توضیحاتی درباره شباهت سریال حسن فتحی با مجموعه‌ای دیگر


در پی مطرح‌ شدن مطالبی درباره شباهت سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی با مجموعه‌ای دیگر در شبکه نمایش خانگی، سازندگان «جیران» توضیحاتی را مطرح کردند.

در پی مطرح‌ شدن مطالبی درباره شباهت سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی با مجموعه‌ای دیگر در شبکه نمایش خانگی، سازندگان «جیران» توضیحاتی را مطرح کردند.

به گزارش ایسنا، این روزها سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی تولید می شود که به موضوع آشنایی ناصرالدین شاه با جیران می پردازد و در خلاصه آن آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد... »

همزمان با این سریال، از ساخت مجموعه دیگری با عنوان «آهوی من مارال» هم یاد می‌شود که به کارگردانی مهرداد غفارزاده تولید می شود و در خلاصه قصه آن آمده است: ناصرالدین شاه، دست به ماشه برده تا آهویی صید کند که آهو چشمی، چون باد از راه رسیده و چون برق می‌گذرد و به دنبالش حال سلطان، صاحبقران می‌شود.

اما به دنبال طرح برخی حواشی در فضای مجازی درباره فیلمنامه سریال «جیران» و شباهت آن به مجموعه نمایشی دیگری که هم‌اکنون در حال تولید است، روابط عمومی سریال «جیران» امروز بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد:

«اول، موضوع شباهت فیلمنامه سریال تاریخی جیران با سریالی دیگر، موضوعی ناصحیح است. اگرچه این دو سریال هر دو به برهه‌ای از زندگی و زمانه ناصرالدین‌شاه می‌پردازند، اما سریال جیران مربوط به شاه جوان است و سریال دیگر مربوط به دوران کهنسالی او. ضمن آن که نویسندگان سریال جیران تاکید داشته‌اند که هیچ‌گونه دخل و تصرفی در وقایع و حوادث مربوط به شخصیت‌های واقعی صورت نگیرد تا سریال از حیث شواهد و استنادات تاریخی قابل دفاع باشد.

دوم، موضوع بررسی شباهت‌های دو فیلمنامه در یک نهاد صنفی، صرفا از باب حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات در محیطی غیرقضایی بوده است. چنان که کارشناس محترم پرونده نیز پس از مطالعه فیلمنامه دو سریال، به صورت کتبی و صریح عنوان داشته‌اند که هیچگونه شباهتی در آنها وجود ندارد. معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پس از بررسی دو فیلمنامه و مطالعه نظریه کارشناسی دال برعدم شباهت، اقدام به صدور پروانه ساخت سریال جیران نموده است.

سوم، گروه تولید جیران به جهت صیانت از اعتبار حرفه‌ای دست‌اندرکاران این سریال، از این پس انتشار اطلاعات و ادعاهای دروغین را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند.»

سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه در مرحله تصویربرداری قرار دارد و قرار است از فیلیمو پخش شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل