چرخش ویروس کرونای انگلیسی در کیش تداوم دارد


چرخش ویروس کرونای انگلیسی در کیش تداوم دارد

کیش - ایرنا - سخنگوی شورای سلامت کیش گفت: قدرت سرایت کرونای انگلیسی 70 درصد بیشتر از کووید 19 است و چرخش آن در این جزیره تداوم دارد.

محمدرضا رضانیا روز سه‌شنبه در یک گفت و گوی خبری با تاکید جدی بر استفاده از ماسک در اماکن عمومی اظهار داشت: رعایت مقررات تنها راه در امان ماندن از ابتلا به انواع ویروس کرونا تا زمان دریافت واکسن است.

وی اضافه کرد: ویروس کرونای انگلیسی از نوع RNA ویروس‌ها بوده و قدرت جهش‌های مختلف و بسیاری دارد که می‌تواند در مواردی خفیف یا شدید باشد.

سخنگوی شورای سلامت کیش افزود: ممکن است جهش‌های خفیف، تاثیری در مقاومت ویروس در برابر واکسن و روش‌های پیشگیری نداشته باشد، اما جهش‌هایی عمده خطرناک بوده و ماهیت ویروس را به گونه‌ای تغییر دهند که ضمن بالا بردن قدرت سرایت و شدت بیماری در مبتلایان، تفاوت‌های عمده‌ای نیز در ماهیت ژنتیکی ویروس ایجاد کند تا در برابر واکسن مقاوت نشان دهد.

رضانیا با تاکید بر اینکه ویروس انگلیسی یکی از انواع جهش یافته کرونا است یادآور شد: در حال حاضر نیز ۳۱ استان کشور آلوده به کرونا هستند و در استان هرمزگان بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا به کرونا از نوع جدید گزارش شده است.

وی اظهار داشت: افزایش ترددها در این ایام موجب می شود تا جزیره کیش از این موضوع مستثنی نباشد، همچنان که کرونای انگلیسی در جزیره کیش در حال چرخش است و درنمونه‌های مربوط به ۲۵ اسفند ۹۹ تا چهار فروردین ۱۴۰۰ مشخص شد که چرخه ویروس کرونای انگلیسی در جزیره کیش نیز وجود دارد.

رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: در چند روز اخیر و به دلیل افزایش سفرهای نوروزی و چرخش ویروس، شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در کشور هستیم و از تعداد شهرهایی که با شاخص ستاد ملی مبارزه با کرونا آبی منظور شده بود کاسته شده است.

وی افزود: به طور کلی ویروس جدید، با قدرت سرایت چند برابری، افراد دارای سامانه بدنی قوی و جوان رانیز درگیر می کند و به دلیل سرایت پذیری بیشتر وخامت حال و بستری شدن و عوارض جدی در افراد بیشتر مشاهده می شود.

رضانیا اضافه کرد: در این نوع ویروس برخلاف کرونای چینی که پس از گذشت عفت تا ۱۰ روز انتظار وخامت حال در بیمار می‌رود اما در نوع انگلیسی این علایم بین سه تا چهار روز به صورت جدی بروز می کند.

رضانیا گفت: در نوع قبلی ویروس خطر ابتلا در هوای آزاد کمتر بود اما در کرونای جهش یافته انگلیسی در صورت قرار گرفتن در مراکز پر رفت و آمد، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک حتی در هوای آزاد نیز ریسک انتقال به شدت بالا است.

وی یاآور شد: با توجه به رطوبت موجود در جزیره کیش تعویض تویض هر چند ساعت یک بار ماسک ها لازم است و بالا بودن تعداد مبتلایان به نوع جدید ویروس می‌تواند یکباره سیستم‌های بهداشتی و درمانی منطقه را با بحران مواجه کند.

رضانیا اضافه کرد: بیمارستان جزیره کیش با محدودیت تعداد تخت بستری و مراقبت‌های ویژه مواجه است و در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها تعداد موارد ابتلا و بستری به صورت انفجاری افزایش یافته و سامانه خدمات درمانی با چالش جدی روبرو خواهد شد و از سوی دیگر امکان اعزام بیماران کرونایی مثبت به سایر شهرها امکان‌پذیر نیست.

تا کنون سه هزار و ۴۶۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در سطح جزیره کیش شناسایی شده که اکنون پنج نفر در بیمارستان بستری هستند و ۲ نفر در نقاهتگاه و ۷۱ نفر نیز در قرنطینه خانگی هستند.

جزیره کیش یکی از چهار مناطق گردشگر پذیر جنوب غرب آسیا بوده که همه ساله حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر پذیرش می‌کرد که در سال گذشته به حداقل ممکن رسیده است.

پذیرش مسافر کیش در تعطیات عید نوروز سال ۱۴۰۰ نیز به نسبت نوروز سال ۱۳۹۸ (قبل از شیوع کرونا) حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

جزیره کیش از جزیره های استان هرمزگان با بیش از ۹۱ کیلومتر مربع مساحت در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده که در گذشته آن را قیس می خواندند.

این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت راهبردی، زیبایی های بی نظیر و توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل