برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) باید جامعه درمسیر عدالت طلبی قرار بگیرد


برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) باید جامعه درمسیر عدالت طلبی قرار بگیرد

حجت الاسلام غفاری گفت: ما تا می‌توانیم باید عقلانیت جامعه را بالا برده و مردم را تشنه عدالت کنیم و جامعه بشری را در راه قیام عدالت‌طلبانه و ظلم‌ستیزانه حرکت بدهیم تا زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) باشیم یعنی به سمت عدالت و عقلانیت حرکت کنیم.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ کرونا از زمستان سال 98تا کنون مهمان ناخوانده کشورهای مختلف جهان به ویژه ایران اسلامی است و جبهه مقابله با این ویروس همچنان برای مهار این بیماری برخط هستند اما برخی از سودجویان که دنبال ماهیگیری از آب گل آلود می باشند بر طبل شبهه می کوبند و کرونا را ربط به حوادث آخر الزمانی می دهند اما از آنجایی که خصوصیت بارز یک جامعه مهدوی امیدواری است از این رو گفتگویی تفصیلی با حجت الاسلام والمسلمین«حسین غفاری ساروی» مسئول دفتر مرجعیت دینی و علمی علامه آیت الله جوادی آملی(حفظ الله) در ساری و مدیر نشر شوق با هدف تشریح مقدمات ایجاد جامعه مهدوی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

* تعریف خود را از انتظار بفرمایید و بگویید که منتظر واقعی کیست؟

مسلم منتظر به کسی می‌گویند که خودش هم برای به نتیجه رسیدن انتظار حرکتی می‌کند، به‌عنوان نمونه اگر منتظر مهمانی باشید خانه را تمیز کرده و وسایل پذیرایی را فراهم می‌کنید و به انتظار می‌نشینید حال کسی که خانه‌اش مرتب نیست غذایی آماده نکرده آب و جارو نکرده نمی‌تواند ادعا کند که منتظر مهمان است.

بنابراین منتظران آماده هستند و مقدمات حضور آن مهمان را فراهم می‌کنند و خانه دل را آب و جارو خواهند کرد در نهایت منتظر آمدن مهمان هستند تا بهره ببرند و نه کسانی که حرکتی ندارند در جهت اجرای فرامین الهی نباید ادعا کنند کا منتظر آقا امام‌‌ زمان (عج) هستند.

* مصلح آخر الزمان چه کاری قرار است انجام دهد و اصلا چرا چنین پدیده‌ای تعریف شده است؟

حرکت و قیام امام زمان (عج) در راستای حرکت بر قیام انبیا به‌ویژه وجود شریف و نازنین رسول اکرم(ص) خواهد بود.

امیرالمومنان علی(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه در رابطه با فلسفه بعثت انبیا می‌فرماید: پیامبران آمدند تا عقل‌های دفن شده را زیر رو کرده و از دل خاک بیرون بیاورند، یعنی پیامبران کارشان شکوفا کردن عقل‌هایی است که زیر خروارها خاک‌های خرفات، اوهام، شهوت‌ها و ... مدفون شده را کنار می‌زنند.

مرحوم کلینی در کتاب عقل و الجهل کافی حدیث ۲۱ از امام باقر (ع) نقل می‌کند که حضرت فرمود: وقتی قائم ما قیام کند خداوند دست رحتمش را بر سر بندگان گذاشته پس عقولشان را جمع کند و در نتیجه خردشان کامل شود بنابراین در یک جمله آقا امام زمان (عج) عقل‌ها را کامل و شکوفا می‌کند و حکومت ایشان حکومت عاقلان خواهد بود و بشر از شهر جهل نجات پیدا خواهد کرد.

* برخی می‌گویند چرا حضرت باید متولد شده باشد و در غیبت کبری به سر برد در این خصوص نظرتان را بفرمایید؟

این یک بحث عمیق فلسفی عرفانی است در مورد اینکه خداوند متعال همیشه بر روی زمین خلیفه‌ای دارد در حدیث آمده » اگر حجت نباشد زمین اهلش را فرو خواهد برد.» باید همیشه خلیفه الهی بر روی زمین باشد بر اساس آیه ۳۰ سوره بقره که می‌فرماید: همیشه روی زمین خلیفه‌ای آشکار یا نهان است که براساس دلایلی که برای غیبت کبری ذکر شد مصلحت الهی این گونه اقتضا کرد که وجود نازنین آقا امام زمان (عج) در غیبت باشد.

ولی در این صورت هم مردم از فیض حضرت بی‌بهره نیستند همچنان که در حدیثی آمده « همانطور که مردم از نور آفتاب پس ابر بهره می‌برند در زمان غیبت آقا امام زمان(عج) از نور وجودیشان بهره می‌بریم اگر چه ما در غیبت هستیم. »

در طول تاریخ شیعه موارد فراوانی ثبت شده که وجود شریف آقا دست رحمت خودشان را بر سر جامعه شیعه مسلمین و بشری کشیدند و رهبری خودشان را از پس پرده غیبت اعمال کردند تا جامعه بشریت به سمت راه حق حرکت کرد.

چه کسی می‌تواند ادعا کند که در انقلاب اسلامی ما جریانات و حوادثی که برای این انقلاب پیش آمد از همان بهمن ۵۷ و جنگ تحمیلی دست غیبی آقا در کار نبوده باشد که مسلما بوده است.ما آثار آن را در انقلاب خودمان عیان مشاهده کردیم رهبری غیبی مهدی موعود را مشاهده کردیم آن گردنه‌هایی را که انقلاب اسلامی پشت سر گذاست بدون رهبری امام زمان‌ (عج) توسط یک فرد عادی قابل گذراندن نبود آقا با اینکه در پس پرده غیبت به سر می‌برد اما ما را رهبری می‌کند امیدواریم پس از برطرف شدن موانع غیبت با بالا رفتن ایمان و اعتقاد مردم، آمادگی ظهور حضرت را پیدا کنیم.

* با توجه به اینکه برخی‌ها از امام زمان (عج) یک تصویر خیالی و ذهنی ایجاد کردند از این رو چطور میتوان برای نسل جوان امروز تصویری درست از حضرت ایجاد کرد تا از شبهه پراکنی جلوگیری شود؟

در حوزه مهدویت متاسفانه برخی از خرافات و خبرهای ضعیف رسوخ کرده که موجب بعضی شبهات شده و در نتیجه عده‌ای از مخاطبان ما تصویر درستی از امام زمان (عج) ندارند.

شکر خدا در منابع دینی و روایی ما تصویری درست از مهدی موعود وجود دارد، استاد جوادی آملی از استاد خودشان مرحوم علامه طباطبایی نقل می‌کرد که وی در ملاقاتش با یک فیلسوف فرانسوی وقتی مسئله امام مهدی (عج) به‌عنوان یک امام زنده بیان شد هانی کاربون اظهار داشت که این مسئله یعنی مهدی موعود موجود اگر در جامعه اروپایی و مسیحیت درست عرضه شود طرفداران بسیار فراوانی خواهد داشت.

منتها بخشی از کار عرضه کردن تصویری درست از حضرت به‌وسیله کتاب و قسمتی از آن توسط بیان و گفتار است، اما مهم‌تر این است که ما تصویر هنری صحیحی داشته باشیم و کلیپ‌های جذاب و کارهای هنری موثر را به‌صورت جذاب و صحیح در این رابطه عرضه کنیم که مسلما جان‌های پاک می‌پذیرند.

* عده ای ظهور امام زمان (عج) را پایان جهان می‌دانند، در این خصوص نظر خودتان را بگویید؟

شاید این توهم برداشت غلطی از این حدیث باشد که بین شیعه و سنی مشهور است که وجود شریف حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند که «اگر از عمر جهان یک روز باقیمانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا اینکه حضرت امام مهدی (عج) ظهور کند» این حدیث بدین معنا نیست که ظهور امام زمان (عج) پایان جهان است بلکه منظور حتمی بودن ظهور است‌.

اما اینکه قیامت و پایان جهان کی خواهد بود، ممکن است سال‌های سال و حتی پس از حیات آقا امام زمان (عج) ادامه پیدا کند همچنان که روایت داریم برخی از ائمه اطهار رجعت و حکومت می‌کنند بنابراین ظهور آن حضرت به معنای پایان جهان نخواهد بود.

* عده‌ای معتقد هستند برای ظهور حضرت مهدی (عج) لازم است جامعه پر از ظلم، گناه و بی‌عدالتی شود تا حضرت به‌عنوان منجی بشریت عدالت واقعی را در جهان محقق گرداند به همین دلیل ظلم و ستم‌هایی که مردم جهان علیه یکدیگر روا می‌دارند را طبیعی دانسته و نشانه‌ای بر نزدیکی ظهور حضرت تلقی می‌کنند، نظرتان را در خصوص چنین تفکری بفرمایید؟

بنا نیست آقا امام زمان (عج) بیابد با زور شمشیر ظالمان را سرجایشان بنشاند و با زور حکومت عدل الهی را برپا کند، اگر چنین بود پیامبران در گذشته این کار را می‌کردند.

جامعه به جایی می‌رسد که آمادگی عقلانیت پیدا کرده و تشنه عدالت می‌شود، حضرت حکومت عقلانیت را برپا خواهد کرد، مسلما ظالمین و ستمگران تحمل نخواهند کرد.

در جامعه آمریکا حرکتی در جهت عدالت‌طلبی توسط عموم مردم اجرا شد در این حرکت کسانی که منافع خودشان را به خطر می‌دیدند حرکت را سرکوب کردند بنابراین ظلم بیشتر شد گرچه قبل از این قیام هم ظلم بود ولی پس از آن افزایش یافت.

اگر این جهانی شود و بشریت آمادگی عدالت جهانی را پیدا کند مسلما ظالمین همه بر علیه عدالت طلبان قیامت کرده و آن‌ها را سرکوب می‌کنند پس کل جهان پر از ظلم ظالمان بر علیه عدالت‌طلبان می‌شود.

در یک چنین موقعیتی که کل عالم آمادگی ظهور حضرت و حکومت عدلش را پیدا کرد آقا ظهور می‌کند و آن ظالمین را سر جایشان می‌نشاند و با کمک و مدد الهی مظلومان را یاری می‌کند تا حکومت جهانی عدل برپا شود.

* چگونه می‌توانیم زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت (عج) باشیم؟

ما تا می‌توانیم باید عقلانیت جامعه را بالا برده و مردم را تشنه عدالت کنیم و جامعه بشری را در راه قیام عدالت‌طلبانه و ظلم‌ستیزانه حرکت بدهیم تا زمینه‌ساز ظهور آقا باشیم یعنی به سمت عدالت و عقلانیت حرکت کنیم.

* چگونه می‌توانیم زمینه اغنای جوانان در مسائل دینی به‌ویژه مهدویت را فراهم کنیم؟

شکر خدا اعتقادات شیعه بر اساس اصول و دلایل عقلانی است، اگر ما اعتقادات را با دلایل عقلی متناسب با تفکر و سطح فکری جوان به‌صورت صحیح، مطلوب، مستدل و منطقی عرضه کنیم قطعا فطرت پاک و عقل سلیم جوانان آن‌ها را می‌پذیرد و قبول می کنند مهم این است که ما این هنر را داشته باشیم تا بتوانیم این مبانی را به‌طور معقول عرضه بداریم.

پایان پیام/286

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟