آموزش سازهای کلاسیک سنتی و پاپ در آموزشگاه صدای مهرورزان


موسیقی بخشی از فرهنگ هر ملتی است که بیانگر پیشینه و اصالت هر جامعه ای است. برای بیان احساسات، روایت زندگی گذشتگان، ابراز شادی و غم و حتی بیان احساسات ابزار مناسبی است. اگر موسیقی را به دو قسمت موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی غربی تقسیم کنیم تفاوت ها و شباهت هایی بین این دو سبک بر اساس سازها، نت ها، ملودی و حتی آواز موجود است. موسیقی اصیل...

آموزش سازهای کلاسیک سنتی و پاپ در آموزشگاه صدای مهرورزان

آموزش سازهای کلاسیک سنتی و پاپ در آموزشگاه صدای مهرورزان

موسیقی بخشی از فرهنگ هر ملتی است که بیانگر پیشینه و اصالت هر جامعه ای است. برای بیان احساسات، روایت زندگی گذشتگان، ابراز شادی و غم و حتی بیان احساسات ابزار مناسبی است. اگر موسیقی را به دو قسمت موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی غربی تقسیم کنیم تفاوت ها و شباهت هایی بین این دو سبک بر اساس سازها، نت ها، ملودی و حتی آواز موجود است.

موسیقی اصیل ایرانی

موسیقی در ایران بیانگر اصالتی کهن و دیرینه است که غنای تاریخی و فرهنگی دارد و بیانگر تمدنی هزار ساله است که در طول سالیان سال دچار تغییر و تحولی عظیم گردیده است. موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی سنتی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک ایرانی نیز شناخته می شود. این سبک از موسیقی شامل دستگاها، ملودی ها و آواز می باشد. سازهایی که در سبک موسیقی ایرانی به کار می روند عبارتند از:

سازهای زهی: سازهایی که عامل تولید صدا سیم می باشند و دارای انواع زیر اند: زهی زخمه ای : تار، ستار، تنبور، چگور، رباب و قانون زهی آرشه ای: کمانچه و قیچک زهی کوبه‌ای : سنتور سازهای ضربه ای : این دسته سازها با ضربه زدن توسط دست تولید صدا می کند مانند: دف، تنبک، دهل و سنج سازهای بادی : این نوع سازها با دمیدن در ساز و ارتعاش هوا صدا تولید می کنند مانند: نی، نی‌انبان، بالان، سرنا و کرنا

یکی از اصیل ترین سازهای موسیقی سنتی ایران تنبک است. تنبک سازی کوبه ای است که در موسیقی سنتی ایران بسیار کاربردی است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تنبک با قدمت دیرینه خود دارای پیشینه ای برابر تمدن ایران زمین است. در کلاس تنبک تصنیف، ضربی خوانی، ریتم خوانی و وزن خوانی از مهمترین مواردی است که به آن می پردازند. هنرجو بعد از گذراندن دوره های مختلف توانایی تکنوازی، همراهی با سایر سازها، بداهه نوازی و همراهی با ارکستر را دارد.

موسیقی غربی

موسیقی غربی بر اساس منطقه و ناحیه پیدایش و حتی خوانندگان مربوط به آن ناحیه و سرزمین دارای انواع سبک های گوناگون است. سبک کلاسیک، جاز، پاپ، راک، فولک و … از انواع آن می باشد.

موسیقی غربی بر اساس نظام گام ها است و از دو گلم ماژور و مینور تشکیل شده است. سازهای رایج در موسیقی غربی تفاوت های زیادی با سازهای موسیقی ایرانی دارد. مهمترین سازها در موسیقی غربی پیانو، ویولن، چنگ می باشند.

یکی از معروفترین سبک های موسیقی غربی سبک پاپ است که بیشتر در قاره آمریکا، اروپا و آفریقا رواج دارد. سبک مورد پسند طیف وسیعی از مردم می باشد. پاپ مخاطب خاصی ندارد و برای اکثر افراد زیبا و دلنشین است. سازهایی مانند پیانو، انواع گیتار، ترومپت، ساکسیفون در این سبک مورد استفاده قرار می گیرد. پیانو سازی محبوب در بین مردم است که دارای تنوع زیادی است و در سبک های مختلف نواخته می شود. این ساز آکوستیک است که بالاترین دامنه اکتاو را در بین سازها دارد. چکش های پیانو به وسیله کلاویه ها به حرکت در می آیند و دارای سه پدال است. این ساز به عنوان مادر سایر سازها شناخته می شود. در کلاس پیانو هنرجو نحوه نشستن، وضعیت صحیح دستها، آشنایی با ساختمان ساز و نت خوانی و در سطح پیشرفته تکنوازی، دونوازی با سایر سازها و همراهی با ارکستر را فرا می گیرد.

تفاوت های موسیقی سنتی ایرانی و غربی

علاوه انواع سازها و تفاوت ساختاری بین آنها تفاوت های دیگری در نت خوانی، ملودی و غیره بین موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی غربی موجود است. موسیقی ایرانی شامل دستگاه، آواز و گوشه است که شامل هفت دستگاه و پنج آواز است. اما موسیقی غربی براساس گام و تونالیته است. از دیگر تفاوت هایی که بین موسیقی ایرانی و غربی موجود است پرده و نیم پرده است. در واقع کوک جایگزین ریز پرده در موسیقی غربی شده است. همچنین نحوه و سبک آواز در موسیقی سنتی و موسیقی غربی متفاوت است.

آواز و خوانندگی

آواز وسیله ای برای بیان احساسات و عواطف درونی است. آواز سبک های مختلفی دارد و دارای دسته بندی های زیر است:

کلاس آواز موسیقی سنتی ایرانی کلاس آواز کلاسیک کلاس آواز پاپ کلاس آواز تلفیقی

در کلاس آموزش آواز برحسب نوع سبک هنرجو با اصول اولیه آواز آشنا می شود. آواز سنتی ایران بر اساس ردیف آوازی است و بر دستگاهی از هفت دستگاه ردیف منطبق است. در آواز سنتی هنرجو روی تصنیف های ایرانی، ردیف و گوشه ها تسلط پیدا می کند و به یادگیری اصولی صدا سازی و نفس گیری می پردازد. در سبک کلاسیک بیشتر روی صداسازی و سلفژ تاکید می شود و آموزش آن بیشتر با ساز پیانو همراه است. در آواز به سبک پاپ صداسازی و اصول خواندن به همراه آهنگ ها و قطعه های معروف آموزش داده می شود.

یادگیری انواع سازها

مهمترین عامل در یادگیری هر سازی علاقه و پشتکار است و با تمرین و ممارست فراوان می توان به یک نوازنده متبحر تبدیل شد بعد از انتخاب ساز مناسب نیاز به انتخاب آموزشگاه موسیقی است که به صورت اصولی و آکادمیک بتوان در آن به یادگیری ساز دلخواه پرداخت. آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان با کادری مجرب و سابقه درخشان در امر آموزش پیشرو در اعتلای موسیقی و پرورش استعداد های درخشان است. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در مورد انواع سازها، نوازندگی و خوانندگی می توانید با مشاوران این مجموعه در تماس باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موسیقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟