پارسال بیش از 100 راس دام در زنجان طعمه گرگ شدند


پارسال بیش از 100 راس دام در زنجان طعمه گرگ شدند

زنجان - ایرنا - رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: پارسال افزون بر 100 راس دام سبک و سنگین در سطح این استان بر اثر حمله گرگ‌ها دریده و تلف شدند.

پرویز رستمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد دام که بیشتر آن نیز گوسفند بودند طی ۱۰ مورد حمله گرگ ها، تلف شد که اگر چوپانان و دارندگان دام ها در حفظ و حراست از آنها به توصیه ها و هشدارهای ارایه شده از سوی کارشناسان، عمل می کردند این اتفاق و میزان خسارت وارده به حداقل می رسید.

وی با بیان اینکه همچنین طی این مدت سه مورد حمله گرگ به انسان در استان زنجان رخ داد، اظهار داشت: هر سه مورد نیز مربوط به یکی از روستاهای شهرستان خرمدره از توابع این استان بود که خوشبختانه ختم به خیر شد.

به گزارش ایرنا، طی سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۲، ۱ و ۶ نفر و سال ۹۶ نیز ۱۳ نفر از شهروندان و روستائیان این استان مورد حمله گرگ ها قرار گرفته و زخمی شدند.

رستمی به دامداران توصیه کرد در فصل بهار که زمان زاد و ولد گرگ ها و شیردهی به توله ها است، مواظب کودکان و دام های خود باشند و چوپانان نیز برای چرای دام ها از سگ های گله قوی و تنومند استفاده کنند و محل نگهداری دام ها را نیز به دقت محصور کنند.

وی تصریح کرد: گرگ ها توان عبور از بالای دیوار سه متری را نیز دارند و به همین علت توصیه می شود برای تامین امنیت بهتر و بیشتر و ایجاد مانع بر روی دیوارها از سیم خاردار استفاده کنند و پنجره ها را نیز به حفاظ نرده ای مجهز کنند تا این جانوران وحشی نتوانند به سادگی وارد محل نگهداری دام ها شوند.

رستمی، افزود: نباید دام ها را به منظور چرا به دست بچه ها سپرد چراکه در صورت حمله گرگ ها نه فقط از فراری دادن این جانواران عاجز و ناتوان خواهند بود بلکه جان خودشان نیز در معرض تهدید و خطر جدی قرار می گیرد و در ضمن چرای گوسفندان و گاوها نیز نباید بطور همزمان باشد که در این صورت کنترل آنها سخت تر می شود.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از جمعیت گرگ‌های موجود استان زنجان در دست نیست، اظهار داشت: گرگ ها اغلب از جوندگان تغذیه می کنند و فقط در صورت نیافتن شکار، به اجبار به دام های اهلی نزدیک می شوند تا با شکار آنها بتوانند شکم خود و توله ها را سیر کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان