15 حقیقت جالب درباره ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ از گرانترین شیء دنیا تا غذا خوردن عجیب و غریب فضانوردان


15 حقیقت جالب درباره ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ از گرانترین شیء دنیا تا غذا خوردن عجیب و غریب فضانوردان

ایستگاه فضایی بین‌المللی بزرگترین سازه انسانی مستقر در فضاست که در این مطلب به برخی از حقایق جالب درباره آن پرداخته شده است.


ایستگاه فضایی بین‌المللی بزرگترین سازه انسانی مستقر در فضاست که در این مطلب به برخی از حقایق جالب درباره آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) گران‌ترین سازه انسانی است که در فضا مستقر بوده و محلی برای اسکان واستقرار فضانوردانی از سراسر جهان است که برای مطالعه و تحقیق به فضا سفر می‌کنند. در حال حاضر ۱۶ سال از ساخت این ایستگاه در فضا می‌گذرد. آنچه در ادامه می‌خوانید واقعیاتی درباره ایستگاه فضایی بین‌المللی است که بسیار جالب است؛

۱. شانزده کشور در ساخت ISS شرکت داشتند: آمریکا، روسیه، کانادا، ژاپن، بلژیک، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس و انگلستان.

۲. شصت و پنج مایل (بیش از ۱۰۴ کیلومتر) در ساعت ممکن است یک محدودیت سرعت کاملا استاندارد در بزرگراه‌های اینجا روی زمین باشد، اما در مدار ISS با سرعت ۵ مایل در ثانیه حرکت می‌کند، این بدان معناست که ایستگاه هر ۹۰ دقیقه یک بار بر روی کل کره زمین می‌چرخد.

۳. ممکن است فکر کنید خانه یا آپارتمان شما به اندازه کافی جادار است، اما هیچ چیز در ISS نیست. ایستگاه فضایی بین‌المللی با حدود ۳۵۷.۶ فوت (یا ۱۰۹ متر) طول، فضای کافی برای کشش در اختیار فضانوردان قرار می‌دهد.

۴- ISS از صد‌ها جز اصلی و جزئی تشکیل شده است و بزرگترین جسمی است که تاکنون در فضا قرار گرفته است. حجم ISS تحت فشار ۹۸۵۵ مترمکعب یا به اندازه همان بوئینگ ۷۴۷ است. این چهار برابر بزرگتر از ایستگاه فضایی روسیه MIR و پنج برابر بزرگتر از ایستگاه Skylab آمریکاست.

۵- ISS گرانترین شیء در دنیا بوده که تاکنون ساخته شده است. هزینه ISS بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

۶. در کل ایستگاه فقط دو حمام وجود دارد. ادرار اعضای خدمه و حیوانات آزمایشگاهی مجددا در منبع آب آشامیدنی ایستگاه فیلتر می‌شوند.

15 حقیقت جالب درباره ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ از گرانترین شیء دنیا تا غذا خوردن عجیب و غریب فضانوردان

۷. اینکه در فضا هستید به این معنی نیست که امکان ویروسی شدن رایانه شما وجود ندارد. ۵۲ رایانه موجود در ISS بیش از یک بار توسط ویروس آلوده شده‌اند. اولین ویروس معروف به W۳۲.Gammima.AG بود که با سرقت رمز‌های عبور بازی‌های ویدیویی آنلاین روی زمین شروع به گسترش کرد. این مسئله چندان مهمی نبود، ناسا پاسخ داد.

۸- ISS یک قطب واقعی از ترافیک فضایی است. در ژوئیه ۲۰۱۴، چهار فضاپیمای بین‌المللی جداگانه از جمله فضاپیمای باری Progress M-۲۱M در آنجا لنگر انداختند که پس از شش ماه ماموریت برای انتقال مواد غذایی، سوخت و مایعات، در ۹ ژوئیه ایستگاه را ترک کردند. در ماه سپتامبر یک ماموریت تامین مجدد از س.‌ی شرکت اسپیس ایکس، از ایستگاه بازدید کرد و در آن ماه نیز خدمه کاملا جدید به آنجا آمدند.

۹. ISS احتمالا تنها مکانی است که در واقع می‌توانید بوی فضا را حس کنید. یک فضانورد سابق ISS شرح داده است که چگونه بویی از نوع یونیزاسیون فلزی در ناحیه‌ای که فشار بین ایستگاه و سایر صنایع دکمه‌ای برابر است، رخ می‌دهد.

۱۰. در حال حاضر، ISS پس از ماه و ناهید سومین جسم درخشان در آسمان شب است. علاقه‌مندان چشم عقابی حتی اگر به دقت کافی نگاه کنند می‌توانند آن را تشخیص دهند، به نظر می‌رسد هواپیمایی با سرعت در حال حرکت است. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، ناسا سرویسی به نام Spot the Station دارد که به شما پیام می‌دهد با توجخ به مکان شما، چه زمان امکان مشاهده ایستگاه فضایی بین‌المللی را خواهید داشت.

۱۱. گرچه برنامه دور مدار ISS در سال ۲۰۲۴ است، قدیمی‌ترین ماژول ایستگاه، مولفه ساخت روسیه و با بودجه آمریکایی موسوم به «زریا» است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد و می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ کار کند.

15 حقیقت جالب درباره ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ از گرانترین شیء دنیا تا غذا خوردن عجیب و غریب فضانوردان

۱۲. از آنجا که بدن انسان در محیط‌های جاذبه صفر تمایل به از دست دادن عضله و استخوان دارد، همه فضانوردان موجود در ISS باید حداقل دو ساعت در روز کار کنند تا سلامت جسمی مبتنی بر زمین را حفظ کنند.

۱۳. سیستم‌های الکتریکی موجود در ISS شامل ۸ مایل (۱۲۸۷۴ متر) سیم است. این طولانی‌تر از کل محیط پارک مرکزی شهر نیویورک است.

۱۴. فضانوردان روزانه سه وعده غذا در ISS می‌خورند، اما جایی برای نشستن ندارند و فضانوردان به سادگی خود را تثبیت کرده و شناور می‌شوند. هنگام آوردن غذا به دهان خود باید بسیار کند و محتاط باشند تا به طور تصادفی در ایستگاه شناور نشود. همه مواد غذایی کنسرو شده، کم آب یا بسته بندی شده‌اند، بنابراین نیازی به یخچال ندارند.

۱۵. اکسیژن در ISS از فرآیندی به نام «الکترولیز» حاصل می‌شود که شامل استفاده از جریان الکتریکی تولید شده از صفحات خورشیدی ایستگاه برای تقسیم مولکول‌های آب به گاز هیدروژن و اکسیژن است.

بیشتر بخوانید

پایان تعمیرات ایستگاه فضایی بین‌المللی

منبع: mentalfloss

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی