رئیس اتاق ایران و چین: دلیل رابطه تهران و پکن سیاسی نیست، اقتصادی است/ حوزه‌های مورد توافق در قرارداد 25 ساله


رئیس اتاق ایران و چین: دلیل رابطه تهران و پکن سیاسی نیست، اقتصادی است/ حوزه‌های مورد توافق در قرارداد 25 ساله

مجیدرضا حریری اظهار کرد: فرض کنید اصلا انقلاب هم نشده باشد، با این حال شریک اصلی اقتصاد ایران در دنیا چین است.  این به دلایل سیاسی نیست که البته مسائل سیاسی می‌تواند این را تضعیف یا تقویت کند، ولی پایه و بنیان این کار، اقتصادی است.

رئیس اتاق ایران و چین: دلیل رابطه تهران و پکن سیاسی نیست، اقتصادی است/ حوزه‌های مورد توافق در قرارداد 25 ساله
گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین پیرامون مذاکرات برای عقد قراراداد بلند مدت با چین، اظهار داشت: کارگروه‌های فنی در ایران هستند که امکانات مراوده بلندمدت با چین را در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت، فن‌آوری‌های نو، انرژی، معدن و در حوزه‌های غیر اقتصادی بررسی می‌کنند. رابطه بلند مدت با چین بر اساس برنامه جامع استراتژیک طراحی شده است.

حریری درباره پیروزی بایدن و احتمال تغییر رویکرد دولت به سمت امریکا و تاثیر آن بر روابط تجاری با چین، تصریح کرد: فرقی نمی‌کند چه کسی در امریکا رئیس جمهور است و حتی ایران در کدام اردوگاه سیاسی در دنیا قرار دارد. فرض کنید اصلا انقلاب هم نشده باشد، با این حال شریک اصلی اقتصاد ایران در دنیا چین است. این به دلایل سیاسی نیست که البته مسائل سیاسی می‌تواند این را تضعیف یا تقویت کند، ولی پایه و بنیان این کار، اقتصادی است.
*۲ علت برای تداوم روابط تجاری ایران و چین

وی درباره علت تداوم روابط تجاری ایران با چین با وجود تغییر نگرش سیاسی توضیح داد: ارتباط تجاری ایران و چین، دو دلیل دارد. یکی از دلایل این است که ما با روسیه از نظر سیاسی بیشترین دوستی را نداریم که حتی از چین هم قوی‌تر است به علاوه این که همسایه هم هستیم و در خیلی از مواقع اشتراکات نظامی هم در منطقه داشتیم؛ اما روابط اقتصادی ما هیچ زمان به بالای دو میلیارد نرسیده است؛ چون ما با روسیه شباهت اقتصادی داریم. ایران و روسیه در بازار‌های دنیا رقیب هستند و هرچه می‌خواهیم صادر کنیم آن‌ها هم صادرکننده‌اند. حتی در واردات هم با روسیه رقیب هستیم و امکان خرید هم از آن‌ها نداریم؛ بنابراین دلایل سیاسی نمی‌تواند جای واقعیات اقتصادی را بگیرد.

حریری افزود: دلیل دیگر این است که در منطقه ما، عربستان و امارات از لحاظ سیاسی در اردوگاه غرب هستند، اما ارتباطات اقتصادی آن‌ها با چین از ما بیشتر است. بنابراین، ارتباط باید علاوه بر مناسبات سیاسی، یک پایه و بنیان اساسی اقتصادی داشته باشد.
*رئیس جمهور امریکا و تاثیرش بر روابط ایران و چین
رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پایان تاکید کرد: تاثیر این که چه کسی در امریکا بر سر کار باشد در رابطه اقتصادی ایران با چین این است که چقدر راحت‌تر و بی ملاحظه‌تر می‌توانیم با چینی‌ها مراوده داشته باشیم. مثل عربستان که روزی ۵۰۰ هزار بشکه نفت به چین می‌فروشد، ولی ما نمی‌توانیم؛ در صورتی که ۲۰ سال پیش، بیشترین نفت را در دنیا به چین می‌فروختیم.
وی افزود: این که چه کسی در امریکا رئیس جمهور باشد، می‌تواند در تسهیل روابط کمک کننده باشد و موانع کمتری ایجاد کند، اما با همین موانعی که در دو، سه سال اخیر امریکا بر سر راه ما گذاشت، شریک اول تجاری ما هم در صادرات و هم در واردات چینی‌ها بودند.
پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش