درمان خانگی برای التهاب لثهدرمان خانگی برای التهاب لثه
درمان های خانگی یک روش ارزان قیمت و موثر برای درمان التهاب لثه است. اگر درمان را در مراحل اولیه التهاب شروع کنید درمان های خانگی به طور معمول باعث رفع التهاب لثه می شوند. قبل از ایجاد پلاک روی دندان درمان آن ضروری است، همچنین ممکن است بخواهید دفعات و مدت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را افزایش دهید. حتی اگر داروهای خانگی حاوی مواد طبیعی هستند نباید آنها را ببلعید. همیشه محصولات با کیفیت بالا برای درمان بخرید، همچنین بهتر است آنها را در یخچال نگه دارید به ویژه اگر در آب و هوای گرم تری زندگی می کنید. درمان های خانگی توضیح داده شده در زیر به طور کلی برای استفاده بی خطر هستند، اما اگر باردار یا شیرده هستید یا بیماری دیگری دارید قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید. به گزارش هلث لاین، اگر علائم شدیدی مانند درد شدید یا خونریزی دارید یا اگر التهاب لثه با درمان های طبیعی بهبود نمی یابد به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا در صورت عدم درمان، التهاب لثه مشکلات جدی تری ایجاد می کند.

گزینه های خط اول درمان

قبل از اینکه به سراغ سایر درمان های خانگی بروید باید از رعایت بهداشت دهان و دندان خود مطمئن شوید. اگر از لثه و دندان خود به درستی مراقبت نمی کنید درمان های خانگی هم نمی توانند التهاب لثه را از بین ببرند. رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از التهاب لثه و سایر مشکلات دندانی بسیار مهم است. پس از ارزیابی بهداشت دهان و دندان، می توانید از روش سنتی غرغره کردن با آب نمک استفاده کنید.

غرغره با آب نمک برای رفع التهاب لثه

درمان خانگی برای التهاب لثهدرمان خانگی برای التهاب لثه
نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2016 نشان داد استفاده از غرغره با آب نمک می تواند در بهبود لثه های ملتهب شده توسط التهاب لثه بسیار مفید باشد زیرا نمک یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی است که به بدن کمک می کند تا خود را بهبود بخشد، همچنین آب نمک:
لثه های ملتهب را تسکین می بخشد
به کاهش درد کمک می کند
باکتری ها را کاهش می دهد
ذرات غذا را حذف می کند
بوی بد دهان را برطرف می کند
برای استفاده از غرغره با آب نمک:
یک دوم تا سه چهارم قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه و خوب مخلوط کنید.
محلول را تا 30 ثانیه در دهان بچرخانید.
محلول را بیرون بریزید.
هر روز 2 تا 3 بار این کار را تکرار کنید.
استفاده از غرغره با آب نمک خیلی زیاد یا طولانی مدت اثرات منفی روی مینای دندان دارد. استفاده طولانی مدت از آن ممکن است باعث فرسایش دندان ها به دلیل خاصیت اسیدی محلول شود.
گزینه های دهانشویه برای درمان التهاب لثه
اگر غرغه با آب نمک علائم التهاب لثه را تسکین نمی دهد ممکن است وقت آن رسیده باشد که دهان شویه پیشرفته تری را امتحان کنید. به یاد داشته باشید هرگز نباید دهانشویه را قورت دهید، بنابراین پس از چرخاندن محلول داخل دهان حتما آن را تف کنید. اگرچه دهان شویه بدون نسخه برای درمان التهاب لثه وجود دارد، اما شاید بهتر باشد نخست دهان شویه خانگی را امتحان کنید.

دهان شویه روغن علف لیمو

در یک مطالعه در سال 2015 مشخص شد روغن علف لیمو موثرتر از دهانشویه کلرهگزیدین در کاهش سطح پلاک و التهاب لثه است. برای استفاده از دهان شویه گیاه لیموترش:
2 تا 3 قطره روغن ضروری علف لیمو را در یک فنجان آب رقیق کنید.
محلول را تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
محلول را بیرون بریزید.
هر روز 2 تا 3 بار این کار را تکرار کنید.
استفاده از روغن علف لیمو بی خطر، اما بسیار قوی است بنابراین همیشه با محلول بسیار رقیق شروع کنید تا باعث تحریک بیشتر نشود.
بیشتربخوانیم:عفونت و خون ریزی لثه

دهانشویه آلوئه ورا

تحقیقات سال 2016 نشان داد آلوئه ورا به اندازه کلرهگزیدین در کاهش پلاک و التهاب لثه موثر است یعنی هر دو روش به طور قابل توجهی علائم را کاهش می دهد. برخلاف سایر گزینه های دهانشویه آب آلوئه ورا نیازی به رقیق سازی ندارد. فقط قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید آب آن 100 درصد خالص است. برای استفاده از دهان شویه آلوئه ورا:
آب را برای 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
محلول را بیرون بریزید.
هر روز 2 تا 3 بار این کار را تکرار کنید.
همیشه باید آلوئه ورا را از یک منبع معتبر خریداری کنید. اگر واکنش آلرژیک نسبت به آلوئه ورا داشته اید نباید از این دهان شویه استفاده کنید.

دهانشویه روغن درخت چای

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2020، دهانشویه روغن درخت چای برای درمان التهاب لثه امیدوار کننده است. برای استفاده از دهان شویه روغن درخت چای:
تا 3 قطره روغن درخت چای به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
محلول را تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
محلول را بیرون بریزید.
هر روز 2 تا 3 بار این کار را تکرار کنید.
هنگام مسواک زدن می توانید یک قطره روغن درخت چای به خمیر دندان خود اضافه کنید. هنگام استفاده از روغن درخت چای برای نخستین بار از مقدار بسیار رقیق شده آن استفاده کنید زیرا غلظت زیاد می تواند باعث:
بروز واکنش آلرژیک
جوش
سوزش خفیف
همچنین روغن درخت چای باعث تداخل با موارد زیر می شود:
داروهای خاص
مکمل های غذایی
گیاهان

دهانشویه مریم گلی

محققان در مطالعه ای در سال 2015 انجام شد دریافتند دهانشویه مریم گلی به طور قابل توجهی تعداد باکتری های ایجاد کننده پلاک دندان را کاهش می دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه قادر به شستشو با محلول تا 60 ثانیه بدون هیچ گونه تحریک بودند. برای استفاده از دهان شویه مریم گلی:
یک تا 2 فنجان آب را بجوشانید.
2 قاشق مرباخوری مریم گلی تازه یا یک قاشق چای خوری مریم گلی خشک را به آب اضافه کنید.
اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد.
سپس محلول را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود.
از محلول برای شستشو 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید.
مریم گلی دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است که به بهبود تورم لثه و درمان عفونت نیز کمک می کند.
دهانشویه برگ گواوا
از مدت ها قبل برگ های گواوا یک درمان موثر بوده که برای مدیریت بهداشت دهان و دندان استفاده می شده است. چندین منبع معتبر نشان می دهند خواص ضد باکتری و ضد میکروبی دهانشویه برگ گواوا تاثیر مثبتی در کنترل پلاک دارد، همچنین دهانشویه برگ گواوا برای موارد زیر موثر است:
کاهش التهاب لثه
تسکین درد
تازه و خوشبو کردن نفس
برای استفاده از دهانشویه برگ گواوا:
5 تا 6 برگ گوارای را با هاون خرد کنید.
برگ های خرد شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.
به مدت 15 دقیقه بجوشانید.
اجازه دهید محلول خنک شود و مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید.
دهانشویه ولرم را تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید.
محلول را بیرون بریزید.
هر روز 2 تا 2 بار این کار را تکرار کنید.
گزینه های روغن کشی برای درمان التهاب لثه
روغن کشیدن روشی است که شامل غرغره روغن داخل دهان به مدت 20 تا 30 دقیقه برای کاهش باکتری های مضر، دفع سموم و بهبود کلی سلامت دهان است. روغن گردانی یا روغن کشی در سال های اخیر در غرب رواج بیشتری یافته اگرچه هزاران سال است که در طب آیورودا مورد استفاده قرار می گیرد.
روغن نارگیل
روغن نارگیل حاوی لوریک اسید و دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی است. محققان در یک مطالعه در سال 2015 دریافتند استفاده از روغن نارگیل برای روغن کشی به طور قابل توجهی باعث کاهش پلاک و علائم التهاب لثه می شود، همچنین کشیدن روغن نارگیل ممکن است:
سفید شدن دندان ها
تازه و خوشبو کردن نفس
تسکین سردرد و تنش
پاکسازی سینوس ها
برای انجام این کار:
یک تا 2 قاشق چایخوری روغن نارگیل تکه تکه شده (که در دمای اتاق مایع است) را در دهان خود قرار دهید.
روغن را به مدت 20 تا 30 دقیقه داخل دهان خود بچرخانید. مراقب باشید روغن به پشت گلویتان نرسد.
بعد از اتمام زمان روغن را تف کنید.
دهان خود را با آب بشویید.
آب را تف کنید.
یک لیوان آب کامل بنوشید.
مسواک بزنید.
روغن گردانی در عمل ایمن است، اما باید مراقب باشید مایع را قورت ندهید زیرا حاوی سموم و باکتری های خارج شده از بافت دهان شماست. ایرادی ندارد که روغن را برای مدت زمان کمتری تحمل کنید تا زمانی که بتوانید 20 دقیقه غرغره آن را تحمل کنید.
روغن آریمدادی به عنوان منبع معتبر برای جلوگیری از رشد پلاک و بهبود علائم التهاب لثه معرفی شده است، همچنین این روغن ممکن است:
دندان ها و لثه ها را تقویت کند
تورم را کاهش دهد
زخم های دهان را بهبود بخشد
درد را تسکین ببخشد
برای انجام این کار:
یک تا 2 قاشق چای خوری روغن در دهان خود قرار دهید.
روغن را به مدت 20 تا 30 دقیقه داخل دهان خود بچرخانید، مراقب باشید روغن به پشت گلویتان نرسد.
بعد از اتمام زمان روغن را تف کنید.
دهان خود را با آب بشویید.
آب را تف کنید.
یک لیوان آب کامل بنوشید.
مسواک بزنید.
اگر سینوزیت دارید نباید از این روغن استفاده کنید.
چه موقع به دکتر مراجعه کنید؟
درمان خانگی برای التهاب لثهدرمان خانگی برای التهاب لثه
هرچه زودتر التهاب لثه خود را درمان کنید شانس بهبودی سریع و کامل بیشتر می شود. در صورت عدم درمان، التهاب لثه آسیب جدی به دندان ها وارد می کند، همچنین می تواند منجر به سایر مشکلات پیرامون سلامتی شود. در موارد زیر به دندانپزشک مراجعه کنید:
درد شدید دندان
بوی بد دهان
لثه هایی که خونریزی زیادی دارند
لثه های بسیار متورم یا ملتهب
دندانپزشک دندان های شما را تمیز می و احتمال می ورد به یک پریودنتیست معرفی شوید. در برخی موارد دهان شویه دارویی یا آنتی بیوتیک تجویز می شود. متخصص بهداشت دندان نیز می تواند به شما آموزش دهد که از ابزارها و محصولات دندانپزشکی برای سالم نگه داشتن لثه های خود استفاده کنید. به ندرت گزینه جراحی برای کمک به بهبود لثه لازم است.
چه مدت طول می کشد تا از شر التهاب لثه خلاص شوید؟
انتظار می رود پس از چند روز درمان شاهد بهبودی باشید، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا علائم به طور کامل از بین بروند. در بیشتر موارد التهاب لثه به طور معمول طی 10 تا 14 روز برطرف می شود. اگر ورم لثه شما جدی تر باشد درمان آن نیز طولانی تر می شود. سلامت دندان خود را به عهده بگیرید تا از عود مجدد آن جلوگیری کنید. اگر شرایط پزشکی دارید که احتمال التهاب لثه را بیشتر می کند با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا هر گونه تغییر در علائم را کنترل کند.
چگونه می توان از عود التهاب لثه جلوگیری کرد؟
درمان خانگی برای التهاب لثهدرمان خانگی برای التهاب لثه
برای اطمینان از رعایت بهداشت دندان توصیه می شود حداقل سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر هر مشکلی در سلامتی دارید که شما را در معرض ابتلا به التهاب لثه قرار می دهد باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.در طول برنامه روزانه خود حتما:
حداقل 2 دقیقه و روزی 2 بار مسواک بزنید.
حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
یک یا 2 بار در روز از دهان شویه طبیعی استفاده کنید.
داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از شما در مقابل بیماری لثه و سایر بیماری های دهان مراقبت می کند.
مترجم: الهه زارعی