ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان


ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

اصفهان – ظرفیت‌های پنهان گردشگری طبیعی در استان اصفهان در دوران شیوع کرونا می‌تواند فرصتی برای گشت و گذاری ایزوله و به دور از هیاهوی جمعیت در شهرها باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طبیعت را می‌توان بخشنده‌ترین موجود هستی تلقی کرد، موجودی که همه هستی‌اش را در اختیار انسان قرار داده تا در هر شرایطی بتواند به آرامش برسد اما در برخی از موارد شاهد نامهربانی انسان‌ها با طبیعت نیز هستیم.

در بحران شیوع کرونا نیز به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری می‌توان با داشتن سفری ایزوله بار روحی خود و استرس در خانه ماندن و را با گردشگری ایزوله در طبیعت جبران کرد.

هوای بهاری بیش از هر زمان دیگری در خانه ماندن را سخت‌تر می‌کند، مردم در این ایام میل به بیرون آمدن از خانه و گشت و گذار دارند اما کرونا اجازه حضور انسان‌ها در کنار یکدیگر و محیط‌های پر جمعیت را نمی‌دهد و از این رو طبیعت و فضاهای طبیعی می‌تواند بهترین ظرفیت برای گشت و گذار باشد.

طبیعت اصفهان، این شهرلاجوردی که چونان نگارستانی دلپذیر، و مرواریدی گران‌بها و بی‌بدیل در مرکز فلات ایران زمین خوش می‌درخشد، در عصر ماشینی امروز که رشد قارچ گونه صنایع آلاینده محیط زیست انسان و موجودات زنده را به خطر انداخته بر خلاف زاینده رودش هنوز زنده است.

در چهار گوشه این استان چهار فصل طبیعت را مشاهده می‌کنیم، از کوه‌ها و قله‌های برفی فریدن، فریدونشهر و سمیرم گرفته تا ریگ‌زارهای گرم کویر در شرق و شمال این استان، از باغات پرشکوفه کاشان تا سبزه‌زارهای گلپایگان و خوانسار که در فصل بهار رخ نمایی می‌کند همه و همه نعمت‌هایی است که لب هر بیننده‌ای را به تحسین پروردگار باز می‌کند.

در طبیعت نه از شلوغی خبری هست و نه با ازدحام جمعیت در مقصدهای گردشگری تاریخی اینجا از هتل‌های لوکس و پذیرایی‌های آن‌چنانی نیست و به راحتی می‌توان با هر سطحی از وضعیت اقتصادی در کنار همدیگر از طبیعت لذت ببرید.

می‌توان با برداشتن تنها یک کوله پشتی سفر کرد و از طنازی طبیعت بهره برد و با ثبت لحظات شیرین سفری به یادماندنی را برای خود رقم زد.

مرنجاب تحقق سفری رویایی در نمک زارها

کویر همواره مقصد طبیعت گردانی بوده که به کویر و شب‌های پرستاره‌اش علاقمند هستند، سرزمینی رویایی در نمک زارهای شمال شرقی اصفهان که یکی از دیدنی‌ترین کویرهای کشور به شمار می‌رود، از شمال به دریاچه نمک و از غرب به کویر مسیله، از جنوب شرقی به کوه‌های یخاب و لطیف، از شرق به کویر بندریگ، از شمال شرقی به پارک ملی کویر و از جنوب غربی به آران و بیدگل و کاشان منتهی می‌شود.

میانگین ارتفاع کویر مرنجاب از دریای آزاد حدود ۸۵۰ متر است و البته بیشتر قسمت‌های این کویر، از تپه‌های شنی و ریگ‌های روان پوشیده است که مناظری هیجانی برای عکس‌های هیجانی در بهار نصف جهان خواهد بود. ارتفاع برخی از این تپه‌ها با ۵۰ متر هم می‌رسد و شیب تندی دارد.

در کویر مرنجاب همچون سایر کویرها باد در شرایط اقلیمی و شکل دهی به ساختار طبیعی ناحیه بسیار تأثیر گذار است، باد شهریاری و باد شمال از بادهای مطلوب بوده و باد خراسان، باد قبله، باد طوفان، باد سیاه و مخصوصاً باد لوار از بادهای بسیار خشن و نامطلوب کویر مرنجاب محسوب می‌شوند.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

عمده پوشش گیاهی در کویر مرنجاب شامل گیاهان شور پسند مانند درختچه‌های گز، تاغ، اسکنبیل و بوته‌های قیچ است. گونه‌های تاغ مثل زردتاغ و نیز گونه‌های اسکنبیل و اشنان همچون بادشکن در برابر بادها بوده و نیز از حرکت و گسترش تپه‌های شنی روان جلوگیری کرده و در بعضی جاها آنها را تثبیت می‌کنند. این گیاهان دارای ویژگی‌های ریختی و فیزیولوژیکی خاص گیاهان مناطق خشک و کویری بوده که باعث کاهش تعرق گیاه و استفاده از حداکثر رطوبت موجود می‌شوند.

لذت تماشای تپه‌های شنی و لمس آرامش کویر و خوابیدن زیر نور ستارگان در کویر را نمی‌توان با هیچ لذت طبیعت گردی دیگری قیاس کرد و این تجربه منحصر به فرد است.

«چاه تاریخی دستکن» در قسمت شرقی کویر و قلعه مرنجاب و قنات آن نیز بازدید کنید که البته در برخی از تورها، امکانات شترسواری و موتور چهار چرخ نیز در اختیار کویرگردان قرار می‌گیرد.

بهترین زمان سفر به این منطقه، تا اواسط اردیبهشت ماه است و در سفر به آن، سفری هم به آران و بیدگل داشته باشید که معماری و اقلیم جذابی برای کوله پشتی گردهای هیجانی خواهد بود.

توجه داشته باشید که از مسیر پارک ملی کویر که از پیشوا آغاز می‌شود و در مسیر آن مبارکیه، قصر بهرام و کاروانسرای سفید آب قرار دارد نیز می‌توان برای سفر به این سرزمین رویایی بهره برد.

غار پریان و فریدون ظرفیت مغفول مانده در گردشگری

غار پریان را باید یکی از جذاب‌ترین مقاصد طبیعت گردی اصفهان دانست. این غار که یکی از شهرهای زیر زمینی کشور است، در هشت کیلومتری روستای دیدنی و تاریخی ابیانه قرار دارد و در سال ۱۳۸۰ کشف شد. تا کنون ۱۱ تالار از ده‌ها تالار آن کشف شده است.

این غار، یکی از صعب العبور ترین غارهای کشور بوده که تحرک در آن بدون وسایل تقریباً امکان پذیر نیست. مناظر شگفت انگیزی را می‌توان در داخل غار پریان شاهد بود. فاصله غار از مرکز اصفهان حدود ۱۸۰ کیلومتر بوده و معمولاً در فهرست اصلی مقصدهای طبیعت گردی اصفهانی‌ها قرار ندارد.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

اما اگر قصد این مکان را کردید، حتی الامکان با راهنما راهی شوید و با لوازم کامل و مخصوص غار نوردی. برای دیدن این غار، باید به شهر میمه اصفهان رفته و از شرق آنجا، پس از حدود ۲۰ کیلومتر رانندگی به ۵۰۰ متری دهانه غار می رسیم.

غار فریدون، از جمله دیگر ظرفیت‌های طبیعت گردی استان اصفهان است. اهمیت بالایی از نظر باستان شناسی داشته و در کتاب‌ها گفته شده که وقتی فریدون پیشدادی، به هنگام فرار از دست ضحاک بود، مدتی را در کوه‌های منطقه به سر برد. پیمایش غار بدون طناب و ابزار کوهنوردی بسیار مشکل است. غار در ۷۰ کیلومتری جنوب شرق اصفهان قرار دارد.

طرزه؛ آبشاری به بلندای زاگرس

در منطقه پشتکوه شهرستان فریدونشهر و در نزدیکی روستایی به نام طرزه، آبشار طرزه وجود دارد که حدود ۴۰ متر ارتفاع داشته و از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور است. این آبشار از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه گرفته و در تمامی فصول سال جلوه‌های زیبایی دارد.

فاصله آبشار از مرکز اصفهان حدود ۲۸۰ کیلومتر است. برای مشاهده آن باید از مرکز اصفهان به سمت داران رفته تا به سه راهی فریدونشهر برسید. در مسیر جاده فریدونشهر به قلعه سرخ، پس از گذر از جاده پشتکوه موگویی به پشندگان می‌رسید که روستای طرزه در دسترس خواهد بود.

ورزنه؛ نگین شرق اصفهان

کویر ورزنه که از آن به عنوان نگین شرق نصف جهان یاد می‌کنند، یکی دیگر از مقصدهای جذاب طبیعت گردی در اطراف اصفهان است. ورزنه، شهری است از توابع بخش بن رود اصفهان که دشت‌های پهناور و خشک دارد. یکی از مقصدهای بوم گردی در اصفهان، همین ورزنه است که امکان اقامت در خانه‌های محلی نیز برای شما فراهم است. سفر به رمل‌های چشم نواز را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

این منطقه کویری و دیدنی اصفهان، بیش از هفده هزار هکتار وسعت دارد و کویر خارا نیز نامیده می‌شود. اشکال گوناگونی از تپه‌های ماسه از جمله تپه‌های ماسه‌ای، هلالی و طولی که با وزش بار در هر لحظه شکل تازه ای به خود می‌گیرد، مناظر شگفت انگیز را در برابر دیدگان گردشگران خلق می‌کند.

طنازی عروس ورزنه را می‌توان در این مکان رویایی مشاهده کرد. جایی کم نظیر برای سلفی‌های بی نظیر. البته در سفر به ورزنه، بهتر است که در قالب تور سفر کنید و یا حتماً یکی از اهالی، همراه شما باشد تا در این کویر زیبا، بلد راه در کنار شما قرار بگیرد.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

همچون سرزمین رویایی مرنجاب، بهترین فصل سفر به این مقصد طبیعت گردی نصف جهان، تا اوایل اردیبهشت است. برای سفر به این کویر، باید از ماشین‌های دو دیفرانسیل استفاده کنید. قسمت شرقی محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه و همچنین حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود در شهر ورزنه، مسیرهایی است که شما را به این کویر هدایت می‌کند.

از مرکز اصفهان تا ورزنه فقط ۱۰۰ کیلومتر فاصله است که با اتوبوس و خطی می‌توان این مسیر را طی کرد.

آب ملخ آبشاری زیبا اما خطرناک

اگر فکر می‌کنید که اصفهان، آبشارهای زیبایی مانند لرستان و کردستان ندارد، سخت در اشتباه هستید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعت گردی اصفهان را باید آبشار آب ملخ بدانیم که گویا در اثر سقوط تخته سنگ شکل گرفته و در شهرستان سمیرم قرار دارد. این آبشار را یکی از آبشارهای عجیب و خطرناک ایران می‌دانند.

درباره این شاهکار طبیعی نصف جهان آمده است که همچون یک آفت کش، می‌تواند ملخ‌ها را نابود کند و سبب مرگ آنها شود. همین ویژگی خاص سبب شده تا گردشگران به سمت این مقصد آبشاگردی جذاب رهسپار شوند و از دیدن آن لذت ببرند.

در نیمه نخست سال، گردشگران بسیاری به آب ملخ می آیند که در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و ۱۶۰ کیلومتری مرکز اصفهان است. اگر به سمیرم بروید، در جاده سمیرم به سمت یاسوج، روستایی به نام چهار راه وجود دارد که از ان جا می‌توان به روستایی به همین نام (آب ملخ) رفت. از این روستا تا آبشار، حدود یک ساعت پیاده روی در پیش دارید.

آبشار گردی در نیاسر

منطقه تاریخی و دیدنی نیاسر، دارای ظرفیت‌های طبیعت گردی مختلفی است که آبشار نیاسر، یکی از آنهاست. علاوه بر آبشار آب ملخ، آبشار نیاسر را می‌توان دومین مقصد آبشارگردی نصف جهان دانست. جایی نزدیک شهر تاریخی کاشان که یکی از مقصدهای درجه یک گردشگری روستایی و تاریخی کشور به شمار می‌رود.

از چشمه‌ای موسوم به تالار، سرچشمه می‌گیرد و از روی سنگ‌های آهکی و رسوبی به پایین سرازیر می‌گردد. انحلال سنگ آهک توسط جریان‌های زیر زمینی سبب شده است تا در طول سالیان دراز، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت ها در بدنه آبشار ایجاد شده و بر زیبایی آن افزوده شود.

فصل پر آبی آبشار نیاسر، در فصل زمستان است اما در بهار نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. اگر به کاشان بروید، در محله سرکمر که به شهید بهشتی نیز شهرت دارد، آبشار نیاسر قابل مشاهده خواهد بود. در طبیعت گرم منطقه، این آبشار می‌تواند نعمت طبیعی برای گذران خستگی مسافران طبیعت گرد باشد.

طبیعت گردی در گلستان کوه

یکی دیگر از مقصدهای طبیعت گردی نصف جهان را می‌توان در گلستان کوه مشاهده کرد. جایی در نزدیکی خوانسار که لبنیات و عسل آن شهره خاص و عام بوده و در فاصله ۱۴ کیلومتری آن، نام کوهی به نام گلستان با ارتفاع بیش از سه هزار و ششصد متر، مقصد کوهنوردی طبیعت گردان اصفهانی را تشکیل می‌دهد. در دامنه‌های این کوه، منطقه‌ای حفاظت شده به نام گلستان کوه قرار داشته که هفده هزار هکتار وسعت دارد.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

این منطقه از گنجینه‌های طبیعی جذاب منطقه و از تفرجگاه‌های اصفهانی‌ها در ایام سال است. وجود گیاهان دارویی، چشمه‌های متعدد و گل افسانه‌ای لاله واژگون از جمله جاذبه‌های مهم منطقه است.

گل افسانه‌ای ایران (لاله واژگون) را می‌توان در این منطقه مشاهده نمود. این میراث ارزشمند طبیعت اصفهان از اواسط فروردین تا اواسط خرداد، مقصد جذابی برای طبیعت گردی خواهد بود. تفریحات زمستانی و تابستانی گلستان کوه، آن را به یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری اصفهانی‌ها تبدیل کرده است.

البته کوه صفه اصفهان نیز همچون گلستان کوه، طبیعتی چشم نواز دارد.

برای رفتن به گلستان کوه، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا به خوانسار رفته و از آنجا از طریق خمین و گلپایگان و به سمت روستای سرسبز دره بند بروید. با علائم راهنمایی در منطقه، می‌توان راهی این منطقه جذاب حفاظت شده اصفهان شد.

آبشار شاه لولاک و قندیل‌های یخی ۹۰ متری

یکی از مقصدهای آبشار گردی مرتفع ایران، آبشار لولاک است که بیش از ۷۰ متر ارتفاع دارد. این آبشار در شهرستان لنجان واقع شده و مردم بومی آن را آبشار هولوکی نیز می‌نامند. آب آن از چشمه‌ای در قلب دیواره آن سرچشمه گرفته و میزان آبدهی آن در طول سال متغیر است.

معمولاً در بهار آبشار دیگری به ارتفاع ۹۰ متر در نزدیکی شاه لولاک به وجود می‌آید و در زمستان قندیل‌های یخی جلوه دیگری به آن می بخشد.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

از مرکز اصفهان، حدود ۷۳ کیلومتر فاصله داشته و در جاده اصفهان به شهرکرد قرار دارد.

قنات‌های مون شاهکاری ۸۰۰ ساله

قنات دو طبقه مون، تنها قنات چند طبقه در جهان است که در هر طبقه، آب به صورت جداگانه و کاملاً مستقل در جریان بوده و از هیچ طبقه‌ای به دیگری نفوذ نمی‌کند. این شاهکار ۸۰۰ سال اصفهانی‌ها، یکی از آثار جهانی ایران در یونسکو بوده و در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد.

برای مشاهده این اثر شگفت انگیز طبیعی نصف جهان باید به اردستان بروید و در محله مون شاهد قنات‌های دو طبقه باشید.

طامه گردی در قلب کرکس

یکی دیگر از مقصدهای طبیعت گردی نصف جهان، آبشار طامه است. جایی در شهرستان نظنز و در روستایی به نام طامه، آبشاری پر آب وجود دارد که آب خود را از کوه‌های کرکس تأمین می‌کند. این آبشار در مسیر صعود به قله، در میان طبیعتی دیدنی جای گرفته و حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد.

این آبشار نیز نزدیک آبشار لادر بوده و در مسیر جاده اصفهان نطنز قرار دارد. در کنار دانشگاه آزاد نطنز، جاده‌ای وجود دارد که امیریه نام داشته و از آنجا می‌توان به روستای دیدنی طامه رفت. از اهالی وقتی آدرس آبشار را جویا شوید، راهنمایی خواهید شد.

زیبایی‌های طبیعی اصفهان در کنار آثار و بناهای تاریخی و دست رنج هنرمندان صنایع دستی اش تمام نشدنی است و هر چه در این نگین فلات مرکزی کنکاش کنیم باز هم می‌توان ظرفیتی را یافت که بتوان ساعات و حتی روزهای خوبی را در آن سپری کرد.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طبیعت را می‌توان بخشنده‌ترین موجود هستی تلقی کرد، موجودی که همه هستی‌اش را در اختیار انسان قرار داده تا در هر شرایطی بتواند به آرامش برسد اما در برخی از موارد شاهد نامهربانی انسان‌ها با طبیعت نیز هستیم.

در بحران شیوع کرونا نیز به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری می‌توان با داشتن سفری ایزوله بار روحی خود و استرس در خانه ماندن و را با گردشگری ایزوله در طبیعت جبران کرد.

هوای بهاری بیش از هر زمان دیگری در خانه ماندن را سخت‌تر می‌کند، مردم در این ایام میل به بیرون آمدن از خانه و گشت و گذار دارند اما کرونا اجازه حضور انسان‌ها در کنار یکدیگر و محیط‌های پر جمعیت را نمی‌دهد و از این رو طبیعت و فضاهای طبیعی می‌تواند بهترین ظرفیت برای گشت و گذار باشد.

طبیعت اصفهان، این شهرلاجوردی که چونان نگارستانی دلپذیر، و مرواریدی گران‌بها و بی‌بدیل در مرکز فلات ایران زمین خوش می‌درخشد، در عصر ماشینی امروز که رشد قارچ گونه صنایع آلاینده محیط زیست انسان و موجودات زنده را به خطر انداخته بر خلاف زاینده رودش هنوز زنده است.

در چهار گوشه این استان چهار فصل طبیعت را مشاهده می‌کنیم، از کوه‌ها و قله‌های برفی فریدن، فریدونشهر و سمیرم گرفته تا ریگ‌زارهای گرم کویر در شرق و شمال این استان، از باغات پرشکوفه کاشان تا سبزه‌زارهای گلپایگان و خوانسار که در فصل بهار رخ نمایی می‌کند همه و همه نعمت‌هایی است که لب هر بیننده‌ای را به تحسین پروردگار باز می‌کند.

در طبیعت نه از شلوغی خبری هست و نه با ازدحام جمعیت در مقصدهای گردشگری تاریخی اینجا از هتل‌های لوکس و پذیرایی‌های آن‌چنانی نیست و به راحتی می‌توان با هر سطحی از وضعیت اقتصادی در کنار همدیگر از طبیعت لذت ببرید.

می‌توان با برداشتن تنها یک کوله پشتی سفر کرد و از طنازی طبیعت بهره برد و با ثبت لحظات شیرین سفری به یادماندنی را برای خود رقم زد.

مرنجاب تحقق سفری رویایی در نمک زارها

کویر همواره مقصد طبیعت گردانی بوده که به کویر و شب‌های پرستاره‌اش علاقمند هستند، سرزمینی رویایی در نمک زارهای شمال شرقی اصفهان که یکی از دیدنی‌ترین کویرهای کشور به شمار می‌رود، از شمال به دریاچه نمک و از غرب به کویر مسیله، از جنوب شرقی به کوه‌های یخاب و لطیف، از شرق به کویر بندریگ، از شمال شرقی به پارک ملی کویر و از جنوب غربی به آران و بیدگل و کاشان منتهی می‌شود.

میانگین ارتفاع کویر مرنجاب از دریای آزاد حدود ۸۵۰ متر است و البته بیشتر قسمت‌های این کویر، از تپه‌های شنی و ریگ‌های روان پوشیده است که مناظری هیجانی برای عکس‌های هیجانی در بهار نصف جهان خواهد بود. ارتفاع برخی از این تپه‌ها با ۵۰ متر هم می‌رسد و شیب تندی دارد.

در کویر مرنجاب همچون سایر کویرها باد در شرایط اقلیمی و شکل دهی به ساختار طبیعی ناحیه بسیار تأثیر گذار است، باد شهریاری و باد شمال از بادهای مطلوب بوده و باد خراسان، باد قبله، باد طوفان، باد سیاه و مخصوصاً باد لوار از بادهای بسیار خشن و نامطلوب کویر مرنجاب محسوب می‌شوند.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

عمده پوشش گیاهی در کویر مرنجاب شامل گیاهان شور پسند مانند درختچه‌های گز، تاغ، اسکنبیل و بوته‌های قیچ است. گونه‌های تاغ مثل زردتاغ و نیز گونه‌های اسکنبیل و اشنان همچون بادشکن در برابر بادها بوده و نیز از حرکت و گسترش تپه‌های شنی روان جلوگیری کرده و در بعضی جاها آنها را تثبیت می‌کنند. این گیاهان دارای ویژگی‌های ریختی و فیزیولوژیکی خاص گیاهان مناطق خشک و کویری بوده که باعث کاهش تعرق گیاه و استفاده از حداکثر رطوبت موجود می‌شوند.

لذت تماشای تپه‌های شنی و لمس آرامش کویر و خوابیدن زیر نور ستارگان در کویر را نمی‌توان با هیچ لذت طبیعت گردی دیگری قیاس کرد و این تجربه منحصر به فرد است.

«چاه تاریخی دستکن» در قسمت شرقی کویر و قلعه مرنجاب و قنات آن نیز بازدید کنید که البته در برخی از تورها، امکانات شترسواری و موتور چهار چرخ نیز در اختیار کویرگردان قرار می‌گیرد.

بهترین زمان سفر به این منطقه، تا اواسط اردیبهشت ماه است و در سفر به آن، سفری هم به آران و بیدگل داشته باشید که معماری و اقلیم جذابی برای کوله پشتی گردهای هیجانی خواهد بود.

توجه داشته باشید که از مسیر پارک ملی کویر که از پیشوا آغاز می‌شود و در مسیر آن مبارکیه، قصر بهرام و کاروانسرای سفید آب قرار دارد نیز می‌توان برای سفر به این سرزمین رویایی بهره برد.

غار پریان و فریدون ظرفیت مغفول مانده در گردشگری

غار پریان را باید یکی از جذاب‌ترین مقاصد طبیعت گردی اصفهان دانست. این غار که یکی از شهرهای زیر زمینی کشور است، در هشت کیلومتری روستای دیدنی و تاریخی ابیانه قرار دارد و در سال ۱۳۸۰ کشف شد. تا کنون ۱۱ تالار از ده‌ها تالار آن کشف شده است.

این غار، یکی از صعب العبور ترین غارهای کشور بوده که تحرک در آن بدون وسایل تقریباً امکان پذیر نیست. مناظر شگفت انگیزی را می‌توان در داخل غار پریان شاهد بود. فاصله غار از مرکز اصفهان حدود ۱۸۰ کیلومتر بوده و معمولاً در فهرست اصلی مقصدهای طبیعت گردی اصفهانی‌ها قرار ندارد.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

اما اگر قصد این مکان را کردید، حتی الامکان با راهنما راهی شوید و با لوازم کامل و مخصوص غار نوردی. برای دیدن این غار، باید به شهر میمه اصفهان رفته و از شرق آنجا، پس از حدود ۲۰ کیلومتر رانندگی به ۵۰۰ متری دهانه غار می رسیم.

غار فریدون، از جمله دیگر ظرفیت‌های طبیعت گردی استان اصفهان است. اهمیت بالایی از نظر باستان شناسی داشته و در کتاب‌ها گفته شده که وقتی فریدون پیشدادی، به هنگام فرار از دست ضحاک بود، مدتی را در کوه‌های منطقه به سر برد. پیمایش غار بدون طناب و ابزار کوهنوردی بسیار مشکل است. غار در ۷۰ کیلومتری جنوب شرق اصفهان قرار دارد.

طرزه؛ آبشاری به بلندای زاگرس

در منطقه پشتکوه شهرستان فریدونشهر و در نزدیکی روستایی به نام طرزه، آبشار طرزه وجود دارد که حدود ۴۰ متر ارتفاع داشته و از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور است. این آبشار از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه گرفته و در تمامی فصول سال جلوه‌های زیبایی دارد.

فاصله آبشار از مرکز اصفهان حدود ۲۸۰ کیلومتر است. برای مشاهده آن باید از مرکز اصفهان به سمت داران رفته تا به سه راهی فریدونشهر برسید. در مسیر جاده فریدونشهر به قلعه سرخ، پس از گذر از جاده پشتکوه موگویی به پشندگان می‌رسید که روستای طرزه در دسترس خواهد بود.

ورزنه؛ نگین شرق اصفهان

کویر ورزنه که از آن به عنوان نگین شرق نصف جهان یاد می‌کنند، یکی دیگر از مقصدهای جذاب طبیعت گردی در اطراف اصفهان است. ورزنه، شهری است از توابع بخش بن رود اصفهان که دشت‌های پهناور و خشک دارد. یکی از مقصدهای بوم گردی در اصفهان، همین ورزنه است که امکان اقامت در خانه‌های محلی نیز برای شما فراهم است. سفر به رمل‌های چشم نواز را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

این منطقه کویری و دیدنی اصفهان، بیش از هفده هزار هکتار وسعت دارد و کویر خارا نیز نامیده می‌شود. اشکال گوناگونی از تپه‌های ماسه از جمله تپه‌های ماسه‌ای، هلالی و طولی که با وزش بار در هر لحظه شکل تازه ای به خود می‌گیرد، مناظر شگفت انگیز را در برابر دیدگان گردشگران خلق می‌کند.

طنازی عروس ورزنه را می‌توان در این مکان رویایی مشاهده کرد. جایی کم نظیر برای سلفی‌های بی نظیر. البته در سفر به ورزنه، بهتر است که در قالب تور سفر کنید و یا حتماً یکی از اهالی، همراه شما باشد تا در این کویر زیبا، بلد راه در کنار شما قرار بگیرد.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

همچون سرزمین رویایی مرنجاب، بهترین فصل سفر به این مقصد طبیعت گردی نصف جهان، تا اوایل اردیبهشت است. برای سفر به این کویر، باید از ماشین‌های دو دیفرانسیل استفاده کنید. قسمت شرقی محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه و همچنین حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود در شهر ورزنه، مسیرهایی است که شما را به این کویر هدایت می‌کند.

از مرکز اصفهان تا ورزنه فقط ۱۰۰ کیلومتر فاصله است که با اتوبوس و خطی می‌توان این مسیر را طی کرد.

آب ملخ آبشاری زیبا اما خطرناک

اگر فکر می‌کنید که اصفهان، آبشارهای زیبایی مانند لرستان و کردستان ندارد، سخت در اشتباه هستید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعت گردی اصفهان را باید آبشار آب ملخ بدانیم که گویا در اثر سقوط تخته سنگ شکل گرفته و در شهرستان سمیرم قرار دارد. این آبشار را یکی از آبشارهای عجیب و خطرناک ایران می‌دانند.

درباره این شاهکار طبیعی نصف جهان آمده است که همچون یک آفت کش، می‌تواند ملخ‌ها را نابود کند و سبب مرگ آنها شود. همین ویژگی خاص سبب شده تا گردشگران به سمت این مقصد آبشاگردی جذاب رهسپار شوند و از دیدن آن لذت ببرند.

در نیمه نخست سال، گردشگران بسیاری به آب ملخ می آیند که در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و ۱۶۰ کیلومتری مرکز اصفهان است. اگر به سمیرم بروید، در جاده سمیرم به سمت یاسوج، روستایی به نام چهار راه وجود دارد که از ان جا می‌توان به روستایی به همین نام (آب ملخ) رفت. از این روستا تا آبشار، حدود یک ساعت پیاده روی در پیش دارید.

آبشار گردی در نیاسر

منطقه تاریخی و دیدنی نیاسر، دارای ظرفیت‌های طبیعت گردی مختلفی است که آبشار نیاسر، یکی از آنهاست. علاوه بر آبشار آب ملخ، آبشار نیاسر را می‌توان دومین مقصد آبشارگردی نصف جهان دانست. جایی نزدیک شهر تاریخی کاشان که یکی از مقصدهای درجه یک گردشگری روستایی و تاریخی کشور به شمار می‌رود.

از چشمه‌ای موسوم به تالار، سرچشمه می‌گیرد و از روی سنگ‌های آهکی و رسوبی به پایین سرازیر می‌گردد. انحلال سنگ آهک توسط جریان‌های زیر زمینی سبب شده است تا در طول سالیان دراز، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت ها در بدنه آبشار ایجاد شده و بر زیبایی آن افزوده شود.

فصل پر آبی آبشار نیاسر، در فصل زمستان است اما در بهار نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. اگر به کاشان بروید، در محله سرکمر که به شهید بهشتی نیز شهرت دارد، آبشار نیاسر قابل مشاهده خواهد بود. در طبیعت گرم منطقه، این آبشار می‌تواند نعمت طبیعی برای گذران خستگی مسافران طبیعت گرد باشد.

طبیعت گردی در گلستان کوه

یکی دیگر از مقصدهای طبیعت گردی نصف جهان را می‌توان در گلستان کوه مشاهده کرد. جایی در نزدیکی خوانسار که لبنیات و عسل آن شهره خاص و عام بوده و در فاصله ۱۴ کیلومتری آن، نام کوهی به نام گلستان با ارتفاع بیش از سه هزار و ششصد متر، مقصد کوهنوردی طبیعت گردان اصفهانی را تشکیل می‌دهد. در دامنه‌های این کوه، منطقه‌ای حفاظت شده به نام گلستان کوه قرار داشته که هفده هزار هکتار وسعت دارد.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

این منطقه از گنجینه‌های طبیعی جذاب منطقه و از تفرجگاه‌های اصفهانی‌ها در ایام سال است. وجود گیاهان دارویی، چشمه‌های متعدد و گل افسانه‌ای لاله واژگون از جمله جاذبه‌های مهم منطقه است.

گل افسانه‌ای ایران (لاله واژگون) را می‌توان در این منطقه مشاهده نمود. این میراث ارزشمند طبیعت اصفهان از اواسط فروردین تا اواسط خرداد، مقصد جذابی برای طبیعت گردی خواهد بود. تفریحات زمستانی و تابستانی گلستان کوه، آن را به یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری اصفهانی‌ها تبدیل کرده است.

البته کوه صفه اصفهان نیز همچون گلستان کوه، طبیعتی چشم نواز دارد.

برای رفتن به گلستان کوه، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا به خوانسار رفته و از آنجا از طریق خمین و گلپایگان و به سمت روستای سرسبز دره بند بروید. با علائم راهنمایی در منطقه، می‌توان راهی این منطقه جذاب حفاظت شده اصفهان شد.

آبشار شاه لولاک و قندیل‌های یخی ۹۰ متری

یکی از مقصدهای آبشار گردی مرتفع ایران، آبشار لولاک است که بیش از ۷۰ متر ارتفاع دارد. این آبشار در شهرستان لنجان واقع شده و مردم بومی آن را آبشار هولوکی نیز می‌نامند. آب آن از چشمه‌ای در قلب دیواره آن سرچشمه گرفته و میزان آبدهی آن در طول سال متغیر است.

معمولاً در بهار آبشار دیگری به ارتفاع ۹۰ متر در نزدیکی شاه لولاک به وجود می‌آید و در زمستان قندیل‌های یخی جلوه دیگری به آن می بخشد.

ظرفیت‌های پنهان گردشگری اصفهان

از مرکز اصفهان، حدود ۷۳ کیلومتر فاصله داشته و در جاده اصفهان به شهرکرد قرار دارد.

قنات‌های مون شاهکاری ۸۰۰ ساله

قنات دو طبقه مون، تنها قنات چند طبقه در جهان است که در هر طبقه، آب به صورت جداگانه و کاملاً مستقل در جریان بوده و از هیچ طبقه‌ای به دیگری نفوذ نمی‌کند. این شاهکار ۸۰۰ سال اصفهانی‌ها، یکی از آثار جهانی ایران در یونسکو بوده و در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد.

برای مشاهده این اثر شگفت انگیز طبیعی نصف جهان باید به اردستان بروید و در محله مون شاهد قنات‌های دو طبقه باشید.

طامه گردی در قلب کرکس

یکی دیگر از مقصدهای طبیعت گردی نصف جهان، آبشار طامه است. جایی در شهرستان نظنز و در روستایی به نام طامه، آبشاری پر آب وجود دارد که آب خود را از کوه‌های کرکس تأمین می‌کند. این آبشار در مسیر صعود به قله، در میان طبیعتی دیدنی جای گرفته و حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد.

این آبشار نیز نزدیک آبشار لادر بوده و در مسیر جاده اصفهان نطنز قرار دارد. در کنار دانشگاه آزاد نطنز، جاده‌ای وجود دارد که امیریه نام داشته و از آنجا می‌توان به روستای دیدنی طامه رفت. از اهالی وقتی آدرس آبشار را جویا شوید، راهنمایی خواهید شد.

زیبایی‌های طبیعی اصفهان در کنار آثار و بناهای تاریخی و دست رنج هنرمندان صنایع دستی اش تمام نشدنی است و هر چه در این نگین فلات مرکزی کنکاش کنیم باز هم می‌توان ظرفیتی را یافت که بتوان ساعات و حتی روزهای خوبی را در آن سپری کرد.

کد خبر 5177810

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...