علت درد بیضه در مردان

علت درد بیضه در مردان

بیضه ها اندام های تولید مثلی تخم مرغی شکل هستند که در کیسه بیضه قرار دارند. درد در بیضه ها به دلیل صدمات جزئی در ناحیه ایجاد می شود. با این حال، اگر بیضه درد دارید باید علائم شما مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. درد در کیسه بیضه نتیجه شرایط جدی مانند پیچش بیضه یا عفونت منتقله از راه مقاربتی باشد. نادیده گرفتن درد ممکن است صدمات جبران ناپذیری به بیضه ها و کیسه بیضه وارد کند. اغلب مشکلات بیضه ها قبل از ایجاد درد در بیضه، درد شکم یا کشاله ران ایجاد می کند. درد غیر قابل توضیح در شکم یا کشاله ران نیز باید توسط پزشک ارزیابی شود، بنابراین درد بیضه دلایل مختلفی از عفونت گرفته تا آسیب های ناشی از ضربه دارد برخی اوقات برای این درد باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله دلایل احتمالی درد بیضه و زمان مراجعه به پزشک توضیح داده می شود.

اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت، التهاب اپیدیدیم یا عفونت بیضه بیماری التهاب اپیدیدیم است. اپیدیدیم یک لوله است که در پشت بیضه قرار دارد و اسپرم را ذخیره و حمل می کند. هنگامی که این لوله متورم شود باعث بروز درد و تورم در بیضه ها می شود. اپیدیدیمیت آقایان را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد، اما این عارضه بیشتر در مردان بین سنین ۱۴ تا ۳۵ سال دیده می شود. این بیماری به طور معمول در اثر عفونت باکتریایی یا بیماری مقاربتی ایجاد می شود و به طور معمول با آنتی بیوتیک بهبود می یابد. اپیدیدیمیت حاد 6 هفته یا کمتر طول می کشد. در بیشتر موارد اپیدیدیمیت حاد بیضه ها نیز ملتهب هستند. به این بیماری اپیدیدیمو ارکیت نیزگفته می شود، تشخیص اینکه آیا بیضه ها اپیدیدیم یا هر دو ملتهب هستند سخت است. علائم اپیدیدیمیت شامل موارد زیر است:
درد که به تدریج افزایش می یابد
کیسه بیضه ای که در لمس احساس گرما می کند
ورم
عفونت های منتقله از راه جنسی مانند سوزاک و کلامیدیا می توانند باعث اپیدیدیمیت شوند، همچنین عفونت دستگاه ادراری نیز منجر به اپیدیدیمیت می شود. اغلب پزشکان این بیماری را با آنتی بیوتیک درمان می کنند.

فتق بیضه

فتق به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن از محل اصلی خود گفته می‌شود. فتق مغبنی یکی از انواع فتق است که می تواند باعث منجر به درد بیضه ها و تورم شود. پزشکان ممکن است بتوانند فتق مغبنی را کاهش داده و به محل خود برگردانند. اگر گزینه های غیرجاحی برای درمان آن بی نتیجه باشد فتق با جراحی اصلاح می شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه باعث انتقال درد به بیضه نیز می شود، پزشکان این درد را ارجاع شده نامیدند جایی که درد بیش از ناحیه ای مورد نظر مشکل ایجاد کرده است. علائم دیگری که پزشکان با سنگ کلیه مرتبط می دانند عبارتند از:
تغییر رنگ ادرار
سوزش هنگام ادرار
حالت تهوع
درد در بالای آلت تناسلی مرد
درد شدید و گرفتگی که از پشت به کشاله ران منتقل می شود
تکرر ادرار
استفراغ
پزشکان تا زمان دفع سنگ کلیه صبر می کنند. با این حال، اگر سنگی پس از مدتی دفع نشود یا علائمی مانند تب یا ترشح در فرد مشاهده شود باید در اسرع وقت روند درمانی شروع شود. درمان ها شامل جراحی برای برداشتن سنگ یا سنگ شکنی موج ضربه ای است که امواج شوکی را برای تجزیه سنگ ها ایجاد می کند.

علت درد بیضه در مردان

علت درد بیضه در مردان

ورم بیضه

ارکیت، عفونت و التهاب بیضه است که اپیدیدیمیت درمان نشده منجر به ارکیت می شود. علائم ارکیت شامل موارد زیر است:
خستگی
تب
حالت تهوع
درد بیضه
تورم در یک یا هر دو بیضه
استفراغ
افراد باید بلافاصله برای شروع روند درمانی به پزشک مراجعه کنند. برخی اوقات درد آنقدر شدید است که می تاوند شبیه پیچ خوردگی بیضه باشد که یک فوریت پزشکی محسوب می شود. روش های درمانی ارکیت به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. پزشک می تواند آنتی بیوتیک برای عفونت های باکتریایی تجویز کند. هنگامی که ویروسی باعث ارکیت می شود درمان هایی مانند مصرف مسکن بدون نسخه، استراحت و بالا بردن کیسه بیضه توصیه می شود.

پیچش بیضه

پیچش بیضه زمانی رخ می‌دهد که بیضه دچار پیچ خوردگی شده و در نتیجه طناب اسپرماتیک که وظیفه خون‌رسانی به کیسه بیضه را دارد دچار پیچش می‌شود در نیتجه کاهش حجم خون منجر به درد و تورم ناگهانی و شدید می‌شود. پیچش بیضه بیش‌تر بین سنین ۱۲ تا ۱۸ سال شایع است، اما با این حال امکان رخ دادن آن در هر سنی حتی پیش از تولد نیز وجود دارد. پیچش بیضه به طور معمول به جراحی نیاز دارد، بنابراین اگر به سرعت درمان شود می ‌توان بیضه را حفظ کرد، اما زمانی که جریان خون برای مدت طولانی مسدود شده باشد به احتمال زیاد بیضه به شکل بدی آسیب دیده و در نتیجه باید از بدن خارج شود. به طور معمول پیچ خوردگی بیضه نوعی بیماری است که بیشتر در مردان جوان اغلب در افراد زیر 25 سال دیده می شود. علائمی که پزشکان با پیچش بیضه همراه می کنند عبارتند از:
حالت تهوع
قرمزی یا تیره شدن کیسه بیضه
درد ناگهانی و شدیدی که در یک طرف کیسه بیضه رخ می دهد
تورم در کیسه بیضه

استفراغ

درد ناشی از پیچ خوردگی بیضه همیشه ناگهانی نیست. برخی از افراد مبتلا به این بیماری دردی را تجربه می کنند که طی چند روز به آرامی بدتر می شود. بر اساس اعلام انجمن اورولوژی آمریکا، پیچ خوردگی بیضه به طور معمول در سمت چپ بیشتر از راست رخ می دهد. درمان شامل جراحی برای اصلاح پیچ خوردگی بیضه است. در موارد نادر اگر جراح نتواند پیچش را ترمیم کند احتمال می رود بیضه خارج شود. پیچ خوردگی بیضه فقط روی یک بیضه معمولا تاثیر می گذارد، بنابراین برداشتن آن تاثیری در باروری فرد ندارد.

علت درد بیضه در مردان

علت درد بیضه در مردان تومور بیضه

تومور بیضه باعث بروز درد و تورم در این ناحیه می شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:
یک درد مبهم و گنگ در کشاله ران
یک توده در بیضه

تورم بیضه

علائم تومور بیضه می تواند به چندین بیماری دیگر در آقایان مانند فتق مغبنی و اپیدیدیمیت شبیه باشد. پزشک به تشخیص تومور یا سایر بیماری های اساسی نیز کمک می کند.

ضربه به بیضه

ضربه به بیضه ها باعث کبودی، درد و تورم می شود، همچنین یک بیضه می تواند پاره شود یا هماتوسل ایجاد کند. هماتوسل هنگامی رخ می دهد که خون در اطراف بیضه جمع شده و به آن فشار وارد کند و بر جریان خون تاثیر بگذارد. اگر به بیضه فردی ضربه ای وارد شده باشد که منجر به بروز درد و تورم می شود باید به پزشک مراجعه کرد.

واریکوسل

واریکوسل بیماری بسیار شایع در بین آقایان است که ۱۵ درصد از مردان بزرگسال و ۲۰ درصد از نوجوانان را درگیر می کند. البته به طور کلی بیشتر در سنین بین ۱۵ تا ۲۵ سال رخ می دهد. این بیماری به طور معمول در سنین بلوغ شایع و احتمال بروز آن در بیضه چپ بیشتر است و این به دلیل یکسان نبودن آناتومی سمت راست و چپ بدن انسان است. به ندرت واریکوسل در هر دو بیضه رخ می دهد، اما امکان آن صفر نیست. همه انواع واریکوسل ها نمی توانند بر تولید اسپرم تاثیر گذارند. واریکوسل تنها در کیسه بیضه رخ می دهد و بسیار شبیه به واریس پ است. این مشکل منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم می شود که در برخی موارد می تواند باعث ناباروری مردانه و کوچک شدن بیضه ها شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم زیر با درد بیضه همراه است باید به پزشک مراجعه کنید:
تغییر رنگ بیضه ها
حالت تهوع
ترشح غیرمعمول، خونی یا ابری مانند از آلت تناسلی مرد
تورم بیضه
استفراغ
دردی که با گذشت زمان تشدید می شود
هر فردی که علائم پیچ خوردگی بیضه را داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند. بدون درمان هر شرایطی که بر جریان خون تاثیر بگذارد می تواند منجر به از دست دادن بیضه یا قسمت های اطراف آن شود.

خلاصه

اگر فردی در یک یا هر دو بیضه دچار تورم یا درد شود بهتر است به پزشک مراجعه کند. اگر درد باعث حالت تهوع و استفراغ می شود باید در اسرع وقت برای درمان اقدام کند. در موارد پیچش بیضه هرچه زودتر فرد به پزشک مراجعه می کند، احتمال اینکه بتواند به سرعت تحت درمان قرار گیرد برای بازگرداندن جریان خون بیشتر می شود. درمان های پزشکی برای بیشتر دلایل درد بیضه در دسترس است.

مترجم: الهه زارعی