استاد دانشگاه:تحقق شعار سال نیازمند حمایت ویژه از محققان و فناوران است


استاد دانشگاه:تحقق شعار سال نیازمند حمایت ویژه از محققان و فناوران است

شهرکرد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد و فعال فناور در حوزه دامپزشکی گفت: تحقق شعار سال رسالتی است که بر عهده همگان قرار دارد و در همین راستا می‌طلبد به نیروی انسانی به ویژه محققان و فناوران بیش از پیش توجه شود.

عبدالکریم زمانی‌مقدم روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تبیین اهمیت شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اظهار داشت: بی‌شک اهمیت مقوله تولید به حدی زیاد است که مقام معظم رهبری چندین سال متوالی را با محوریت تولید نامگذاری کرده‌اند و در همین رابطه شایسته است تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور که نیروی انسانی نخبه و توانمند از مهمترین آن به شمار می‌رود به نحو بهتری بهره‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه تولید در برگیرنده ۲ شاخص کمیت و کیفیت است، تصریح کرد: اگرچه تولید کمی مهم است اما کیفیت از آن مهمتر و موثر است چرا که با تولید محصولات باکیفیت، می‌توان تقاضا را برای تولیدات داخل افزایش داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد افزود: با نگاهی به روند توسعه‌یافتگی کشورهای موفق جهان نظیر هلند و استرالیا می‌توان دریافت که هریک از این کشورها تلاش خود را بر تولید یک محصول معطوف کرده و توانسته از این طریق تولید ناخالص داخلی خود را بالا برده و به الگویی مطرح در جهان تبدیل شوند.

زمانی‌مقدم، راه برون‌رفت کشور از مشکلات اقتصادی را توجه به تولید داخل دانست و خاطرنشان کرد: اگر شعار سال به خوبی اجرا شود و تولید به معنای واقعی و بر اساس انتظارات شکل گیرد نقطه عطفی برای کشور به شمار می‌رود.

این فناور حوزه دامپزشکی در ادامه به موانع فعالیت‌های تولیدی در کشور اشاره کرد و گفت: بروکراسی پیچیده و زمانبر از مهمترین موانع تولید در کشور است به طوری که تجربه ثابت کرده برای تجاری‌سازی و تولید انبوه محصولات فناورانه باید فرایند طولانی را طی کرد که هم خسته‌کننده است و هم انگیزه را از فعالان این عرصه می‌گیرد.

زمانی‌مقدم همچنین نظارت مستمر بر روند تولید محصولات از سوی شرکت‌های تولیدی را خواستار شد و گفت: به نظر می‌رسد برای حمایت از تولید باید از یک سو فرایندهای طولانی و خسته‌کننده حذف و روند صدور مجوزها تسهیل شود و از سوی دیگر بر محصولات تولیدی شرکت‌ها نظارت مستمر و دقیقی انجام گیرد تا محصولات باکیفیت، بهداشتی و متناسب با نیاز متقاضی عرضه شود تا هم شرکت‌های توانمند بتوانند در این عرصه فعال شوند و هم مردم به استفاده از تولیدات داخل تشویق شوند.

وی، تحقق شعار سال را وظیفه همگانی دانست و خاطرنشان کرد: در همین راستا هم مسئولان و هم اقشار مختلف جامعه و مردم از جمله پژوهشگران و فناوران وظیفه دارند که چنانچه همه ارکان جامعه وظیفه خود را به خوبی انجام دهند بی‌شک به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع کامل موانع محقق شود.

معظم‌له تاکید کردند: تحقق جهش تولید هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور از جمله در مساله ارزش پول ملی دارد و هم موجب اعتماد به‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی