21 میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه کاجو در محدوده چابهار اختصاص یافت


21 میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه کاجو در محدوده چابهار اختصاص یافت

چابهار- ایرنا- معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: 21 میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه کاجو در محدوده دهستان پیرسهراب بخش مرکزی چابهار بطول 50 کیلومتر اختصاص یافت.

رحمدل بامری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به مشکلات طغیان رودخانه فصلی کاجو و خسارت های فراوان به روستاها و اراضی کشاورزی در سالیان گذشته اجرای طرح اضطراری تعریض و بازگشایی مسیر رودخانه کاجو در محدوده دشت پیرسهراب در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به عرض نسبی کم رودخانه کاجو در بازه های پایین دست، تعریض مقطع رودخانه بصورت هماهنگ با عرض رودخانه در بازه های بالادست و سازه‌های پل موجود در مسیر رودخانه، در حدفاصل روستای ماندیرو تا تقاطع جاده راسک به چابهار به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر نیز مدنظر است.

فرماندار چابهار با اشاره به اینکه حجم کلی عملیات خاکی طرح لایروبی رودخانه معادل ۳۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده است، خاطرنشان کرد: پس از تکمیل این طرح و لایروبی کامل رودخانه کاجو شاهد آرامش بیشتر اهالی روستاها و اراضی کشاورزی در زمان سیل و طغیان رودخانه خواهیم بود.

رییس امور آب منطقه چابهار نیز اظهارداشت: طرح اضطراری تعریض و بازگشایی مسیر رودخانه کاجو در محدوده دشت پیرسهراب رودخانه کاجو در محدوده دشت پیرسهراب این شهرستان از بالادست روستای پیرسهراب شروع و با عبور از حاشیه روستاهای متعددی همچون فتحعلی کلات، بوننو، بناره، شهر پلان و روستای لالو بازار تا محل الحاق به رودخانه باهوکلات ادامه می‌یابد.

میثم زاده میر افزود: تنه اصلی رودخانه کاجو در مواقع آبدهی کم، جریان پایه رودخانه را از بالادست به پایین دست انتقال می دهد اما در مواقع سیلاب شدید به دلیل ظرفیت عبور اندک، توان گذردهی سیلاب را نداشته و در نتیجه جریان در شاخه صفرزهی (شیء) (مشرف به اراضی ساحل غربی رودخانه) و سرشاخه های فرعی منتهی به رودخانه گرگرو (مشرف به اراضی ساحل شرقی رودخانه) سرریز شده و این امر موجب آبگرفتگی محدوده دشت می‌شود.

وی از جمله مسائل و مشکلات تنه اصلی رودخانه کاجو در محدوده دشت پیرسهراب را تمرکز مراکز جمعیتی و اراضی کشاورزی محدوده دشت پیرسهراب در حاشیه رودخانه و احتمال آسیب پذیری در مواقع سیلابی شدید، قطع ارتباط جاده ها و راه های دسترسی بدلیل آبگرفتگی محدوده دشت در مواقع سیلابی، کاهش نسبی عرض رودخانه از بالادست به پایین دست محدوده دشت و کاهش ظرفیت عبور جریان، فرسایش پذیری شدید بستر و کناره های رودخانه و احتمال خسارات به ساخت و سازهای حاشیه آن، عرض نسبی کم پل های متقاطع با رودخانه و احتمال پس زدگی جریان در بالادست آنها و ایجاد آبگرفتگی اراضی حاشیه رودخانه، ایجاد موانع رسوبی در مسیر رودخانه ناشی از تجمع تنه و شاخه های شکسته درختان و کاهش ظرفیت عبور جریان و احتمال انحراف مسیر جریان به اراضی حاشیه رودخانه و انسداد مسیر جریان رودخانه بطور مصنوعی در برخی بازه ها و جلوگیری از انتقال جریان به پایین دست عنوان کرد.

رییس امور آب چابهار ادامه داد: طرح لایروبی رودخانه کاجو شامل حذف موانع رسوبی موجود و درختان مزاحم عبور جریان در مسیر رودخانه، بازگشایی مسیر رودخانه در محل پل های موجود در بازه حدفاصل روستای فتحعلی کلات تا تقاطع جاده ایرانشهر به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر است.

وی گفت: رودخانه کاجو از نزدیکی شهرستان ایرانشهر سرچشمه می گیرد و با گذر از محدوده بخش آهوران نیکشهر، شهر قصرقند، بخش ساربوک، دهستان پیرسهراب، بخش پلان و شهرستان دشتیاری آب آن به دریای عمان می ریزد.

میر اظهارداشت: این رودخانه بزرگ در زمان بارندگی ها و سیلاب آورده آب زیادی دارد و موجب خسارت های فراوان می شود که ساخت سد زیردان با ظرفیت بیش از ۲۰۷ میلیون متر مکعب بر روی همین رودخانه اجرایی شده و چندین بندخاکی با هدف مهار گرگروها(فرسای خندقی خاک) به همین منظور انجام شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟