درمان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های صرع با روشی نوین


درمان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های صرع با روشی نوین

دانشمندان آلمانی با استفاده از نور توانستند یکی از رایج‌ترین بیماری‌های صرع در موش های آزمایشگاهی را درمان کنند.


دانشمندان آلمانی با استفاده از نور توانستند یکی از رایج‌ترین بیماری‌های صرع در موش های آزمایشگاهی را درمان کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اطلس نیو یکی از راه‌هایی که دانشمندان امیدوارند بتوانند درمان‌های دقیق و موثرتری را برای شرایط نامطلوب مغز انجام دهند، استفاده از نور برای سلول‌های هدف است که می‌تواند از طریق پروتئین‌ها و مولکول‌های حساس به نور به این محرک‌ها پاسخ دهد.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه فرایبورگ با استفاده از روش پیشگیری از تشنج در مدل‌های موش بیمار، نحوه کار این روش برای مقابله با صرع را نشان داده است.

دانشمندان امیدوارند با هدف قرار دادن پروتئین‌ها و مولکول‌های حساس به نور در سلول‌های خاص، این سلول‌ها را ترمیم کنند و دوباره فعالیت عادیه خود را انجام دهند. این روش امیدوار کننده است، اما هنوز هم تکنیک تجربی که به عنوان اپتوژنتیک شناخته می‌شود، یکی از رایج‌تر و نویدبخش‌ترین راه‌های درمان بیماری مغزی است.

تیم دانشگاه فرایبورگ یکی از رایج‌ترین انواع صرع، صرع لوب تمپورال را که اغلب در برابر دارو‌ها مقاوم است، هدف قرار داده است؛ زیرا در مناطق آسیب دیده برای جلوگیری از تشنج، اغلب نیاز به جراحی است. این بیماری به طور معمول ناحیه هیپوکامپ مغز را تغییر می‌دهد، بنابراین تیم آلمانی فعالیت آن را از طریق سیستم فیبر و تماس‌های سیناپسی که این منطقه را با لوب گیجگاهی وصل می‌کند، هدف قرار داد. آن‌ها این کار را با وارد کردن پروتئین‌های حساس به نور به سلول‌ها برای تحریک هدفمند انجام دادند.

استفاده از تحریک با فرکانس پایین هیپوکامپ به این روش به مدت یک ساعت در روز در مدل‌های موش صرع لوب گیجگاهی، تقریباً به طور کامل از تشنج‌های خود به خود جلوگیری می‌کند. نظارت بر امواج مغزی هیپوکامپ بیمار نشان داد که این روش نه تنها فعالیت صرعی را سرکوب می‌کند، بلکه گسترش آن را به سایر مناطق مغز متوقف می‌کند.

کارولا هاس، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: به محض تحریک منطقه مغز با فرکانس یک هرتز، حملات صرع ناپدید شدند و این اثر طی چندین هفته پایدار بود.

این تیم معتقد است که این اثرات به دلیل تحریک سرکوب کننده فعالیت سلول‌های گرانول زنده مانده در هیپوکامپ بیمار است که در نتیجه تحریک پذیری کمتری دارند و از گسترش فعالیت تشنج جلوگیری می‌کنند.

بیشتربخوانید

ساخت دستگاهی که تشخیص تشنج را آسانتر می‌کند

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)