کارهای مهمی که در تعطیلات نوروز می توانید انجام دهید/8 اقدام شادی‌ساز در نوروز


کارهای مهمی که در تعطیلات نوروز می توانید انجام دهید/8 اقدام شادی‌ساز در نوروز

همه ما این روزها مدام به این فکر می کنیم که یک سال دیگر هم گذشت و حال با تعطیلات امسال نوروز چه کنیم، اگر «در خانه مانی» سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برایمان قدری جذابیت داشت قطعا امسال خسته کننده و تکراری می شود و باید فکری به حال تعطیلاتمان بکنیم.

به گزارش جام نیوز، یک سال از شروع ماجرای همه‌گیری کرونا گذشت و کماکان شیوع کرونا و موج جدید آن ما را به دومین تعطیلات نوروزی رسانده که احتمال زیاد بیرون آمدن از منزل، سفر، میهمانی و خوش گذرانی های بیرون از منزل برایمان محدود و دشوار می شود. خیلی از ما این روزها که نزدیک به تعطیلات نوروز می شویم دغدغه مان این است که چطور تعطیلاتمان را باز هم در منزل بگذرانیم در حالیکه به ما بد نگذرد و حوصله مان سر نرود.

سال گذشته به دلیل اینکه تنها نزدیک به دو ماه از شیوع کرونا گذشته بود همه ما انرژی و انگیزه زیادی برای ماندن در منزل داشتیم و تصورمان این بود که به زودی همه چیز به اتمام می رسد و ما به زندگی طبیعی باز می گردیم اما هر چه که گذشت و هر چه که رعایت کردیم، باز هم شرایط به همین منوال باقی مانده و درگیر موج های جدیدی شدیم که خیلی از ما را در ارتباط با اطرافیان ، خودمان و دوستان و نزدیکان یا غریبه ها درگیر کرونا کرده و یا اینکه ما را خانه نشین ساخته است.

حال که امسال نیز شرایط به همین منوال است و تعطیلات نوروز را بهتر است در منازلمان حضور داشته باشیم، باید آمادگی روحی و روانی حضور چند روزه تا دو هفته ای را در منزل و با حضور اعضای خانواده پیدا کنیم و تمام تلاشمان هم این باشد که با یک برنامه ریزی درست تعطیلات به همه ما خوش بگذرد.

برخی افراد هستند که برای هیچ تعطیلاتی برنامه ریزی ندارند و تنها شب بیداری های بی نظم و روز خوابی های کسل کننده آنها را بعد از چند روز از در خانه ماندن خسته و کسل می کند، حال روش هایی وجود دارد که می توانیم از همین ایام برای تعطیلات نوروزمان برنامه ریزی کرده و استفاده بهینه را به همراه اعضای خانواده از روزها و شب هایمان ببریم.

1- خواب و استراحتتان را کامل کنید

تعطیلات نوروز بهترین زمان برای تکمیل کردن خواب و استراحت هایی است که در ایام خسته کننده و پرتردد شهری و کاری سال می توانیم داشته باشیم بنابراین بهترین مکان منزل را برای خوابیدنتان انتخاب کرده ، بدور از هر سرو صدایی استراحت کامل کنید تا جسم و روانتان تر و تازه شود و بتوانید یک سال جدید را با روحیه خیلی خوب شروع کنید.

2-کار و اخبار را برای مدتی کنار بگذارید

اگر از آن دست افرادی هستید که مدام گوشی موبایل دستتان است و با همکارانتان کارها را چک می کنید یا پای کامپیوتر و لب تاب مشغول هستید، برای چند روز سیستم زندگی خود را تغییر دهید و به ذهن و جسمتان استراحت بدهید، حتی اگر منصب مهمی هم دارید بهتر این است که خود را چند روز از کار آزاد کنید و به جای آن برنامه های دیگری که همیشه برای زمان های فراغت خود در نظر داشتید و هیچ وقت هم زمانش فرا نرسیده، در نظر بگیرید.

به ذهن و روانتان چند روز بدون اخبار و کرونا و فضای مجازی استراحت بدهید

علاوه بر کار سعی کنید در همین چند روز خود را از اخبار مأیوس و ناراحت کننده و استرس زا دور کنید و تنها رسانه هایی مثل تلویزیون و فضای مجازی برای تفریحتان باز کنید و به عبارتی به روانتان یک استراحت چند روزه بدهید، بدون اینکه به کرونا ، بیماری، مرگ و میر یا هر اخبار ناراحت کننده دیگر فکر کنید، تصور کنید که به یک جنگل یا یک تور صحرانوردی رفتید که دسترسی به هیچ وسایل و امکانات تکنولوژیک ندارید ، همانطور زندگی کنید که در طبیعت می توانید باشید.

کارهای مهمی که در تعطیلات نوروز می توانید انجام دهید/8 اقدام شادی‌ساز در نوروز


3-یک کار خلاقانه و مهارت جدید یاد بگیرید

از هر یک از ما که بپرسند به چه چیزهایی علاقه داشتیم و نتوانستیم به دلیل مشغله های زندگی به آنها بپردازیم قطعا هر یک از ما چند لذت و مهارت را دوست داشتیم که فرصتش برایمان پیش نیامده است. تعطیلات نوروز یکی از بهترین زمان ها برای شروع یک مهارت جدید و خلاقانه یا هنر مورد علاقه تان است. از نقاشی و خطاطی و آموزش یک ساز و موسیقی گرفته تا خواندن قرآن و پرداختن به مفاهیم مذهبی و دینی و ...

حتی در بازه زمانی تعطیلات می توانید شروع به آموختن یک زبان جدید بکنید و با استفاده از همین اینترنت هزار نوع آموزش زبان یا هر چیز دیگری ببینیم که روزی بدان علاقه داشتیم.

4-کتاب بخوانید، موسیقی گوش دهید و فیلم و سریال ببینید

شاید دیگر کلیشه باشد که صحبت از کتابخوانی نسلی بکنیم که متأسفانه سرانه مطالعه اش به کتاب های درسی محدود شده است. هر یک از شما می توانید الگویی برای فرزندان و دیگر اعضای خانواده تان باشید تا با یک برنامه ریزی درست در تعطیلات نوروز هر روز چند صفحه از کتاب مورد علاقه یا مورد نیازتان را بخوانید و دیگر اعضای خانواده را هم شریک کنید. حتی می توانید شبانه یک گردهمایی کتابخوانی تشکیل داده و درباره صفحاتی که در آن روز مطالعه کردید بحث خانوادگی بگذارید و نظر آنها را هم بپرسید و از این طریق همه را به کتابخوانی دعوت و علاقه مند کنید.

در ایام تعطیلات نوروز هر صبح می توانید با یک نوای زیبا از خخواب بیدار شوید و در طول روز یا شب هم فیلم های پرطرفدار یا سریال های مورد علاقه تان را تماشا کنید.

گوش دادن به موسیقی سالم نیز می تواند سواد موسیقیایی شما را بالا ببرد و آرامش به خانه و خانواده تان بازگرداند در حالیکه در هر روز می توانید با یک برنامه ریزی روزها با صدای یک نوای زیبا از خواب بیدار شوید و روز خوبی را شروع کنید و در دیگر ایام روز نیز بهترین فیلم های پرطرفدار دنیا را تماشا کنید یا اینکه در تعطیلات یک سریال خاص را دنبال کنید ، در این زمینه از همین الان می توانید برنامه ریزی برای پیدا کردن فیلم و سریال های زیبا را داشته باشید.

کارهای مهمی که در تعطیلات نوروز می توانید انجام دهید/8 اقدام شادی‌ساز در نوروز

5-خانه تکانی کنید

شاید برایتان عجیب باشد و تصور کنید خانه تکانی برای قبل از عید است اما در واقع همه قبل از عید با شلوغی های مربوط بدان نمی توانند خیلی کارها را بکنند مثلا کتاب ها و کلکسیون هایشان را مرتب کنند یا سراغ لباس هایشان بروند که خیلی وقت است منتظر مرتب شدن هستند، به گل و کلدان و زیبای های اتاقشان برسند و حتی گوشی های مبایل و لب تاب هایشان را مرتب کنند. علاوه بر همه این خانه تکانی ها روح و روان انسان نیز نیاز به خانه تکانی دارد همان که در لحظه تحویل سال دعا میکنیم تا خداوند حالمان را دگرگون کند، حال می بایست فکر کنیم این دگرگونی از کجا و چطور باید برای سال جدید اتفاق بیافتد با یک برنامه ریزی درست می توانید دل و روانتان را بتکانید و از شر مسائل منفی رها شوید.

6-آشپزی کنید و آشپزی یاد بگیرید

خیلی از ما در دوان دوان روزهای نفس گیر زندگی که شامل رفتن به سرکار و درس و دانشگاه می شود فرصت یک آشپزی درست و حسابی را نداریم ، اما در مدت قرنطینه خیلی ها به آشپزهای خیلی خوب تبدیل شده اند چرا که یکی از لذت های زندگی خوردن غذاهای خوشمزه و سالم است که اتفاقا برای جلوگیری از کرونا هم بدردمان می خورد. پس بهترین زمان برای آشپزی کردن و آشپزی یاد گرفتن برایمان با دخالت دادن بچه ها هم همین نوروز است.

کارهای مهمی که در تعطیلات نوروز می توانید انجام دهید/8 اقدام شادی‌ساز در نوروز

7-ورزش های متنوع داشته باشید

در ایام کرونا که خیلی محدودیت برای تردد به پارک ها و مراکز شهری و باشگاه ها وجود دارد و بچه ها نیز خسته می شوند و انرژی شان را نمی توانند تخلیه کنند، بهترین کار ورزش کردن با برنامه های تلویزیونی، مجازی و تلفن های همراه است که با برنامه خاص امکان ورزش در منزل و حیاط خانه را به ما می دهد. حتی یک پیاده روی مشخص روزانه نیز با رعایت پروتکل ها می تواند روحیه را شاد کند.

بنابراین خلاقیت در فعالیت های مختلف خیلی کمک کننده است گاه اگر به ما ممنوعیتی برای خروج از منزل برای کرونا داده می شود اما می توانیم برنامه ناهارمان را در پشت بام منزل یا حتی در حیاط خلوت و حیاط خانه مان داشته باشیم یا اینکه با رعایت پروتکل ها به بوستان ها در صورت عدم محدودیت سر بزنیم و روحیه مان را تازه کنیم.

8-یک قانون و برنامه خانوادگی جدید بریزید و هدف مشترکتان را مشخص کنید

برای سال جدید همه آنقدر عجله داریم که نمی فهمیم چطور به نوروز رسیدیم و بعد از آن هم هر سال با دید و بازدیدها و سرشلوغی ها باز هم متوجه نمی شویم چطور نوروز به پایان رسید و باز سرکار و درس و دانشگاه و ... در نهایت برنامه ریزی مناسب برای سال جدید در گنجه می ماند. در ایام قرنطینه کرونا بهترین فرصت برای همه است که یک برنامه جدید برای سالی که پیش رو دارند و تجزیه و تحلیل سالی که گذشت داشته باشند همینطور یک قانونن و برنامه مشخص خانوادگی که همه اعضا را می تواند به یک هدف مشترک برساند ، جالب توجه و کارآمد است.

کارهای مهمی که در تعطیلات نوروز می توانید انجام دهید/8 اقدام شادی‌ساز در نوروز

به طور مثال از دوستی شنیدم که می گفت تصمیم داریم اگر امسال نیز در منزل باشیم یک برنامه جدید برای آموزش یک زبان جدید داشته باشیم و همه آن را در خانه پیاده کنیم یا اینکه شخص دیگری می گفت برنامه برای آشپزی و پخت غذاهای جدید با سبزیجات تازه داریم ، چرا که به سبزیجات علاقه خاص داشتند.

در نهایت اگر قرار باشد امسال نیز چون سال گذشته در منزل بمانیم بهترین حالت به جای غرولند و نق زدن و بیکاری ، یک برنامه ریزی صحیح همراه با روحیه شاد، بازی های مختلف، توجه به خواسته های یکدیگر به جای جر و بحث و درگیری و برنامه ریزی برای فعالیت های تازه و ارتباط با اعضای فامیل ودوستان درفضای مجازی می تواند حال همه اعضای خانواده را خوب کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟