نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌شهر خردادماه افتتاح می‌شود


نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌شهر خردادماه افتتاح می‌شود

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل گفت که نیروگاه زمین گرمایی شهرستان مشگین‌شهر تا خردادماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

اکبر بهنامجو روز پنجشنبه در بازدید از این نیروگاه به خبرنگار ایرنا گفت: در مرحله اول بهره‌برداری از این نیروگاه مقدار پنج مگاوات برق وارد مدار می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه زمین گرمایی کشور نخستین نیروگاه ژئوترمال کشور است، از نقش کارشناسان ایرانی در به سرانجام رساندن این پروژه ملی قدردانی کرد.

او اظهارکرد: پارسال با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال عملیات احداث خط انتقال جریان برق نیروگاه زمین گرمایی به شهر مشگین‌شهر انجام شده است.

بهنامجو افزود: با بهره‌برداری از این نیروگاه ، ایران به عنوان نهمین کشور دارنده فناوری زمین گرمایی به عضویت باشگاه جهانی کشورهای دارنده ژئوترمال خواهد پیوست.

وی افزود: با هدف تسهیل در راه‌اندازی نیروگاه سال گذشته این پروژه با دستور وزیر نیرو از شرکت سانا تحویل گرفته شده و به شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی واگذار شد.

وی گفت: تاکنون ۱۱ حلقه چاه اکتشافی تا عمق سه هزار و ۲۰۰ متری زمین حفر شده و هفت حلقه آن به بهره‌برداری رسیده که قابلیت نصب توربین و تولید برق را دارد.

وی افزود: در جریان بازدید ستاری معاون فناوری رئیس‌جمهوری از این مجموعه راهکارهای توسعه این نیروگاه در زمینه‌های مختلف گردشگری ، علمی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و در آینده شاهد تبدیل این مکان به یکی از مراکز مهم تحقیقاتی ، پژوهشی و صنعتی کشور خواهیم بود.

استاندار اردبیل اظهارامیدواری کرد با تکمیل این نیروگاه زمینه ایجاد سایر صنایع جانبی مرتبط از جمله کشت گلخانه‌ای ، مزارع پرورش ماهی و شهرک‌های گردشگری در شهرستان مشگین‌شهر فراهم شود.

نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌شهر با ظرفیت ۵۰ مگاوات در دامنه‌های سبلان احداث می‌شود و تاکنون علاوه بر صرف منابع ارزی بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.

استاندار همچنین از جاده گردشگری موئیل ،جاده آبشار کرکری و مجتمع آبدرمانی و خدماتی بام مشگین‌شهر بازدید کرده و خواستار رفع موانع و تسهیل در به اتمام رسیدن این پروژه‌ها شد.

مشگین‌شهر در شمال غربی اردبیل قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...