7 قله بلندی که هرگز صعود نشده‌اند


7 قله بلندی که هرگز صعود نشده‌اند

تهران- ایرنا- قله‌های زیادی در جهان هنوز حضور هیچ کوه‌نوردی را تجربه نکرده‌اند؛ هفت قله بالای هفت هزار متر از جمله این قله‌ها هستند.

به گزارش ایرنا، از حدود سال ۱۸۵۰ کوه‌نوردی در جهان توسعه پیدا کرد و به تدریج ماجراجویان زیادی به دنبال ثبت نام خود به عنوان اولین صعود روی قله‌های متعدد افتادند. از ادموند هیلاری به عنوان نخستین کسی که پا روی قله اورست گذاشت تا ۱۰ شرپا نپالی که کمتر از سه ماه قبل نخستین صعود زمستانه به قله سرسخت K۲ را تجربه کردند، کوه‌نوردان زیادی پا در راه‌هایی گذاشته‌اند که پیش از آن هیچ انسانی نرفته است.

در جهان ۱۴ قله با ارتفاع بالای هشت هزار متر وجود دارد که همه آنها در تابستان و زمستان صعود شده‌اند. اما شاید برایتان عجیب باشد که بدانید هنوز هم قله‌های زیادی پیدا می‌شود که پای هیچ انسانی بر فراز آنها نرسیده است. در این گزارش به بررسی مرتفع‌ترین آنها می‌پردازیم.

۷- کارجیانگ یک، تبت (Karjiang I)

این قله با ارتفاع ۷۲۲۱ متر در تبت و مرز کشور بوتان قرار دارد و تاکنون گروه‌های زیادی برای صعود به آن تلاش کرده‌اند که همگی ناموفق بوده است. مسیر بسیار دشوار، بهمن‌گیر بودن و هوایی همیشه درحال تغییر، این قله را به منطقه‌ای خطرناک و تاکنون غیرقابل صعود تبدیل کرده است.

7 قله بلندی که هرگز صعود نشده‌اند

۶- موچو چیش، پاکستان (Muchu Chhish)

با ارتفاع ۷۴۵۲ متر در پاکستان است و مانع رسیدن به آن قانون است. دولت پاکستان به کسانی که می‌خواهند روی این کوه تلاش کنند روی خوش نشان نمی‌دهند و برای این کار مجوز نمی‌دهد. گرچه حتی اگر هیچ مانع قانونی هم بر سر راه شما وجود نداشته باشد، خود این کوه که در بخش غربی رشته‌کوه قره‌قروم قرار دارد، برای متوقف کردن کوه‌نوردان کافی است.

7 قله بلندی که هرگز صعود نشده‌اند

۵- چانگار پوئنسوم، بوتان (Gangkhar Puensum)

از سال ۱۹۹۴ دولت بوتان، کوه‌نوردی روی قله‌های با ارتفاع بالاتر از ۶ هزار متر را ممنوع کرده است بنابراین امکان صعود به این قله با ارتفاع ۷۵۷۰ متر وجود ندارد. چانگار پوئنسوم در نزدیکی چین قرار دارد و در سال‌های گذشته بخش‌هایی از آن صعود شده ولی هنوز کسی به قله آن نرسیده است.

7 قله بلندی که هرگز صعود نشده‌اند

۴- قله شمالی کابرو، هند (Kabru North Summit)

این قله ۷۴۱۲ متری در رشته‌کوه هیمالیا و در مرز هند و نپال قرار دارد. کابرو مسیف کوهی با ۲ قله است که پیش از این قله جنوبی آن صعود شده اما قله شمالی همچنان دست‌نیافتی مانده است. تلاش‌های زیادی هم برای رسیدن به این هدف انجام شده ولی همه آنها ناکام مانده است تا کابرو هم در میان قله‌های صعودنشده باقی بماند.

7 قله بلندی که هرگز صعود نشده‌اند

۳- لابوچه کانگ ۳، تبت (Labuche Kang III)

فقط ۲ تلاش برای رسیدن به این قله ۷۲۵۰ متری ثبت شده است. مسیر رسیدن به این کوه بسیار فنی است و شرایط آب و هوایی هم آن را بسیار دشوارتر می‌کند. برای رسیدن به این کوه باید مسیر سختی را از یک کوه دیگر تا لابوچه کانگ طی کنید و به همین دلیل کار دشوارتر یک قله عادی است.

7 قله بلندی که هرگز صعود نشده‌اند

۲- رخ شمالی ماشربروم، ‌ پاکستان (Masherbrum North Face)

قله ۷۸۲۱ متری ماشربروم در سال ۱۹۶۰ صعود شده اما کسی به رخ شمالی آن نرسیده است. مسیر آن به غایت فنی است و به مهارت بسیار بالایی در کوه‌نوردی نیاز دارد. از سوی دیگر باید خوش‌شانس هم باشید که شرایط آب و هوایی با شما یار باشد وگرنه عطای قله را باید به لقای آن ببخشید.

7 قله بلندی که هرگز صعود نشده‌اند

۱- کوه سیپل، جنوبگان (Mount Siple)

شاید باورتان نشود ولی یک قله با ارتفاع فقط ۳۱۱۰ متر در میان قله‌های صعودنشده جهان قرار دارد. این قله در قطب جنوب است و حتی این احتمال نیز وجود دارد که یک آتشفشان در آن وجود داشته باشد. معلوم نیست چه روزی یک انسان بتواند در سردترین نقطه جهان به این قله برسد.

7 قله بلندی که هرگز صعود نشده‌اند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش