آیت‌الله مجد خدمت به نیازمندان را اولویت‌ فعالیت مسجد می‌دانست


آیت‌الله مجد خدمت به نیازمندان را اولویت‌ فعالیت مسجد می‌دانست

آیت‌الله سید علی اصغر هاشمی مجد گفت: آیت‌الله سید محمود هاشمی مجد از مسجد، کارهای تبلیغی و مبارزاتی و فرهنگی را مدیریت می‌کرد و تاکید داشت خدمت به نیازمندان همواره باید جزو اولویت‌های مسجد «حضرت باقرالعلوم(ع)» باشد.

خبرگزاری شبستان، مسجد و کانون های مساجد: آیت الله سید محمود هاشمی مجد از موسسان مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته انقلاب اسلامی و امام جماعت مسجد و تولیت حوزه علمیه حضرت باقرالعوم (ع) بود که یک سال پیش، دار فانی را وداع گفت. خبرنگار ما به منظور اطلاع از روش مسجد داری و تبلیغی آن مرحوم، گفت و گویی با «آیت الله سید علی اصغر هاشمی مجد» امام جماعت حضرت باقرالعوم (ع) (واقع در تهران، خیابان قزوین، نرسیده به پل امامزاده معصوم) و اخوی آن مرحوم داشت که مشروح آن در ادامه می آید:

آیت الله سید محمود هاشمی مجد از موسسان مرکز رسیدگی به امور مساجد بود، انگیزه وی و برخی از علمای دیگر تهران در انجام این کار چه بود؟

انقلاب اسلامی که در سال 57 به پیروزی رسید مساجد به مرکز تمام تحولات مهم کشور تبدیل شدند و در این میان برخی از گروه ها به دنبال استفاده از مساجد به نفع خود بودند. این وضعیت موجب شد پس از تثبیت انقلاب اسلامی و در دهه 70 جمعی از علما و ائمه جماعات مساجد به فکر ساماندهی مساجد بیفتند که نتیجه آن تاسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شد. مرحوم اخوی ما نیز تاکید داشتند که باید همه مساجد زیر نظر این مرکز عمل کنند، البته این مرکز استقلال ائمه جماعات را تحت الشعاع قرار نمی دهد فقط برای اینکه اتفافات اوائل انقلاب و دهه 60 دوباره در کشور تکرار نشود لازم بود مساجد نیز همچون بسیاری دیگر از مراکز دینی و فرهنگی، مرکز تصمیم گیرنده ای داشته باشند.

مسجد حضرت باقرالعوم (ع) از مهم ترین مساجد در عرصه انقلاب در جنوب غرب تهران بودند. ضمن اینکه مرحوم مجد در زمره مبارزان بودند که چندین بار هم از ساواک تحت تعقیب و اذیت و آزار قرار گرفتند. عملکرد اهالی این مسجد در ادوار مختلف انقلاب چگونه بود؟

مهم ترین و اولین نکته ای که در این باره باید بگویم این است که مرحوم اخوی، انقلابی معتدل، عاقل و مدبر و شایسته بودند و بسیار به انقلاب اسلامی علاقه داشتند و عاشق انقلاب بودند. درست است که ایشان، شاگرد حضرت امام خمینی (ره) بودند ولی غیر از این جهت، به رویکرد انقلابی رهبر کبیر انقلاب باور داشتند و به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، معتقد بودند. بنده از ایشان شنیدم که در نمازهای شب شان برای سلامتی و عزت مقام معظم رهبری و همه مراجع معظم تقلید دعا می کردند. ایشان خیلی مواظب بودند نظام مقدس جمهوری اسلامی صدمه نبیند. ایشان از خودشان برای حفظ نظام می گذشتند و همواره توصیه می کردند نباید کاری کرد که به انقلاب اسلامی، آسیبی ببیند. همین روحیه و باور ایشان در میان اهالی مسجدشان تسری یافته بود و مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) ده ها شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد و بسیجیان این مسجد در عرصه های مختلف انقلاب از جمله در مقابله با فتنه گران در سال 88 بسیار فعال بودند. در دوره شیوع ویروس کرونا نیز اهالی این مسجد در توزیع بسته های ارزاق همسو با رزمایش مواسات و همدلی که مقام معظم رهبری فرمودند، توفیق داشتند و بارها از زبان اهالی این مسجد شنیدم که خیرات و نذورات شان را به نیت مرحوم آیت الله سید محمود مجد انجام می دادند.

مرحوم آقای مجد در دوره دفاع مقدس مجموعه ای تحت عنوان ستاد شهید نعیمی تاسیس کرد که در آن دوره در زمینه تامین امکانات جبهه ها و بعدها در دستگیری از نیازمندان موفق بود. حاج آقا که وصیت کرده بود شما جانشین ایشان در مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) شوید، آیا توصیه ای درباره این ستاد و در مجموع درباره خدمت به نیازمندان داشتند؟

ایشان هم در وصیت نامه شان و هم چند بار شخصا به بنده فرمودند که باید مسجد حضرت باقرالعلوم (ع) در خدمت به نیازمندان موفق باشد و این کار جزو اولیت های این مسجد باشد. ایشان در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا به رحمت الهی پیوستند، ولی اهالی این مسجد و ستاد شهید نعیمی با الگو گرفتن از روحیه و باور آن مرحوم، خدمت به مستضعفان را همواره مدنظر داشتند و طی دوره کرونا صدها بسته ارزاق و بهداشتی و چندین مورد کمک نقدی میان خانودهای نیازمند توزیع کردند. ضمنا مرحوم مجد همیشه حواس شان به طلاب بود و ما این روند را پس از درگذشت ایشان در این مسجد دنبال کردیم.

مرحوم آیت الله مجد که از استادان حوزه علمیه قم و تهران بودند، چه اقدامی کردند تا ضمن تربیت نیروهای مسجدی در تربیت طلاب نیز موفق باشند؟

ایشان مدیریت چند حوزه علمیه در نقاط مختلف تهران را برعهده داشتند که از آن جمله می توان به مدارس علمیه شفق و معیر اشاره کرد، با وجود این تصمیم گرفتند، حوزه علمیه ای به صورت مستقل تاسیس کنند که در نزیکی مسجد حضرت باقرالعوم (ع)، مدرسه علمیه ای به همین نام تاسیس کردند. بسیاری از امورات این حوزه توسط ایشان در محل این مسجد اداره می شد زیرا این مدرسه از موقوفات و واحدهای زیر مجموعه مسجد حضرت باقرالعوم (ع) بود. مرحوم آقای مجد شاگردان برجسته ای تربیت کردند که هر کدام شان منشا خیرات و برکات، و جزو ائمه جمعه و جماعات مساجد موفق هستند.

چندی پیش مراسمی در بزرگداشت مرحوم آیت الله سید محمود مجد در مسجد حضرت باقرالعوم (ع) برگزار شد که خبرنگار ما با تنی چند از نمازگزاران این مسجد درباره مهم ترین عوامل موفقیت آن مرحوم سخن گفت که تقریبا همگی بر اخلاق مداری ایشان تاکید کردند. نظر شما در این باره چیست؟

مرحوم آیت الله آقای حاج سید محمود هاشمی مجد با وجود همه مقامات علمی، اخلاقی و اجتماعی؛ بسیار متواضع و افتاده بودند و هیچ منیتی و هیچ توجه ای به خودشان نداشتند. ایشان استاد اخلاق بودند و مشی شان و حرکت شان، انسان ساز بود. ایشان کرامات و فضائل زیادی داشتند و آرام و آرام بخش بودند. گاهی اوقات که ناملایمت هایی برای ما پیش می آمدند، نزد ایشان می رسیدیم، که آن مرحوم، ما را آرام می کردند و یک دنیا آرامش و اطمینان به ما می بخشیدند. در حوزه های علمیه ای که مرحوم اخوی، مقام تولیت و سرپرستی داشتند همچون حوزه های علمیه حضرت باقرالعلوم (ع)، معیر، شفق و ...، همه از ایشان راضی بودند و از ایشان فیض می بردند و شاگردان شان در این حوزه ها، از نظر اخلاقی در مقام بالایی بودند. مرحوم هاشمی مجد از هرگونه هوای نفس و خواهش های نفسانی به دور بودند به طوری که هر کس با ایشان روبرو می شد، فکر نمی کرد ایشان دارای آن همه مقامات و مراتب و جایگاه های برجسته اخلاقی، فرهنگی، علمی و اجتماعی است؛ زیرا آنقدر متواضع رفتار می کرد که الگویی برای همه انسان ها به ویژه روحانیون و طلاب است. قطعا وقتی نمازگزاران چنین رفتار حسنه ای را در امام جماعت مسجدشان مشاهده می کنند، بیش از گذشته به دین علاقمند می شوند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...