پیامدهای داخلی و بین المللی انعقاد سند جامع ایران و چین


از چندین ماه قبل با آغاز زمزمه های امضای توافق 25 ساله ایران و چین هر روز شایعاتی مبنی بر فروش آب و خاک کشور مثل واگذاری جزایری نظیر قشم و کیش یا فروش خاک و آبزیان منتشر می شد، در این بین برخی رسانه های خارجی هم با شوق و ذوق به این شایعات دامن می زدند. دیروز سرانجام توافق 25 ساله ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید، توافقی که بسیاری...

نواندیش: از چندین ماه قبل با آغاز زمزمه های امضای توافق 25 ساله ایران و چین هر روز شایعاتی مبنی بر فروش آب و خاک کشور مثل واگذاری جزایری نظیر قشم و کیش یا فروش خاک و آبزیان منتشر می شد، در این بین برخی رسانه های خارجی هم با شوق و ذوق به این شایعات دامن می زدند. دیروز سرانجام توافق 25 ساله ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید، توافقی که بسیاری بدون اینکه جزئیاتی از آن بدانند به آن تاختند اما جزئیات این توافق چیست و اساسا چه پیامدهای داخلی و بین المللی خواهد داشت؟

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، طبق جزئیاتی که چندی پیش وزارت امور خارجه در مورد این توافق منتشر کرد سند در قالب یک «برنامه» برای بازه زمانی بلندمدت (25 ساله) تهیه و تنظیم شده است. در این سند طرفین بر یک نقشه راه و افق روابط همه‌جانبه برای تحقق مشارکت جامع راهبردی و ارتقای عملی آن توافق کردند. این سند را باید برنامه‌ای سیاسی-راهبردی، اقتصادی و فرهنگی دانست که از نگاه دو طرف سویه‌های همه‌جانبه روابط را در افقی بلندمدت دنبال می کند؛ در برنامه همکاری جامع ایران و چین به سه محور سیاسی نظامی و امنیتی،اقتصادی و فرهنگی پرداخته شده است.

پیامدهای داخلی و بین المللی انعقاد "سند جامع ایران و چین"

به طور کلی این روزها بحث توافق 25 ساله ایران و چین به موضوع شماره یک محافل ایرانی ها تبدیل شده تا جایی که همه در مورد آن اظهارنظر می کنند، در این قسمت از سری لایوهای اینستاگرام نواندیش قصد داریم این توافق و پیامدهای داخلی و بین المللی آن را مقابل چشمان شما مخاطبان عزیز به زیر ذره بین یکی از کارشناسان حوزه سیاست خارجی ببریم.

همانطور که احتمالا دیده اید نواندیش در صفحه اینستاگرام خود لایوهایی هفتگی را به موضوعات مختلف اختصاص می دهد، در همین راستا در لایو اینستاگرامى امروز با موضوع ارزیابى 'بررسی پیامدهای داخلی و بین المللی انعقاد سند جامع ایران و چین' از ساعت 21 میزبان دکتر محسن جلیلوند، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه روابط بین الملل هستیم، دبیری این نشست نیز بر عهده اکبر مختاری کارشناس سیاست خارجی و مدرس دانشگاه خواهد بود.

شما مخاطبان عزیز می توانید سوالات مرتبط خود را در اینستاگرام نواندیش به نشانی "mynoandish" و همچنین بخش نظرات همین خبر مطرح کنید و ساعت 21 پاسخ خود را از مهمان لایو ما دریافت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در جا مانده