سه گام و یک کیش


سه گام و یک کیش

کیش - ایرنا - تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال جدید بوده که هر کدام در جزیره کیش که به عنوان توسعه یافته‌ترین منطقه آزاد تجاری کشور شناخته می‌شود گامی برای ادامه روند رو به رشد آن در نقش آفرینی برای اقتصاد و تجارت میهن اسلامی است.

ایجاد مشوق‌های سرمایه گذاری و جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید از تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی سال ۱۴۰۰ شمسی است که ایشان با توجه به این نکات امسال را سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری کرده‌اند.

با توجه به پیام نوروزی ایشان، با ارایه مشوق‌ها و تامین زیرساخت‌ها می‌توان گام‌های مهمی در راستای توسعه اقتصادی کشور، دور زدن تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی و به تبع آن افزایش نرخ اشتغال و کاهش برخی آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری برداشت.

مناطق آزاد تجاری در هفت نقطه مختلف کشور برای توسعه ارتباطات و مراودات اقتصادی با سایر نقاط جهان تاسیس شده تا بتوان در سریع ترین زمان ممکن به اهداف تجاری مورد نظر جمهوری اسلامی دست یافت از این رو این مناطق می‌توانند نقش قابل توجهی در تحقق شعار امسال مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ایفا کنند.

کیش، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو هفت منطقه آزاد تجاری کشور است که هرکدام از این مناطق مزیت‌های گوناگون سرمایه‌گذاری با توجه به موقعیت جغرافیایی، دسترسی به بازارهای جهانی، آب‌های بین المللی و نزدیکی به کشورهای مختلف را به متقاضیان سرمایه گذاری در خود ارایه می‌کنند.

در منطقه آزاد کیش علاوه بر معافیت های مالیاتی، سیاست‌های حمایتی سازمان منطقه آزاد کیش شامل اختصاص زمین با تسهیلات و نرخ های حمایتی برای ایجاد کارگاه های تولیدی، تقویت زیر ساخت های حمل و نقل دریایی ، امکان ورود سریع و آسان فناوری های پیشرفته صنعتی و غیرصنعتی به مناطق آزاد و تسهیل شرایط جذب سرمایه گذاری های خارجی از جمله مشوق‌های سرمایه گذاری است.

این مشوق‌ها تا کنون باعث افزایش تمایل تولید کنندگان داخلی به ساخت واحدهای تولیدی درجزیره کیش شده به طوریکه هم اکنون در ردیف اول از نظر توسعه یافتگی بین هفته منطقه آزاد تجاری ایران قرار گرفته است.

در نتیجه این حمایت ها هم اکنون علاوه بر مراکز تجاری و خدماتی، حدود ۳۴۰ واحد صنعتی و خدمات صنعتی با حجم سرمایه گذاری ریالی ۱۰ هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال و ۵۳۴ میلیون دلاری در زمینه های مختلف از جمله تولیدات "مصنوعات پلاستیکی، تجهیزات پزشکی، مصنوعات چوبی، بسته بندی مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی" در این منطقه فعال است و دراین واحدها ۵ هزارو ۵۶۷ نفر مشغول به کارهستند.

منطقه آزاد تجاری کیش به عنوان نهادی حمایتی در این جزیره زیبا همواره نقشی اساسی بازی کرده به طوریکه که سال گذشته که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان جهش تولید نامگذاری شده بود با اعمال سیاست های حمایتی و تشکیل ستاد رفع موانع تولید فعالیت ۱۵ مورد از واحدهای تولیدی غیر فعال احیا شدند.

این واحدها با حجم سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیارد ریالی و سرمایه ارزی یک میلیون و ۲۱۰ هزاردلاری دوباره فعالیت خود را آغاز کردند که با این اقدام اشتغالزایی ۷۶ نفر در راستای تحقق منویات رهبری در خصوص جهش تولید و اقتصاد مقاومتی تثبیت شده است.

درحال حاضر نیز ۱۷۰ طرح با سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی درجزیره کیش در حال ساخت بوده ، نشانه یک مرکز خوب گردش اقتصاد در کشور است.

همچنین احداث بیش از ۶۰ باب هتل از دیگر نشانه‌های موفقیت جزیره گردشگر پذیر کیش در بخش سرمایه گذاری است که با تداوم و توسعه سیاست‌های حمایتی از سوی سازمان منطقه آزاد به عنوان نماینده دولت در اجرای سیاست‌های حمایتی می توان انتظار داشت این جزیره باز هم بتواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید، پشتیبانی و مانع زدای پیشگام سایر مناطق آزاد کشور باشد.

تمامی اختیارات دولت جمهوری اسلامی در مناطق آزاد به سازمان‌های منطقه آزاد تجاری محول شده تا زمینه ساز حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی برای فعالیت های تجاری در بخش های مختلف از جمله تولید باشند.

به همین دلیل انتظار می رود سازمان منطقه آزاد تجاری کیش همانند گذشته و حتی بیشتر از آن، گام در مسیر مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها بردارد تا همانگونه که در هشت سال دولت تدبیر و امید با حمایت آن در جزیره ۲۶ هزار میلیارد ریال و ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد.

حسن حسین زاده سرپرست دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی کیش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام