نحوه برخورد با دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند + راهکارها


نحوه برخورد با دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند + راهکارها

دخالت و انتقاد اقوامی چون مادر شوهر در تربیت فرزند یک پدیده طبیعی و رایج می باشد، چون که با متولد شدن نوزاد همه دوست دارند جهت رساندن سود به مادر و فرزند اقداماتی را انجام دهند. اما اعمال این چنینی می تواند در تربیت و رشد روانی کودک اختلال هایی را ایجاد سازد و حتی باعث بر هم خورد قوانین منزل شود. در ادامه جهت اشنایی کامل با تاثیرات دخالت مادر...

نحوه برخورد با دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند + راهکارها
همه مادرها به یک اندازه با راهنمایی گاه و بیگاه دیگران مواجه هستند و حتی بعضی از مادران این راهنمایی‌ها را به نوعی دخالت در کار خودشان می‌دانند. سهم مادرها در ایجاد زمینه بروز دخالت‌های دوران نوزادی توسط آشنایان را می‌شود تا حدی کنترل کرد اما حرف‌های کوچه و خیابان دیگر قابل کنترل نیست. اینجا و در چنین شرایطی شما به‌عنوان یک مادر باید بتوانید خیلی خوب بر احساسات خود مسلط شوید و با یک تشکر ساده قضیه را ختم به خیر کنید و با خود بگویید که این آدم فقط و فقط قصد راهنمایی‌کردن داشته و هدفی جز خیرخواهی برای من و نوزادم ندارد. قرار نیست که شما به همه راهنمایی‌های دیگران مو به مو عمل کنید، پس دلیلی برای ناراحتی و خشم وجود ندارد. اما تفاوت فرهنگی و شرایط خانواده‌ها، وضعیت خلقی و جسمی نوزاد و عملکرد مادرها زمینه دخالت بیشتر آشنایان را پیش می‌کشد. بعضی از این زمینه‌ها دست شما نیست که بتوانید آن‌را تغییر دهید؛ مثل هر فامیل دیگری که کلا اهل اظهارنظر کردن به جوان‌ترها یا وضعیت نوزادان هستند. اما مادرهایی که خودشان را برای مادری کردن، نیازهای نوزاد وحل مشکلات احتمالی دوران پس از بارداری آماده نکرده‌اند بیشتر خطا می‌کنند، پس کمک یا دخالت بیشتری راهم می‌طلبند.

شاید مرز بین حمایت و دخالت را بتوان همین نیازداشتن به کمک یا شیوه و زمان بازگوکردن اظهارنظرها دانست. گروه دیگری از مادران که فرصت دلسوزی بیش از حد دیگران را مهیا می‌کنند مادران بی‌اعتماد به نفس هستند؛ مادرانی که شخصیت وابسته و کمک‌گیرنده‌ای دارند و خودشان به حمایت دیگران علاقه‌مندند اما کم‌کم این حمایت‌های زیاد می‌تواند زمینه‌های دخالت‌های آزار‌دهنده را برای این مادران فراهم کند.
تربیت کودکان در زمان های مختلف، روش های خاص آن زمان را داشته است. مادران تحصیل کرده فعلی به نحوی در تربیت فرزندشان رفتار می کنند که ممکن است مورد تایید دیگران به خصوص مادرشوهر و خانواده شوهر قرار نگیرد. در این میان مادر کودک یعنی شما قطعا می خواهید بهترین نوع برخورد را با مادرشوهر خود در خصوص دخالت در تربیت فرزند شما داشته باشید. اما واقعا چگونه باید با دیگران به دلیل دخالت در تربیت فرزند رفتار کرد . از دخالت مادرشوهر در تربیت فرزندتان برای همیشه خلاص شوید!


دخالت پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودک
البته پسندیده است که زن و شوهر در مورد قوانین خاصی که در تربیت فرزندشان باید وضع و اجرا کنند با هم اتفاق‌نظر داشته باشند، هر چند که گاهی چنین نمی‌شود. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که دیگران مثلا پدربزرگ و مادربزرگ هم در این شیوه تربیتی کودک دخالت کنند. از دخالت مادرشوهر در تربیت فرزندتان برای همیشه خلاص شوید!
نحوه برخورد با دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند + راهکارها

در تربیت بچه‌ها، ثبات در رفتار بسیار اهمیت دارد. منظورم این است که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف یا در حضور افراد مختلف باید به یک گونه با بچه رفتار شود. مثلا اگر شما و همسرتان قرار است در مواقعی که بچه، فحش می‌دهد هیچ نوع واکنشی نشان ندهید و مانند یک مجسمه رفتار کنید که انگار صدای او را نمی‌شنوید، دیگرانی هم که خیلی با فرزند شما در ارتباط نزدیک هستند، مثل مادربزرگ‌ها، مربی مهدکودک و یا مراقب‌های او باید در جریان باشند و همین‌طور رفتار کنند. این شیوه مشترک و ثابت باعث می‌شود تغییر رفتار در آن بچه تثبیت شود و به تدریج رفتارهای بهتر و مناسب‌تر جایگزین آن رفتار منفی گردد. از دخالت مادرشوهر در تربیت فرزندتان برای همیشه خلاص شوید!


یکی از ناراحتی های رایج بین جوانان و زنان مسن و پیر زمانی رخ می دهد که مسئله غذای نوزادان پیش می آید، چیزی که هیچ وقت به این اندازه تنش زا نبوده . به عنوان مثال،از نظر یک عضو بزرگ خانواده یا مادرشوهر ممکن است خیلی زیبا و خوب باشد که کودکان خانواده صورت خود را با یک کیک بیسکویت یا کیک شکلاتی کثیف کنند و حتی ممکن است حتی تعداد کمی از آنها نیز اجازه دهند تا کودکان با ابن خوراکی ها جشن بگیرند با این حال، مادرها ممکن است نگران مقدار قند آن خوراکی ها باشند که کوچولویشان آن را می خورد. چنین تفاوت نظرهایی معمولا باعث درگیری های زیادی میان نسل ها می شود، به خصوص بین مادر جدید و مادرشوهرها. اما نگران نباشید، با نکاتی که در این بخش از نمناک خواهیم گفت حتی این وضعیت ظاهرا غیرممکن را می توان با کمی درک و کمک حل کرد.
نحوه برخورد با دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند + راهکارها
تاثیر دخالت مادرشوهر و دیگران در تربیت کودک
اگر قرار باشد زمانی که کودک مرتکب خطایی می شود، به جای والدین اقوام و بستگانی چون مادربزرگ، دایی، عمه، خاله یا عمو او را مواخذه کنند یا حتی هنگامی که فرزند کاری بلعکس قانون های تربیتی مادر و پدر انجام داده است پدربزرگ یا مادربزرگ، به جای خانواده برای او تصمیم ‌بگیرند ممکن است کودک دچار سردرگمی شود.

در مواقعی که حریم خصوصی کودک به دست افرادی به جز پدر و مادر او خدشه دار می ‌شود احتمال دارد که او در مواردی برای رها شدن از قانون ها به دیگران پناه ‌ببرد و برای ناپرهیزی از روش های مادر و پدر به اقوام دیگر تکیه کند. در زمینه هایی این عمل احساس امنیت را از کودک می‌گیرد، زیرا کودک با داشتن چند والدین رو به رو می ‌شود و در آن شرایط باید همه را راضی نگه دارد. اگر کودک عادت کند به همه چشم بگوید، هرگز نمی‌توان انتظار داشت که شخصیتی مستقل داشته باشد.



درک کنید که آنها نیت خوبی دارند
مشکلات زمانی بوجود می آیند که هر فرد معتقد باشد که حق با اوست. واقعیت این است که سلامت و ایمنی نوزادان در ذهن هر فردی متفاوت است و هیچ کس نمی خواهد کاری انجام دهد که به کودک آسیب برساند. بنابراین اولین گام در برخورد با اقوام مسن تر این است که آنها را خوب درک کنیم و کاملا منطق این را باور داشته باشیم که رفتار آنها منظور خوبی دارد و واقعا در مورد کودکمان نگران هستند. آنها فقط تلاش می کنند که به شما بر اساس تجربیات و عقاید خودشان کمک کنند.

تنها مشکل موجود اختلاف نسل هاست. پس بهتر است مادر کودک سعی کند مادر شوهر خود را خوب درک کرده و به خوبی نیت آنها شکی نکنند . خیلی حساسیت نشان ندهید و سعی کنید رفتارهای خودتان را با خانواده شوهر بهتر کنید، منتها در مواقع مختلف می‌توانید به‌طور غیرمستقیم تذکر بدهید. یا رفتار اشتباه آن‌ها را برای فرزند خودتان توضیح دهید تا متوجه رفتار غلط باشد. (آگاهی دادن خیلی مهم است) از دخالت مادرشوهر در تربیت فرزندتان برای همیشه خلاص شوید!

نحوه برخورد با دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند + راهکارها


رفتار درست داشته باشید
همیشه ابراز ناراحتی کردن با جواب دادن با جمله‌های دور از ادب و داد و قهر و قطع رابطه نیست. اگر کسی در نگهداری یا تربیت شما دخالت کرده می‌توانید در گام اول خودتان را متقاعد کنید (حتی گول بزنید) که این حمایت و کمک است نه دخالت. با این روش می‌توانید از مسئله عبور کنید. می‌توانید برای زمان کوتاهی به دیگران «چشم» بگویید و به پیشنهادهای آنها عمل کنید تا ناراحت و دلخور نشوند اما الزامی ندارد به آن راهکارها برای همیشه فکر کنید. همین که با این روش به بزرگ‌ترها بفهمانید که با آنها لجبازی نمی‌کنید و از سر لجبازی و غرور به حرف‌های آنها گوش نمی‌دهید کافی است.



به جنگ مادرشوهر نروید
هر گاه در تربیت فرزندتان با مادرشوهر به اختلاف نظر رسیدید ، فکر جنگ و لجبازی کردن را از سر بیرون کنید چون شرایط بدتر شده و فضای بسیاری بدی بین شما ایجاد خواهد شد و قطعا آرامش خانواده را به هم خواهد زد . بحث و گفتگو آزاد با خویشاوندان خود را بدون متهم کردن یا بد حرف زدن انجام دهید و دلایل خود را ارائه دهید، مخصوصا اگر آنها پشت هنجارهای سنتی ایستاده اند. از دخالت مادرشوهر در تربیت فرزندتان برای همیشه خلاص شوید !
نحوه برخورد با دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند + راهکارها

دوستانه برخورد کنید
در مورد آنهایی که با بچه شما خیلی در ارتباط‌اند باید این طور برخورد کنید که قواعد و قوانین خود را در میان بگذارید و بگویید چون می‌دانیم شما فرزندم را دوست دارید و می‌خواهید رفتار بد در او شکل نگیرد، خواهش می‌کنیم اگر از این به بعد در خانه شما این رفتار را انجام داد، همین‌طور رفتار کنید. به طور مثال انگشت مکیدن یا ناخن جویدن از جمله مواردی است که با تذکر دادن، اوضاع بدتر می‌شود و بهتر است در مقابل این رفتار هیچ واکنش مستقیمی نشان داده نشود و با جایگزینی برخی رفتارهای دیگر سعی کرد رفتار را تغییر یابد. مثلا تا انگشت در دهان کرد، بدون تذکر که «دستت را درآور» بگویید «برو در را باز کن»، «برو از یخچال فلان خوراکی را بیاور.» در این مورد، بهتر است به افراد دیگر هم گفته شود که ما در مشورت با هم (زن و شوهر) به این نتیجه رسیدیم که عکس‌العمل‌مان این‌طور باشد، لطفا شما هم چنین کنید. از دخالت مادرشوهر در تربیت فرزندتان برای همیشه خلاص شوید!


کنترل دایه‌های مهربان‌تر از مادر!
کمک یا اظهار فضل، طعنه به مادر یا دلواپسی برای نوزاد؛ اینها نیت مختلف آدم‌هایی است که گاهی حتی می‌خواهند از مادر هم مهربان‌تر بشوند. هرچه باشد اگر فرمان ماشین به دست یک نفر باشد اصلاح آدرس اشتباه راحت‌تر است. این یکی بودن شیوه تربیت پدر و مادر، از دو آشپزه‌شدن و دردسرهایش جلوگیری می‌کند. برای مدیریت پیشنهاد‌های ناگزیر افرادی که به نوزاد شما محبت دارند از این راه‌ها کمک بگیرید:


- آمادگی داشته باشید: حتی از دوران بارداری اگر مادرها منتظر این بروز احساسات از طرف دیگران باشند، می‌دانند دیر یا زود باید منتظر این اتفاق باشند که هرفردی با دیدن نوزاد‌شان یک نسخه تخصصی برای او بپیچد. دانستن شرایط قبل از وقوع آن، فشار روانی را کم می‌کند و مادری که فشار روانی کمتری دارد، بهتر می‌تواند دوران شاد مادری را شروع کند و با آرامش این دوران را ادامه بدهد. عمومی بودن این چالش از فشار روانی آن کم می‌کند و معنای همان ضرب‌المثل قدیمی است که می‌گوید: عزای دست‌جمعی، عروسیه. پیشنهاد دادن دیگران در نوع بچه‌داری را همه والدین تجربه می‌کنند حتی همان زنان یا مردانی که خودشان امروز مشغول راهنمایی کردن شما هستند.


مغرور نباشید
گاهی این غرور فرد است که از راهنمایی و ندانستن یا سؤال پرسیدن ناراحت می‌شود و منیت‌اش، بهتر بودن و دانا‌تر بودن دیگران را برنمی‌تابد. اگر خودتان تشخیص دادید که دچار غرور شده‌اید و احتمالا این ندانستن‌ها و ناراحتی یاد گرفتن از دیگران ناشی از غرورتان است، خود را مجبور کنید چند باری از بزرگ‌ترها مشورت بگیرید تا به مرور قدرت غرور یا حساس‌بودنتان کم شود. اتفاقا گاهی اگر بزرگ‌ترهایتان بدانند که شما خودتان درصورت نیاز از آنها کمک و راهنمایی می‌خواهید کمتر بدون درخواست به شما مسئله‌ای را گوشزد می‌کنند.


● قانون های حاکم در خانه خود را برای دیگران شرح دهید: ممکن است که دخالت و انتقاد مادر شوهر یا سایر اقوام در تربیت فرزند از این جهت سر چشمه گیرد که آن ها قانون های موجود در منزل شما را به صورت کامل و قابل درک نمی دانند و در جریان این مسائل نیستند. زمانی که خانواده‌ شما یا همسرتان از قانون، هدف ها و روش‌های شما اطلاعی ندارند، نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که میانجیگری ای نکنند زیرا هر خانواده ای تمایل دارد جهت پیشرفت فرزند خود اقداماتی را انجام دهد.

با وجود این موضوع، برای رهایی از مداخله دیگران بهتر است زمانی را صرف توضیح دادن قانون های مورد نیاز به افرادی که با فرزند شما وقت می‌گذرانند کنید، به احتمال زیاد این راهکار از وساطت دیگران پیشگیری می کند.

● از واکنش تند خودداری کنید: بدترین واکنشی که ممکن است از شما بروز پیدا کند این می باشد که خشم زده با کسانی که در تربیت فرزند شما دخالت کرده اند برخورد کنید. احساساتی بودن هنگام بحث در زمینه ی تفاوت‌ های تربیتی با مادرشوهر می تواند اوضاع را پیچیده ‌تر ‌کند، پس پسندیده است که قبل از شروع به صحبت کردن آرامش درونی خود را برقرار کنید.
اتحاد با شریک زندگی خود جهت تربیت درست فرزند و جلوگیری از دخالت دیگران ضروری است

● با شریک زندگی خود متحد باشید: اگر خانواده ‌های شما و همسرتان، متوجه شوند که درگیری ای بین شما و همسرتان رخ داده است، ممکن است از این مسئله استفاده کنند و به جای شما در موضوع های مرتبط با فرزندتان تصمیم گیری کنند. به همین دلیل حائز اهمیت می باشد که زمان رویارویی با همچین رفتار هایی، با همسرتان متحد و یکدل باشید. در مواردی که هر دوی شما پشت هم باشید حرف های شما با نتیجه ی قطعی تری رو به رو می شود.

● احساس نگرانی خود را مودبانه بیان کنید: مدیریت کردن این احساس کار بسیار مهمی می باشد زیرا ممکن است شرح دادن شما به گونه ای باشد که بعضی افراد ناراحت و دلخور شوند، به همین دلیل پسندیده تر می باشد که همسرتان با خانواده ی خودش به صحبت و گفت و گو بپردازد. همچنین در زمان انجام این کار ، والدین شما و حتی اقوامتان بایستی که احترام را رعایت کنند.

● برخی از قوانین را آسان بگیرید: در صورتی که تمایل ندارید که نظر خود را تغییر دهید، بهتر است تصمیم بگیرید در مواقعی که جا دارد یک سری از قانون های آموزشی را ساده‌تر بگیرید زیرا گاهی بحث کردن ، اوضاع را دشوار تر می‌ کند. اگر دیگران مراقبت از فرزند شما را بر عهده دارند لازم می باشد که برای آن ها مشخص کنید که کدام روش ها قابل تغییر هستند و کدام مانند گفته ی اول باید انجام گیرند.

● زمانی که مداخله ها ادامه پیدا کرد بهتر است به آن ها یادآوری کنید: اگر در شرایطی مانند فراموش کردن گفت و گو های شما و یا بها ندادن به حرف های شما، مادر یا پدر شوهر، خواهر یا خانواده شما در آموزش فرزندتان وساطت کردند، می توانید در همان زمان به آن ‌ها یادآوری کنید که به تکرار همان کار گذشته ی خود پرداخته اند.

● در مواقع مورد نیاز ، تنها در حضور خود ملاقات با فرزندتان را برقرار سازید: زمانی که با انجام راهکار های ذکر شده به نتیجه ای دست نیافتید و سنگر های شما به پایان رسید و دخالت ها ادامه دار شد می توانید با لحنی قاطعانه شرح دهید که آن اشخاص تنها در حضور شما می‌توانند فرزندانتان را ملاقات کنند.

برخی اوقات اجازه دهید مادرشوهر به شما کمک کند
مادرشوهر را از کودکتان دریغ نکنید. این دو به یکدیگر کاملا نیاز دارند. اجاز دهید در کارهایی مانند ماساژ، حمام بردن، خواباندن کودک و غیره مشارکت کنند. این به آنها کمک می کند که ارزشمند و مفید باشند و از شما بیشتر احساس قدردانی می کنند، تا اینکه به آنها همیشه “نه” بگویید.

با توجه به اینکه آنها در مراقبت از فرزندان شما دخالت می کنند، ارتباط آنها با کوچولو افزایش می یابد و همانطور که همه ما موافق هستیم، نوزادان نمی توانند از عشق بیش از حد لذت ببرند!

در ماه های ابتدایی ورود نوزاد وقتی که شما کمبود خواب دارید و یک چرخه مداوم چرت زدن و غذا دادن را دارید، آسان خواهد بود که احساس خوبی نداشته باشید و هر گونه مشاوره و یا پیشنهاد برای کمک می تواند به نظرتان دخالت کردن برسد اما همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که روش خود را کمی تغییر دهید و پیشنهادات کمک را بپذیرید، ما می دانیم که چقدر به آنها نیاز دارید! کمک سالمندان می تواند یک مزیت بزرگ برای مادر و نوزاد جدید باشد و ارتباط بسیار خوبی بین این سه نفر می تواند یک محیط شاد و دوست داشتنی را برای همه افراد در خانه فراهم کند.

نحوه برخورد با دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند + راهکارها

کمک سالمندان می تواند یک مزیت بزرگ برای مادر و نوزاد جدید باشد و ارتباط بسیار خوبی بین این سه نفر می تواند یک محیط شاد و دوست داشتنی را برای همه افراد در خانه فراهم کند.



دنبال راه‌های دیگر باشید
اگر تحمل حرف دیگران را ندارید پس اطلاعات کمتری در مورد مشکلات‌تان به دیگران بدهید و از طریق راه‌های آموزشی دیگر مثل روانشناسان، پزشکان، کتاب، سایت میگنا و... اطلاعات مورد نیازتان را پیدا کنید و زمینه اطلاعات‌خواهی از اطرافیانتان را کم کنید.


نتیجه گیری
با ورود فرزند جدید در تمام خانواده‌ها به خصوص خانواده هایی که در کنار مسن تر ها زندگی می کنند ، مشکلاتی وجود دارند اما بهترین روش در این است که با صبوری مدیریت شود.می‌توان در کنار آن زندگی مسالمت‌آمیزی را داشت و مشکلات تربیتی را مدیریت کرد. فرزندان علاوه بر محبت پدر و مادر، به محبت دیگران هم نیاز دارند، محبت آنان می‌تواند در رشد و شخصیت فرزند شما تأثیر مثبت بگذارد نگران نباشید به‌هرحال فرزندان چه از این‌ها و چه از دیگران در معرض یادگیری رفتارها هستند، منتها اگر شما در رفتار و اخلاقتان حساس باشید و خوب رعایت کنید، در این صورت تأثیرات منفی رفتاری دیگران خنثی می‌شود.

نحوه برخورد با دخالت مادرشوهر در تربیت فرزند + راهکارها

در کل نگران نباشید و سعی کنید نوع رفتار خودتان را با مادر شوهر و یا کسانی که در تربیت فرزند شما دخالتی دارند، بهتر کرده و تمرکز تربیتی و عاطفی روی فرزند خودتان و نوع رفتار خودتان بیشتر کنید، در این صورت امکان محفوظ ماندن کودک از تأثیرات منفی رفتاری دیگران بیشتر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟