تامین انرژی فناوری‌های پوشیدنی با کمک امواج رادیویی


تامین انرژی فناوری‌های پوشیدنی با کمک امواج رادیویی

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران سعی دارند انرژی حاصل از امواج رادیویی را برای تامین نیروی ابزار پوشیدنی به کار بگیرند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه پنسیلوانیا، امواج رادیویی از امواج ماکرویو گرفته تا وای‌فای که به محیط زیست نفوذ می‌کنند، فقط سیگنال‌های انرژی نیستند؛ بلکه می‌توانند منابع انرژی باشند. یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران به سرپرستی "هوانیو چنگ" (Huanyu Cheng)، استاد بخش علوم مهندسی "دانشگاه پنسیلوانیا" (Penn State)، روشی ابداع کرده‌اند تا انرژی حاصل از امواج رادیویی را برای تامین نیروی ابزارهای پوشیدنی به دست آورند.

"چنگ" گفت: منابع کنونی انرژی برای ابزارهای پوشیدنی بررسی سلامت، جایگاه خود را دارند؛ اما با مشکلات مربوط به خود نیز همراه هستند. ما نمی‌خواهیم جایگزینی برای منابع کنونی انرژی ارائه دهیم. هدف ما اضافه کردن منابع دیگری از انرژی پایدار است.

این گروه پژوهشی، یک سیستم کشش‌پذیر ابداع کرده‌اند که می‌تواند داده‌های گرآوری شده با حسگرهای بررسی سلامت را به صورت بی‌سیم منتقل کند. این سیستم از دو آنتن فلزی کشش‌پذیر تشکیل شده است که روی مواد گرافینی رسانا با پوشش فلزی قرار گرفته‌اند.

طراحی ویژه این سیستم به آن امکان می‌دهد تا هنگام کشش، خم شدن و پیچ خوردن، عملکرد خود را حفظ کند. این سیستم به یک مدار کشش‌پذیر متصل می‌شود که می‌تواند انرژی حاصل از امواج الکترومغناطیسی را به الکتریسیته تبدیل کند. از این الکتریسیته می‌توان برای تامین نیروی ابزار بی‌سیم یا شارژ کردن ابزار ذخیره انرژی مانند باتری‌ها یا ابرخازن‌ها استفاده کرد.

تامین انرژی فناوری‌های پوشیدنی با کمک امواج رادیویی

"چنگ" ادامه داد: ما از انرژی اطراف خود و امواج رادیویی که همیشه در همه جا وجود دارند، استفاده می‌کنیم. اگر این انرژی را به کار نگیریم، به سادگی تلف خواهد شد. ما می‌توانیم این انرژی را بگیریم و آن را اصلاح کنیم. این فناوری، یک عنصر اساسی برای گروه ما به شمار می‌رود. ترکیب آن با ابزار بی‌سیم جدید که قابلیت انتقال داده‌ها را دارند، یک مؤلفه مهم را فراهم می‌کند که با ماژول‌های حسگر ما کار خواهد کرد.

وی افزود: گام‌های بعدی ما، بررسی نسخه‌های مینیاتوری این مدارها و کار کردن روی کشش‌پذیری آنها است. این پلتفرمی است که می‌توانیم آن را به سادگی با سایر ماژول‌ها ترکیب کنیم و به کار بگیریم.

این پژوهش در مجله "Materials Today Physics" به چاپ رسید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر