آنچه نخبگان خراسان رضوی در نشست با معاون اول رییس جمهوری مطرح کردند


آنچه نخبگان خراسان رضوی در نشست با معاون اول رییس جمهوری مطرح کردند

مشهد-ایرنا- اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری که دیروز به مشهد سفر کرده بود دیشب در آخرین برنامه‌ خود با نخبگان، فعالان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خراسان رضوی دیدار کرده و به نقطه‌نظرات، پیشنهادها و انتقادات آنان در خصوص مسائل مختلف استان و کشور گوش فراداد.

در این نشست صمیمانه که شنبه‌شب در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، نمایندگان تشکلهای مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان دغدغه های خود پیرامون مهمترین مسائل روز را بیان کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات و حمایت بیشتر دولت از اقشار مختلف مردم شدند.

رییس خانه احزاب خراسان رضوی به عنوان نماینده حوزه سیاسی استان در این نشست از دغدغه سیاسیون در حوزه انتخابات پیش رو به‌ویژه انتخابات شورای اسلامی مشهد سخن به میان آورد و گفت: خانه احزاب استان ۵۲ حزب مجوزدار را هدایت می کند که در شرایط کنونی دغدغه اصلی همه احزاب انتخابات پیش رو و رقابتی و مشارکتی برگزار شدن آن است.

محمدعلی گندمی بیان کرد: دغدغه کنونی این است که مبادا از سوی هیات های اجرایی انتخابات کوتاهی هایی صورت گیرد، هرچند تاکنون موردی مشاهده نشده است اما این نگرانی وجود دارد و امیدواریم که انتخابات رقابتی، مشارکتی، سالم و قانونمند برگزار شود.

وی انتخابات اعضای شوراهای اسلامی را ماهیتا سیاسی ندانست و افزود: اعضای این دوره از شورای اسلامی شهر مشهد عملکرد درخور توجهی داشته اند، آنان چهار سال قبل شورا را با ۹ هزار میلیارد ریال بدهی تحویل گرفتند اما برنامه بودجه خود برای سال ۱۴۰۰ را با ۱۸ هزار میلیارد ریال بسته اند و شورای پنجم تاکنون رضایت دوسوم شهروندان را به دست آورده است.

وی اظهار داشت: وجود چنین افرادی در شورای اسلامی شهر، سرمایه بزرگی است، اگر چه ماهیت شورای کنونی اصلاح طلبی بود اما بسیاری از اعضای شورا بیش از آنکه ماهیتا سیاسی باشند، عملگرا و در حوزه های مختلف صاحب نظر هستند.

احیای شبکه جامع دانشگاهیان در استان

یک استاد دانشگاه در خراسان رضوی نیز به نمایندگی از دیگر دانشگاهیان به شبکه جامع دانشگاه های استان اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت آقای روحانی، سازمان مردم نهادی با عنوان «شبکه جامع دانشگاه های خراسان رضوی» در استان تشکیل و در وزارت کشور ثبت شد که ۳۰ نفر از روسای قبلی و فعلی دانشگاه های استان عضو آن بودند.

عباس شیخ الاسلامی افزود: این سمن با هدف هم افزایی و هماهنگی بین دانشگاه های خراسان رضوی و جبران شرایط گذشته و کاستن از فضای رقابتی شکل گرفته بین آنها به وجود آمد و موفق شد هم افزایی و وحدت رویه لازم را بین دانشگاه ها، پژوهشکده ها و دانشکده های مختلف استان ایجاد کند.

وی بیان کرد: جلب مشارکت دانشگاهیان در حوزه های اجرایی دستگاه های دولتی از جمله ساماندهی حاشیه نشینی و مسائل مربوط به آب از دیگر مزایای شکل گیری شبکه جامع دانشگاه های خراسان رضوی بود و اساتید دانشگاه ها برای نخستین بار احساس کردند که مدیران دستگاه های اجرایی دست نیاز خود را به سوی دانشگاه ها دراز کرده اند.

وی مهاجرت نخبگان از خراسان رضوی را نگران کننده خواند و گفت: فعالیت شبکه جامع دانشگاهیان استان در دوره کنونی و مشارکت اساتید با طرحهای اجرایی دستگاه های دولتی، کمرنگ شده و موجبات ناامیدی اساتید بویژه دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه ها را فراهم کرده است.

این استاد دانشگاه از استاندار خراسان رضوی خواست با پررنگ کردن فعالیت شبکه جامع دانشگاهیان استان، بار دیگر زمینه مشارکت دانشگاه ها در طرحهای عملیاتی دستگاه های دولتی و ارتباط بین دولت و دانشگاه در حوزه های مختلف اجرایی را فراهم سازد.

تلاش برای جلب مشارکت حداکثری در انتخابات

یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب خراسان رضوی نیز در این نشست با ابراز نگرانی از حال «نه چندان مساعد» مردم و جامعه، گفت:‌ نارضایتی های خاموشی در بین مردم وجود دارد اما صدای آنان شنیده نمی شود و در این شبها عده ای از پرخوری و عده ای از گرسنگی خواب ندارند.

حسین امینی افزود: چگونه است که مسوولان در کنترل بازار کالای مصرفی یومیه مردم مشکل دارند، به نحوی که مردم برای گرفتن گوشت مرغ به نرخ دولتی ساعتها در صف به انتظار می مانند در حالی که گوشت مرغ به قیمت آزاد و گران به فراوانی در بازار یافت می شود.

وی بیان کرد: وضعیت کنونی بازار کالاهای مورد نیاز مردم در شان جمهوری اسلامی ایران نیست و این موضوع خوراکی برای رسانه های بیگانه می شود، دولت باید مردم را محرم بداند و به آنان بگوید که چقدر از مشکلات اقتصادی کنونی ناشی از تحریم ها است و چقدر به مشکلات داخلی یا کاسبان تحریم در جامعه مرتبط است.

این فعال سیاسی اظهار داشت: هرچند تحریم های اقتصادی دولت را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است اما هر هفته شاهد بهره برداری از طرحهای مهم و اساسی از سوی دولت هستیم که موضوعی کم سابقه است و جای قدردانی دارد.

امینی اضافه کرد: تحریم واقعیتی است که دولت و مردم را تحت فشار قرار داده است، توهین به رییس جمهوری و وزرای کابینه دولت مشکلات را حل نمی کند و نباید با این اقدام در زمین دشمن بازی کرد.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۲۸ خردادماه امسال گفت: مشارکت در انتخابات از سوی مردم پشتوانه خوبی برای نظام است اما به نظر می رسد مشکلات اقتصادی رغبت مردم برای انتخابات را کمرنگ کرده باشد، لذا باید به شکلی عمل کرد که هر جریان سیاسی در کشور نامزد خود را برای انتخابات پیش رو داشته باشد تا یک رقابت جدی و مردمی در عرصه انتخابات رخ دهد.

عملکرد مطلوب دولت کمتر اطلاع‌رسانی شده است

پیشکسوت و نماینده فعالان رسانه ای خراسان رضوی نیز در این نشست، مشکلات معیشتی خبرنگاران را مورد اشاره قرار داد و گفت: حال رسانه خوب نیست لذا نمی تواند به جامعه امید بدهد، زیرا بسیاری از مشکلات را می بیند و نمی تواند آن را بازگو کند.

غلامرضا بنی اسدی افزود: دولت کنونی در کنار تحمل مشکلات بسیار، عملکرد خوبی در حوزه های مختلف داشته است اما اطلاع رسانی درستی پیرامون این اقدامات انجام نگرفته است.

وی خواستار اختصاص اعتباراتی به خانه مطبوعات خراسان رضوی برای رسیدگی بیشتر به مشکلات خبرنگاران و همچنین برداشته شدن امر شکایت از جامعه خبری و کشاندن فعالان رسانه ها به مراجع قضایی در کشور شد.

دغدغه های جوانان، از اشتغال تا سازمانهای مردم نهاد

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان نیز در این نشست گفت: این استان ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر جوان دارد که ۲۵.۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و طبق آمار میانگین سنی استان ۲۹.۷ است که بر این اساس خراسان رضوی رتبه دوم کشوری را در ساختار جمعیتی جوان دارد.

علی باغدار دلگشا افزود: هزار و ۸۲۴ جوان در خراسان رضوی زیر حمایت بنیاد ملی نخبگان هستند، ۳۶۰ شرکت دانش بنیان و فناور در استان وجود دارد که برای چهار هزار و ۹۰۰ جوان اشتغال ایجاد کرده اند.

وی بیان کرد: ۲۷۰ هزار دانشجو در خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند که این استان از این حیث رتبه سوم کشور را دارد.

باغدار دلگشا، حمایت از برپایی کارگاه های تولیدی، ایجاد میز گفتگوی نخبگان با هدف بهره گیری از دیدگاه آنان، تکمیل و افتتاح خانه های جوان و اختصاص بودجه به آن، افزایش اعتبارات دولت برای صندوق رفاه دانشجویی بویژه تحصیلات تکمیلی را از مهمترین خواسته های جوانان خراسان رضوی برشمرد.

نایب رییس مجمع جوانان خراسان رضوی نیز در این نشست به نقش جوانان و اهمیت آنان در گام دوم انقلاب پیرامون بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: جمعیت حدود ۲ میلیونی جوانان استان، در رتبه بندی وزارتی و رسمی توانسته اند رتبه اول در حوزه سازمانهای مردم نهاد جوانان استانها را کسب کنند.

سیدپارسا علوی افزود: سازمانهای مردم نهاد جوانان خراسان رضوی موفق شده اند در روزهای اوج همه گیری کرونا، لبیک گویان به درخواست رهبری، کمک ۱۰ میلیارد ریالی برای رزمایش مواسات و همدلی را جمع آوری کنند.

وی عدم اجرای قوانین خوب مانند مصوبه هیات دولت در باب مشاوران جوان دستگاه های دولتی، کم بودن میزان وام اشتغال جوانان برای جمعیت ۲ میلیونی خراسان رضوی، طولانی بودن دریافت شناسه ملی و اعتبارنامه قانونی سمن ها، نگرانی از بابت مشکلات مالیاتی احتمالی، برگزاری کمرنگ نشستهای ستاد ساماندهی امور جوانان در خراسان رضوی را از مهمترین دغدغه های مجمع جوانان استان برشمرد.

آسیب جدی مشاغل زنان در کرونا

رییس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی نیز در این نشست به مشکلات زنان این استان اشاره کرد و گفت: سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت این استان را زنان تشکیل می دهند که ۷۳ درصد از آنان در شهرها ساکن هستند.

نسرین یوسفی افزود: براساس مصوبه دولت و افزایش واگذاری پستهای دولتی به زنان، سهم زنان خراسان رضوی از پستهای مدیریتی استان در انتهای سال گذشته به ۲۵ درصد رسید که امیدواریم این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی شعار امسال مبنی بر «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از موضوعات مهم سال جاری با توجه به شعار سال، توجه به معیشت مردم است که مشارکت بیشتر بانوان این استان در حوزه اقتصادی را می طلبد.

یوسفی اظهار داشت: در زمان شیوع کرونا مشاغل خانگی و مشاغل غیررسمی بویژه در حاشیه شهر مشهد که بانوان به آن مشغول بودند، به شدت آسیب دید و در این ایام میزان خسارت به زنان شاغل در خراسان رضوی بیشتر از مردان شاغل بود.

رییس کانون زنان بازرگان خراسان رضوی گفت: نیمی از جمعیت حاشیه شهر مشهد را زنان تشکیل می دهند و هم اکنون جویندگان کار، مشکلات بزرگ فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را برای مشهد به وجود آورده اند.

یوسفی افزود: بدون ایجاد زیرساخت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، توسعه پایدار اقتصادی زنان ایجاد نخواهد شد که این زیرساخت بدون بودجه خاص، روند توسعه را کند می کند، لذا از آنجا که عمده فعالیت زنان خراسان رضوی در مشاغل خانگی حول محور اقتصاد گردشگری بوده است، درخواست می شود بخشی از بودجه اختصاص یافته به حاشیه شهر مشهد، برای احیای مشاغل زنان هزینه شود.

مخاطرات رو به گسترش حاشیه نشینی در مشهد

رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز در این نشست گفت: از زمان حضور استاندار جدید خراسان رضوی، رسیدگی به مسائل حاشیه شهر مشهد شتاب گرفته است و مدیریت ارشد استان به صورت میدانی مسائل را بررسی می کند.

شهناز رمارم افزود: حاشیه نشینی در مشهد رو به گسترش است و فقر بیداد می کند، به هر میزان که شرایط اقتصادی بحرانی تر شود، فقر و حاشیه نشینی جدی تر می شود، وضعیت حاشیه نشینی در مشهد از بحران عبور کرده و صداهای ناخوشایندی به گوش می رسد، به طوری که ستون خانواده که زن است، دچار مشکل جدی شده و فقر زنانه شده است.

وی بیان کرد: ۱۳۵ روستا در حریم شهر مشهد واقع شده اند، شهرداری دهها هزار میلیارد تومان هزینه کرده که حاشیه را به متن تبدیل کند اما همچنان حاشیه در حاشیه ایجاد می شود، روستاهای چسبیده به مشهد در حال هضم در آن هستند، فضای بالای خانه ها شبانه در بنگاه های املاک معامله می شود، سپس در مدت یک شب یک طبقه در بالای خانه ساخته و به اجاره داده می شود و این مهم حاشیه را گسترده تر می کند و به بافتهای ناهمگون روستاهای حریم شهر مشهد می افزاید.

وی اظهار داشت: هم اینک برخی از روستاهای چسبیده به مشهد بیش از ۱۰ درصد رشد جمعیت دارند و این فاجعه است، در شرایطی که مشکلاتی از قبیل بافت ناهمگن، ریزدانه ها و به روز نشدن طرح هادی و طرح جامع شهری وجود دارد، جایی برای توسعه شهری نمی ماند و تخلفات ساختمانی و ساخت و سازهای شبانه و ناایمن افزایش می یابد.

رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: فقط بخش مرکزی مشهد ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و از ظرفیت لازم برای تبدیل به ۲ شهرستان و یا دو بخش برخوردار است، هم اینک ۳۰ درصد از جمعیت شهر مشهد در حاشیه آن سکونت دارند و حاشیه نشینی و مهاجرت در حال گسترش است.

وی از معاون اول رییس جمهوری خواست به نماینده عالی دولت در خراسان رضوی اختیارات ویژه بدهد تا با کمک به ایجاد شهرهای اقماری در اطراف مشهد، مرکز استان خراسان رضوی را از این شرایط خارج سازد.

موسسات خیریه نیازمند حمایت برای مشارکت در تولید

مدیرعامل بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها نیز در این نشست گفت: موسسات خیریه در سطح کشور سهم قابل توجهی در محرومیت زدایی دارند و یاری گر دستگاه های حاکمیتی با استفاده از مشارکت اجتماعی هستند.

محمدجواد فولاد افزود: خراسان رضوی پیشتاز موسسات خیریه در کشور است به طوری که هزار و ۵۰ موسسه و تشکل اعم از تشکلهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این استان فعالیت دارند.

وی بیان کرد: امروزه موسسات خیریه آماده ورود به عرصه تولید هستند اما چون کل درآمدهای این موسسات از محل مشارکتهای مردمی تامین می شود، آنان قادر به پرداخت بیمه و حقوق مبتنی بر قانون کار برای همه اعضای فعال در این موسسات نیستند و حال آنکه ورود به عرصه تولید مستلزم داشتن شرایط مزبور است.

وی اظهار داشت: در صورتی که موسسات خیریه بخواهند وارد عرصه تولید شوند باید قوانین آسانتری برای آنها در نظر گرفته و موانع مسیرشان برداشته شود و دستگاه های حاکمیتی و دولتی از آنها حمایت کنند.

فولاد، با اشاره به سهم بالای خراسان رضوی در تعداد موسسات و نهادهای خیریه کشور گفت: به تناسب میزان بالای موسسات در این استان باید بودجه اختصاص یافته به آنها از سایر استانها بیشتر باشد تا تشکلها و نهادهای مردمی بتوانند نقش خود را بهتر از گذشته در جلب مشارکتهای مردم و رفع مشکلات اجتماعی ایفا سازند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها گفت: این بنیاد که برخاسته از خراسان رضوی است هم اینک هشت هزار نیرو در ۷۰۰ شعبه خود در کشور دارد و تاکنون نقش خوبی در محرومیت زدایی ایفا کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها