کرد اما او ترجیح داد تابع نظر جمع باشد و آخرین نفر برگه اش را تکمیل کند.

در دومین برنامه، سعید آذری مقابل دوربین طرفداری قرار گرفت و برترین های قرن خود را انتخاب کرد. این برنامه را می بینید و می خوانید. در انتهای مطلب نیز فرم نظرخواهی تکمیل شده سعید آذری را مشاهده می کنید.

سلام به مخاطبین رسانه طرفداری. در خدمت آقای سعید آذری برای برترین های قرن هستیم. آقای آذری مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان هستند و همه فوتبالی ها ایشان را به این شکل می شناسند اما شاید خیلی ها نمی دانند ایشان قهرمان وزنه برداری هم هستند.

آقای آذری سلام در خدمتتان هستیم.

عرض سلام خدمت شما و مخاطبین طرفداری دارم. یک تشکر هم کنم بابت این حرکت قشنگی که انجام می دهید. البته بگویم که نقطه نظرات ما نمی تواند مانند یک کارشناس فوتبال مورد توجه باشد. اسامی ای که می گوییم و عزیزانی که انتخاب می کنیم، صرفا به خاطر تجربه و علاقه به فوتبال است. ممکن است در لیستی که می نویسم، افراد شایسته دیگری باشند که شایستگی حضور در لیست بازیکنان قرن را داشته باشند و من از الان عذرخواهی می کنم. هرکس بر اساس یک سری استانداردها تیمش را معرفی می کند. من از زمان بازی های آسیایی 1974 تهران یا قبل از آن، مسابقات آسیایی 1968 بانکوک، اطلاعاتی دارم و مطالعاتی نیز در این خصوص داشته ام. ممکن است در این لیست بازیکنان باشند که نسل جوان حتی بازی های آن ها را ندیده باشند ولی به هر حال اینجا سلیقه مطرح است و امیدوارم حمل بر بی ادبی نشود.

خوب به سراغ لیست 11 نفره مان برویم. با دروازه بان شروع کنیم؟

مشکلی نیست ولی قبل از آن بگویم که من با توجه به دانشی که از مربیان قبلی ام یاد گرفته ام و سیستمی که در ذوب آهن و حالا در فولاد هم بازی می کنیم، من سیستم 1-3-2-4 را می پسندم. الان دیدم که سیستم شما 2-4-4 لوزی است. اگر اشکال ندارد من بر اساس سیستم خودم بچینم.

هر طور مایل هستید. این تیم منتخب شماست.

با احترام به همه دروازه بانان تیم ملی، دروازه بانان مان در جام های جهانی، احمدرضا عابدزاده و دیگر عزیزان، انتخاب من ناصر حجازی است. ایشان اسطوره دوره ما بوده و قبل از ما نیز یک قهرمان از لحاظ فنی و اخلاقی بود. دروازه بان منتخب من ایشان است.

به سراغ خط دفاعی می رویم. دو مدافع میانی چه کسانی هستند؟

مدافع میانی سمت راست را یحیی گل محمدی انتخاب می کنم. او علاوه بر بازی های خوب در جام جهانی، گلزنی نیز کرده است. مدافعان شایسته دیگری مانند سهراب بختیاری زاده، محمد علوی و ... نیز بودند. با احترام به همه این عزیزان، من یحیی گل محمدی را انتخاب می کنم.

زوج یحیی گل محمدی کسی است که شاید خیلی از جوانان او را به خاطر نیاورند. شاید اگر سیستم طور دیگری بود، او هافبک نیز می توانست بازی کند. انتخاب من پرویز قلیچ خانی است. او یک گل به استرالیا در امجدیه زد که توپ 4-5 بار به تیرک برخورد کرد و وارد گل شد. فوتبالیست بی نظیری که می توانست در تمامی پست ها بازی کند ولی من برای این پست پرویز خان را انتخاب می کنم. او از نظر فنی و اخلاقی عالی است و بچه های 2-3 نسل قبل تر نیز به او ایمان دارند.

بله، من و هم نسلان من بازی ایشان را ندیدیم اما هرچه بزرگان فوتبال شنیدیم، چیزی جز نابغه و اعجوبه بودن ایشان نگفتند. برای مدافع راست و چپ انتخاب تان چه کسی است؟

من همه بچه ها را دوست دارم ولی استانداردهای من ممکن است متفاوت باشد. انتخابم مهدی مهدوی کیا است. کسی که یک دهه در بوندسلیگا بازی کرد. بازی برای یک دهه در بوندسلیگا با آن قوانین خودش، خیلی سخت بوده و سخت کسی بتواند دوام بیاورد. مهدوی کیا بازیکن مورد علاقه من نیز است. او در جام جهانی مقابل آمریکا گل زد. در برابر چین گلی فوق العاده به ثمر رساند. در هامبورگ نیز یکی از بازی های بزرگی که داشت، مقابل منچستریونایتد بود.

با احترام به مجتبی محرمی و دیگر عزیزان، انتخاب من برای پست مدافع چپ، احسان حاج صفی است. او بازی های خوب زیادی داشت و در جام جهانی اخیر نیز در پست مدافع چپ به خصوص در بازی با مراکش نیز بسیار خوب کار کرد و زمینه ساز گل نیز بود.

با توجه به سیستم تان 2 هافبک دفاعی دارید.

بله. من عاشق بازی هافبک های دفاعی هستم که کمربند میانی زمین را می بندند و ستون تیم هستند. بازیکنان فوق العاده زیادی در پست هافبک دفاعی در کشورمان داشتیم. یکی از بازیکنانی که انتخاب می کنم، جواد نکونام است. دیگر لازم نیست سوابق او را بگویم. او بیش از 150 بازی ملی داشته و کاپیتان تیم در جام جهانی نیز بوده است. من به بازیکنانم می گویم اگر جواد الان لخت شود، از شما بهتر بازی می کند. او 8-9 سال در لالیگا و بالاترین سطح فوتبال و مقابل بهترین ها مانند مسی و رونالدو بازی کرده است.

در کنار جواد نکونام، با وجود گزینه های زیادی که وجود دارد، انتخاب من کریم باقری است. کریم بازیکنی استثنائی بود که در تیم ملی مقابل استرالیا گلزنی کرد و در آلمان و انگلستان نیز حضور دارد. او یک رهبر کامل است و در پرسپولیس نیز سال ها رهبر بلامنازع این تیم بود و الان نیز در پرسپولیس حضور دارد.

یک خط جلوتر برویم. دو وینگر چپ و راست و یک هافبک پشت مهاجم داریم.

من در سمت راست، علی کریمی را بدون هیچ توضیحی انتخاب می کنم. علی کریمی سال ها در بایرن مونیخ بازی کرد. او می توانست خیلی بیشتر در جهان بدرخشد و بازیکن محبوب من است. امیدوارم او در سال های آینده در سمت های مدیریتی فوتبال نیز موفق باشد.

من برای وینگر چپ حسن روشن را انتخاب می کنم که در بازی های آسیایی تهران و جام جهانی 1978 حضور داشت و جزو بزرگان باشگاه استقلال است. مطمئن نیستم ولی فکر می کنم در جام جهانی مقابل پرو گلزنی کرد. با وجود اینکه زانویش آسیب دیده بود اما هروقت برای تیم ملی و استقلال بازی می کرد، مثمر ثمر بود.

در پست پشت مهاجم بدون شک رقبای زیادی وجود دارند ولی شما برای انتخاب یک تیم، باید کسی را انتخاب کنید که شاخصه های متفاوتی داشته باشد و خدمات بزرگی به فوتبال ارائه کرده باشد. من برای این پست خداداد عزیزی را انتخاب می کنم. یک قهرمان و یک اعجوبه استثنائی. کسی که با وجود زحمات همه بچه ها، حماسه ساز ملبورن شد. او به مانند همه قهرمانان کشورمان از پایین شروع کرد و با تلاش بسیار به یک فوتبالیست فوق العاده تبدیل شد. من خداداد را انتخاب می کنم زیرا معتقدم با فوتبالیست هایی که در این پست بوده، تفاوت های زیادی داشته است.

در خط حمله این تیم، کدام مهاجم بازی خواهد کرد؟

بدون شک وقتی شما به سراغ این پست می آیید و به آمار و ارقام نگاه می کنید، نمی توانید کسی را جز علی دایی انتخاب کنید. او برترین گلزن تیم ملی است. خوشحالم در سال های اخیر او تجربیات خود را به جوانان مان انتقال داده است. بدون شک برای این پست، انتخاب من علی دایی است. علی دایی به تیم های بزرگی گل زده و رونالدو همچنان به دنبال رکورد اوست. این یک افتخار است که یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال به دنبال شکستن رکورد علی دایی است.

وقتی کارشناسان تیم منتخب خود را می نویسند، آدم به این فکر می افتاد که کاش این تیم کنار هم بازی می کردند. تیم شما نیز تیم فوق العاده ای است و کاش می شد آن ها را کنار هم در زمین ببینیم.

به هر حال این سلیقه است و شاید خیلی های دیگر صلاحیت حضور در این لیست را داشته باشند. من هم به عنوان مدیری که سال ها در فوتبال کار کرده، توانمندی ام در این حد است و قاعدتا بچه هایی که چکیده فوتبال هستند، شاید لیستی تهیه کنند که تفاوت های ویژه ای داشته باشد ولی این سلیقه و شناخت من بود. شاید جوانان سلیقه های متفاوتی داشته باشند ولی وقتی صحبت از تیم قرن می شود، یعنی بازیکنان دهه های گذشته نیز باید حضور داشته باشند.

یک انتخاب سخت تر این است که از میان این تیم، سه بازیکن را گلچین کنید. کدام بازیکنان را انتخاب می کنید؟

من در ابتدا پرویز قلیچ خانی را انتخاب می کنم که امیدوارم از خدمات این مرد بزرگ کشورمان که متاسفانه اکنون در ایران نیست، بتوانیم روزی استفاده کنیم. من شخصا او را ندیده ام ولی بازی هایش و کاراکترش در زمین را به خاطر دارم. ضمن اینکه از هم بازی هایش که دوستان نزدیک من هستند، سجایع اخلاقی او را در زمین شنیده ام که آدم مودب و قهرمان شایسته ای بوده است. برای نفر بعدی، انتخابم علی دایی است با توجه به رکوردی که برای کشورمان ثبت کرده و سال ها کاپیتان تیم ملی بوده است. انتخاب بعدی ام، جواد نکونام است. به هر حال جواد با حضور 8 ساله خود در لالیگا، آن هم وقتی رئال مادرید و بارسلونا در بالاترین سطح بودند، او نیز در آن لیگ بازی کرد. کاپیتان ارزشمند ما در تیم ملی بود و در دو جام جهانی حضور داشت. به هر حال تشخیص من به عنوان سومین بازیکن قرن، جواد نکونام است.

برترین های قرن با سعید آذری: پرویز قلیچ خانی برترین بازیکن قرن ما است؛ امیدوارم روزی در کشور از او استفاده کنیم

به هر حال این تیم قدر و اعجوبه، یک مربی قدر نیز می خواهد.

با احترام به تمامی مربیان، به نظر من حشمت مهاجرانی بهترین مربی ایرانی است و می تواند مربی تیم قرن باشد. او تیم را به جام جهانی 1978 برد و در آنجا نیز حضور داشت. در بازی های آسیایی مربی تیم بوده و مدال طلای آسیایی نیز دارد. او منشا بازی دادن به یک سری جوانان در جام جهانی آرژانتین بود که بعدها همان جوانان سال ها برای تیم ملی بازی کردند.

یک مربی خارجی نیز می خواهیم که کنار این مربی ایرانی باشد.

اگر بخواهیم منصفانه و بر اساس آمار و اطلاعات انتخاب کنیم، نمی توانم اسم کسی را جز کارلوس کی روش بنویسم. او یکی از تاثیرگذارترین مربیان خارجی در ایران بوده و تاثیرات فوق العاده ای در فوتبال ما گذاشت. انتخاب من بدون شک کارلوس کی روش است.

انتخاب برترین ها به پایان رسید. به سراغ برترین تیم قرن برویم. کدام تیم ما، چه ملی چه باشگاهی تیم قرن است؟

وقتی شما بهترین را انتخاب می کنید، باید یک معیار درجه بندی برایش داشته باشید. ما 4 جام جهانی در کارنامه داریم و اگر معیار انتخاب بهترین باشد، باید ببینیم کدام تیم بیشترین امتیاز را گرفته است. به همین دلیل من به تیم کارلوس کی روش که در جام جهانی 2018 توانست 4 امتیاز کسب کند و می توانست حتی به دور بعدی صعود کند، رای می دهم.

حال از فوتبال بیرون می آِییم. می خواهیم سه ورزشکار برتر قرن را انتخاب کنیم. از نظر شما این سه ورزشکار چه کسانی می توانند باشند؟

در اینجا نیز باید معیار داشته باشیم. در فوتبال بالاترین سطح رقابت ها جام جهانی و در بقیه رشته ها، المپیک است. من کسانی را انتخاب می کنم که هم در المپیک موفق شده و هم در رشته خود رکورددار بوده اند. اولین ورزشکاری که انتخاب می کنم، محمد نصیری است. شاید خیلی ها محمد نصیری را نشناسند. او قهرمان المپیک در سال 1968 شده و رکوردزنی کرده است. در سال 1972 به دلیل اضافه وزن شکست خورد و نایب قهرمان شد. در المپیک سال 1976 نیز برنز گرفت. او یکی از معدود قهرمانان ماست که سه مدال المپیک دارد. از طرفی او 28 بار رکورد دنیا را زده، 12 قهرمانی در دنیا و 8 قهرمانی در آسیا دارد. محمد نصیری همچنین جزو سه ورزشکار قرن تاریخ وزنه برداری نیز است که رکوردزنی کرده اند. او اولین گزینه من برای برترین ورزشکار قرن است. ورزشکاران دیگری مثلا در کشتی یا هادی ساعی و ... بوده اند ولی انتخاب من محمد نصیری است.

گزینه بعدی من علی دایی است. یک قهرمان بی همتا و رکورددار گل ملی. کسی که اسمش هنوز پابرجاست و سجایع اخلاقی فوق العاده ای دارد. او دومین ورزشکار قرن به انتخاب من است. قهرمان بعدی من حسین رضازاده است. 2 مدال طلای المپیک، 24 رکورد دنیا، 6 مدال طلای جهانی و مدال های مختلف در بازی های آسیایی. او نفر سوم در لیست من است. این ورزشکاران منتخب من هستند. اگر انتقادی به آن وارد شود، قابل احترام است. وسع اطلاعاتی من و دانش ورزشی ام در همین حد بود. برای همه عزیزان که در تاریخ ورزش کشورمان افتخارآفرینی کرده، احترام قائل هستم و از آن ها تشکر می کنم.

این انتخاب های قرن، یک انتخاب دیگر دارد و آن، برترین داور قرن کشورمان است.

باز باید به سراغ آمار و ارقام برویم. با احترام به تمامی داوران، افراد زیادی می توانند در این لیست قرار گیرند و با احترام به آقای فنایی که در فینال جام جهانی 1994 عملکرد فوق العاده ای داشت، رای من علیرضا فغانی است. او طی یک دهه گذشته به عنوان داور الیت ما در مسابقات بزرگ قاره ای شرکت کرده، در جام جهانی حضور داشته است. زمانی که کشور ما نماینده ای نداشت، علیرضا فغانی به عنوان تنها نماینده، پرچم کشور ما را در جام جهانی بالا نگه داشت. بنابراین او رای من است.

خیلی ممنون که این انتخاب ها را انجام دادید. صحبت پایانی را به شما واگذار می کنم.

به هر حال وقتی از تعداد زیادی ورزشکار، یک لیست خاص تهیه می کنید، باید شاخصه هایی داشته باشید که قابل دفاع باشند. البته این لیست سلیقه است ولی همین سلیقه نیز باید علم و منطق پشتش باشد. ممکن است به تعداد نفراتی که دعوت می کنید، لیست ها متفاوت باشند ولی سعی کنیم در انتخاب ها، معیارها و رکوردها و سجایع اخلاقی را در نظر بگیریم.

فرم نظرخواهی تکمیل شده سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان

برترین های قرن با سعید آذری: پرویز قلیچ خانی برترین بازیکن قرن ما است؛ امیدوارم روزی در کشور از او استفاده کنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس