منتخبانی برای مطالعه در تعطیلات کرونایی


منتخبانی برای مطالعه در تعطیلات کرونایی

تهران- ایرنا- انتخاب کتاب مناسب از بین میلیون‌ها عنوانی که چاپ شده و در دسترس قرار دارد، کار دشواری است، این مساله مروجان کتابخوانی را تحت عناوین متفاوت راغب به گزینش و معرفی از بین این میلیون‌ها، برای راهنمایی حدودی مخاطبان خود کرده است، شورای بررسی کتاب کودک از جمله این راغبان است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، یکی از پرمخاطب ترین گونه ادبی نوشتاری داستان بویژه برای کودکان و البته اکثریت بزرگسالان است. داستان‌ها نقشی مهم و حیاتی در رشد و پیشرفت کودکان دارند.کتاب هایی که می خوانند و شخصیت هایی که از طریق ادبیات با آن ها آشنا می شوند، می توانند به دوستانشان تبدیل شوند.

گروه بررسی شورای کتاب کودک همه ساله از میان آثار تالیفی و ترجمه در حوزه ادبیات داستانی کودک و نوجوان تعدادی را به عنوان برگزیده انتخاب می کند. گروه فرهنگی ایرنا تلاش دارد با معرفی بخشی از برگزیدگان سال های ۹۸ تاکنون ازسوی این گروه جهت مطالعه در ایام کرونا و تعطیلات قرنطینه ای به سپری شدن بهینه اوقات فراغت کودکان کمک کند.

عمو زالا

منتخبانی برای مطالعه در تعطیلات کرونایی

کتاب عمو زالا اثر پیام ابراهیمی،با تصویرگری مریم محمودی مقدم. از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، کتاب‌های پرنده آبی در ۲۸صفحه برای کودکان ۷ تا ۹ سال نوشته و منتشر شده است.

کتاب مصور حاضر، داستانی تخیلی است که با زبانی ساده و روان برای گروه سنی (ب) نگاشته شده است. در این داستان زولو زرافه‌ای است که در شهر آدم‌ها در کنار یک خانواده آدم زندگی می‌کند. یک روز که از خواب بیدار می‌شود، تصمیم می‌گیرد که خانواده واقعی خود را ببیند.

مهمان‌های ناخوانده

منتخبانی برای مطالعه در تعطیلات کرونایی

مهمان‌های ناخوانده اثر احمد اکبرپور با تصویرگری مهناز سلیمان‌نژاد و ویراستاری مژگان کلهر از سوی انتشارات فاطمی، کتاب‌های طوطی نشر یافته است.

این کتاب ۶۰ صفحه ای از مجموعه داستان‌های بی پایان برای کودکان ۷ تا ۹ سال نوشته شده است.

این کتاب روایتگر داستان پیرزنی غرغرو اما مهربان و مهمان های ناخوانده اش است؛ مهمان هایی که یکی از آن ها یعنی گنجشک کوچولو حرف نمی زند و با این کارش پیرزن را عصبانی می کند. او شروع به داد و فریاد می کند و گنجشک از خانه می رود. این که بعد از آن چه اتفاقی می افتد سه حالت مختلف دارد که نویسنده نوشته و یک حالت دیگر که آن را بر عهده ی خواننده اش گذاشته است.

از دیگر آثار احمدپور می توان به شب به خیر فرمانده، واژه های نفهم، من نوکر بابا نیستم، امپراطور کلمات، سه سوت جادویی، قطار آن شب، به چاچالک سقوط کنید، کشک های خفن و ... و غول و دوچرخه که آن را با همکاری دخترش نوشته است، اشاره کرد. آثار او به دیگر زبان ها مانند انگلیسی و آلمانی و ایتالیایی و چینی و کره ای و ... نیز ترجمه شده است.

ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی‌اش

منتخبانی برای مطالعه در تعطیلات کرونایی

ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی‌اش اثر جمشید خانیان با ویراستاری محمدهادی قوی پیشه از سوی انتشارات فاطمی، کتاب طوطی در ۹۱ صفحه برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۲سال به چاپ رسیده است.

جمشید خانیان از نویسندگان برجسته ادبیات کودکان ایران است که آثارش جایزه‌های بسیاری را از آن او کرده است. از آثار مطرح او می‌توان به کتاب‌های طبقه هفتم غربی، عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی، یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب شده و گفت‌وگوی جادوگر بزرگ با ملکه جزیره‌ رنگ‌ها اشاره کرد.

کتاب ادسون آرانتس دوناسیمنتو و خرگوش هیمالیایی‌اش داستان نویسنده‌ای است که قصد دارد داستانی واقعی از حادثه‌ای هولناک بنویسد. قراردادش را هم با ناشر بسته.

او می‌خواهد از واقعه‌ای بنویسد که در نوجوانی شاهدش بوده و پدر و مادرش را هم در آن از دست داده است. ماجرایی که البته صرفا یک واقعه شخصی نیست و با تاریخ کشور پیوند دارد: حادثه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان.

نویسنده به سبک و سیاق همیشگی کاغذ را جلوی رویش می‌گذارد و یک خط حلزونی روی آن می‌کشد. خطی که به او در تمرکز و یافتن جزییات دنیای داستانی‌اش کمک می‌کند. البته نویسنده خوب می‌داند قصه‌اش را باید از کجا شروع کند، شخصیت‌های اصلی و فرعی کدام‌اند، مکان داستانش کجاست و چه جزییاتی دارد و در چه ساعت و زمانی رخ داده. او خودش شاهد ماجرا بوده و چون قصد دارد داستانی واقعی بنویسد، فقط کافی‌ست به حافظه‌اش رجوع کند و آنها را روی کاغذ بیاورد: سال ۵۷ است؛ او به همراه خواهرش لیالی و دوست‌هایش زیته، ژان لویی و شملی که یک طناب بسته به پای قورباغه‌اش، در یک شب گرم نزدیک یک درخت بی‌عار پشت یک کلیسا در آبادان نشسته‌اند و فانتا می‌نوشند؛ یک کامیون ارتش هم با سربازهای خسته و تکیه داده به اسلحه‌های‌شان هم از روبروی‌شان می‌گذرد. او حتی با خودش قرار گذاشته که قصه‌اش با آواز یک خواننده عرب آغاز کند که صدایش از رادیوی یک خیاطی در سوی دیگر خیابان به گوش می‌رسد.

همه چیز به نظر خوب پیش می‌رود تا اینکه ناگهان چیزی از نقطه کانونی خط منحنی بیرون می‌پرد. نویسنده سعی می‌کند تمرکزش را از دست ندهد و به کارش ادامه دهد. اما کمی بعد دوباره آن چیز یا چیز دیگری از توی منحنی بیرون می‌پرد. نویسنده ابتدا گمان می‌کند که آن چیز گرد حتما همان قورباغه شملی داستانش است که حالا ایستاده کنار کتاب‌های سوارشده روی هم و گاهی تکان‌های ریزی می‌خورد. اما کم کم متوجه می‌شود که او یک انسان است. یک پسر سیاه سوخته مو فرفری که لهجه جنوبی دارد، فانتا می‌نوشد و سراغ خرگوش شکلاتی‌اش را از نویسنده می‌گیرد. سیاسمبویی با اسم عجیب و غریب ادسون آرانتس دوناسیمنتو که خودش را قهرمان داستان نویسنده می‌داند؛ قهرمانی که نویسنده نه از آن خبر داشته و نه قصدی هم بر وجودش. نویسنده حالا باید سعی کند او را یک‌جوری دک کند تا بتواند برگردد سر نوشتن داستان واقعی‌اش. اما به نظر می‌رسد به این راحتی‌ها نیست و حالا دیگر عوض کردن کاغذ و کشیدن خط‌های منحنی مکرر و تمرکز روی نقطه کانونی نمی‌تواند به او کمک کند.

نویسنده کتاب برخلاف راوی و شخصیت اصلی رمانش که او هم یک نویسنده است، هم به تفاوت ساختاری و ذاتی واقعیت با داستان - و به بیان بهتر دنیای واقعی با دنیای داستانی- آگاهی دارد و هم «ناخودآگاه» را خوب می‌شناسد و از نقش و تاثیر پنهانی‌اش بر دنیای مقابلش که عینی و قابل لمس است آگاه است.

در واقعیت سینمایی به آتش کشیده شده و صدها نفر بی‌گناه در آن جان داده‌اند اما حالا در داستان با قهرمانی روبرو هستیم که خواستار تغییر سرانجام ماجراست.

در داستان راوی از همه چیز خبر دارد و جزییات داستانش را آماده کرده اما ناگهان خرگوشی از نقطهٔ کانونی خط منحنی بیرون می‌پرد که راوی هیچ نشانه‌ای از او در خودآگاهش پیدا نمی‌کند –صحنهٔ آشنای خرگوش و لانه‌اش که آلیس را به سرزمین عجایب می‌کشاند و در نمادپردازی ورود به دنیای تاریک و ناشناختهٔ ناخودآگاه در ادبیات و روانشناسی استفاده می‌شود و جمشید خانیان با استفاده از همین دو قاعده و البته قاعده سومی که احترام، پذیرش و باور هوش و درک مخاطب نوجوان است و در سایر آثارش نیز دیده می‌شود، دست به آفرینش اثری می‌زند که هم واقعیت هولناک تاریخی را بیان می‌کند و هم داستانی جذاب و خواندنی به نمایش می‌گذارد.

قهرمان جزیره‌ لگوریسه

منتخبانی برای مطالعه در تعطیلات کرونایی

قهرمان جزیره‌ لگوریسه نوشته نسترن فتحی با تصویرگری رودابه خائف و ویراستاری شیوا حریری از سوی شرکت انتشارات فنی ایران، کتاب‌های نردبان در ۶۷ صفحه با موضوع مهارت های زندگی برای گروه سنی ۷ تا ۹ سال نوشته شده است.

قهرمان جزیره‌ لگوریسه روایت زندگی کودکی است که در زیر تخت خود سرزمینی عجیب را کشف می‌کند: لگوریسه اسم جزیره‌ زیر تخت امید است. تنها او اجازه‌ رفت‌وآمد به این جزیره را دارد و مسئول مراقبت از آن‌جاست. وقتی برای اولین بار اهالی لگوریسه را زیر تختش دید،‌ برایش تعریف کردند که چطور یک‌بار از دست روبات‌ها فرار کرده‌اند. گفتند حالا باید کسی مواظب جزیره باشد تا روبات‌ها دوباره حمله نکنند. امید هم قبول کرد قهرمان لگوریسه شود...

در این کتاب امید یاد می‌گیرد که چطور بین زندگی با والدینش یعنی «با» و «مان» و تخیلاتش تعادل ایجاد کند. دوستی، کارگروهی و شیوه‌ تعامل با حیوانات دیگر نکاتی است که این اثر داستانی به آن اشاره دارد.

همچنین نویسنده با به کار بردن استعاری آهن و روبات و فرار اهالی جزیره که گروهی از حیوانات متنوع‌اند، به تاثیرات زندگی مدرن بر حیات سالم اشاره کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا