سرگذشت سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز؛ بهره‌برداری از یک گذر خیابان


سرگذشت سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز؛ بهره‌برداری از یک گذر خیابان

شیراز-ایرنا- سنگ فرش شدن خیابان باغ ارم شیراز که اجرای آن با انتقادهایی مواجه شده بود سرانجام بک گذر از آن فروردین ماه 1400 به بهره برداری رسید.

نهم آذرماه ۱۳۹۹ خیابان باغ ارم شیراز که خود بنا برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت دارد برای اجرای عملیات سنگ فرش بسته شد اما این پایان کار نبود زیرا موافقان و مخالفان این طرح نظرات خود را بیان کردند.

از آن جا که تجربه سنگ فرش کردن خیابان فرهنگ مقابل آرامگاه حافظ برای شهروندان به دلیل سنگلاخی بودن خاطره خوبی به دنبال نداشت و موجب ترافیک و استهلاک خودروها شده بود بر همین اساس سنگفرش کردن خیابان باغ ارم هم با انتقاد مواجه شد هر چند موافقان گفتند برایحفظ این بناهای تاریخی باآسفالت را حذف کرد.

مسافرین نوروزی که برای بازدید از باغ ارم به شیراز سفر کرده اند براین باور هستند که هر چقدر اطراف آثار باستانی به ویژه خیابان های اطراف به سبک سنتی ساخته شود بر جذابیت آن افزوده خواهد شد.

سرگذشت سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز؛ بهره‌برداری از یک گذر خیابانباغ ارم شیراز نمونه ای از باغ های بی نظیر ایران است که در فصل بهار نقاش طبعیت بیش از هر زمان جلوه می کند

معرفی باغ گیاه شناسی ارم

باغ ارم شیراز، نمونه ای از باغ های بی نظیر تاریخی ایران زمین است که در فصل بهار نقاش طبیعت بیش از هر زمان جلوه می کند هر چند این باغ در چهار فصل زیباست.

این باغ زیبا همواره مورد توصیف جهانگردان و سیاحان در زمان های گذشته بوده به گونه ای که در سفرنامه‌های مربوط به قرن دهم و یازدهم هجری از این باغ سخن ها گفته شده است.
باغ ارم در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پا برجا بوده اما در زمان زندیه و قاجاریه برای سازندگی و بهسازی این باغ تلاش شد، مورخین می گویند در زمان قاجاریه باغ ارم ۷۵ سال در دست سران ایل قشقایی بوده که در آن عمارتی ساختند و در زمان ناصر الدین شاه قاجارعمارت دیگری که هنوز پابرجاست درآن ساخته شد.

سروناز و تنوع گیاهی

در باغ ارم تنوع گیاهی بالایی وجود دارد، هنوز درختان ۲۰۰ساله آن با قامتی استوار به حیات خود ادامه می دهند که می توان به سرو ناز اشاره کرد که زیبایی خاص خودش را دارد و شهره عام و خاص حتی در جهان است.عمارت اصلی باغ به سبک معماری قاجاریه و به تقلید از سبک معماری زندیه ساخته شده، این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری از شاهکارهای بی نظیر معماری ایرانی به حساب می آید و در فهرست سازمان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

سرگذشت سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز؛ بهره‌برداری از یک گذر خیابانمسافران نوروزی چه گفتند ؟

مسافران نوروزی چه گفتند؟

با وجود شیوع کرونا، نوروز ۱۴۰۰ بازهم شیراز پذیرای میهمانان نوروزی است که با رعایت پروتکل های بهداشتی از آثار باستانی و فرهنگی این کلان شهرهمچون شاه چراغ (ع ) باغ ارم، حافظیه، سعدیه، تخت جمیشد،حمام وکیل، ارگ کریم خان زند، پاسارگاد و بسیاری جاهای دیدنی دیگر بازدید می کنند.

صالحه سادات موسوی که اهل تهران است در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: بارها به شیراز سفر کرده ام و بنظرم جاذبه های توریستی این شهر بقدری زیاد و دیدنی است که انسان از دیدن چند باره آن هم سیر نمی شود.

وی اضافه کرد: باغ ارم یکی از آثار جذاب و طبیعی دنیاست که هنر معماری به سبک اصیل ایرانی درآن جلوه خاصی به این باغ داده است و هرچقدر خیابان های اطراف این باغ چهره سنتی به خود بگیرند بر زیبایی های آن خواهد افزود.

سنگ فرش کردن خیابان باغ ارم چهره این مکان زیبا را سنتی تر کرده است

سادات موسوی ادامه داد: سنگ فرش کردن خیابان باغ ارم این مکان را سنتی تر کرده است هر چند وجود گونه های زیبای گیاهی و سرونازش هیچگاه از خاطره گردشگران بیرون نمی رود.

او با اظهار اینکه هر گاه که به شیراز سفر کرده ام شاهد تحول در حوزه گردشگردی بودم،افزود: این امر نشان دهنده اهمیت دادن به آثار باستانی و گردشگری است و اینکه چهره شیراز این شهر فرهنگی با مردمان میهمانوازش زیبا می شود، جای تقدیر دارد.

سرگذشت سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز؛ بهره‌برداری از یک گذر خیابانسربازان وطن :هم اینک که خیابان ارم سنگفرش شده زیبایی خاصی به مکان داده است

سربازان وطن از باغ ارم می گویند

قاسم سیراوی، سرباز وظیفه که اهل شهرستان خرمشهر از توابع استان خوزستان است به خبرنگار ایرنا، گفت: پیشتر نیز به شیراز سفر کرده بودم و یکی از مکان های تاریخی که از آن دیدن می کنم باغ زیبای ارم است.

وی اضافه کرد: درگذشته خیابان باغ ارم آسفالت بود اما هم اینک که سنگفرش شده است زیبایی خاصی به این مکان داده که از قدم زدن در آن لذت می برم .

سیراوی با بیان اینکه سنگفرش شدن خیابان باغ ارم بر جذابیت آن افزوده است، اظهار داشت: به نظرم این کار موجب ترغیب مسافران نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی می شود که بیشتر استقبال کنند و هر چقدر در آن قدم بزنی خسته نخواهی شد .

اولین بار است که باغ ارم را می بینم

همچنین صالح حسن حیدری که اهل شهرکرد است و خدمت سربازیش را در شیراز سپری می کند به خبرنگار ایرنا گفت : پیشتر که خیابان ارم آسفالت بود را ندیده بودم اما به نظرم

سنگ فرش شدن، این خیابان را زیباتر کرده است، بنظرم بازدید کنندگان لذت می برند که در آن قدم می زنند که با رایحه های بهاری عطر آگین شده است.

حسن حیدری هم بیان داشت:سنگفرش خیابان ارم در مقایسه با سنگفرشی که در خیابان منتهی به آرامگاه حافظ شده است نشانگر صاف و یکدست بودن است که به خودروها آسیب نمی رساند.

سرگذشت سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز؛ بهره‌برداری از یک گذر خیابانمسافر نوروزی :از قدم زدن برروی خیابان شنگفرش شده ارم شیراز لذت می بریم

از قدم زدن بر روی خیابان سنگ فرش شده ارم لذت می بریم

سجاد رشنو اهل شهرستان یزد که با خانواده برای اولین بار به شیراز سفر کرده و در حال قدم زدن در خیابان ارم بودنیز به خبرنگار گفت: باغ ارم خیلی زیباست و از قدم زدم بر روی خیابان آن که سنگ فرش شده لذت می برم ضمن اینکه در انتخاب نوع سنگ فرش ها هم دقت شده است.

رشنو با اشاره به اینکه مکان ها تاریخی و گردشگری در استان فارس زیاد است، گفت : طی اقامت در این شهر سعی می کنیم تمام مکان های تاریخی را ببینیم و برای همین جذابیت هاست که شیراز را برای سفر نوروزی انتخاب کردیم.

خیابان ارم خیلی طبیعی شده است

ایرج احمدی دیگر بازدید کننده از باغ ارم شیراز است که حرف های خود اینگونه شروع کرد: ۵۰ سال است که ساکن شهر شیراز هستم و سنگ فرش کردن این خیابان نسبت به آسفالت خیلی طیبعی تر شده و حالت سنتی و قدیمی به خود گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آسفالت بودن خیابان های اطراف مکان های تاریخی باید تبدیل به سنگ فرش شود، اظهار داشت: به نظرم اگر ترتیبی اتخاذ شود تا خودروها کمتر در این خیابان تردد کنند بر عمر سنگفرش ها افزوده خواهد شد، هر چند باید برای کسانی که در این محل زندگی می کنند فکر اساسی کرد ضمن اینکه اگر نوع سنگفرش ها مرغوب و مقاوم باشد مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

احمدی اضافه کرد: همین که خیابان ارم سنگ فرش شده است جای تقدیر دارد زیرا برای گردشگران جذابیت دیگری دارد.

سرگذشت سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز؛ بهره‌برداری از یک گذر خیابانشهروند شیرازی : خیابان ارم با سنگفرش خیلی طبیعی شده است

سنگ فرش کردن این خیابان چگونه کلید خورد؟

رییس مرکز تحقیقات حمل ونقل و ترافیک دانشگاه شیراز نهم آذرماه ۹۹در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: سنگفرش کردن محورهای گردشگرپذیر در بسیاری از شهرهای دنیا نیز مرسوم است تا ترافیک اینگونه مناطق روانسازی و بُعد گردشگری آن حفظ شود.

قاسم حبیب ‏آگهی افزود: البته این موضوع مهمی است که اساسا خیابان ارم در این طبقه بندی می گنجد یا خیر؟ و یا اینکه همه بخش‌های این خیابان در حوزه محور گردشگری قابل استناد باشد،موضوعی است که باید مهندسین شهرسازی به آن بپردازند.

وی ادامه داد: باید بررسی شود که زمین‌های اطراف باغ ارم به چه شکلی است و اگر کاربری تجاری ،آموزشی،اداری و نظایر آن در این منطقه وجود نداشته باشد می‌شود این محور بعنوان محوری گردشگری تفریحی مورد استفاده قرار گیرد اما اکنون این گونه نیست.

معابر بسیاری از خیابان های شیراز در حال سنگ فرش شدن است

همچنین رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز گفت: هم اینک کار پیاده رو سازی و سنگفرش معابر تنها در خیابان ارم شیراز در جریان نیست و معابر بسیاری ازجمله خیابان‌های انوری، طالقانی، احمدابن موسی، معالی آباد بازآفرینی شده و یا در حال احیا و اجراست.

نوذر امامی در مصاحبه با ایرنا افزود: در منطقه ۳ شهرداری شیراز محور پیاده از دروازه قرآن تا باغ جهان نما،چهار راه حافظیه و دروازه اصفهان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه بسیاری از محورهای پیاده راه قدیمی در شیراز در حال احیاست ،ادامه داد: فضای شهر باید برای همه مردم و در جهت انسان محوری احداث شود.

سرگذشت سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز؛ بهره‌برداری از یک گذر خیابانرییس کمیسیون معماری شورای شهر شیراز:معابربسیاری از

نماینده مردم شیراز در مجلس در صف منتقدان این طرح

ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی از منتقدان سنگ فرش خیابان ارم گفت :پروژه سنگ فرش کردن خیابان ارم چه ضرورتی دارد که در این شرایط در اولویت شهرداری شیراز قرار گرفته در حالی که پروژه هایی چون حوضه آبریز دروازه قرآن با توجه به فصل بارندگی و خطر آن برای شهروندان بر زمین مانده است.

وی افزود: شهرداری شیراز اولویت ها و نیازهای اصلی شهر را کنار گذاشته و پروژه هایی را دنبال می کند که ضرورتی برای آن احساس نمی شود یا می توان آن را پس از کارهای اصلی که نیاز مردم شهر است، انجام داد.

بر اساس این گزارش همچنین باند دیگر خیابان ارم بخشی از آن سنگفرش شده و بخش دیگر آن نیز در حال اجراست.

گزارش: حمیدرضا خلیقی

سرگذشت سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز؛ بهره‌برداری از یک گذر خیابانباند دیگر خیابان ارم بخشی از آن سنگفرش شده و در حال اجراست

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد