اقتصاد کشور در حال عبور از تنگناها است


اقتصاد کشور در حال عبور از تنگناها است

معاون اول رئیس جمهور گفت: اقتصاد کشور در حال عبور از تنگناها است و این معجزه مدیریت و صبوری مردم است که ما در این شرایط هم توانستیم شاخص‌های مهم اقتصادی را حفظ کنیم.

اسحاق جهانگیری صبح امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکرم که این‌ توفیق نصیبم شد در آغاز سال به خراسان رضوی سفر کنم. امیدوارم سال جدید سالی مملو از گشایش‌های زیاد در ابعاد مختلف زندگی مردم باشد. در روز ۱۲ فروردین ۵۸، رفراندومی برگزار شد که ملت ایران به یکی از مهم‌ترین خواسته‌های تاریخی خود رای داد. این رای نشان داد مردم می‌خواهند در این نظام جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی با هم مستقر شود. این رفراندوم که حضرت امام(ره) در ماه‌های نخست شکل‌گیری نظام برگزار کردند، در دنیا بی‌سابقه بود.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در این استان خوب جلو رفته است. در اوایل دولت یازدهم وقتی که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مقام معظم رهبری در ۲۴ بند ابلاغ کردند، تاکید داشتند که دولت وقت ویژه‌ای بر روی این مساله بگذارد. در دولت ستادهایی به این منظور تشکیل شد تا این اراده در کشور شکل بگیرد که اقتصاد مسئله‌ای جدی است. استان‌ها نیز خوب روی این مسئله وقت گذاشتند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: من رویکردها را به همه قوای سه‌گانه اعلام کردم و بندهای ۲۴ گانه نیز به دستگاه‌های زیربط ابلاغ شد و کارگروه‌ها شروع به فعالیت کردند. یکی از کارگروه‌ها به منظور کاهش وابستگی به نفت که از قسمت‌های مهم اقتصاد مقاومتی است تشکیل شد. نفت باید در بودجه کشور کمرنگ شود و نقش سایر قسمت‌ها مانند مالیات پررنگ‌تر.

جهانگیری با تاکید بر اینکه مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی این بود که اقتصاد به درجه‌ای از تاب‌آوری برسد که در برابر فشارهای بیرونی بتواند دوام بیاورد، افزود: ما کار را با تحریم‌های شدید سازمان ملل شروع کردیم. البته آن زمان تحریم‌ها یک سقفی داشت و کشورهای خاصی تا سقفی معین می‌توانستند از ما نفت بخرند. آن تجربه به ما نشان داد تا ببینیم گلوگاه‌های اصلی که در دوران تحریم بر اقتصاد فشار می‌آورد کدام‌ها هستند. ما در دولت طی مذاکرات با 1+5 مطمئن بودیم توافقاتی انجام‌می‌شود، اما از بابت ماندگاری این توافقات مطمئن نبودیم. لذا پروژه‌هایی برای تقویت اقتصاد مقاومتی تعریف کردیم. خوشحالیم که تعدادی از این پروژه‌ها به نتیجه رسید و فشارهای آمریکا در اثر مقاومت ملت و درایت رهبری، به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه یکی از این پروژه‌ها ستاره خلیج فارس بود تا بنزین کشور بتواند به خودکفایی برسد، ادامه داد: در نتیجه فشارهای آمریکا، ما مجبور شدیم در داخل کشور بنزین تولید کنیم و حتی صادرات را نیز انجام دهیم. در میدان پارس جنوبی ما یک میدان مشترک با قطر داریم. در گذشته قطری‌ها دو برابر بیشتر از ما برداشت می‌کردند، در نتیجه طرح‌های اقتصاد مقاومتی، امروز ما به جایی رسیدیم که از قطر بیشتر برداشت می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: در سال ۹۲، شش میلیون تن گندم وارد کردیم. اما حالا سال‌هاست گندم‌ ما در داخل تامین می‌شود. فقط در این سال‌های اخیر به خاطر فشار تحریم‌ها ما مجبور شدیم حدود یکی دو تن گندم وارد کنیم. این اقتصاد مقاومتی یک نعمتی بود که توانست بین نهادهای مختلف اجماع به وجود آورد. رهبری اخیرا فرمودند ایران اقتصاد هجدهم دنیاست. اقتصاد ایران، اقتصاد بزرگی است و ما نمی‌توانیم آن را مشابه اقتصادهای سنتی اداره کنیم. هیچ جا گفته نشده است که اقتصاد مقاومتی یعنی مردم ریاضت بکشند و مسئولین نسبت به فسادها بی‌تفاوت باشند. اقتصاد مقاومتی یک راهبردی است که هم اقتصاد کشور را مقاوم کند و هم به توسعه کشور کمک کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه لازمه توسعه ملی کشور و عبور از تنگناها، استفاده از تجربیات و فرصت‌های گوناگونی است که در اختیار کشور قرار می‌گیرد، تصریح کرد: مدیران دلسوز کشور کسانی هستند که بتوانند بهترین استفاده را از فرصت‌ها ببرند. خود آمریکا اعلام کرده که در فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده است و ملت ما با مقاومت خود در این جنگ اقتصادی پیروز شده‌ است. مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند نه عجله نه فرصت‌سوزی، ما باید با تکیه بر توانمندی‌های خود و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، تمام مشکلات را حل کنیم.

وی تشریح کرد: شرایطی که در سه سال گذشته برای اقتصاد ایران اتفاق افتاده بود، برای هر اقتصاد بزرگی در دنیا می‌افتاد هم اقتصاد آن کشور دچار فروپاشی می‌شد، هم دولت‌هایشان دچار تغییرات بسیار می‌شدند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور در حال عبور از تنگناها است، ادامه داد: در سال ۹۰ درآمد کشور از نفت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بود و در سال ۹۹ به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسید. این معجزه مدیریت و صبوری مردم است که ما در این شرایط هم توانستیم شاخص‌های مهم اقتصادی را حفظ کنیم. دنیا فهمیده است که باید با احترام با کشور ایران صحبت کند.

جهانگیری اضافه کرد: ما بابت مشکلات معیشتی از مردم عذرخواهیم. باید بتوانیم طوری دولت را تحویل دهیم که هم مردم را واکسینه کرده باشیم هم تحریم‌ها رفع شده باشد.

وی با اشاره به نقش مهم خراسان رضوی در کشور، افزود: این استان ظرفیت‌های بالایی دارد و با دو کشور خارجی هم مرز است که می‌توان از بازارهای این دو کشور به نفع اقتصاد خود استفاده کنیم. گاهی اوقات برخی دستگاه‌ها بر اساس یک سری از مجوزهای سنتی، برای تولید سنگ‌اندازی می‌کنند. این از مشکلات تولید در کشور است. ما باید بتوانیم مقرراتی را که برای تولید مانع‌تراشی می‌کنند را از میان برداریم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تجارت یکی از مهم‌ترین موضوعات استان خراسان رضوی است، بیان کرد: ما بیش از کل صادرات‌مان به اتحادیه اروپا به افغانستان صادرات داریم. این کشور برای ما بازار بزرگی است. بخش خصوصی استان نیز بسیار به صنعت این استان کمک کرده و خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های خوبی در صنعت و کشاورزی است. آب دریای عمان و خلیج فارس در حال انتقال به مرکز ایران است و این مسئله نیز به توسعه کشاورزی در کشور کمک بسیاری خواهد کرد. ما طرح آب‌رسانی به استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان را نیز در دستور کار داریم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: از مجلس گله داریم که چرا در کنار انتقادات به دولت، به سایر دستگاه‌ها تذکر نمی‌دهند، ما در سال ۹۳ برای توسعه بندر جاسک به مجلس لایحه فرستادیم. در مریوان نیز برای تشکیل منطقه آزاد لایحه به مجلس فرستادیم. تا کنون برای احداث مناطق آزاد در نقاط مختلف کشور هفت لایحه فرستادیم، اما این لوایح الان در مجمع تشخیص مصلحت معطل هستند و ایرادی که مجمع به این لوایح وارد می‌کند، بحث تامین مالی است در حالی که دولت تامین مالی آن را پذیرفته است. مجمع نباید جای دولت تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته