با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم


در این مطلب می خواهیم با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم . هالوتراپی نام علمی ‌‌‌شیوه درمانی قدیمی ‌‌‌است که با عنوان «نمک درمانی» از اروپای شرقی آغاز شده است. تنفس در هوای اتاق نمک برای درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی، افسردگی و اضطراب یک شیوه درمان مکمل محسوب می‌شود. نمک یک ماده ضدعفونی […]

در این مطلب می خواهیم با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم . هالوتراپی نام علمی ‌‌‌شیوه درمانی قدیمی ‌‌‌است که با عنوان «نمک درمانی» از اروپای شرقی آغاز شده است. تنفس در هوای اتاق نمک برای درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی، افسردگی و اضطراب یک شیوه درمان مکمل محسوب می‌شود. نمک یک ماده ضدعفونی کننده می‌باشد و از دیرباز بخاطر خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی آن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم

نمک درمانی

زندگی در دنیای امروز با امکانات و وسایل الکترونیکی چون مایکروویو، تلویزیون، موبایل، کامپیوتر و … آسوده است. اما همین زندگی آسوده وقتی بر اثر استفاده از این وسایل دچار بهم ریختگی تعادل یون‌های اطراف ما می‌شود، سخت و خطرناک خواهد بود.

بیماری‌های ناشی از بهم ریختگی تعادل یک یا چند نمک غیرآلی در بدن به دلیل ازدیاد یون‌های مثبت ایجاد شده توسط این وسایل، مساله‌ای است که ذهن بشر را سخت به خود مشغول ساخته است. کریستال نمک با تولید یون‌های منفی و ایجاد تعادل یونی، فرکانس طبیعی بدن را به حالت تعادل و تنظیم اولیه بر می‌گرداند.‌

آزادسازی یون منفی، ویژگی منحصر بفرد سنگ نمک است. از نظر علمی‌‌ تعادل میدان الکترومغناطیسی دوقطبی‌های مغز انسان توسط یون‌های منفی صورت می‌پذیرد. در علم کوانتوم به این یون‌های منفی لقب «ویتامین هوا» داده شده است. تنفس در هوای نمک دار با دو شیوه درمان خشک و تر صورت می‌پذیرد.

با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم

روش خشک

در روش خشک در غار یا اتاقک عاری از رطوبت از دستگاه ژنراتور نمک (هالو ژنراتور) استفاده می‌شود. دمای غار یا اتاق ۲۰ درجه سانتی گراد و ترجیحا خنک است. دستگاه ژنراتور ذرات پودر شده نمک را در هوا پخش می‌کند.
یون‌های منفی نمک باعث جذب مواد سمی ‌‌‌و مخرب سیسیتم تنفسی فرد از طریق کاهش التهاب راه تنفسی می‌شود. علاوه‌ بر این قرار گیری بیمار در مدت ۴۵-۳۰ دقیقه در این فضا باعث افزایش هورمون شادی در بدن می‌شود. این امر باعث کاهش استرس نیز می‌شود.

روش‌ تر

روش تر همانطور که از نام آن مشخص است با آب همراه است. در این روش نمک و شوری آن در هوا توسط ‌اسپری‌هایی، تبخیر داده می‌شود. غرغره کردن آب نمک، نوشیدن آب نمک، دوش آب نمک، استفاده از آب نمک برای ناراحتی‌های بینی، تانک‌های شناور آب نمک از جمله روش‌های استفاده به روش تر است.

با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم

فواید اتاق نمک

آزاد شدن یون‌های منفی باعث تنظیم ضربان قلب، غدد فوق کلیوی و تیروئید، تقویت سیستم ایمنی، عصبی غدد لنفاوی، تاثیر بر سطح فعالیت سلول‌ها، سم زدایی، تنظیم سطح انرژی و قند خون، بهبود خلق و خو و تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌شود. بیماری‌هایی مثل آسم، برونشیت، آلرژی، تنگی نفس، بیماری پسوریازیس، اگزما و … نیز ازجمله بیماری‌هایی است که با کمک نمک درمانی و قرارگیری در اتاق نمک علائم بهبود در آن گزارش شده است.‌به طور کلی راحت‌تر کردن علائم تنفسی، درمان بیماری‌های پوستی، آرام کردن فشار عصبی، تقویت سیستم ایمنی از جمله مواردی است که جز فواید اتاق نمک شماره می‌شود.

نمک ‌درمانی در این موارد توصیه نمی‌شود:

خونریزی از هر نوعی ، بیماری ‌های خونی حاد، نارسایی شدید تنفسی، اختلافات مغزی و همه انواع اعتیاد به مواد مخدر، کاشکسی (کاهش شدید فشار خون همراه با ضعف)، فشار خون بالا، سل فعال، بارداری و نمک درمانی با نوشیدنی ‌ها و خوراکی‌ های ارگانیک توصیه نمی‌شود.

با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم

مراحل ساخت اتاق نمک

عناصر اساسی در یک اتاق نمک شامل پوشش دیوارها و سقف با تخته‌سنگ‌های نمک هیمالیا، کاشی‌ها و یا آجرها و کف‌ها با بلورهای نمک هیمالیا صورتی دانه‌بندی شده است؛ و گاهی اوقات یک راهرو آجری امکان دسترسی به صندلی چرخ‌دار را نیز فراهم می‌کند.در اتاق نمک دو جز اصلی وجود دارد. یکی آبشار است (که غبار نمکی هیمالیا / آب‌نمک تولید می‌کند) و دوم Halogenerator است – یک ماشین درجه پزشکی که بلورهای نمک را به ذرات میکروسکوپی خرد می‌کند و سپس آن‌ها را در هوا پخش می‌کند.علاوه بر اجزای نمک درمانی خشک و مرطوب، باید فضای آرامش و مراقبه ایجاد کنیم. ما این کار را با نورپردازی دقیق در امتداد دیوارها همراه با نور فیبر نوری در سقف استالاکتیت و برخی بلندگوها برای آرامش بخشیدن به صداها یا موسیقی به دست می‌آوریم.

سایر اجزایی که می‌توانید به اتاق نمک خود اضافه کنید می‌تواند شامل نورگیر، دودکش نمک، نیمکت نمک، میز پذیرش نمک و جعبه نمک کودکان باشد.در مرحله طراحی غار نمک یا ساخت اتاق نمک، ما از خلاقیت و بازخورد مشتریان خود استقبال کرده و آن‌ها را تشویق می‌کنیم. این برای موفقیت محصول نهایی حیاتی است.

با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم

افزایش درآمد از طریق اتاق نمک

از راهنمایی‌های کلی تا بهره‌برداری، بازاریابی، ساختار و امور مالی، می‌توانیم به شما در ساختن یک طرح تجاری اتاق نمک کمک کنیم تا همه‌چیز را در چشم‌انداز خود قرار دهید.در این مقاله همچنین می‌توانیم به شما کمک کنیم تا یک برنامه بازاریابی برای تجارت غار نمک خود ایجاد کنید.

طراحی اتاق نمک

اتاق نمک لوکس، مدرن و سنتی با توجه به سلیقه، میزان بودجه و هدف داشتن چنین فضایی قابل ساخت است.به دلیل در دسترس نبودن غارهای طبیعی نمک، انسان ناگزیر به ایجاد یک فضای مصنوعی بصورت غار یا اتاق شده است. اتاق نمک لوکس، مدرن و سنتی با توجه به سلیقه، میزان بودجه و هدف داشتن چنین فضایی قابل ساخت است.یک فضای پوشیده شده از کریستال‌ها و آجرهای نمک در یک محیط بدون باکتری که در آن مسایل مربوط به انرژی درمانی و نور کافی رعایت شده است. در طراحی تجهیزات اتاق نمک از ژنراتورهای مخصوص و دستگاه‌های هواساز نمکی برای پخش کردن گرد نمک در محیط استفاده می‌شود.

با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم

مرحله اول: یادگیری طراحی اتاق نمک

۱. اولین قدم شما برای طراحی اتاق نمک این است که در مورد نمک درمانی و هر آنچه هست و نیست درباره آن اطلاعات جمع کنید و بدانید عملکرد یک اتاق نمک دقیقا چیست.

۲. بعد از یادگیری و با دانسته های بیشتر می دانید به دنبال چه مکان و موقعیت جغرافیایی برای طراحی و ساخت اتاق نمک بروید.

۳. همچنین نوع طراحی و موقعیت تجاری یک اتاق نمک را باید در نظر بگیرید تا بتوانید در این شغل درآمدزایی خوبی داشته باشید.

برای طراحی اتاق نمک هر اندازه ایده ای که دارید شفاف تر و با دانش بالاتری باشد این به یک دیزاینر می تواند کمک کند بداند که دقیقا چه چیزی می خواهید و برای ساخت آن می تواند آن چیزی که در ذهن دارید را برای شما پیاده کند. بهتر از قبل از شروع به ساخت و طراحی این سوال ها را پیش خود پاسخ دهید:

به چه مدل اتاق نمک نیاز دارید
تا چه اندازه انتظار سودآوری دارید
کدام منطقه جغرافیایی را باید انتخاب کنید
تراکم جمعیتی منطقه چقدر است
یک نکته مهم که می تواند به شما کمک کند آن است که به کمک دیزاینر ها به دیدن اتاق های مختلف نمک بروید و از نزدیک تفاوت های آن ها با یکدیگر مقایسه کنید تا به نتیجه بهتری برای طراحی اتاق های نمک خود در نهایت برسید.

مرحله دوم: موقعیت مکانی اتاق نمک

یکی از مهمترین اصل هایی که باید در طراحی اتاق نمک رعایت کنید آن است که موقعیت جغرافیایی را کاملا در نظر داشته باشید؛ چرا که برای مثال محیط های پر ترافیک و کم جمعیت نمی تواند برای تجارت شما اصلا مفید باشد.از جهت دیگر این را باید در نظر داشته باشید مکانی که برای طراحی و ساخت اتاق نمک در نظر گرفته اید باید بدانید، آیا مسافران زیادی به آن منطقه می آیند یا پارکینگ به اندازه کافی در آن مکان وجود دارد.

مرحله سوم: طراحی داخلی و لوازم مورد نیاز داخل آن

برای طراحی اتاق نمک پس از گذراندن مراحل بالا باید با کمک طراحان و سازندگان ساختمان به فکر پیاده کردن طرح خود باشید و از طرفی بدانید برای اتاق نمک دقیقا چه وسایلی را باید خریداری کنید.یک نکته مهم در طراحی اتاق های نمک این است که حتما باید با مشورت از طراحان این کار تهویه های مناسب را تهیه کنید که روی وسایل و کفپوش ها را نمک معلق در هوا نپوشاند.از طرفی این را در نظر داشته باشید اگر می خواهید از دیوار های نمکی استفاده کنید حتما برای آن ها نیز دستگاه تصفیه باید خریداری کنید.

نورپردازی در طراحی اتاق نمک

نورپردازی یکی از اصل های مهم برای طراحی اتاق نمک و هر ساختمان دیگری به حساب می آید باید با توجه به خواسته های خود و با کمک از طراحان بدانید چه نور هایی با چه تم گرم یا سردی را در کجا قرار دهید.

خدمات دادن به اتاق نمک

اگر قصد آن را دارید که یک اتاق نمکی تجاری پردرآمد و بسیار سودآور داشته باشید حتما باید هنگام طراحی اتاق نمک این را در فکر داشته باشید اتاق هایی را برای خدمات دادن به مشتری ها در نظر بگیرید. برای مثال ایده های زیر را می توانید در آن پیاده کنید.

کافه
تخت
مبلمان
اتاق کودک
اتاق ماساژ
اتاق حمام نمک

برای گرفتن ایده های بیشتر می توانید به طراحان داخلی اعتماد کرده و از آن ها بخواهید تجربیات خود را در این زمینه در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید از فضای اتاق نمک خود بهترین بهره را ببرید.

دادن نماهایی جذاب

بدون شک یکی از مواردی که امروزه در طراحی اتاق نمک برای جذب مشتری استفاده می شود نوع معماری داخل آن است. معماری های مستطیلی و سنتی دیگر طرفداران زیادی ندارد با آن که مناسب ترین حالت اتاق برای درمان است.

برای مثال می توانید از طراحان داخلی خود بخواهید برای دیوار های نمکی از پودر و سقف هایی استفاده کنند که آن را مشابه به غار در بیاورد یا داخل آن را به تکه هایی از سنگ نمک زینت دهند.

این را در نظر داشته باشید ایده ی شما بسیار با ارزش است اما برای ساخت آن حتما طراحان داخلی می توانند کمک بیشتری از نظر ایده و رنگ به شما بدهند؛ چرا که آن ها علم آن را آموخته اند.

با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم

آشنایی با نوع سنگ های اتاق نمک

ساخت و طراحی اتاق نمک بسیار ساده است و از کمترین فضا برای ساخت آن می توانید استفاده کنید. اما نکته ی مهم این است که برای ساخت این اتاق، نمک اصلی ترین ماده است و در کنار آن وسایل دیگری نیاز است که در خرید آن باید دقت تمام را به خرج داد.

۱. سنگ نمک و طراحی اتاق نمک
سنگ های نمکی که برای طراحی اتاق نمک استفاده می شود از اصلی ترین و مهمترین انتخاب هایی است که برای ساخت این مکان استفاده می شود.

پیشنهاد می شود برای خرید سنگ های نمک را حتما به اختیار سازندگان بسپارید؛ چرا که آن ها با توجه به هزینه مرغوب ترین آن را تهیه می کنند.

اگر در نظر دارید سیستم گرمایشی استفاده کنید سنگ هایی را انتخاب می کنند که با گرما دیدن گاز های سمی تولید نکنند.

۲. کلوخه های سنگ نمک
کلوخه های سنگ نمک نیز از گزینه ها جالب برای طراحی اتاق نمک است که در هر اتاق می توان از آن ها به تعداد مختلف استفاده کرد.

همچنین در برخی از اتاق خواب های معمولی از کلوخه های برش خورده ی سنگ نمک نیز به عنوان آباژور استفاده می کنند تا از خواص آن بهره مند شوند.

اتاق نمک در ایران

کشور ایران از نظر معادن سنگ نمک غنی است. ساختار منظم و کریستالی سنگ‌ها‌ی نمک در کنار کیفیت و رنگ‌ها‌ی متنوع آن یک خصوصیت کاربردی در زیبا سازی فضاهای دکوراسیونی محسوب می‌‌شود. بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که با توجه به این ویژگی و خاصیت نمک درمانی، کلینیک‌های نمک درمانی، مراکز تفریحی و ورزشی،‌ ‌سالن‌های یوگا و ماساژ، استخر و سونای نمک و …. در ایران وجود داشته باشد. اقامتگاه بوم گردی متا در روستای امیریه‌ی فیروزکوه دارای اتاق نمک می‌‌باشد. روستای امیریه‌ی فیروزکوه ۱۵۷ کیلومتر از تهران فاصله دارد.

با اتاق نمک یا نمک درمانی آشنا شویم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا