قیام عاشورای امام حسین(ع) صحنه تقابل آشکار حق و باطل بود


 قیام عاشورای امام حسین(ع) صحنه تقابل آشکار حق و باطل بود

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: تاریخ صحنه تقابل حق و باطل است، این حق و باطل در کربلا بروز و ظهور آشکار داشت که امام حسین(ع) در جبهه حق مردم را به صداقت و راستی و اخلاص دعوت می‌کرد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدتقی انصاری‌پور» امروز به مناسبت ولادت امام حسین(ع) در مراسم جشن حوزه علمیه ثامن‌الائمه(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: از مرحوم شیخ صدوق نقل شده است که شخصی نزد امام حسین(ع) آمد تفسیر این آیه قرآن که «روز قیامت ما هر قوم و ملتی را با پیشوای آنها می‌خوانیم» را پرسش کردند.

وی افزود: امام حسین(ع) در پاسخ به او فرمودند برای هر امتی امام و پشوایی هست که مردم را یا به راه راست و هدایت الهی دعوت می‌کند و کسانی هم او را اجابت می‌کنند یا امامی هم هست که به سوی گمراهی و ضلالت دعوت می‌کند که کسانی هم او را اجابت می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد:‌ کسانی که دعوت کننده به هدایت را اجابت کنند اهل بهشت هستند و کسانی که دعوت کننده به گمراهی را اجابت کنند اهل جهنم خواهند بود.

حجت‌الاسلام انصاری‌پور با بیان اینکه در طول تاریخ همواره کسانی بودند که مردم را به غیر خدا دعوت کردند، عنوان کرد: در تاریخ همواره دو جبهه نمرودها و ابوسفیان‌ها و جبهه حق همچون انبیاء و اوصیاء الهی رودرروی هم قرار داشتند که جبهه حق مردم را به علم، سعادت، درستی و پاکی دعوت کردند معمولا هم دعوت‌کنندگان آن در این جبهه پیشگام و اهل صداقت، فداکاری اخلاص بودند. آنها بهترین نمونه‌های صداقت و راستی و الگوی مکتبی بودند که مردم را به آن می‌خواندند و این داستان همیشگی تاریخ است.

وی ادامه داد: معمولا جبهه انبیاء و طرفداری از آنها همراه با رنج و سختی بوده است و از جانب جبهه باطل برای آنها گرفتاری ایجاد می‌شد و کسانی که در جبهه باطل بودند اهل فریب، نیرنگ، تزویر، دنیازدگی، وعده‌های دروغ بودند این دو جبهه در تقابل با هم بودند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه دو جریان اجتماعی حق و باطل بر اساس آیات قرآن در حشر و روز قیامت هم چنین وضعی وجود دارند، اظهار کرد: درروز قیامت یک حشر فردی و یک حشر جمعی وجود دارد، کما اینکه در نامه اعمال هم اینگونه است بر اساس آیات قرآن نامه عمل فردی و اجتماعی داریم، «کل امت تدعی الی کتابها» هر امتی نامه عمل خود را دارد همانگونه که هر امتی اجل خود را دارد.

حجت‌الاسلام انصاری‌پور با بیان اینکه هر زمان پایان یک امت برسد حتی اگر دراوج قدرت باشند افول می‌کنند، ابراز کرد: هر امتی کتاب، اجل و پیشوایی دارند این وضعیت در روز قیامت هم هست، برای انسان مهم است که درکدام جبهه قرار دارد، اینگونه نیست که شخص بگوید من زندگی شخصی خود را دارم، انسان در برآیند تلاش خود یا به تقویت جبهه حق یا تقویت جبهه باطل می‌پردازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید دقت کنیم که اجابت کننده کدام دعوت یا فراخوان هستیم آیا حق یا باطل کدام را اجابت می کنیم. این در یک زمان‌هایی بروز و ظهور بسیار آشکار و روشنی دارد همچون صحنه کربلا که در آن امام حسین(ع) جبهه حق بودند ، اما کسانی که در مسیر زندگی خود با مسئولیت زندگی می‌کنند جبهه حق را پیدا می‌کنند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو