دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید


دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

اگرچه سامسونگ چند سالی است که به عنوان یکی از غول‌های حوزه فناوری، الکترونیک و گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود اما داستان پیدایش آن از سال‌های بسیار دوری آغاز شده و با حقایق بسیار جالب و قابل توجهی همراه بوده است.

اگرچه سامسونگ چند سالی است که به عنوان یکی از غول‌های حوزه فناوری، الکترونیک و گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود اما داستان پیدایش آن از سال‌های بسیار دوری آغاز شده و با حقایق بسیار جالب و قابل توجهی همراه بوده است.

این روزها سامسونگ را می‌توان به عنوان یک پیشتاز در عرصه فناوری و الکترونیک به حساب آورد؛ چرا که محصولات او در رده نمایشگرهای AMOLED، پردازنده‌های موبایلی، تراشه‌های حافظه رم و داخلی و... در دنیا به عنوان یک سرآمد محسوب می‌شوند. این موضوع سبب شده است بسیاری از تولید کنندگان دستگاه‌های هوشمند در پی آن باشند که از این محصولات برای دستگاه‌های خود بهره بگیرند. اما نوآوری‌ها و فناوری‌های جدیدی که سامسونگ تاکنون معرفی کرده تنها به حوزه الکترونیک و گوشی‌های هوشمند محدود نبوده است؛ چرا که این شرکت در حوزه‌های گوناگون و بسیار مختلفی فعالیت دارد.

می‌توان داستان پیدایش و رشد سامسونگ را یکی از جذاب‌ترین و جالب‌ترین داستان‌ها دانست؛ زیرا با پَستی‌ و بلندی‌های فراوان و اتفاقات گوناگونی همراه بوده است. در زیر قصد داریم به بررسی مهم‌ترین این رویدادها بپردازیم.

از سوپ نودل تا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

شرکت سامسونگ برای اولین بار در سال 1938 بنا نهاده شد. بیان‌گذار آن آقای Lee Byung-chul از همان اولین روزهای پیدایش این شرکت معتقد بود که این نام آغازگر یک اتفاق بسیار بزرگتر در حوزه تجارت جهانی خواهد بود. وی سعی داشت در هنگام انتخاب نام این شرکت نیز به این موضوع توجه داشته باشد. نام سامسونگ از دو واژه کره‌ای با عنوان‌ Sam و Sung تشکیل شده است که به ترتیب به معنی "سه" و "ستاره" هستند. به همین علت است که در لوگوی‌های قدیمی این شرکت همیشه تصویر سه ستاره در کنار یکدیگر وجود داشته است. در فرهنگ کشور کره علامت سه ستاره نزد مردم به مفهوم چیزی که "بزرگ، متعدد و قدرتمند" است شناخته می‌شود.

در آن زمان انتخاب این نام و لوگو برای شرکتی که تنها دارای 40 کارمند است و به صورت عمده به تولید محصولات کشاورزی و حتی سوپ نودل می‌پردازد کمی عجیب و غیرمنتظره به نظر می‌رسید؛ اما سامسونگ خیلی زود توانست مسیر خود را پیدا کند و از یک شرکت کوچک به یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا تبدیل شود.

بیش از 489 هزار کارمند

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

به احتمال فراوان می‌دانید که سامسونگ در حوزه‌‌های مختلفی فعالیت دارد و حیطه کاری آن فراتر از تولید قطعات الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند است؛ اما مطمئناً نمی‌دانستید که این شرکت، بیش از 78 شرکت بزرگ و کوچک دیگر را هم در دل خود جای داده است. از مجموع این شرکت‌ها در حدود 59 کمپانی هنوز به ثبت نرسیده‌اند و 19 شرکت دیگر نیز در کشور کره جنوبی کاملاً شناخته شده محسوب می‌شوند.

همچنین بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها در حوزه بیمه، ساخت و ساز، خدمات مالی، تولید کشتی و صنایع پزشکی فعالیت دارند. این حیطه کاری وسیع سبب شده است که سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها از نظر تعداد کارمندان باشد. این شرکت چندی پیش اعلام کرد که در حال حاضر در 80 کشور دنیا از جمله کره جنوبی بیش از 489 هزار کارمند زیر نظر او فعالیت دارند.

یکی از شاهکارهای معماری جهان که توسط بخش ساخت و ساز سامسونگ بنا شده است، برج خلیفه در شهر دوبی (تصویر بالا) است که با ارتفاعی در حدود 830 متر در حال حاضر به عنوان بلندترین ساختمان و آسمان خراش دنیا شناخته می‌شود.

عضو اصلی از تولید ناخالص داخلی کشور کره جنوبی

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

همانطور که در بالا اعلام شد در حال حاضر سامسونگ دارای بیش از 78 شرکت زیرمجموعه و 489 هزار کارمند است. این موضوع سبب شده است که طبق انتظار بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور کره جنوبی توسط این شرکت بزرگ تامین شود. CNN در سال 2017 با انتشار گزارشی اعلام کرد که این مجموعه از شرکت‌ها چیزی در حدود 15 درصد از تولید ناخالص داخلی کره جنوبی را تشکیل داد‌ه‌اند. علاوه بر این، در حال حاضر بیش از 20 درصد از کل ارزش بازار بورس کشور کره جنوبی مربوط به سامسونگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن است که بخش اعظمی از این مقدار نیز به شرکت Samsung Electronics تعلق دارد.

تلویزیون سیاه و سفید، اولین محصول الکترونیکی

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

اولین محصول الکترونیکی که توسط سامسونگ به مرحله تولید رسید یک تلویزیون ساده و سیاه و سفید بود که برای اولین بار در سال 1970 روانه بازار شد. این شرکت پس از تولید این تلویزیون به فعالیت گسترده‌تری در حوزه الکترونیک دست زد و برای اولین بار توانست در سال 1986 با تولید یک گوشی، وارد بازار گوشی‌های موبایل شود. اگرچه اولین تلویزیون سامسونگ که نخستین محصول الکترونیکی آن نیز بود با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد، اما گوشی تلفن، فرآیند عرضه و فروش بسیار بدی را پشت سر گذاشت.

تنها سه بار تغییر در لوگوی اصلی

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

لوگوی سامسونگ تا پیش از دهه 70 میلادی تنها چند بار تغییر پیدا کرد و پس از آن نیز به شکل واحدی رسید. لوگوی این شرکت که در حال حاضر مورد استفاده می‌گیرد برای اولین بار در سال 1993 شکل گرفت و تاکنون دچار کوچک‌ترین تغییری نشده است. در مجموع از سال 1938 تاکنون، تنها سه بار لوگوی این شرکت دچار تحول شده است.

سال 1993، شروع به کار Samsung Electronics

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

اگرچه سامسونگ برای چند دهه است که در حوزه الکترونیک و تولید دستگاه‌‌های موبایلی فعالیت دارد، اما دوران حرفه‌ای فعالیت این شرکت در این حوزه از سال 1993 با شروع به کار بخش تحقیقاتی Samsung Electronics آغاز شد. در این سال مدیر سامسونگ، آقای Lee Kun Hee، اعلام کرد که قصد دارد یک سیستم جدید مدیریتی را به کار بگیرد که در آن کیفیت محصولات به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول این شرکت در نظر گرفته می‌شود. او تحت این سیستم مدیریتی کارکنان شرکت را "به تغییر در همه چیز به جز تغییر در خانواده آن‌ها" تشویق کرد. از این پس بود که کلاس‌های آموزشی و تمرینی ویژه‌ای برای رشد کارکنان و افزایش کارایی آن‌ها در شرکت سامسونگ دایر شد.

نابودی 50 میلیون دلار پیش چشم 2000 کارمند

اعضای هیئت مدیره این شرکت تصمیم گرفتند برای اعتراض به این رویه، پس از انباشته کردن محصولات موجود در شرکت بر روی یکدیگر، در اقدامی عجیب تمامی آن‌‌ها را نابود کنند.

اما صحبت در مورد افزایش کیفیت محصولات و طی کردن مراحل لازم برای دست‌یابی به آن، دو مقوله جدا از هم محسوب می‌شوند. با وجود این، سامسونگ توانست در سال 1995، با یک اقدام عجیب نخستین گام مهم را برای دست‌یابی به این هدف بزرگ بردارد. در تاریخچه پیدایش و رشد شرکت سامسونگ آمده است که در این سال Lee Kun Hee، مدیر این شرکت، به دلیل کیفیت نامناسب محصولات و فقدان اراده برای تغییر در این رویه به شدت ناامید و غمگین بوده است. در طی این سال‌ها سامسونگ محصولات زیادی را در حوزه گوشی‌های تلفن، تلویزیون‌ها و دستگاه‌های فکس تولید می‌کرد که هیچکدام از آن‌ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبودند. اما Lee Kun Hee و دیگر اعضای هیئت مدیره این شرکت تصمیم گرفتند برای اعتراض به این رویه، پس از انباشته کردن محصولات موجود در شرکت بر روی یکدیگر، در اقدامی عجیب تمامی آن‌‌ها را نابود کنند. گفته می‌شود در حاشیه این اقدامات حتی انبوهی از این محصولات، توسط دستگاه‌های خرد کننده و چکش‌های سنگین شکسته شده‌اند.

آنطور که در تاریخ آمده در پی این اقدام انبوهی از دستگاه‌های تولید شده توسط سامسونگ که در حدود 50 میلیون دلار ارزش داشته‌اند نابود شده است و همچنین بیش از 2000 کارمند این شرکت به عینه شاهد این اتفاقات بوده‌اند. بسیاری معتقد هستند که این اتفاقات عجیب بود که موجب شد سامسونگ جدیدی متولد شود و سیستم مدیریت جدید این شرکت با هدف تولید محصولات با کیفیت به طور رسمی کار خود را آغاز کند. سامسونگ از آن روز، رشد سریعی را تجربه کرد و خیلی زود توانست به موفقیت‌های جهانی زیادی دست پیدا کند.

اتفاقات عجیب این روز از جهت دیگری هم با اهمیت به نظر می‌رسد. پس از این روز بود که سامسونگ برای آزمایش میزان کیفیت محصولات خود تست‌های استحکام و سقوط مختلفی را طراحی کرد. آزمایش‌هایی که در حال حاضر به عنوان یک ابزار مرسوم برای بررسی کیفیت ساخت دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان Lee Kun Hee و دیگر اعضای هیئت مدیره سامسونگ در آن زمان را به عنوان اولین سردمداران معرفی این تست‌ها نام برد.

اولین گوشی همراه با فناوری CDMA

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

گوشی Samsung SCH-100 که در سال 1996 معرفی و عرضه شد، اولین محصول در این رده محسوب می‌شود که فناوری CDMA را در خود جای داده است. در آن زمان CDMA، یک فناوری ارتباطی جدید به شمار می‌رفت و تا پیش از معرفی ارتباط 4G/LTE، مزایا و برتری‌های بسیاری نسبت به فناوری GSM داشت؛ اما محدودیت‌های موجود در آن سبب شد که خیلی زود کنار گذاشته شود. اگرچه این موضوع دیگر این روزها دارای اهمیت نیست اما باید سامسونگ را به دلیل اشتیاق برای آزمایش و تست فناوری‌های جدید تحسین کنیم.

اولین ساعت و گوشی همراه یکپارچه

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

اگرچه در حال حاضر دستگاه‌هایی وجود دارند که بدون نیاز به استفاده از گوشی‌های همراه، امکان برقراری تماس‌های تلفنی یا ارسال پیامک را فراهم می‌کنند اما می‌توان گفت که ایده مربوط به ترکیب ساعت‌ها با گوشی‌های همراه به زمان‌های بسیار قبل باز می‌گردد. علاوه بر این، باید سامسونگ را برای دنبال کردن این ایده به عنوان یک پیشگام معرفی کنیم چرا که این شرکت در سال 1999 محصولی با عنوان Samsung SPH-WP10 را معرفی کرد که ترکیبی جالب از گوشی‌های همراه و ساعت‌های کلاسیک بود.

این دستگاه علاوه بر اینکه می‌توانست زمان را به کاربران نشان دهد به آن‌ها این امکان را می‌داد که بتوانند با هربار شارژ کامل، تماس‌های تلفنی بلند مدت و در حدود 90 دقیقه‌ای برقرار کنند. پس از اتمام باتری نیز، امکان شارژ این دستگاه با استفاده از شارژر همراه امکان پذیر بود. نمایشگر این دستگاه از یک LCD تک رنگ تشکیل شده بود و در اطراف آن نیز چند دکمه فیزیکی وجود داشت که برای حرکت میان گزینه‌های منو مورد استفاده قرار می‌گرفت. از دیگر قابلیت‌های جالب این دستگاه می‌توان به پشتیبانی از دستورات صوتی اشاره کرد که به کاربران این امکان را می‌داد با اعلام نام مخاطبان خود، یک تماس تلفنی با آن‌ها برقرار کنند.

همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، این دستگاه به دلیل اینکه از یک ایده و طراحی جدید بهره می‌برد، نتوانست موفقیت‌های تجاری زیادی را برای سامسونگ دست و پا کند. اما جالب است که بدانید بخش تولید ساعت‌های هوشمند این شرکت، نسبت به بسیاری از دیگر قسمت‌ها دارای قدمت بیشتری است.

تولید اولین اسمارت‌فون حتی پیش از معرفی اندروید و iOS

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

اگرچه این سامسونگ نبود که اولین اسمارت فون دنیا را تولید کرد، اما این شرکت یکی از اولین‌هایی بود که سال‌ها برای تولید این محصولات وقت گذاشت. سامسونگ توانست در سال 2001، اولین "گوشی PDA" دنیا را معرفی کند که دارای یک نمایشگر رنگی نیز بود. این گوشی که با عنوان SPH-i300 در کشور آمریکا عرضه شد می‌توانست به صورت انحصاری با شبکه‌های مخابراتی شرکت Sprint ارتباط برقرار کند. این گوشی همچنین از سیستم عامل Palm OS بهره می‌برد و تمامی امکانات موجود در دستگاه‌های PDA را همراه با قابلیت برقراری تماس‌های تلفنی در اختیار کاربران قرار می‌داد.

به این ترتیب SPH-i300 را می‌توان به عنوان اولین تلاش‌های سامسونگ برای تولید گوشی‌های هوشمند به حساب آورد. این گوشی زمانی روانه بازار شد که خبری از دو سیستم عامل اندروید و iOS نبود و به همین دلیل باید آن را تحسین کنیم.

پرفروش‌ترین گوشی موبایل ساده

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

مطمئناً متعجب خواهید شد اگر بدانید که Samsung E1110 در حال حاضر عنوان پرفروش‌ترین گوشی همراه سامسونگ را در اختیار دارد. E1110 که یک گوشی کلاسیک یا Feature Phone است برای اولین بار در سال 2009 عرضه شد و تا سال 2012 که تولید آن به پایان رسید چیزی در حدود 150 میلیون نسخه از آن به فروش رفت. E1110 همچنین در حال حاضر به عنوان هشتمین گوشی پرفروش دنیا شناخته می‌شود.

پرفروش‌ترین گوشی هوشمند

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

در رده بندی پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند سامسونگ، گلکسی اس 4 در جایگاه اول قرار می‌گیرد. سامسونگ چندی پیش اعلام کرد که توانسته است بیش از 80 میلیون نسخه از این گوشی هوشمند را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

گلکسی اس 4 همچنین توانسته است رکوردهای قابل توجه دیگری را هم برای سامسونگ به ارمغان بیاورد؛ چرا که باید آن را به عنوان پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی تاریخ نیز بشناسیم. چهاردهمین گوشی پرفروش دنیا جایگاه قابل توجه دیگری است که این گوشی در حال حاضر در اختیار دارد. گلکسی اس 4 را همچنین باید پس از گوشی‌های آیفون 6 و 6 اس و نوکیا 5230 به عنوان سومین گوشی هوشمند پرفروش‌ تاریخ معرفی کنیم.

شاید بزرگ‌ترین اشتباه
اکنون که از گوشی‌های اندرویدی صحبت به میان آمد، بد نیست به حقیقت قابل توجه دیگری در این حوزه اشاره کنیم که بسیاری از افراد آن را به عنوان بزرگ‌ترین اشتباه سامسونگ از زمان پیدایش تاکنون معرفی می‌کنند. سامسونگ می‌توانست در سال 2004 و پیش از گوگل استارت اپی که مسئول طراحی و پشتیبانی سیستم عامل اندروید بود را خریداری و خود را به عنوان صاحب امتیاز آن معرفی کند، اما به راحتی این شانس بزرگ را از دست داد.

دوازده حقیقت جالب و جذاب از سامسونگ که شاید نمی‌دانستید

آقای Fred Vogelstein در بخشی از کتاب خود با عنوان Dogfight: How Apple and Google Went to War and Started a Revolution به روایت اتفاقات و رویدادهایی که در بین سال‌های 2004 تا 2008 و بیش از انتشار اولین نسخه رسمی از سیستم عامل اندروید رخ داد می‌پردازد. وی در این کتاب نوشته است که در سال 2004، مدیران استارت‌ اپ اندروید به دنبال سرمایه گذاران جدیدی بودند تا بتوانند مراحل پیشرفت آن را سرعت ببخشند. به همین دلیل آن‌ها به کشور کره جنوبی سفر کردند تا سامسونگ را برای پشتیبانی از استارت اپ خود مجاب کنند. به این ترتیب در اواخر این سال در کشور کره جنوبی جلسه ملاقاتی میان هشت نفر از بنیان‌گذاران اندروید و 20 نفر از اعضای هیئت مدیره سامسونگ برگزار شد و تیم اندروید در آن به معرفی ایده‌ها و برنامه‌های خود برای تولید یک سیستم عامل قدرتمند که مبتنی بر دستگاه‌های موبایلی است پرداخت.

«آن‌ها (اعضای هیئت مدیره سامسونگ) در بیرون از اتاق جلسه به من خندیدند.»

Andy Rubin که یکی از مدیران ارشد و بنیان‌گذاران استارت اپ اندروید محسوب می‌شود در جای دیگری اعلام کرده است که پاسخ اعضای هیئت مدیره سامسونگ پس از پایان این جلسه یک سکوت کاملاً مطلق بود و این شرکت چندی بعد به صورت واضح اعلام کرد که اعتقادی به اینکه این استارت اپ کوچک بتواند چنین سیستم عامل وسیعی را طراحی کند ندارد. آقای Rubin همچنین در اظهار نظری جالب در مورد این ملاقات اعلام کرده است: "آن‌ها (اعضای هیئت مدیره سامسونگ) در بیرون از اتاق جلسه به من خندیدند."

اما تنها دو هفته بعد و در اوایل سال 2005، Rubin و دیگر مدیران اندروید ملاقاتی را با گوگل ترتیب دادند که سبب شد این شرکت چیزی در حدود 50 میلیون دلار را برای پیشرفت این استارت‌آپ در اختیار آن‌ها بگذارد. سه سال بعد بود که تیم اندروید و شرکت گوگل توانستند این سیستم عامل را طراحی و تولید کنند و اولین نسخه رسمی از آن را در ماه اکتبر سال 2008 منتشر نمایند. سیستم عاملی که اکنون بر روی بخش اعظمی از گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های قابل حمل یافت می‌شود و به دلیل قابلیت متن باز خود بر بسیاری از نمونه‌های مشابه برتری دارد.

شاید اگر سامسونگ تصمیم گرفته بود در آن جلسه، تیم اندروید را به سخره نگیرد و در استارت‌آپ آن‌ها سرمایه گذاری کند این روزها اتفاقات کاملاً متفاوتی در بازار گوشی‌های هوشمند رخ می‌داد. سامسونگ در سال 2004 این شانس را داشت که با خریداری یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های عامل‌ حال حاضر جهان، درآمد هنگفت و قابل توجهی را از آن خود کند؛ شانس بزرگی که به راحتی از دست رفت.

همانطور که در بالا دیدیم سامسونگ فارغ از اینکه چه موفقیت‌ها و شکست‌هایی را پشت سر گذاشته دارای تاریخچه پیدایش و رشد قابل توجهی است. به نظر شما جالب‌ترین اتفاقی که در طی این سال‌ها برای سامسونگ رخ داده چه بوده است؟ به نظر شما می‌توان رویداد دیگری را هم به لیست دوازده‌گانه بالا اضافه کرد یا خیر؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی