«دوپینگ» شبکه سه جواب نداد!


«دوپینگ» شبکه سه جواب نداد!

تهران- ایرنا- بررسی فینالیست‌های برنامه «سریالیست» در مورد انتخاب بهترین سریال‌های سال 1399 از نگاه مردم، نشان می‌دهد برخلاف شبکه‌های یک، دو و سیمافیلم که نامزدهایی در فینال دارند دست شبکه سه در این بخش خالی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، برنامه سریالیست که شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، کلیه تولیدات سریالی تلویزیون در سال ۹۹ را بررسی و تحلیل می کند تا به تعبیری، تقدیری باشد از عوامل این سریال‌ها که در روزهای سخت کرونایی سال گذشته برای مردم زحمت می‌کشیدند و سریال‌ تولید می‌کردند. رای‌گیری برای این سریال‌ها علاوه بر سایت و اپلیکیشن تلوبیون با سرویس پیامکی هم صورت می‌گیرد تا تمام بیننده‌ها بتوانند در رای‌گیری شرکت کنند.

در سال گذشته ۳۰ سریال در ژانرهای مختلف از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد که بر همین اساس سریال‌ها در ۶ گروه متشکل از ۵ سریال تقسیم‌بندی شدند. در هر گروه یک سریال که بالاترین آمار مخاطب بر اساس نظرسنجی‌های سازمان صدا و سیما را داشته به عنوان سرگروه انتخاب شده تا سریال‌های پرمخاطب در مرحله اول با یکدیگر رقایت نکنند و حذف نشوند.

نگاهی به فینالیست‌های هر گروه نکات جالبی در خصوص سریال‌ها و روند فعالیت سازمان صدا و سیما در حوزه سریال‌سازی در سال گذشته را روشن می‌سازد.

در گروه یک سریال‌های بچه مهندس۳ (سرگروه)، کامیون، پرگار، سرباز و سرزده جای گرفتند که بیشترین آراء مخاطبان به سریال بچه مهندس۳ از تولیدات شبکه دو سیما، اختصاص یافت.

در گروه دو سریال‌های دوپینگ (سرگروه)، دخترم نرگس، شاهرگ، بوم و بانو و از سرنوشت قرار گرفتند که بیشترین آمار به سریال ازسرنوشت اختصاص یافت. این سریال نیز از تولیدات شبکه دو سیماست و از این شبکه پخش شد.

در گروه سه سریال‌های پایتخت۶ (سرگروه)، چای نت، دادستان، ایلدا و شرم قرار گرفتند که در میان این سریال‌ها پایتخت۶ نظر بینندگان را به خود جلب کرد. این مجموعه در شبکه یک سیما تولید و پخش شد.

در گروه چهار سریال‌های نون خ۲ (سرگروه)، آخر خط، چوب خط، صفر بیست و یک و میانبر جای گرفتنند که بیشترین رای به سریال نون‌خ۲ اختصاص یافت. این مجموعه از شبکه یک سیما پخش و در آن شبکه به تولید رسید.

در گروه پنج سریال‌های خانه امن (سرگروه)، روزهای ابدی، افسانه هزارپایان، نجلا و زمین گرم قرار داشتند. در میان این سریال‌ها مردم به سریال جاسوسی امنیتی خانه امن بیش از بقیه رای دادند. این مجموعه در «مرکز سیمافیلم» تولید و از شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

در گروه ۶ سریال‌های زیرخاکی (سرگروه)، باخانمان، جلال۲، پدر پسری و بیگانه‌ای با من است جای گرفتند که سریال زیرخاکی توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. این مجموعه نیز از تولیدات «مرکز سیمافیلم» است که از شبکه یک سیما پخش شد.

طنزها در رده اول انتخاب مخاطبان

با بررسی فینالیست‌ها که با انتخاب مستقیم مردم انتخاب شدند و موید نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما در طول سال نیز بود، می‌توان به نتایج جالبی دست یافت.

سه سریال زیرخاکی، پایتخت۶ و نون‌خ۳ با موضوعات طنز نظر مخاطبان را با فاصله آماری بالا نسبت به سریال‌های هم گروه خود، جلب کردند که البته تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود.

اما سریال خانه امن که با موضوع امنیتی پلیسی در مرکز سیمافیلم تولید شد، هم نظر مخاطبان را با خود همراه کرد. برگزیدن خانه امن نشان از این مهم دارد که مخاطب به مسائل روز جامعه و اتفاقات پیرامون خود آگاه است و علاقه مند به دیدن آثاری در این خصوص است و از سوی دیگر نشان می‌دهد برای پرمخاطب شدن نیازی به استفاده از سوپراستارها نیست و می‌توان با استفاده درست از بازیگرهای کاربلد و انتخاب سوژه جذاب (داعش)، سریالی پرمخاطب ساخت.
نکته جالب دیگر درباره انتخاب‌های مردم، انتخاب سریال ازسرنوشت و عدم انتخاب سریال دوپینگ بود. تنها در یک گروه این اتفاق افتاد که سریال سرگروه به عنوان سریال برتر گروه انتخاب نشد و آن هم گروه دو سریالیست بود که سریال از سرنوشت جای دوپینگ را گرفت. این انتخاب نشان می‌دهد سریال دوپینگ به مدد پخش در زمان پرمخاطب نوروز و ایام کرونا دیده شده بود و اگر در زمان دیگری پخش می‌شد به مخاطبی نمی‌رسید که بتواند به عنوان سرگروه انتخاب شود.

انتخاب از سرنوشت و بچه مهندس نشان می‌دهد مردم نسبت به سریال‌های اجتماعی و ملودرام توجه ویژه‌ای دارند.

همچنین در فینالیست‌ها «شبکه یک سیما» با دو سریال نون‌خ۲ و پایتخت۶، «شبکه دو سیما» با دو سریال ازسرنوشت و بچه مهندس۳ و «مرکز سیمافیلم» با دو سریال زیرخاکی و خانه امن مورد توجه ویژه مخاطب قرار گرفته‌اند و شبکه‌های «سه» و «پنج» هیچ نماینده‌ای در فینال ندارند و حتی سریال دوپینگ شبکه سه که به عنوان سرگروه انتخاب شده بود نتوانست نظر مردم را جلب کند.

این آمار نشان می‌دهد شبکه سه که پیش‌تر شبکه‌ای پربیننده و جوان‌پسند بود، با وجود داشتن شرایط بهتر بودجه‌ای نسبت به برخی شبکه‌ها، در انتخاب مخاطبان جایی ندارد و گروه فیلم و سریال این شبکه دستش از تولیدات موثر و پرمخاطب خالی است و قطعا با سریال‌های ضعیفی همچون صفر بیست و یک، سرباز، شرم، باخانمان و زمین گرم نمی‌توان مخاطب را جذب کرد.

از سوی دیگر شبکه پنج سیما هم که در برهه‌ای از زمان‌های گذشته سریال‌های طنز خوبی با بهره‌گیری از افرادی چون مهران مدیری می‌ساخت، باید برای مخاطب خود ارزش قائل شود و سریال‌هایی را بسازد که علاوه بر استاندارد سریال‌سازی، مخاطب را با خود همراه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی