کاهش یک پنجمی بازدید نوروزی از موزه‌ها


کاهش یک پنجمی بازدید نوروزی از موزه‌ها

تهران- ایرنا- مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی از کاهش بازدید موزه در نوروز 1400 نسبت به سال 98 خبر داد و گفت: به دنبال اخذ موافقت با تعطیلی موزه‌ها به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا و برای مقابله با شیوع این ویروس هستیم.

محمد رضا کارگر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا جمع تعداد بازدید موزه ها و دیگر مناطق تاریخی در نوروز ۱۴۰۰ را یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۱۰۲ نفر اعلام کرد و گفت: سال ۹۹ که همه موزه ها تعطیل اعلام شده بود؛ اما آمار بازدید امسال در مقایسه با سال ۹۸، یک پنجم کاهش داشته است.

وی با بیان این که تهران در صدر استان‌هایی است که موزه‌هایش در تعطیلات گردشگران زیادی را جذب کرده است، افزود: موزه‌های استان فارس، ‌اصفهان و خراسان رضوی بیشترین بازدید را داشته است.

کارگر همچنین درباره موزه های پر بازدید گفت: موزه‌های سعدآباد، گلستان، ‌حافظیه و نیاوران بیشترین بازدید را داشتند.

کاهش یک پنجمی بازدید نوروزی از موزه‌ها

کارگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش شیوع کرونا در استان ها و وضعیت باز یا بسته بودن موزه ها گفت: در حال نامه نگاری و گرفتن استعلام هستیم اما نظر اداره کل بر بسته بودن موزه ها است؛ زیرا سلامتی موزه داران و کارمندان موزه ها در خطر است.

وی افزود: روز گذشته موزه ها تعطیل بود و این روزها نیز بازدید زیادی از موزه ها وجود ندارد و به صرفه است که موزه ها برای مدتی تا بهبودی وضعیت کرونا تعطیل شوند.

موزه های ایران در یک نگاه

تا پیش از انقلاب اسلامی ۴۵ موزه در کشور احداث شده بود که ٢۵ موزه به صورت تخصصی به اموال اختصاصی میراث فرهنگی تعلق داشت و ٢٠ موزه هم متعلق به سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی بخش زیادی از عمارت‌ها و بناهای در اختیار خانواده پهلوی به موزه تبدیل شد و با رویکرد دولت‌های پس از انقلاب تا سال ١٣٨٣ با راه‌اندازی ٧۵ موزه تعداد موزه‌های کشور که تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی (وقت) قرار داشت به ١٠٠ موزه رسید.

در همین مدت موزه‌های فعال تحت پوشش سایر دستگاه‌ها، ۵.۵ برابر شد و به ۱۱۰ موزه رسید، در این دوره فصل جدیدی از راه‌اندازی و احداث موزه‌ها نیز آغاز شد و موزه‌های مشارکتی و موزه‌های خصوصی هم به مجموعه موزه های کشور اضافه شد.

از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۸۳، تعداد پنج موزه مشارکتی و ۱۵ موزه خصوصی در کشور راه اندازی شد و مجموع کل موزه‌های کشور به ۲۰۵ موزه رسید.

پیش از آغاز دولت تدبیر و امید (۱۳۹۱-۱۳۸۴) سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۱۴ موزه را احداث و راه اندازی کرد، در همین مدت ۴۴ موزه به موزه‌های تحت پوشش سایر دستگاه‌های کشور افزوده شد، در حالی که ۱۹ موزه مشارکتی و ۲۴ موزه خصوصی فعالیت خود را آغاز کردند؛ در مجموع در دولت نهم و دهم ۲۰۱ موزه به تعداد موزه‌های کشور اضافه شد.

دستگاه‌های دولتی در سال ۹۶ (سال ابتدایی دولت دوازدهم) ۲۱ موزه، در سال بعد ۱۶ موزه و در سال ۹۸ نیز ۱۹ موزه و سال گذشته (۹۹) نیز ۱۸ موزه ساختند، که در مجموع سهم دولت تدبیر و امید از مجموع ۲۷۷ موزه تحت مدیریت دستگاه‌های دولتی به ۱۰۳ موزه رسید.

سال ۹۸ را می‌توان سال طلایی احداث موزه‌های خصوصی برشمرد، در این سال ۳۴ موزه خصوصی مجوز گرفتند و فعالیت خود را آغاز کردند، و با احداث ۶ موزه تحت مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی و ۱۹ موزه متعلق به سایر دستگاه‌های دولتی، در مجموع ۵۹ موزه در کشور احداث شد که در حوزه موزه‌سازی و موزه‌داری در همه سال‌ها از زمان احداث موزه‌ها در کشور محسوب می‌شود، روندی که در سال ۱۳۹۹ به دلیل فشار اقتصادی و کمبود اعتبارات و شیوع کرونا طرح‌های راه‌اندازی موزه‌ها در هر سه حوزه (دولتی، مشارکتی و خصوصی) با کندی مواجه شد، اما با همه این شرایط در سال ۹۹ بیش از ۴۰ موزه احداث و به بهره‌برداری رسید.

به طور کلی از مجموع ۷۴۰ موزه فعال کشور، ۲۸۹ موزه تحت مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ۲۷۷ موزه تحت پوشش سایر دستگاه‌های دولتی، ۳۷ مجموعه جزو موزه‌های مشارکتی و ۱۶۹ مجموعه خصوصی تحت عنوان موزه فعال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه