برای مدتهای زیاد فولکسواگن گلف انتخاب پیشفرض و توصیه شده برای هر کسی بود که یک هاچبک خانوادگی و مرسوم میخواست. البته گلف استیت در تعریف کلاس خود به اندازه برادر هاچبک موفق نبوده و شاید افزایش تمرکز روی کاربردی بودن باعث شده این خودرو وارد قلمروی خودروهای بسیار خوب دیگری همچون اشکودا اوکتاویا استیت همخانواده شود.
نسل هشتم گلف استیت برای ایجاد توازن دوباره طراحی شده است؛ اما از آنجایی که با یک گلف روبرو هستیم بنابراین خبری از یک انقلاب نیست و طراحان و مهندسان بیشتر روند تکاملی را در پیش گرفتهاند.
بیایید ابتدا نگاهی به نکات کلیدی این خودرو داشته باشیم. جدیدترین نسل استیشن گلف ۶۶ میلیمتر طویلتر از قبل بوده و فاصله بین محوری آن به ۲۶۸۶ میلیمتر رسیده که ۶۷ میلیمتر بیشتر از گلف ۵ درب سنتی میباشد. فولکسواگن ادعا میکند فضای پای این خودرو ۳۸ میلیمتر بیشتر از قبل شده است.
افزایش طول خودرو همچنین به بهبود فضای بار نیز کمک کرده است. محفظه بار این خودرو هماکنون گنجایش ۶۱۱ لیتری دارد که ۶ لیتر بیشتر از نسل قبلی میباشد؛ اما وقتی صندلیهای عقب را بخوابانید این فضا به ۱۶۴۲ لیتر میرسد.
بهمنظور درک بهتر و مقایسه با رقبا باید گفت اوکتاویای استاندارد و استیشن نسبت به گلف به ترتیب ۳۰ و ۶۸ لیتر گنجایش بیشتری دارد. فوکوس استیت از این نظر ۲۲ لیتر ظرفیت بار کمتری نسبت به گلف دارد. البته صندلیهای گلف نیز انعطاف بالایی دارد که باعث میشود محفظه بار این خودرو بهصورت کاملاً تخت نیز درآید.
همانند نسل هشتم گلف هاچبک، مدل استیت این خودرو نیز با طیف متنوعی از پیشرانههای بنزینی از جمله نسخههای دارای تکنولوژی هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی عرضه میشود؛ اما اگر به دنبال حمل اشیای بزرگتر و سنگینتر هستید نسخههای دیزلی شاید بهتر باشند. فولکسواگن انتظار دارد این مدل مجهز به پیشرانه ۲ لیتری دیزلی ۱۱۳ اسب بخاری و تریم لایف آن پرفروشترین عضو خانواده استیت گلف باشد.
شاید این موضوع شما را سورپرایز کند چراکه در حال حاضر دیزلیها طرفداران زیادی ندارند اما همانند آنچه برای اوکتاویا متصور هستیم، پیشرانه ۲ لیتری دیزلی قابلیتهای فراوانی دارد. این پیشرانه کاملاً برتر از پیشرانه ۱.۶ لیتری قدیمی بوده و گشتاور آن از دور ۱۶۰۰ در دسترس بوده و تا دور ۳ هزار نیز میتوان از آن حداکثر استفاده را برد.
البته این پیشرانه کمی پر سر و صداست اما به عنوان پیشرانهای دیزلی هرگز مجبور به تحتفشار قرار دادن آن نخواهید بود. شما میتوانید همه کارهای خود با خودرو را بین دورهای ۱۷۵۰ تا ۲۵۰۰ انجام دهید و کمکحال نیروگاه آهنین نیز گیربکس ۶ سرعته دستی خواهد بود که تعویضهای دقیق و نرمی دارد.
به همه این موارد باید مصرف سوخت ادعایی ۴.۶ لیتر در هر صد کیلومتر و آلایندگی دیاکسید کربن ۱۲۴ گرمی در هر کیلومتر را اضافه کرد که حاکی از راندمان مناسب این پیشرانه دیزلی میباشد.
یکی از دلایل مصرف سوخت پایین این پیشرانه به دور پایین آن در سرعتهای بالاتر مثل ۱۱۰ کیلومتر در ساعت مربوط میشود که در این حالت دور پیشرانه کمتر از ۲ هزار بوده و این امر روی کاهش صدای تولیدی نیز تأثیر میگذارد. این پیشرانه در گلف آرام تر از اشکودا بوده هرچند استارت در هوای سرد نشان خواهد داد ماهیت پیشرانه از نوع دیزلی است ولی پس از گرم شدن پیشرانه شاهد آرامش بیشترش خواهید بود. پیشرانه دیزلی گزینهای عالی برای خودرویی با این ابعاد محسوب میشود.
در بخش دینامیکی نیز با گلف همیشگی روبرو هستیم، خودرویی که در اکثر سطوح راحت بوده و کنترل بدنه آن به خوبی صورت میگیرد. فرمان نیز دقیق بوده و توازن وزنی خوبی دارد. شاید تنها نکته قابلذکر اندکی خشکی سواری خودرو میباشد.
بخش عقب کابین گلف استیت جدید مزیتهای بزرگی را به ارمغان آورده و آنهم فضای بیشتر میباشد. باقی بخشهای کابین مشابه گلف هاچبک نسل هشتم بوده و بنابراین شاید متریال بکار رفته در آن انتظارات همیشگی شما را برآورده نکند چراکه اکثر سطوح از پلاستیکهای خشک پوشیده شدهاند.
تریم لایف این خودرو دارای اکثر تجهیزات ضروری همچون سیستم تهویه مطبوع، حسگرهای پارک جلو و عقب، داشبورد دیجیتال ۱۰ اینچی، چراغها و برفپاککنهای خودکار و آینههای برقی و گرم شونده میباشد. با قیمت ۲۵۳۲۰ پوندی این خودرو ۱۵۰۰ پوند گرانتر از اوکتاویا استیت SE دارای پیشرانه مشابه میباشد.
از برخی جهات گلف استیت متقاعدکنندهترین عضو خانواده گلف نسل هشتم میباشد. این خودرو جادارتر از هر زمان دیگری بوده و ظرفیت طی مسافتهای طولانی با آرامش واقعی و حمل وسایل زیاد را دارد. البته همانگونه که انتظار میرود این خودرو برخی ویژگیهای عجیب نسخه هاچبک همچون محل نصب برخی کلیدهای داشبورد را حمل میکند. از طرف دیگر گلف استیت هنوز هم نمیتواند از نظر فضای بار خالص با اشکودا اوکتاویا رقابت کند، فاکتوری که در این کلاس کلیدی محسوب میشود.
مشخصات فولکسواگن گلف استیت لایف ۲.۰ TDI 115
قیمت: ۲۵۳۱۰ پوند پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل قدرت/گشتاور: ۱۱۳ اسب بخار/۲۵۰ نیوتون متر گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۸.۷ ثانیه حداکثر سرعت: ۲۲۴ کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: ۴.۶ لیتر در هر صد کیلومتر