پنج مبارزه برتر UFC در دهه اخیر؛ از جدال کانر مک گرگور و دیاز تا نبرد خونین رابی لاولر و روری مک دانلد


پنج مبارزه برتر UFC در دهه اخیر؛ از جدال کانر مک گرگور و دیاز تا نبرد خونین رابی لاولر و روری مک دانلد

به مبارزه های برتر دهه اخیر UFC پرداخته ایم.

28 سال از تأسیس سازمان UFC می‌گذرد و از همان ابتدا مبارزات فوق‌العاده‌ای درون رینگ هشت ضلعی این رقابت‌ها رخ داده است. اما چه کسی می‌تواند انکار کند که UFC در دهه اخیر بیشترین رشد خود را تجربه کرد؟ تبدیل این کمپانی به یک سازمان ورزشی حرفه‌ای که دنبال‌کنندگان فراوانی در سراسر دنیا دارد باعث شد تا این مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی به یکی از سرگرمی‌های اصلی بسیاری تبدیل شود.

اما هرچه که باشد، UFC شهرت خود را مدیون مبارزانی است که درون اکتاگون از جان خود مایه گذاشتند و بیرون از آن نیز با کلکل‌های دیوانه‌وار هواداران را به وجد آوردند. مدیران UFC در دهه اخیر به‌طور منظم و در قالب رویدادهای ماهانه مبارزات جذابی ترتیب دادند در این مقاله قصد داریم پنج مبارزه برتر تاریخ UFC را با یکدیگر مرور کنیم. بدون شک مبارزات دیگری هم هستند که شایستگی حضور در این فهرست را دارند و موارد زیر بدون ارجحیت خاصی انتخاب شده‌اند.

5- مبارزه دوم کانر مک گرگور برابر نیت دیاز (UFC 202)

مبارزه مجدد بین کانر مک گرگور و نیت دیاز در رویداد UFC 202 یکی از رویارویی‌های بود که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند. همه می‌خواستند بدانند مک گرگور در فرصت دوباره‌اش چه بلایی سر مردی می‌آورد که اولین شکستش در UFC را به او تحمیل کرده بود. شاید بتوان گفت مبارزات متعددی وجود دارد که از نظر فنی بهتر از این رویارویی بودند اما شکست دور از انتظار بدنام ایرلندی مقابل حریف آمریکایی در مبارزه که قبلی همه را بهت‌زده کرده بود باعث شد تا این ریمچ سروصدایی به پا کند که تا قبل از آن در UFC بی‌سابقه بود.

پنج مبارزه برتر UFC در دهه اخیر؛ از جدال کانر مک گرگور و دیاز تا نبرد خونین رابی لاولر و روری مک دانلدکانر مک گرگور - نیت دیاز

در این مبارزه ولترویت، هردو مبارز در اوج آمادگی قرار داشتند. مک گرگور شروعی آتشین داشت اما دیاز مثل همیشه ضربات را یکی پس از دیگری جذب کرد و حریف را تحت فشار قرار داد. کانر هم برخلاف مبارزه اول، نفسش را به خوبی مدیریت کرد. در نهایت، مک گرگور با رای نزدیک داوران پیروزی را از آن خود کرد تا پس از آن برای یک سوپرفایت با ادی آلوارز آماده شود. مبارزه‌ای که بازهم جنگجوی ایرلندی پیروز آن بود.

4- مبارزه اول اندرسون سیلوا برابر چیل سانن (UFC 117)

نبرد به یاد ماندنی اندرسون سیلوا برابر چیل سانن در رویداد UFC 117 مثالی بارز از روحیه مبارز یک قهرمان هنرهای رزمی ترکیبی بود. سیلوای برزیلی آن زمان در نوک قله ایستاده بود و انتظار یک سوپرفایت برابر جرج سن پیر را داشت اما در نهایت برابر سانن قرار گرفت. سانن اما در رده‌ای برابر با سیلوا قرار نمی‌گرفت هرچند رقیبی قدر محسوب می‌شد.

پنج مبارزه برتر UFC در دهه اخیر؛ از جدال کانر مک گرگور و دیاز تا نبرد خونین رابی لاولر و روری مک دانلداندرسون سیلوا - چیل سانن

بسیاری روی فنون کشتی سانن حساب باز می‌کردند و خود او نیز می‌دانست که باید برابر عنکبوت، هرآنچه بلد است رو کند. در روز موعود، سانن به این فکر و خیالات رنگ واقعیت بخشید و در ابتدای فایت، مبارزه سرپای بی‌نظیر سیلوا را مقهور کشتی زیبایش کرد. سیلوا اما با حفظ تسلط خود و بازگشت به مبارزه از نقطه ضعف بزرگ سانن استفاده کرد و با یک سابمیشن تراینگل آرمبار، حریف را تسلیم کرد تا یکی از غیرمنتظره‌ترین کامبک‌های تاریخ UFC رقم بخورد.

3- مبارزه اول جان جونز برابر الکساندر گاستفسن (UFC 165)

شاید بتوان این تقابل را بزرگترین دفاع از عنوان دسته نیمه سنگین وزن در تاریخ UFC نامید. جان جونز، یک ماشین مبارزه‌ای بی‌نقص، به نقطه اوج رسیده بود و همه منتظر کسی بودند که بتواند او را شکست دهد. الکساندر گاستفسن قدر قرار نبود نقطه پایان حتمی جونز باشد اما اتفاقی که درون قفس رخ داد، نگاه همه به او را عوض کرد.

پنج مبارزه برتر UFC در دهه اخیر؛ از جدال کانر مک گرگور و دیاز تا نبرد خونین رابی لاولر و روری مک دانلدالکساندر گاستفسن - جان جونز

گاستفسن به سادگی مبارزه با قهرمان دسته را پذیرفت و به سادگی هرچه تمامتر، نخستین مبارزی لقب گرفت که موفق شد جان جونز را نقش بر زمین کند. فرم خوب مبارز سوئدی تقریبا تا انتها ادامه یافت تا آنکه جونز وارد حالت قهرمان شد. از آن به بعد، گاس که دیگر خسته شده بود تنها برای روی پا ایستادن مبارزه می‌کرد و مقاومت شجاعانه‌ای برابر جونز از خود نشان داد. در نهایت رای داوران بود که جونز را برنده مسابقه اعلام کرد.

2- مبارزه اول مارک هانت برابر آنتونیو سیلوا (UFC Fight Night Brisbane)

یک رویارویی کلاسیک بین دو مبارز سنگین‌وزن. نبردی خونین بین دو غول که برخی آن را بهترین مبارزه تاریخ دسته سنگین‌وزن می‌دانند. این مبارزه فراتر از انتظارات ظاهر شد. مارک هانت و آنتونیو سیلوا در حالی وارد اکتاگون شدند که بسیاری تصور می‌کردند با گذر دوران اوج‌شان در سازمان‌های پراید و کی وان، روند افت این دو مبارز نترس آغاز شده است.

پنج مبارزه برتر UFC در دهه اخیر؛ از جدال کانر مک گرگور و دیاز تا نبرد خونین رابی لاولر و روری مک دانلدمارک هانت - آنتونیو سیلوا

اما اتفاقات رینگ کاملا غافلگیرکننده بود. سیلوا در دو راند ابتدایی قدرتمندانه ظاهر شد اما چانه آهنین هانت نیوزلندی برابر پتک‌های پاگنده برزیلی جز یک ناک داون که با ریکاوری خوب هانت همراه شد هیچ ضعف دیگری نشان نداد. از میانه‌های مبارزه بود که بازگشت هانت آغاز شد و نوبت بیگ فوت رسید تا مقاومت خود را نشان دهد. در انتهای مبارزه بود که ضربات نوبتی دو مبارز هواداران را به وجد آورد. در نهایت مبارزه وقتی به پایان رسید که هانت و سیلوا غرق در خون شده بودند و هیچکدام قصد تسلیم شدن نداشتند. بلافاصله پس از اتمام زمان، دو مبارز یکدیگر را در آغوش گرفتند و سالن هردو مبارز را تشویق کرد. آرای برابر داوران نیز گل سرسبد این تقابل بود تا مبارزه هیچ برنده‌ای نداشته باشد. هرچند سیلوا در تست مواد غیرمجاز که پس از مبارزه اصورت گرفت رد شد و هانت پاداش صد هزار دلاری مبارزه را کسب کرد.

1- مبارزه دوم رابی لاولر برابر روری مک دانلد (UFC 189)

دومین نبرد بین رابی لاولر و روری مک دانلد اگر بهترین مبارزه تاریخ UFC نباشد قطعا در میان گزینه‌های نهایی قرار خواهد گرفت. بهترین مبارزه دسته ولترویت در دوران سلطنت جرج سن پیر رخ نداد. تقابل دیدنی جی اس پی با بی جی پن فوق‌العاده بود اما هیچ مبارزه دیگری در این دسته به گرد پای مبارزه دوم بین لاولر و مک دانلد نمی‌رسد. ریمچ بین این دو مبارز زیر سایه تقابل کانر مک گرگور برابر چد مندس قرار گرفت اما این باعث نشد هواداران هنرهای رزمی ترکیبی شاهد یکی از بهترین مبارزات تاریخ این ورزش نباشند.

پنج مبارزه برتر UFC در دهه اخیر؛ از جدال کانر مک گرگور و دیاز تا نبرد خونین رابی لاولر و روری مک دانلدرابی لاولر - روری مک دانلد

از همان زمان به صدا درآمدن زنگ مبارزه، لاولر و مک دانلد ضربات خوبی رد و بدل کردند اما رفته رفته لاولر که اولین دفاع از عنوانش را تجربه می‌کرد کنترل مبارزه را به پادشاه سرخ واگذار کرد تا آنکه راندهای پایانی از راه رسیدند. در این زمان لاولر به خوبی ثابت کرد که چرا کمربند را در اختیار دارد و نشان داد که برازنده لقب ظالم است. نگاه چشم در برابر چشم به‌یادماندنی بین این دو در انتهای راند چهارم آخرین لحظات خوش مک دانلد در این مبارزه بود چرا که دو دقیقه پس از راند پنجم با ضربات مشت حریفش که آسیب جدی به بینی او وارد کرده بود، نقش بر زمین شد و لاولر با موفقیت از عنوانش دفاع کرد. این مبارزه خونین، خشن و بیرحمانه بود اما از یک رویداد UFC چه چیزی می‌خواهید؟ پس از پایان مبارزه مک دانلد برای رسیدگی به جراحات بینی خود به بیمارستان منتقل شد و کمی بعد لاولر به ملاقات او آمد تا یکی از افسانه‌های UFC پایانی شیرین داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد