گزارش سانحه هواپیمایی اوکراین بدون اعتراض


 گزارش سانحه هواپیمایی اوکراین بدون اعتراض

رکنا : اعتراضی نسبت به گزارش سانحه هواپیمایی اوکراین دریافت نشده است.

به گزارش رکنا، مسئول بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: این اصطلاحاتی که عده‌ای به گزارش نهایی سازمان هواپیمایی درباره سانحه هواپیمایی اوکراین اعتراض دارند، از نظر فنی اصطلاح صحیحی نیست و با توجه به مقررات این موضوع جریانی نیست که بخواهد مورد اعتراض قرار بگیرد و البته ما نیز تا کنون اعتراضی نسبت به گزارش نهایی سانحه هواپیمایی اوکراین دریافت نکردیم.

آرش خدایی، مسئول بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی درباره انتقاد عده‌ای به گزارش نهایی سانحه هواپیمایی اوکراین و اعتراض نسبت به این گزارش، اظهار داشت: این اصطلاحاتی که عده‌ای به گزارش نهایی سازمان هواپیمایی درباره سانحه هواپیمایی اوکراین اعتراض دارند، از نظر فنی اصطلاح صحیحی نیست و با توجه به مقررات این موضوع جریانی نیست که بخواهد مورد اعتراض قرار بگیرد و البته ما نیز تا کنون اعتراضی نسبت به گزارش نهایی سانحه هواپیمایی اوکراین دریافت نکردیم.

وی افزود: فرایند قانونی این است که کشورهایی که دارای اطلاعاتی هستند که می‌توانند در تحقیقات مشارکت کنند، در جریان انتشار گزارش مورد مشورت قرار می‌گیرند و 60 روز فرصت داشتند که نظرات خود را به ایران اعلام کنند.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی گفت: ایران فراتر از کشورهایی که ذی صلاح هستند گزارش را به ایکائو و انگلستان (به دلیل اینکه دارای اطلاعات بود) نیز بابت مشورت ارایه کرد و نظرات مشورتی متخصصان ایکائو و انگلیس در کنار فرانسه، آمریکا و اوکراین دریافت شد و بالغ بر 7 نهاد معتبر نظرات خود را نسبت به گزارش سازمان هواپیمایی ارایه کردند. اکثر آنها از آنجایی که گزارش را خوب دیده بودند نظرات محدودی ارایه داده بودند و استنباط خوبی داشتند اما یکسری نظرات اصلاحیه فنی جزیی در حدود اصلاح اطلاعات ارایه شده داده بودند.

خدایی با تاکید بر اینکه تفاهم کاملی بین کشورها وجود داشت، ادامه داد: اما یک کشور هم یکسری نظراتی را اعلام کرده بود که نظراتی که در راستای هدف بررسی سانحه که جلوگیری از سوانح مشابه آتی است، نبود را نتوانستیم بپذیریم. در باره این موضوعات سازو کار قانونی پیش بینی شده که ما این ساز و کار را دنبال کردیم و بن بستی به‌وجود نیامد و موفق به انتشار نهایی گزارش شدیم.

وی تاکید کرد: درباره گزارش سازمان هواپیمایی TST کشور کانادا یک نشستی را برگزار کرد و بیانیه‌ای را بر سایت خود بارگذاری کرد که حاوی نکات مثبتی است و برخلاف نگرش برخی از سیاسیون در این بیانیه گفته شده که این گزارشات با هدف تعیین مقصر و سرزنش نیست و از طرفی دیگر در این بیانیه آمده که ایران از همان ابتدا بیشتر از آنچه که قانون پیش بینی کرده به ما دسترسی به اطلاعات داده اما کمتر از آن چیزی بوده که می‌خواستیم.

گزارش سانحه هواپیمایی اوکراین

معاون سازمان هواپیمایی افزود: تنها موضع گیری انجام شده همان موضع TST است که در مجموع موضع گیری حرفه‌ای محسوب می‌شود و نظرشان مبنی بر این است که مقررات جهانی باید بازنگری شود و کسی مدعی نشده که ایران از مقررات تخطی کرده است.

وی گفت: افراد کارشناس و متخصص که گزارش را با دقت بخوانند می‌بینند حجم بالایی از اطلاعات و تحلیل‌ها در گزارش ارایه شده است. اطمینان داریم که اگر از توصیه‌هایی ارایه شده در گزارش پیاده شود از وقوع سوانح مشابه جلوگیری می‌شود.

خدایی درباره همسویی نظرات کشورها با گزارش سازمان هواپیمایی اظهار داشت: در این موضوعات ما از ادبیات همسویی استفاده نمی‌کنیم. طبق مقررات کشورها درباره گزارش نظر می‌دهند. برای مثال شرکت سازنده هواپیما درباره موضوعات مرتبط با هواپیما نظر می‌دهد. این اظهارات با نامه پوششی ارایه می‌شود. یکی از کشورهای بسیار مهم اعلام کرد نظرات خود را ارایه می‌دهد اما از آنجایی که گزارش نهایی خوب است نیازی نیست که از حق خود استفاده کنند تا نظرات حتما در نظر گرفته شوند. چون گزارش خوبی تدوین شده بود این کشور اعلام کرد می‌توانید نظرات ما را در نظر بگیرید یا نگیرید.

معاون سازمان هواپیمایی کشور اظهار داشت: همه چیز مبتنی بر شواهد و مدارک است به همین دلیل چالشی به وجود نمی‌آید. برای مثال از مدارک و اطلاعاتی که کشور اوکراین در اختیارمان گذاشته بود، تجربه گروه پروازی را در گزارش اعلام کرده بودیم که اوکراین میزان ساعت پرواز خلبان را اصلاح کرده و اعلام نظرات و اصلاحیه‌ها در این حدود بدون چالش است. که عنوان این نظرات را نه همسو و نه اعتراض می‌گذاریم بلکه این اظهارات، نظرات مشورتی هستند.

وی تاکید کرد: در مجموع نظراتی مشورتی که دریافت کردیم، نظراتی بودند که گزارش را تحت تاثیر بنیادین قرار ندادند و بسیار کم چالش بودند.

خدایی درباره اظهار نظر برخی از چهره‌های سیاسی درباره گزارش نهایی گفت: اظهار نظر برخی از سیاسون درباره گزارش نهایی از جنس تعیین تقصیر یا احقاق حق است در صورتی که اساسا گزارش بررسی سانحه با هیچ یک از این اهداف تهیه نمی‌شود. از نظر فنی موضع گیری‌های سیاسی نسبت به گزاش نهایی سازنده نیست و ارتباطی هم با اهداف تهیه این گزارش ندارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس