رد پای دید و بازیدهای کرونایی نوروزی در بیمارستان های خراسان شمالی


رد پای دید و بازیدهای کرونایی نوروزی در بیمارستان های خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- رفتارهای عادی انگاری کرونایی درخراسان شمالی که از اسفندماه سال گذشته و با خریدهای آخرسال شروع و در دید و بازدیدهای نوروزی به اوج رسید، بازتاب منفی خود را این روزها با افزایش آمار بیماران کووید 19 در بیمارستان های این استان نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با گذشت هشت روز از سال ۱۴۰۰ موسوم به تعطیلات نوروزی افزوزن بر ۲۰۰ بیمار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسفراین با علایم ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ بستری شدند که حدود ۱۰ درصد از این افراد دارای علایم ویروس کرونا جهشی انگلیسی بودند.
علاوه بر آن در ۸ روز گذشته از سال ۱۴۰۰ حدود ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ صرفا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که شامل شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان، شیروان، بجنورد، فاروج و جاجرم و گرمه هفت از هشت شهرستان استان را شامل می شود جان خود را از دست دادند و رنگ رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان نیز از زرد به سمت نارنجی به معنای خطر بالا رسیده است.
بلند شدن صدای آژیر نارنجی رفتار کرونایی
اگرچه همزمان با شلوغ شدن بازار خرید نوروزی و پس از آن دید و بازدیدهای عیدانه و حتی برپایی عروسی ها با کمترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی درخراسان شمالی هشدارهای دو دانشگاه علوم پزشکی استان و دانشکده اسفراین به مردم برای افزایش سطح پروتکل ها و دست کشیدن از رفتارهای عادی انگارانه کرونایی برای تثبیت و کنترل این بیماری چموش قرن داده شد، ولی بی اعتنایی به این هشدارهای چندین گانه موجب شد، این استان نیز شاهد خیز تند به سمت رنگ بندی کرونایی نارنجی و قرمز به معنای خطر بالا و پرخطر را شاهد باشد و حتی شروع موج جدید این بیماری نیز در صورت تداوم رفتارهای عادی انگارانه و بی توجهی به هشدارهای درمانگران دور از انتظار نخواهد بود.
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی می گوید : اگرچه این استان براساس الگوی رنگ بندی کرونایی طبق ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان در وضعیت زرد و آبی (خطر پایین) قرار دارد و شعاع رنگ زرد(کم خطر) آن محسوس تر است، ولی بررسی ها از رفتارهای عادی انگارانه کرونایی و کاهش سطح پروتکل های بهداشتی نشان می دهد که این استان در وضعیت نارنجی قرار دارد.
علیرضا نوروزیان افزود : براساس آخرین بررسی ها میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز، اماکن و محیط های اداری و کاری در سطح شهرستان ها، بجنورد، فاروج، راز و جرگلان، مانه و سملقان و جاجرم در وضعیت نارنجی، شهرستان گرمه در وضعیت زرد و شیروان در وضعیت قرمز قرار دارند و وضعیت کلی استان در محدوده نارنجی قرار دارد.
وی توضیح داد: منظور سطح رعایت پروتکل های بهداشتی همان میزان استفاده از ماسک توسط خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سطح مراکز، اماکن و محیط های اداری و کاری استان است و براین اساس شهرهای که میزان رعایت استفاده از ماسک در بین خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان به کمتر از ۷۵ درصد برسد، در رنگ بندی قرمز و بین ۷۵ تا ۸۵ درصد برسد وضعیت نارنجی و بالاتر از این میزان نیز در رنگ بندی زرد و نارنجی قرار می گیرند.
این کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان استفاده از ماسک در بین مردم اعم از خدمات گیرندگان و خدمات دهندگان در وضعیت نارنجی یعنی بین ۷۵ تا ۸۵ درصد رسید و ادامه این روند نیز می تواند استان را به سمت وضعیت قرمز عادی انگاری رفتارهای کرونایی پیش ببرد که خود زمینه ساز افزایش بیماران در بیمارستان ها می شود.
یکی از درمانگران خط مقدم مقابله با کرونا در بیمارستان های خراسان شمالی رفتارهای عادی انگارانه مردم نسبت به ویروس کرونا به خصوص همزمان با شروع خرید های نوروزی و دید و بازدیدهای عیدانه را نگران کننده دانست و گفت : بازگشایی تالارها آن هم در آستانه ماه رمضان که باعث دامن زدن روی آوری خانواده ها به برگزاری مراسم عروسی با کمترین سطح رعایت پروتکل ها در این اماکن را به دنبال داشت، قوز بالا قوز برای افزایش بیماران کرونایی شد.
این پرشک بجنوردی گفت : به نظر می رسد که لغو محدودیت های سفر در تعطیلات نوروزی سال جاری باعث اوج گیری رفتارهای عادی انگارانه و شروع سفرهای نوروزی و افزایش دید و بازدیدهای عیدانه شد که قطعا نتایج آن حداقل در دو هفته آینده خود را با روند صعودی آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در سطح کشور و استان خراسان شمالی نشان خواهد داد.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی رساندن سطح رعایت پروتکل های بهداشتی به بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد که بتواند تا حد زیادی سرعت انتقال ویروس را کاهش دهد با عادی انگاری های اخیر به نظر دشوار می رسد و اکثر مردم نیز به هشدارهای کرونایی بی توجه شدند و ستاد ملی مقابله باید در دیدگاههای خود نسبت به لغو برخی محدودیت ها تجدید نظر کند تا شاید بتوان وضعیت را تثبیت کرد.
برگشت مرگ کرونایی به بالین بیماران خراسان شمالی
🔸رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: : متاسفانه حساسیت مردم نسبت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی تا حد زیادی نسبت به گذشته کاهش یافت و بر خلاف آن تجمعات و دورهمی ها و رفتارهای عادی انگارانه کرونایی این روزها با شروع دید و بازدیدهای نوروزی شتاب بیشتری به خود گرفت.
دکتر سید احمد هاشمی افزود : این روزها همزمان با تعطیلات نوروزی برگزاری مراسم ها و دید و بازدیدهای و تجمع و رفتارهای عادی انگارانه با کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی نگران کننده است و اگر مردم هشدارهای درمانگران را جدی نگیرند؛ نوروز غم انگیزی خواهیم داشت.
رییس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی گفت : عادی انگاری کرونایی در دید و بازدیدهای نوروزی باعث برگشت استان به وضعیت نارنجی و قرمز در پروتکل های بهداشتی شد و حتی ادامه این روند می تواند موج جدیدی از بیماری کووید ۱۹ را بر استان تحمیل کند که تحقق این امر باعث خستگی و آسیب پذیری بیشتر خانواده های بیماران و درمانگران می شود.
دکتر هاشمی افزود : اگرچه استان از لحاظ تعداد بیماران بستری با محاسبه آمار جمعیتی در وضعیت زرد و آبی قرار دارد، ولی همچنان آمار بیماران بستری در بیمارستان های این استان بالاست و برای تداوم وضعیت زرد و آبی که شامل مناطق کم خطر و خطر پایین کرونایی است، نیاز به افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی داریم.
وی از مردم استان خواست تا در صورت امکان همانند نوروز سال گذشته دید و بازدیدها را به صورت غیر حضوری داشته باشند و از سفرهای غیر ضرور به استان های دیگر و یا پذیرش مسافران استان های دیگر در منازل خود در جهت حفظ سلامت خود و مهمانانشان خودداری کنند.
وی آمار بیماران بستری در بیمارستان های این استان را در هشت روز گذشته از سال ۱۴۰۰ را حدود ۱۹۶ نفر اعلام کرد و اظهارداشت : در همین مدت نیز حدود ۱۰۴ بیمار پس از بهبودی از بیمارستان های استان مرخص شدند و همچنان ۹۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان خراسان شمالی بستری و تحت درمان قرار دارند که ۲۲ بیمار در شبانه روز گذشته به این بیماران اضافه شدند.
وی اضافه کرد : در همین مدت نیز ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه جان خود را از دست دادند.
براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به ویروس کرونا از هشت شهرستان استان خراسان شمالی ۶ شهرستان در وضعیت زرد و دو شهرستان گرمه و راز و جرگلان نیز در وضعیت با الگوی رنگ بندی کرونایی آبی قرار دارند.
براساس ارزیابی این سامانه وضعیت قرمز (شناسایی بیش از ۶ بیمار در روز به نسبت ۱۰۰ هزار جمعیت) وضعیت نارنجی (کمتر از ۶ نفر به ازاء ۱۰۰ هزار جمعیت) زرد (چهار بیمار به ازاء ۱۰۰ هزار جمعیت) و زرد (کمتر از چهار نفر به ازاء ۱۰۰ هزار جمعیت) است که با این رویکرد هم اکنون ۲۳ شهرستان ایران در وضعیت قرمز، ۴۴ شهرستان نارنجی، ۲۸۷ شهرستان زرد و ۹۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند و مسافرت از شهرهای نارنجی به شهرهای قرمز و بالعکس و از این شهرها به سایر شهرستان های با وضعیت زرد و آبی نیز ممنوع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت