سه هزار شی تاریخی در کرمان ساماندهی شد


سه هزار شی تاریخی در کرمان ساماندهی شد

کرمان - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: سه هزار شی تاریخی کرمان، توسط کارشناسان این اداره کل ساماندهی می شود.

به گزارش ایرنا، مجتبی شفیعی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به وجود محوطه‌های باستانی و بناهای تاریخی متعدد در استان کرمان، تعداد قابل‌ توجهی اشیای تاریخی از طریق فرهنگ‌سازی، کشفیات و همچنین کاوش‌های متعدد به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: این اداره کل علاوه بر حفظ و نگهداری از محوطه‌های باستانی و بناهای تاریخی مسئولیت ساماندهی، مرمت و حفاظت از اشیا تاریخی را نیز برعهده دارد که تاکنون بیش از ۱۲ هزار شی تاریخی توسط کارشناسان مربوطه ساماندهی شده است.
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: این اشیا متعلق به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی است.

وی بیان کرد: پروژه ساماندهی اشیای تاریخی می‌تواند مرجعی برای پژوهش و همچنین قابل دسترس برای دانشجویان رشته‌های باستان‌شناسی، تاریخ و غیره باشد.

وی با بیان اینکه سامان‌دهی اشیا به ۲ بخش کالبدی و اطلاعاتی تقسیم می‌شود، تاکید کرد: سامان‌دهی اطلاعاتی اشیا شامل نام اثر، دوره، کارکرد و کاربری، محل کشف، ابعاد، اندازه و تهیه عکس از زوایای مختلف است که از سوی کارشناسان حوزه مربوطه به منظور قرارگیری در نرم‌افزار جام (بانک اطلاعات اموال فرهنگی) انجام می‌گیرد.

استان کرمان با سابقه باستانی و غنای فرهنگی دارای بناها و محوطه های تاریخی فراوانی است که اشیای تاریخی ارزشمندی از آنها کشف می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس