پیشنهاد لوکاشنکو برای تعمیق ادغام بلاروس و روسیه


پیشنهاد لوکاشنکو برای تعمیق ادغام بلاروس و روسیه

مسکو - ایرنا - الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در پیام تبریک به ولادیمیر پوتین همتای روسی اش به مناسبت روز وحدت دو کشور (امروز دوم آوریل) با بیان اینکه هر دو کشور تحت فشار خارجی قرار دارند در این زمینه پیشنهاد تعمیق ادغام در «دولت متحد» را داد.

به گزارش ایرنا وی در پیام خود گفت: «همه گیری کرونا گرایش های روند ژئوپلیتیکی منفی را تا حدی تشدید کرده است و امروز بلاروس و روسیه فشار بی سابقه ای را از خارج تجربه می کنند. در این شرایط، ادغام در همه زمینه ها در « اتحادیه روسیه و بلاروس» به ما امکان می دهد تا به سرعت و به طور موثر به کل چالش ها و تهدیدهای مدرن پاسخ دهیم به طور قابل اعتماد امنیت و ثبات راهبردی را در منطقه تضمین می کنیم.»

از سال ۱۹۹۴ تاکنون، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور بوده‌است. بلاروس در حال مذاکره با همسایه خود روسیه است تا هر دو کشور در میان سایر موارد، اقتصاد خود را در طرحی به نام اتحادیه روسیه و بلاروس با همدیگر یکپارچه کنند.

روز وحدت مردم بلاروس و روسیه در ۲ آوریل جشن گرفته می شود. در این روز در سال ۱۹۹۶، توافق نامه ای در مورد تشکیل جامعه متحد روسیه و بلاروس امضا شد. این اولین اسناد بین المللی بود که قبل از پیشنهاد کشور اتحادیه بود.

به گفته رئیس جمهور بلاروس، روس ها و بلاروسی ها علاقه مند به تعمیق ادغام "بر اساس اصول برابری و استقلال دو کشور" هستند. وی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۰، "ما یک بار دیگر دیدیم که فرصت ها، که توسط بسیاری از افراد به عنوان یک داده مشخص تلقی می شوند، چقدر مهم هستند. "

از اوت سال ۲۰۲۰، اعتراضاتی در رابطه با انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به ریاست جمهوری در بلاروس برگزار شد. مخالفان آقای لوکاشنکو، «سوتلانا تیخانوفسکایا» را برنده انتخابات ریاست جمهوری می دانند.

روسیه و بلاروس عضو یک اتحادیه گمرکی و همچنین یک نشست موسوم به «دولت متحد» هستند که کابینه های دو کشور را به منظور نشست های مشترک در فواصل زمانی منظم گردهم می آورد. اما تاکنون دو کشور دو نظام سیاسی مجزا داشته اند و تلاش هایشان برای اتحاد با شکست مواجه شده است.

در دهه ۹۰ لوکاشنکو بشدت موافق اتحاد کامل بلاروس با روسیه بود. اما با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۰ سخنان تند لوکاشنکو در حمایت از روسیه کاهش یافت و از آن زمان وی سعی کرده که خود را مدافع مردم عادی بلاروس جلوه دهد اما مجددا وی خواستار اتحاد کامل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا