بهترین میوه ها برای دوران بارداری

بهترین میوه ها برای دوران بارداری

انتخاب مواد غذایی سالم برای زنان هنگام بارداری بسیار حائز اهمیت است. رژیم غذایی آنها مواد مغذی لازم برای رشد و نمو را در اختیار جنین قرار می دهد. یک رژیم غذایی مغذی نقش اساسی در سلامت کلی فرد ایفا می کند و با کمک به بدن در جهت بهبود عملکرد آن خطر برخی بیماری ها را کاهش می دهد. اغلب افراد آگاه هستند که یک رژیم غذایی سالم باید حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی های مفید باشد. با این حال، ممکن است درباره میوه های خاص و مفید به ویژه در دوران بارداری اطلاعات کافی نداشته باشند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله توضیح می دهیم چرا مصرف میوه در دوران بارداری اهمیت دارد و کدام میوه ها بهتر است در این مدت خورده شوند.

فواید خوردن میوه در دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی متنوع و سالم از اهمیت ویژه ای در دوران بارداری برخوردار است زیرا مواد مغذی مناسب به رشد و نمو جنین کمک می کنند. علاوه بر حمایت از کودک در حال رشد افزایش دریافت ویتامین ها و مواد معدنی به یک زن باردار در جهت حفظ بدن خود در بهترین شرایط ممکن کمک می کند. خوردن مقدار زیادی میوه تازه در دوران بارداری به سالم ماندن مادر و نوزاد کمک می کند. میوه های تازه حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد مغذی ضروری و منبع خوبی از فیبر است.

بهترین میوه ها برای خوردن در دوران بارداری

مصرف میوه به عنوان میان وعده علاوه بر جلوگیری از ولع مصرف قند راهی عالی برای دریافت ویتامین های لازم است. در زیر چند تا از بهترین میوه را که می توان در رژیم غذایی بارداری سالم قرار داد، فهرست کرده ایم.

زردآلو

زردآلو حاوی ویتامین های A ، C و E، کلسیم، آهن، پتاسیم، بتاکاروتن، فسفر و سیلیکون است، همه این مواد مغذی به رشد و نمو جنین کمک می کنند. آهن به جلوگیری از کم خونی و کلسیم به تقویت استخوان ها و دندان ها کمک می کند.

بهترین میوه ها برای دوران بارداری

بهترین میوه ها برای دوران بارداری

پرتقال ها

پرتقال منبع بسیار خوبی برای فولات، ویتامین C و آب محسوب می شود. پرتقال برای حفظ رطوبت و سلامتی فرد گزینه بسیار مناسبی است. ویتامین C به جلوگیری از آسیب سلول و جذب آهن کمک می کند. فولات نیز می تواند به جلوگیری از نقص لوله عصبی که باعث ناهنجاری مغز و نخاع در کودک می شود کمک می کند. نقص لوله عصبی باعث بروز شرایطی مانند اسپینا بیفیدا می شود در جایی که نخاع به درستی رشد نمی کند و آنانسفالی که در آن قسمت زیادی از مغز و جمجمه وجود ندارد.

انبه

انبه سرشار از ویتامین های A و C است. یک فنجان حاوی انبه خرد شده 100 درصد مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C و بیش از یک سوم مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A مورد نیاز فرد را تامین می کند. نوزادی که با کمبود ویتامین A متولد شده است دارای ایمنی کمتری است و احتمال عوارض پس از زایمان مانند عفونت های تنفسی بیشتر می شود.

گلابی ها

گلابی مقدار زیادی فیبر، پتاسیم و فولات مورد نیاز بدن را تامین می کند. دریافت مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی بارداری یبوست را که یکی از علائم رایج بارداری است کاهش می دهد. پتاسیم برای سلامتی قلب مادر و نوزاد نیز مفید است، همچنین باعث بازسازی سلول می شود.

انار

انار ویتامین K، کلسیم، فولات، آهن، پروتئین و فیبر مورد نیاز بدن را فراهم می کند. انار سرشار از مواد مغذی و منبع خوبی برای تامین انرژی است و میزان بالای آهن آنها از کمبود این ماده مغذی در بدن جلوگیری می کند، همچنین ویتامین K برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است. تحقیقات نشان می دهد نوشیدن آب انار به کاهش خطر آسیب به جفت نیز کمک می کند.

آووکادو

آووکادو منبع بسیار خوبی برای ویتامین های C ، E و K، اسیدهای چرب اشباع نشده، فیبر، ویتامین های گروه B، پتاسیم و مس است. آووکادو حاوی چربی های مفیدی است که با تامین انرژی مورد نیاز بدن به جلوگیری از نقص لوله عصبی نیز کمک می کند. علاوه بر این، سلول های مسئول ساخت پوست و بافت های مغزی جنین در حال رشد را نیز تقویت می کند. پتاسیم موجود در آووکادو از گرفتگی عضلات پا، علائم دیگری که در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه سوم شایع است را تسکین می دهد.

گواوا

گواوا یک انتخاب عالی از میوه برای افرادی است که بیشتر از مواد مغذی زیر می خواهند:

ویتامین C و E

پلی فنول ها

کاروتنوئیدها

ایزوفلاونوئیدها

فولات

گواوا حاوی ترکیب متنوعی از مواد مغذی است که آن را برای خانم های باردار به گزینه ایده آل تبدیل می کند. خوردن گواوا در دوران بارداری به شل شدن عضلات، هضم غذا و کاهش یبوست کمک می کند.

موز

موز حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C، پتاسیم، ویتامین B6 و فیبر است. محتوای فیبر بالای موز می تواند به یبوست مربوط به بارداری کمک کند و برخی شواهد نشان می دهد ویتامین B6 نقش بسزایی در رفع حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری ایفا می کند.

بهترین میوه ها برای دوران بارداری

بهترین میوه ها برای دوران بارداری انگور

خوردن مقدار زیادی انگور می تواند ویتامین C و K، فولات، آنتی اکسیدان ها، فیبر، اسیدهای آلی و پکتین مورد نیاز بدن را فراهم کند. مواد مغذی موجود در انگور به تغییرات بیولوژیکی که در دوران بارداری رخ می دهد نیز کمک می کند. انگور حاوی آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مانند فلاونول، تانن، لینالول، آنتوسیانین و ژرانیول است که در جلوگیری از عفونت نیز نقش دارد.

توت

توت منبع خوبی برای ویتامین C، کربوهیدرات های سالم، آنتی اکسیدان ها و فیبر است، همچنین مقدار زیادی آب دارد که آن را به منبع عالی هیدراتاسیون تبدیل می کند. ویتامین C با کمک به جذب آهن سیستم ایمنی بدن را نیز قویت می کند.

سیب

سیب ها برای کمک به جنین در حال رشد سرشار از مواد مغذی هستند، از جمله:

ویتامین های A و C

فیبر

پتاسیم

یک مطالعه نشان می دهد خوردن سیب در دوران بارداری احتمال ابتلای کودک به آسم و آلرژی را با گذشت زمان کاهش می دهد.

میوه خشک شده

مواد مغذی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی و انرژی در میوه های خشک وجود دارند. میوه خشک حاوی مواد مغذی مشابه میوه های تازه است، بنابراین زنان باردار می توانند مقدار توصیه شده مورد نیاز روزانه خود از ویتامین ها و مواد معدنی را با خوردن میوه های خشک که کوچک تر از مقدار معادل میوه های تازه هستند، دریافت کنند. با این حال، لازم به یادآوری است که میوه های خشک دارای قند زیادی هستند و محتوای آب کمتری در مقایسه با میوه های تازه هستند بدان معنی که به هضم غذا کمک نمی کنند. زنان باردار باید میوه های خشک را به میزان متوسط ​​مصرف و به طور کلی از مصرف میوه های شیرین پرهیز کنند. بهتر است میوه های خشک را علاوه بر میوه های تازه نه به جای آنها مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: اسید فولیک چیست؟

در طول بارداری چه مقدار میوه باید خورد؟

به زنان باردار توصیه می شود هر روز حداقل 5 واحد میوه و سبزیجات تازه بخورند و تا حد امکان این مواد را تغییر دهند و میوه می تواند به صورت تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک مصرف شود. به عنوان یک قاعده کلی یک وعده میوه به شرح زیر است:

یک تکه میوه برای میوه هایی که بزرگ تر از اندازه یک توپ تنیس هستند

یک فنجان میوه خرد شده

در دوران بارداری خوردن میوه و سبزیجات به مقدار زیاد حمایت لازم از رشد و نمو جنین را تامین می کند، همچنین خطر ابتلا به برخی بیماری ها و نقص ها را به حداقل می رساند و به تغذیه بدن مادر کمک می کند.

آیا میوه ممنوعه ای در دوران بارداری وجود دارد؟

میوه خاصی وجود ندارد که زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند. با این حال، ضروری است که خانم ها از اندازه مصرف آن آگاه باشند. محتوای قند برخی از میوه ها زیاد است و انواع خاصی از میوه ها مانند آب میوه ها و میوه های خشک اغلب از نظر قند و کالری به طور قابل توجهی بالاتر از نمونه های تازه آنها هستند. خرید میوه ارگانیک باعث می شود با کودها و سموم دفع آفات که می تواند به کیفیت آن آسیب برساند کاهش یابد. با این حال، اگر میوه ارگانیک در دسترس نیست خوردن میوه غیر ارگانیک بهتر از حذف کامل میوه از رژیم غذایی است. از بین بردن هرگونه سموم دفع آفات و باکتری که ممکن است روی میوه وجود داشته باشد با شستشوی کامل میوه قبل از مصرف آن امکان پذیر است. افراد باید سایر اقدامات احتیاطی ایمنی را از طریق:

از بین بردن قسمت هایی از میوه که تغییر رنگ داده زیرا به احتمال زیاد حاوی باکتری است

نگهداری میوه در یک قسمت جداگانه از یخچال

نوشیدن آب میوه طبیعی

پایان

میوه منبع بسیار خوبی از مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری است. میوه ها ویتامین، فولات، فیبر و غیره مورد نیاز بدن را تامین می کنند که در سلامت مادر و جنین نقش بسزایی ایفا می کند، همچنین این مواد مغذی به تسکین برخی از علائم رایج در دوران بارداری کمک می کند. زنان باردار باید روزانه حداقل 5 واحد مختلف میوه و سبزیجات مصرف کنند. میوه های معرفی شده در این مقاله به ویژه گزینه های خوبی در دوران بارداری هستند، همچنین زنان باردار باید مصرف میوه های خشک و آب میوه ها را محدود کنند زیرا این مواد قند و کالری زیادی نسبت به انواع تازه آن دارند.

مترجم: الهه زارعی