پایگاه ملی دست‌کند کنزق سرعین برای بازدید عمومی گشوده می‌شود


پایگاه ملی دست‌کند کنزق سرعین برای بازدید عمومی گشوده می‌شود

اردبیل - ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از بازگشایی پایگاه ملی دست‌کند کنزق سرعین برای بازدید گردشگران و شهروندان استان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نادر فلاحی در جلسه بررسی ساماندهی روستای تاریخی کنزق، با اشاره به ۲ فصل کاوش و حفاری انجام شده در منطقه تاریخی کنزق افزود: فعالیت‌های انجام شده در راستای برای معرفی هرچه بهتر اندوخته های تاریخی شهرستان سرعین و تکمیل پازل گردشگری منطقه است.

به گفته وی، ثبت به عنوان پایگاه ملی، راه‌سازی، محوطه سازی و آماده سازی کاوش‌ها برای بازدید گردشگران بخشی از پروسه سنگین ساماندهی منطقه تاریخی کنزق بود که بخش از عملیات مربوط به آن انجام و بخشی نیز در حال انجام است.

او بیان کرد: نورپردازی‌های خاص، ایجاد آلاچیق و کافی‌شاپ‌هایی در عیار جهانی مد نظر باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشتر از برنامه‌ریزی برای تبدیل غارهای محوطه باستانی روستای کنزق شهرستان سرعین به موزه، مجموعه پذیرایی و اقامتی خبر داده بود.

پایگاه ملی دست‌کند کنزق سرعین برای بازدید عمومی گشوده می‌شود

روستای کنزق در سه کیلومتری شهر سرعین واقع شده‌ است. این روستا دارای غارهایی با معماری بی‌نظیر و قدمت تاریخی ۲ هزار و ۵۰۰ سال مربوط به دوره اشکانیان است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده ‌است.
غارهای کنزق از جمله معماری‌های دستکند حوزه کوه سبلان است، این محوطه با دارا بودن بیش از ۴۵ فضای معماری دستکند یک روستای زیرزمینی با قدمت طولانی در بازه زمانی هزاره اول قبل از میلاد تا دوره ایلخانی است.
این روستا از دوره قاجار دوباره مسکونی شده و خانه‌های خشتی و کاه‌گلی با پوشش چوبی و سقف مسطح با الگو گرفتن از معماری و بافت روستایی مناطق کوهستانی آذربایجان بر روی روستای زیرزمینی ساخته می‌شود، در نهایت در زلزله سال ۱۳۷۵ روستا متروکه شده و کنزق جدید در جوار روستای قدیمی شکل گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)