اشغال 50 درصدی ظرفیت‌های گردشگری در ایام نوروز/ اقامت 227 گردشگر خارجی در گیلان


اشغال 50 درصدی ظرفیت‌های گردشگری در ایام نوروز/ اقامت 227 گردشگر خارجی در گیلان

دبیر ستاد اجرایی سفرهای نوروزی گیلان با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی 227 گردشگر خارجی در استان اقامت داشتند، گفت: با توجه به اینکه اغلب مسافران نوروزی دارای اقامتگاه ثابت و شخصی در نقاط مختلف استان هستند اما 50 درصد ظرفیت اقامتگاه‌های گردشگری استان توسط مسافران نوروزی اشغال شد.

مسعود حلاج‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر اخیر معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به گیلان، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در طی یکسال اخیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان توانست در حوزه سرمایه گذاری و گردشگری رتبه دوم کشور را کسب کند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: همچنین در حوزه صنایع دستی با توجه به ثبت آثاری نظیر رشتی‌دوزی از شهر رشت، شال‌بافی روستای ارده، گلیم‌بافی روستای عنبران، سفال‌گری روستای جیرده و چوب‌تراشی روستای شالما در فهرست آثار ملی، توانستیم رتبه سوم کشور را کسب کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی هم با توجه به ظرفیت‌های موجود براساس ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه تعدادی از آثار تاریخی به سرانجام رسیدند و ابنیه‌های زیادی مرمت شدند که در این حوزه موفق به کسب رتبه چهارم کشور شدیم.

حلاج‌پور بیان کرد: در راستای حفظ و صیانت از آثار ارزشمند تاریخی و همچنین انتقال آن به نسل آینده، موزه‌های متعددی در نقاط مختلف استان تاسیس شد که در حال حاضر هم با همکاری سازمان شیلات تاسیس موزه ملی خاویار در دستورکار قرار دارد، احیای عمارت شهرداری رشت و ساختمان میرزا خلیل رفیع از دیگر آثاری هستند که در دستورکار قرار گرفته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: احیای کاخ سردار امجد، راه اندازی ۵ موزه در لاهیجان از دیگر مواردی است که برای سالجاری برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا از اسفند ۹۸ خسارت‌های سنگینی را به بخش گردشگری وارد کرد، گفت: در پرداخت تسهیلات ناشی از خسران کرونا تاکنون بیش از ۹۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان تسهیلات دریافت نموده‌اند که در کشور کم‌نظیر بوده، در بحث سایر تسهیلاتی که باید پرداخت می‌کردیم هم توفیقات خوبی داشتیم.

حلاج‌پور در خصوص برنامه‌های امسال اداره کل میراث فرهنگی تصریح کرد: در بهار امسال یک هتل ۵ ستاره در حیران آستارا، ۳ هتل سه ستاره و چندین طرح بومگردی در نقاط مختلف استان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان در خصوص سفرهای نوروزی امسال نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا از اسفند سال ۱۳۹۸ تاسیسات گردشگری استان کامل تعطیل شد اما امسال با تصمیمات ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر سفر مسئولان، شاهد جهش قابل توجهی در مسافرت‌های نوروزی هستیم.

وی با بیان اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته استان گیلان تا امروز در کشور در صدر مقصد سفرهای نوروزی قرار گرفته است، افزود: بر اساس آخرین آمار اداره‌کل حمل و نقل و راهداری گیلان تعداد مسافرین ورودی به استان گیلان در بازه‌ زمانی ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۰ فروردین ماه جاری ۴ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۳۱۰ مسافر از طریق مرزهای زمینی و هوایی وارد استان گیلان شده و در این بازه زمانی تعداد ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۷۲ مسافر نیز در این مدت از استان گیلان خارج شده‌اند.

دبیر ستاد اجرایی سفرهای نوروزی گیلان با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی ۲۲۷ گردشگر خارجی در استان اقامت داشتند، ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب مسافران نوروزی دارای اقامتگاه ثابت و شخصی، منازل مسکونی و ویلای شخصی در نقاط مختلف استان هستند و دیگر به مراکز اقامتی مراجعه نمی‌کنند اما ۵۰ درصد ظرفیت اقامتگاه‌های گردشگری استان توسط مسافران نوروزی اشغال شد.

وی ادامه داد: تعداد ۲۵۰ هزار و ۷۴۶ نفر شب مسافر نوروزی در بازه زمانی ذکر شده در مراکز اقامتی ثابت استان اسکان داشته‌اند؛ همچتین ۷۱۶ هزار و ۴۹ نفر نیز از موزه‌ها، ابنیه تاریخی، مراکز تفریحی و اماکن گردشگری استان بازدید کرده‌اند.

حلاج‌پور با بیان اینکه محور قزوین – رشت بیشترین تردد را داشته و سپس محور رامسر به چابکسر، گفت: بر اساس گزارش‌ها در بازه‌ زمانی اعلام شده تعداد ۸۶۷ هزار و ۸۱۵ دستگاه وسیله نقلیه از طریق مبادی ورودی به استان گیلان وارد و در همین بازه‌ زمانی تعداد ۷۷۸ هزار و ۱۰۱ دستگاه خودرو نیز از استان خارج شده‌اند.

وی با اشاره به نظارت و رصد مستمر اماکن اقامتی و گردشگری استان توسط بازرسان دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صمت استان، بیان کرد: تیم‌های نظارتی ستاد خدمات سفرهای نوروزی تاکنون با انجام ۳۳۳۳ مورد بازدید میدانی، به شکل مستمر از نحوه‌ خدمت‌رسانی و رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی توسط مراکز تفریحی، گردشگری و اقامتی استان گیلان بازدید بعمل می‌آورند و در صورت مشاهده هرگونه نقض شیوه‌نامه‌های اعلامی این ستاد با واحدهای خاطی بر حسب ضوابط برخورد قاطع انجام خواهد شد، تاکنون ۹ واحد تشویق شدند و ۱۲ واحد تذکر و ۱۱ واحد نیز اخطار کتبی دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو