قابلیت Background App Refresh در آیفون و اندروید چگونه کار می‌کند؟


قابلیت Background App Refresh در آیفون و اندروید چگونه کار می‌کند؟

Background App Refresh هم در گوشی‌های آیفون و هم در گوشی‌های اندرویدی، یک عملکرد مهم به حساب می‌آید. اگر با این اصطلاح زیاد برخورد کرده و نمی‌دانید که دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد، آنگاه در ادامه می‌توانید با نحوه کار Background App Refresh در آیفون و اندروید آشنا شوید. در زیر قصد داریم که به تعریف Background App Refresh، کارکرد آن و همچنین شیوه...

Background App Refresh هم در گوشی‌های آیفون و هم در گوشی‌های اندرویدی، یک عملکرد مهم به حساب می‌آید. اگر با این اصطلاح زیاد برخورد کرده و نمی‌دانید که دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد، آنگاه در ادامه می‌توانید با نحوه کار Background App Refresh در آیفون و اندروید آشنا شوید.

در زیر قصد داریم که به تعریف Background App Refresh، کارکرد آن و همچنین شیوه تغییر عملکرد آن بپردازیم.

Background App Refresh چیست؟

Background App Refresh قابلیتی است که در اندروید و iOS وجود داشته و به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد که محتوای خود را از طریق اینترنت، به‌روزرسانی کنند (حتی اگر مشغول استفاده از آن‌ها نیز نباشید). معمولا باور عموم بر آن است که اپلیکیشن‌ها هنگامی‌که در پیش‌زمینه فعال هستند، از اینترنت استفاده می‌کنند و حال Background App Refresh بیانگر حالتی دیگر نیز هست.

Background App Refresh به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد که به عملکردهایی که در حین باز بودن برنامه‌ها قابل دسترسی هستند، دسترسی پیدا کنند. حال پرسش اینجاست که Background App Refresh دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد؟ در زیر به چند مورد از این کارکردها اشاره می‌کنیم:

اپلیکیشن‌ها خبری، جدیدترین سرتیترهای خبری را دریافت کرده و بنابراین هنگامی‌که آن‌ها را باز کنید، آنگاه محتوایی به‌روزرسانی شده را به شما گزارش می‌دهند.اپلیکیشن‌هایی که مصرف دیتای شما را ردیابی می‌کنند، می‌توانند اطلاعات را در پس‌زمینه گردآوری نمایند.سرویس‌های حافظه‌ ابری می‌توانند به‌صورت خودکار، همگام‌سازی شوند.اپلیکیشن‌های مربوط به فروشگاه‌ها می‌توانند تشخیص دهند که شما در یک فروشگاه حضور داشته و بنابراین می‌توانند آخرین کوپن‌های دیجیتال را بخوانند.اپلیکیشن‌های اجتماعی همانند توییتر نیز آخرین توییت‌ها را از پیش بارگذاری کرده و بنابراین در هنگام باز کردن این اپلیکیشن‌ها، نیازی نیست که منتظر این موضوع بمانید.

به یاد داشته باشید که اگر از طریق سویچر اپلیکیشن‌ها نسبت به بستن آن‌ها اقدام کنید، آنگاه احتمالا تا زمانی که مجددا آن‌ها را باز نکنید، محتوای آن‌ها نیز به‌روزرسانی نخواهد شد. بنابراین این مورد نیز می‌تواند یکی از دلایل نبستن اپلیکیشن‌ها از این طریق باشد.

در رابطه با گوشی‌های آیفون نیز باید بگوییم که قابلیت Background App Refresh، اعلان‌های اکثر اپلیکیشن‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. این قضیه بدین معنا است که می‌توانید این قابلیت را برای پیام‌رسان‌هایی همانند واتساپ، غیرفعال کرده و همچنان نیز بتوانید نوتیفیکیشن پیام‌های حدید را دریافت کنید. به‌ هر حال، در سیستم‌عامل اندروید چنین نیست. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

این مطلب را نیز بخوانید: قابلیت Smart Data Mode آیفون 12 چه کاربردی دارد؟

آیا باید از Background App Refresh استفاده کنم؟

در بالا سعی کردیم که تاحدودی به نحوه کار Background App Refresh در آیفون و اندروید بپردازیم. در اکثر موارد، این ویژگی مشکلی را برای شما به وجود نمی‌آورد. در هر صورت جهت غیرفعال کردن این قابلیت، دو دلیل اصلی وجود دارند:

اول اینکه در حالت پیش‌فرض، Background App Refresh بر روی دیتای موبایلی و اتصال‌های وای‌فای، فعال است. بدین ترتیب اپلیکیشن‌ها می‌توانند در پس‌زمینه، از اینترنت استفاده کنند که این موضوع می‌تواند باعث مصرف ناخواسته اینترنت شما شود.

دلیل دیگر نیز به صرفه‌جویی در مصرف باتری بازمی‌گردد. اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه هستند، همانند زمانی که در پیش‌زمینه اجرا می‎‌شوند، می‌توانند باتری مصرف کنند. بنابراین اگر بخواهید که عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید، آنگاه باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید. خوشبختانه هم اندروید و هم iOS به شما این امکان را می‌دهند که این ویژگی را غیرفعال کرده و یا اینکه شیوه کارکرد آن را تغییر دهید.

شیوه غیرفعال کردن Background App Refresh در آیفون

جهت تعیین اینکه کدام اپلیکیشن در آیفون شما می‌تواند در پس‌زمینه اجرا شود، باید به “Settings > General > Background App Refresh” بروید. در اینجا می‌توانید لیستی از اپلیکیشن‌هایی را که در آیفون شما از Background App Refresh استفاده می‌کنند، مشاهده کنید.

اگر اسلایدر کنار اپلیکیشنی را غیرفعال کنید، آنگاه دیگر در پس‌زمینه به‌روزرسانی نخواهد شد. بدین ترتیب باید هر بار جهت آنلاین شدن و دسترسی به اطلاعات جدید، اپلیکیشن‌ها را اجرا کنید. اگر زیاد به محتوای آپدیت نیاز دارید، آنگاه باید در این رابطه بیشتر دقت کنید.

با لمس کردن “Background App Refresh” در بالا می‌توانید شیوه کارکرد عمومی این قابلیت را تغییر دهید. اگر “Wi-Fi Cellular Data” را انتخاب کرده‌اید، آنگاه اپلیکیشن‌های شما از طریق تمامی انواع شبکه‌ها، محتوای خود را به‌روزرسانی خواهند کرد. اگر نمی‌خواهید که اپلیکیشن‌های شما از دیتای سیم‌کارت استفاده کنند، آنگاه باید “Wi-Fi” را برگزینید. اگر حجم اینترنت سیم‌کارت شما محدود و کم است، آنگاه این مورد می‌تواند اقدامی مناسب باشد.

با انتخاب گزینه “Off” نیز می‌توانید به اپلیکیشن‌ها اجازه ندهید که در پس‌زمینه، محتوای خود را آپدیت کنند. این اقدام می‌تواند باعث افزایش عمر باتری شده، اما در عوض، کارایی اپلیکیشن‌‎ها را کاهش دهد، پس این موضوع را نیز در نظر داشته باشید.

این مطلب را نیز بخوانید: حسگر LiDAR در آیفون‌های اپل چگونه کار می‌کند؟

Low Power Mode و Cellular Access در آیفون

در گوشی‌های آیفون دو گزینه دیگر نیز در رابطه با Background App Refresh وجود دارند. یکی Low Power Mode بوده که پردازش‌های آیفون شما را محدود کرده و بدین ترتیب باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود. پس از فعال کردن Low Power Mode، آیفون شما میزان روشنایی صفحه را کاهش داده، دریافت آنی ایمیل‌ها غیرفعال شده و همچنین قابلیت Background App Refresh به‌صورت کامل غیرفعال می‌شود. از آنجایی که با غیرفعال کردن Low Power Mode، ویژگی Background App Refresh نیز فعال می‌شود و بالعکس، پس کار کردن با این ویژگی، آسان‌تر است.

در رابطه با Cellular Access نیز در منوی “Settings > Cellular” می‌توانید اسلایدر هر اپلیکیشنی را که نمی‌خواهید از اینترنت سیم‌کارت استفاده کند، بر روی حالت غیرفعال قرار دهید. بدین ترتیب می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را که در پس‌زمینه و با استفاده از Background App Refresh، اینترنت زیادی مصرف می‌کنند، از این کار منع کرده و به سایر اپلیکیشن‌هایی که مصرف اینترنت بالایی ندارند، اجازه فعالیت بدهید.

شیوه غیرفعال کردن Background App Refresh در اندروید

در اندروید نمی‌توانید قابلیتی با اسم دقیق “Background App Refresh” را پیدا کنید، اما طبیعتا گزینه‌های دیگری نیز وجود داشته که همین کار را انجام می‌دهند. محل قرارگیری این گزینه و نام آن نیز به دستگاه شما بستگی دارد. راهنمایی‌های زیر بر مبنای اندروید 11 بر روی یک گوشی پیکسل نوشته شده‌اند.

جهت جلوگیری از استفاده یک اپلیکیشن از دیتا در پس‌زمینه، باید به “Settings > Apps notifications > See all X apps” بروید. اپلیکیشنی را که می‌خواهید Background App Refresh را برای آن غیرفعال کنید، لمس نمایید.

در این منو می‌توانید دو گزینه متفاوت را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید که اپلیکیشن موردنظر در پس‌زمینه نتواند که از اینترنت سیم‌کارت استفاده کند، آنگاه باید “Mobile data Wi-Fi” را انتخاب کرده و سپس اسلایدر “Background data” را بر روی حالت غیرفعال قرار دهید. بدین ترتیب مادامی‌که اپلیکیشن را در پیش‌زمینه اجرا نکنید، آنگاه از دیتای سیم‌کارت نیز استفاده نخواهد کرد. لازم به ذکر است که بگوییم در نتیجه این اقدام، استفاده از اینترنت وای‌فای در پس‌زمینه، تغییری نخواهد کرد.

گزینه دیگر شما این است که از اجرا شدن اپلیکیشن در پس‌زمینه، جلوگیری کنید. در این رابطه باید در صفحه تنظیمات اپلیکیشن‌ها، بخش “Advanced” را لمس کرده تا گزینه‌های بیشتری به شما نمایش داده شوند. در ادامه باید از لیست بسط داده شده، “Battery” را انتخاب کنید.

“Background restriction” و سپس “Restrict” را انتخاب کرده تا اپلیکیشن موردنظر نتواند در پس‌زمینه از باتری استفاده کند. برخلاف ویژگی Background App Refresh گوشی‎‌های آیفون، این اقدام باعث تأثیرگذاری بر اعلان‌ها می‌شود. بنابراین باید این کار را برای اپلیکیشن‌هایی انجام دهید که واقعا به هشدارهای سریع آن‌ها، احتیاجی نداشته باشید.

این مطلب را نیز بخوانید: قابلیت USB Debugging در اندروید چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

Account Sync ،Battery Saver و گزینه‌های مختص به اپلیکیشن‌ها

گزینه‌های دیگری در رابطه با فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه وجود داشته که بهتر است از آن‌ها نیز اطلاع داشته باشید. سیستم‌عامل اندروید، تمامی حساب‌های اینترنتی همگام‌سازی شده شما را در یک صفحه خاص (در تنظیمات گوشی)، نگهداری می‌کند. به “Settings > Accounts” رفته تا آن‌ها را مشاهده کنید. حساب موردنظر را لمس کرده و سپس “Account sync” را انتخاب کنید تا بتوانید تنظیمات همگام‌سازی را بازبینی کرده و آن را تغییر دهید. به‌عنوان مثال، می‌توانید از همگام‌سازی دائمی مخاطبین، فایل‌ها و سایر اطلاعات، جلوگیری کنید.

با غیرفعال کردن اسلایدر “Automatically sync app data” در پایین صفحه، حساب‌های شما فقط هنگامی‌ همگام‌سازی می‌شوند که این کار را به‌صورت دستی انجام دهید.

اکثر گوشی‌های اندرویدی، گزینه‌ای تحت عنوان “Battery Saver” و یا موارد مشابه دارند. این گزینه در بخش “Settings > Battery” قرار دارد. عملکرد Battery Saver تا حد زیادی مشابه Low Power Mode در آیفون است. این ویژگی نیز از اجرای اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه جلوگیری کرده و بدین ترتیب در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی می‌شود.

در نهایت اینکه اگر هیچ‌کدام از گزینه‌های بالا نتوانستند که نوسازی اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه را باب میل شما محدود کنند، آنگاه بهتر است که تنظیمات موجود در اپلیکیشن‌های موردنظر را نیز بررسی کنید. اکثر اپلیکیشن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که تعیین کنید که فیدها، ایمیل‌های جدید و … شما، چند وقت به چند وقت، همگام‌سازی شوند.

سخن پایانی

در بالا سعی کردیم که به نحوه کار Background App Refresh در آیفون و اندروید بپردازیم. شاید شیوه کار این قابلیت در اندروید و iOS تاحدودی با یکدیگر متفاوت باشد، اما به هر حال در اصل این ویژگی باعث می‌شود که اپلیکیشن‌های شما حتی در صورتی که از آن‌ها نیز استفاده نکنید، همچنان محتوای خود را به‌روز نگه دارند. هر چند که این ویژگی می‌تواند مفید باشد، اما در هر صورت اکنون می‌دانید که چگونه می‌توانید میزان مصرف باتری و یا اینترنت این قابلیت را نیز مدیریت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس