دخالت امارات و آمریکا، صدای عراقی‌ها را درآورد/نشست سه جانبه عراق، مصر و اردن در امان


دخالت امارات و آمریکا، صدای عراقی‌ها را درآورد/نشست سه جانبه عراق، مصر و اردن در امان

نمایندگان پارلمان عراق از دخالت‌های امارات و نیز سفیر آمریکا در بغداد در امور داخلی کشور خود به ستوه آمده‌اند و خواستار پایان این دخالت‌ها هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «ناصر ترکی» نماینده وابسته به ائتلاف فتح در پارلمان عراق اعلام کرد که موضع گیری‌های اخیر رهبران فتح درباره دخالت امارات در امور عراق نباید نادیده گرفته شود و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نباید از اطلاعاتی که ناقض حاکمیت عراق است، چشم پوشی کند.

وی ضمن تاکید بر لزوم برگزاری نشست امنیتی برای بررسی دخالت خارجی به ویژه امارات در امور داخلی عراق، بیان کرد: نادیده انگاشتن پرونده دخالت امارات زمینه ساز دخالت دیگران و نقض حاکمیت عراق است.

ترکی تاکید کرد: واکنش دولت قابل توجه نبوده است.

واکنش شدید اللحن به مداخله سفیر آمریکادر امور داخلی عراق

از سوی دیگر «حامد عباس الموسوی» نماینده استان کربلا در پارلمان عراق از دخالت‌های سفیر آمریکا در امور داخلی عراق به شدت انتقاد کرد.

وی ضمن ابراز انزجار از بیانیه اخیر سفیر آمریکا و دخالت‌های آشکار آن در امور انتخابات عراق، اعلام کرد: من به عنوان نماینده یک کشور دارای حاکمیت از وزارت خارجه و کمیسیون روابط خارجی پارلمان می ‌خواهم که تدابیر فوری در قبال این دخالت‌های سفیر آمریکا به عمل آورد.

الموسوی ادامه داد: من در عین حال از سکوت مدعیان میهن پرستی که همواره در راستای ایران هراسی حرکت می‌کنند، ابراز شگفتی می‌کنم. اگر این اظهار نظر از سفیر ایران بیان شده بود جنجال و سر وصدای آنها گوش فلک را کرده بود.

وی اشاره کرد: هر آنکه که بیانیه سفیر آمریکا را قرائت کرده باشد به خوبی متوجه می‌شود که هدفش برهم زدن اوضاع و ایجاد بی ثباتی است. آمریکا تلاش می‌کند که از برگه ناظران بین المللی برای تغییر روند انتخابات به نفع عوامل خود استفاده کند.

الموسوی گفت: آمریکا به دنبال این است که وانمود کند که خیرخواه عراق و ملت آن است اما واقعیت و حقایق چیز دیگری می‌گوید و آمریکا عامل ویرانی و نابودی دموکراسی عراق است.

وی خطاب به سفیر آمریکا در عراق گفت: عراقی‌ها خود سرنوشت خود را به دور از نفوذ و زورگویی شما رقم خواهند زد و تلاش برای اهانت به عراقی‌ها و تحریک آنها روزی را به دنبال خواهد داشت که شما و مزدوران شما را بیرون خواهند راند.

عراق نیازی به مستشاران نظامی و امنیتی آمریکا ندارد

همزمان «عباس بابر العطافی» نماینده مجلس عراق اعلام کرد: دولت آمریکا در تحقق اهداف نظامی در داخل عراق شکست خورده است.

وی افزود: عراق نیازی به مستشاران نظامی یا امنیتی آمریکایی در حال حاضر ندارد. درباره اجرایی کردن مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی از عراق تعلل از سوی دولت انجام گرفته است.

العطافی گفت: حضور آمریکا در عراق تهدیدی نه تنها برای عراق بلکه برای کل کشورهای منطقه به ویژه همسایگان عراق است.

نشست سه جانبه عراق، مصر و اردن در امان

صبح امروز چهارشنبه گفتگوهای رسمی بین هیات‌های عراقی و اردنی درحالی در امان آغاز شد که هیات مصری از طریق ویدیو کنفرانس در این گفتگوها شرکت کرده بود.

در این گفتگوها خالد بتال، وزیر برنامه ریزی عراق، از تمایل کشورش برای عملیاتی شدن تفاهماتی شد که بین سه کشور امضا شده است.

هیات عراقی همچنین خواستار حضور تیم‌های فنی اردنی و مصری در عراق شد تا از مناطق و مراکزی که برای انجام پروژه‌های مطرح شده در تفاهمات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

بررسی و آماده سازی نهایی توافقات برای جلسه سران سه کشور، از دیگر اقداماتی است که در گفتگوهایی که در سطح وزیران درحال انجام است دنبال می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد