کرونا؛ سوغات مسافران برای سمنانی‌ها/ دردسر سفرهای کنترل نشده


کرونا؛ سوغات مسافران برای سمنانی‌ها/ دردسر سفرهای کنترل نشده

سمنان- علیرغم توصیه‌های کارشناسان بهداشتی به دلیل عدم کنترل مناسب مسافرت‌های نوروزی، ویروس کرونا در استان سمنان شیوع یافته و مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همزمان با نوروز ۱۴۰۰ بود که در دو گزارش با عنوان‌های «مسافران در استان سمنان سرگردان شدند / دردسر برای یک سفر اشتباه» و همچنین «وضعیت کرونا در آخرین روز سال ۹۹ شیوع در استان سمنان بیشتر شد» به موضوع عدم مدیریت درست سفرهای نوروزی پرداختیم. موضوعی که دولتی‌ها با اصرار قصد داشتند آن را به گردن مردم بیندازند.

امروز ماحصل همه آن نگرانی‌ها و مسائلی که آن روز دلسوزان این مرز و بوم افزایش چشم گیر بیماران کرونایی و همچنین تغییر شرایط رنگ بندی استان سمنان است امروز طبق اعلام ستاد کرونای استان سمنان هیچ محدوده آبی و کم خطری در این استان وجود ندارد.

برای اینکه بدانیم اوضاع همزمان با پانزدهمین روز از بهار ۱۴۰۰ چگونه است کافی است آمار ۲۴ ساعت گذشته کرونا در سطح استان را با آمار یک ماه پیش این استان مقایسه کنیم تا همه چیز مشخص شود. در ۲۴ ساعت منتهی به ابتدای یکشنبه ۱۵۰ نفر به بیماری کرونا در سطح استان مبتلا شدند که این میزان یک ماه پیش تا عدد ۲۳ نیز کاهش یافته بود. هم اکنون تعداد بیماران بستری کرونایی استان نیز ۱۵۲ نفر است که این میزان ماه قبل در چنین روزها تقریباً به صورت میانگین ۴۰ نفر را شامل می‌شد اما سوال اصلی این است که در استان سمنان چه اتفاقی رخ داد که این چنین کرونا رشد کرد.

سیاست نادرست مسئولان

کارشناس بهداشت محیط در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه شیوع دوباره کرونا در استان مسلماً به مسافرت‌های نوروزی مرتبط است آنطور که مراجع ذی‌ربط در حوزه راهداری اعلام کرده‌اند فقط در چهار روز اول فروردین ماه بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تردد مسافران فقط و فقط به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری به ثبت رسیده و این یعنی هر وسیله نقلیه اگر ۱۰ دقیقه هم در استان توقف کرده باشد به عبارتی روزانه ۱۰ میلیون دقیقه توقف مسافران در استان رقم خورده است حال فرض کنید در هر وسیله نقلیه چند نفر بوده‌اند؟

مینو رنجبر با بیان اینکه این کار یک فاجعه بزرگ است اما دولتی‌ها نمی‌خواهند آن را بپذیرند، تاکید کرد: تمام رسانه‌های مرتبط با دولت تقصیر را گردن مردم انداخته‌اند در صورتی که واقعاً بی انصافی است که آن درصد اندک مردم که به دید و بازدید رفته‌اند آنقدر در کرونا تأثیر داشته باشد که بیش از ۱۰ میلیون تردد در استان طی ایام نوروز، تأثیر داشته باشد. فرض کنید ۱۰ میلیون تردد حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و سواری و… که هرکدام فقط به صورت متوسط پنج نفر را هم از استان عبور داده باشند چه اتفاقی می‌افتد؟

وی افزود: ما قصد منکر شدن نقش مردم و گروهی از آنان که بی توجه به مسائل بودند را نداریم زیرا آن هم یک عامل بزرگ محسوب می‌شود. بررسی‌های دقیقی بر روی این موضوع نشده اما خود بنده که در روزهای نخست بهار ۱۴۰۰ رصد میدانی از سطح شهر داشتم به وضوح تعداد قابل توجهی از مردم را می‌دیدم که به دید و بازدید می‌پردازند اما اینکه هر مسئولی یک میکروفون مقابل خود گذاشته و عامل کرونا را مردم معرفی می‌کند اوج بی انصافی است که مسئولان نسبت به مردم اطلاق می‌کنند.

کرونا؛ سوغات مسافران برای سمنانی‌ها/ دردسر سفرهای کنترل نشده

ترددها بیش از اندازه بودند

این کارشناس بهداشت محیط با طرح این پرسش که مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان در روزهای نخست بهار آمار تردد جاده‌ای را ارسال می‌کردند اما به نظر می‌رسد توسط مقام بالاتری از این کار منع شده و این چه معنایی می‌دهد؟، تاکید کرد: بنده بسیار به دنبال آمار ترددهای نوروزی و حتی مسافران قطارها زیرا درست است که از قطار خارج نمی‌شوند اما به هر روی در برخورد و تعامل با مردمی که در ایستگاه‌های استان پیاده شده‌اند، نقش داشتند، بودم اما چنین آماری ارائه نمی‌شود.

رنجبر بیان کرد: گزارش خبرگزاری مهر را در ابتدای نوروز مطالعه کردم به درستی به یک نکته اشاره شده بود و آن اینکه استانداری سمنان تلویحاً اعلام می‌کرد که مردم به سفرهای نوروزی نروند و این استان آماده میزبانی از زائران رضوی و مسافران نوروزی نیست اما در مقابل میراث فرهنگی از آمادگی زیرساخت‌های اسکان، بوم گردی‌ها، هتل‌ها، متل ها، مهمان‌پذیرها و… خبر می‌داد و حتی اکنون اگر به سایت اطلاع رسانی میراث فرهنگی سمنان سری بزنید خواهید دید که ده خبر اول درباره سفرهای نوروزی، نظارت بر هتل‌ها و بوم گردی و… است.

وی افزود: این سیاست نادرست مهمترین مشکل و البته اشتباه مسئولان دولتی و ستاد کرونا در استان بود زیرا مردم مشاهده کردند که یک رویه واحد در استان سمنان وجود ندارد درست است که استاندار سمنان می‌گوید که این استان پذیرای مسافران نیست اما چرا میراث فرهنگی از مردم دعوت می‌کند که به این استان سفر کنند؟ این سیاست یعنی با دست پس زدن مسافران نوروزی و با پا پیش کشیدن آنان.

دولت نمی‌توانست جلوی مسافران را بگیرد

در مقابل اما هستند کسانی که معتقد هستند اصلاً دولت نمی‌توانست جلوی مسافران نوروزی را بگیرد. علیرضا صالحیان کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت توان کنترل شرایط کنونی را نداشت و به دلیل ضررها و زیان‌هایی که زیرساخت‌های گردشگری در یک سال اخیر و غنیمت بودن فرصت نوروز و تعطیلات آن، شاید با خود می‌اندیشید که اگر امسال هم سفرهای نوروزی را ممنوع کنم دیگر نه مردم و نه اصناف با سیاست‌های ستاد کرونا همراه نخواهند بود، می‌گوید: دولت برای اجرای سیاست‌های کرونایی خود به اقناع مردم و همراهی اصناف نیازمند است و اگر مردم و اصناف را نداشته باشد دیگر کاری نمی‌تواند انجام دهد.

صالحیان با بیان اینکه مسائل اقتصادی کرونا سبب شده تا گروهی از مردم که در حوزه خدمات سفر از اسکان تا یک سوپرمارکت که نان به مسافر می‌فروشد، تحت تأثیر منفی قرار گیرد و لذا مشکل است که به راحتی بتوان از آن گذشت، بیان داشت: در کلام راحت است اما به واقع باید دانست که نه در استان سمنان بلکه در دیگر نقاط کشور نیز زیرساخت مقابله با کرونا به صورت جدی و گسترده وجود ندارد و دولت هم نشان داده که اهل ایجاد آنان نیست برای مثال در همین شهرهای استان سمنان حتی یک میله جدا کننده برای ایستگاه تاکسی‌ها هم جوش داده نشده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۲۰ شغل مستقیم با گردشگری و مسافرت‌های نوروزی سر و کار دارند از تعمیرکار ماشین تا میوه فروش و هتل دار و این نشان می‌دهد که ممنوعیت سفر نوروزی می‌توانست ارتزاق هزاران نفر شاید بیش از صد هزار نفر در استان را مورد لطمه قرار دهد در نتیجه دولت این ریسک را نکرد زیرا برای تداوم سیاست‌های مقابله با کرونا به همکاری این افراد نیاز دارد.

کرونا؛ سوغات مسافران برای سمنانی‌ها/ دردسر سفرهای کنترل نشده

سیاست سفر مسئولانه

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه سیاست دولت در قبال مسافران نوروزی، گردشگری مسئولانه و نظارت بسیار جدی بر اماکن گردشگری بوده است، گفت: تمام تلاش میراث فرهنگی بر بازدیدها و رصدهای مدام از اماکنی بود که مسافران در آن حضور داشتند که در این راستا چندین مورد مراکز فعال گردشگری پلمب شدند.

مهدی جمال با بیان اینکه از ابتدای طرح نوروزی تا یازدهم فروردین ماه بیش از ۶۰۰ مورد بازدید نظارتی از تأسیسات گردشگری استان انجام شد، گفت: با توجه به شیوه‌نامه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا، این اداره‌کل رسالت ذاتی خود را مبنی بر تشدید نظارت‌ها و مدیریت سفر مسئولانه انجام می‌دهد تا هم‌وطنان و مسافران در سلامت کامل بوده و با خاطره خوش استان را ترک کنند همچنین بر اساس بازدیدهای انجام شده تاکنون، چهار مرکز اقامتی تشویق شده، به ۱۷ مرکز اقامتی و ۹ مرکز پذیرایی تذکر داده شده و شش مرکز اقامتی و ۱۱ مرکز پذیرایی نیز اخطار کتبی دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در این ایام یک مرکز اقامتی، سه دفتر خدمات مسافرتی و یک مرکز پذیرایی تعطیل یا تعلیق شده است، افزود: تا یازدهم فروردین ماه، ۱۱ هزار و ۲۳۸ نفر گردشگر داخلی و ۶۸ نفر گردشگر خارجی در تأسیسات گردشگری مجاز استان اعم از هتل و مهمانسرا، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مجتمع‌های گردشگری و اقامتگاه‌های سنتی اقامت کرده‌اند همچنین ۹۲ هزار و ۴۰۶ گردشگر نیز در این مدت از مراکز تاریخی، طبیعی و گردشگری استان بازدید داشتند.

رصد مسافرت به جای رصد اماکن گردشگری

یک فعال گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دولت اصلاً توان مقابله با این حجم از مسافران را نداشت، گفت: شما نمی‌توانید اعلام کنید که این استان برای پذیرایی از مسافران آماده نیست اما راه‌های ورودی به شهرها را مسدود نکنید و یا حرکت قطارها به کار خود ادامه دهند لذا باید گفت نه تنها دولت توان کنترل شرایط را نداشت بلکه به نظر می‌رسد عزم و خواستی هم برای این موضوع دیده نمی‌شد.

مرتضی حسینیان با اشاره به اینکه دولت می‌بایست گردشگری را به صورت درست ساماندهی می‌کرد، بیان کرد: گردشگری مسئولانه این نیست که بگذارید ۱۰۰ هزار نفر به مراکز تاریخی و طبیعی شما مراجعه کنند و شما در ازای آن مشاهده کنید که این افراد ماسک دارند یا الکل برای ضدعفونی در آن مکان وجود دارد یا خیر؛

وی افزود: گردشگری مسئولانه یعنی گردشگر از مقصد در سامانه‌ای اینترنتی مثلاً برای ورود به تاریخانه دامغان یا حتی جنگل و طبیعت درخواست خود را صادر کند سپس این درخواست رسیدگی شود که آیا این فرد صلاحیت ورود به این مکان گردشگری را دارد یا خیر؟ این فرد چند همراه دارد، چه تاریخی بهتر است وارد و چه تاریخی از استان خارج شود مگر همه ما امروز یک تلفن همراه هوشمند در درون جیب خود نداریم که مکان‌یاب دارد؟ چقدر مگر دشوار است که مسیرهای گردشگری مشخصی را برای هر گردشگری که علاقمند است در این شرایط دشوار به استان سفر کند تعیین و بر مسافر نظارت داشته باشیم به جای اینکه بر هتل‌ها و بوم گردی‌ها؛

شیوع دوباره کرونا کار دست همه داد

این فعال گردشگری بیان کرد: ما هنوز از معرفی یک مسیر ساده گردشگری عاجز هستیم لذا دولت یا باید از ابتدا به صورت کلی مسافرت‌ها را قدغن می‌کرد و یا آنها را مدیریت می‌کرد. بستر زیرساخت‌های دیجیتال مهمترین و بهترین راه کنترل مسافرت‌ها و مدیریت آنها بودند که البته از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. امروز اینترنت در صنعت گردشگری و میراث فرهنگی ما فقط یک کاربرد دارد آن هم اینکه یک فعال مثلاً صنایع دستی از کوزه‌ای که ساخته عکس بگیرد آن را در شبکه‌های مجازی بگذارد تا کسی آن را بخرد!

در نهایت باید گفت مردم در شیوع کرونا نقش داشتند و هرچه توصیه‌های کادر بهداشت و درمان و رسانه‌ها مبنی بر عدم دید و بازدید نوروزی بود، نادیده گرفته شد اما از سوی دیگر عدم اخذ سیاست واحد و درست در زمینه مسافرت‌های نوروزی نیز به شیوع کرونا دامن زد موضوعی که در استان سمنان، می‌رود که به یک بحران با موج چهارم کرونا، بدل شود.

نه گذاشتن بار کامل مسئولیت شیوع کرونا بر دوش مردم صحیح است و نه دولت؛ لذا باید اذعان کرد که شیوع امروز کرونا نتیجه عدم اتخاذ سیاست درست دولت در زمینه مسافرت‌های نوروزی و همچنین عدم توجه گروه زیادی از مردم به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی است لذا باید همچنان در این استان شاهد شیوع و تاخت و تاز کرونا بود زیرا نه مردم و نه دولت نمی‌خواهند که این ویروس ریشه کن شود.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همزمان با نوروز ۱۴۰۰ بود که در دو گزارش با عنوان‌های «مسافران در استان سمنان سرگردان شدند / دردسر برای یک سفر اشتباه» و همچنین «وضعیت کرونا در آخرین روز سال ۹۹ شیوع در استان سمنان بیشتر شد» به موضوع عدم مدیریت درست سفرهای نوروزی پرداختیم. موضوعی که دولتی‌ها با اصرار قصد داشتند آن را به گردن مردم بیندازند.

امروز ماحصل همه آن نگرانی‌ها و مسائلی که آن روز دلسوزان این مرز و بوم افزایش چشم گیر بیماران کرونایی و همچنین تغییر شرایط رنگ بندی استان سمنان است امروز طبق اعلام ستاد کرونای استان سمنان هیچ محدوده آبی و کم خطری در این استان وجود ندارد.

برای اینکه بدانیم اوضاع همزمان با پانزدهمین روز از بهار ۱۴۰۰ چگونه است کافی است آمار ۲۴ ساعت گذشته کرونا در سطح استان را با آمار یک ماه پیش این استان مقایسه کنیم تا همه چیز مشخص شود. در ۲۴ ساعت منتهی به ابتدای یکشنبه ۱۵۰ نفر به بیماری کرونا در سطح استان مبتلا شدند که این میزان یک ماه پیش تا عدد ۲۳ نیز کاهش یافته بود. هم اکنون تعداد بیماران بستری کرونایی استان نیز ۱۵۲ نفر است که این میزان ماه قبل در چنین روزها تقریباً به صورت میانگین ۴۰ نفر را شامل می‌شد اما سوال اصلی این است که در استان سمنان چه اتفاقی رخ داد که این چنین کرونا رشد کرد.

سیاست نادرست مسئولان

کارشناس بهداشت محیط در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه شیوع دوباره کرونا در استان مسلماً به مسافرت‌های نوروزی مرتبط است آنطور که مراجع ذی‌ربط در حوزه راهداری اعلام کرده‌اند فقط در چهار روز اول فروردین ماه بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تردد مسافران فقط و فقط به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری به ثبت رسیده و این یعنی هر وسیله نقلیه اگر ۱۰ دقیقه هم در استان توقف کرده باشد به عبارتی روزانه ۱۰ میلیون دقیقه توقف مسافران در استان رقم خورده است حال فرض کنید در هر وسیله نقلیه چند نفر بوده‌اند؟

مینو رنجبر با بیان اینکه این کار یک فاجعه بزرگ است اما دولتی‌ها نمی‌خواهند آن را بپذیرند، تاکید کرد: تمام رسانه‌های مرتبط با دولت تقصیر را گردن مردم انداخته‌اند در صورتی که واقعاً بی انصافی است که آن درصد اندک مردم که به دید و بازدید رفته‌اند آنقدر در کرونا تأثیر داشته باشد که بیش از ۱۰ میلیون تردد در استان طی ایام نوروز، تأثیر داشته باشد. فرض کنید ۱۰ میلیون تردد حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و سواری و… که هرکدام فقط به صورت متوسط پنج نفر را هم از استان عبور داده باشند چه اتفاقی می‌افتد؟

وی افزود: ما قصد منکر شدن نقش مردم و گروهی از آنان که بی توجه به مسائل بودند را نداریم زیرا آن هم یک عامل بزرگ محسوب می‌شود. بررسی‌های دقیقی بر روی این موضوع نشده اما خود بنده که در روزهای نخست بهار ۱۴۰۰ رصد میدانی از سطح شهر داشتم به وضوح تعداد قابل توجهی از مردم را می‌دیدم که به دید و بازدید می‌پردازند اما اینکه هر مسئولی یک میکروفون مقابل خود گذاشته و عامل کرونا را مردم معرفی می‌کند اوج بی انصافی است که مسئولان نسبت به مردم اطلاق می‌کنند.

کرونا؛ سوغات مسافران برای سمنانی‌ها/ دردسر سفرهای کنترل نشده

ترددها بیش از اندازه بودند

این کارشناس بهداشت محیط با طرح این پرسش که مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان در روزهای نخست بهار آمار تردد جاده‌ای را ارسال می‌کردند اما به نظر می‌رسد توسط مقام بالاتری از این کار منع شده و این چه معنایی می‌دهد؟، تاکید کرد: بنده بسیار به دنبال آمار ترددهای نوروزی و حتی مسافران قطارها زیرا درست است که از قطار خارج نمی‌شوند اما به هر روی در برخورد و تعامل با مردمی که در ایستگاه‌های استان پیاده شده‌اند، نقش داشتند، بودم اما چنین آماری ارائه نمی‌شود.

رنجبر بیان کرد: گزارش خبرگزاری مهر را در ابتدای نوروز مطالعه کردم به درستی به یک نکته اشاره شده بود و آن اینکه استانداری سمنان تلویحاً اعلام می‌کرد که مردم به سفرهای نوروزی نروند و این استان آماده میزبانی از زائران رضوی و مسافران نوروزی نیست اما در مقابل میراث فرهنگی از آمادگی زیرساخت‌های اسکان، بوم گردی‌ها، هتل‌ها، متل ها، مهمان‌پذیرها و… خبر می‌داد و حتی اکنون اگر به سایت اطلاع رسانی میراث فرهنگی سمنان سری بزنید خواهید دید که ده خبر اول درباره سفرهای نوروزی، نظارت بر هتل‌ها و بوم گردی و… است.

وی افزود: این سیاست نادرست مهمترین مشکل و البته اشتباه مسئولان دولتی و ستاد کرونا در استان بود زیرا مردم مشاهده کردند که یک رویه واحد در استان سمنان وجود ندارد درست است که استاندار سمنان می‌گوید که این استان پذیرای مسافران نیست اما چرا میراث فرهنگی از مردم دعوت می‌کند که به این استان سفر کنند؟ این سیاست یعنی با دست پس زدن مسافران نوروزی و با پا پیش کشیدن آنان.

دولت نمی‌توانست جلوی مسافران را بگیرد

در مقابل اما هستند کسانی که معتقد هستند اصلاً دولت نمی‌توانست جلوی مسافران نوروزی را بگیرد. علیرضا صالحیان کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت توان کنترل شرایط کنونی را نداشت و به دلیل ضررها و زیان‌هایی که زیرساخت‌های گردشگری در یک سال اخیر و غنیمت بودن فرصت نوروز و تعطیلات آن، شاید با خود می‌اندیشید که اگر امسال هم سفرهای نوروزی را ممنوع کنم دیگر نه مردم و نه اصناف با سیاست‌های ستاد کرونا همراه نخواهند بود، می‌گوید: دولت برای اجرای سیاست‌های کرونایی خود به اقناع مردم و همراهی اصناف نیازمند است و اگر مردم و اصناف را نداشته باشد دیگر کاری نمی‌تواند انجام دهد.

صالحیان با بیان اینکه مسائل اقتصادی کرونا سبب شده تا گروهی از مردم که در حوزه خدمات سفر از اسکان تا یک سوپرمارکت که نان به مسافر می‌فروشد، تحت تأثیر منفی قرار گیرد و لذا مشکل است که به راحتی بتوان از آن گذشت، بیان داشت: در کلام راحت است اما به واقع باید دانست که نه در استان سمنان بلکه در دیگر نقاط کشور نیز زیرساخت مقابله با کرونا به صورت جدی و گسترده وجود ندارد و دولت هم نشان داده که اهل ایجاد آنان نیست برای مثال در همین شهرهای استان سمنان حتی یک میله جدا کننده برای ایستگاه تاکسی‌ها هم جوش داده نشده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۲۰ شغل مستقیم با گردشگری و مسافرت‌های نوروزی سر و کار دارند از تعمیرکار ماشین تا میوه فروش و هتل دار و این نشان می‌دهد که ممنوعیت سفر نوروزی می‌توانست ارتزاق هزاران نفر شاید بیش از صد هزار نفر در استان را مورد لطمه قرار دهد در نتیجه دولت این ریسک را نکرد زیرا برای تداوم سیاست‌های مقابله با کرونا به همکاری این افراد نیاز دارد.

کرونا؛ سوغات مسافران برای سمنانی‌ها/ دردسر سفرهای کنترل نشده

سیاست سفر مسئولانه

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه سیاست دولت در قبال مسافران نوروزی، گردشگری مسئولانه و نظارت بسیار جدی بر اماکن گردشگری بوده است، گفت: تمام تلاش میراث فرهنگی بر بازدیدها و رصدهای مدام از اماکنی بود که مسافران در آن حضور داشتند که در این راستا چندین مورد مراکز فعال گردشگری پلمب شدند.

مهدی جمال با بیان اینکه از ابتدای طرح نوروزی تا یازدهم فروردین ماه بیش از ۶۰۰ مورد بازدید نظارتی از تأسیسات گردشگری استان انجام شد، گفت: با توجه به شیوه‌نامه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا، این اداره‌کل رسالت ذاتی خود را مبنی بر تشدید نظارت‌ها و مدیریت سفر مسئولانه انجام می‌دهد تا هم‌وطنان و مسافران در سلامت کامل بوده و با خاطره خوش استان را ترک کنند همچنین بر اساس بازدیدهای انجام شده تاکنون، چهار مرکز اقامتی تشویق شده، به ۱۷ مرکز اقامتی و ۹ مرکز پذیرایی تذکر داده شده و شش مرکز اقامتی و ۱۱ مرکز پذیرایی نیز اخطار کتبی دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در این ایام یک مرکز اقامتی، سه دفتر خدمات مسافرتی و یک مرکز پذیرایی تعطیل یا تعلیق شده است، افزود: تا یازدهم فروردین ماه، ۱۱ هزار و ۲۳۸ نفر گردشگر داخلی و ۶۸ نفر گردشگر خارجی در تأسیسات گردشگری مجاز استان اعم از هتل و مهمانسرا، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مجتمع‌های گردشگری و اقامتگاه‌های سنتی اقامت کرده‌اند همچنین ۹۲ هزار و ۴۰۶ گردشگر نیز در این مدت از مراکز تاریخی، طبیعی و گردشگری استان بازدید داشتند.

رصد مسافرت به جای رصد اماکن گردشگری

یک فعال گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دولت اصلاً توان مقابله با این حجم از مسافران را نداشت، گفت: شما نمی‌توانید اعلام کنید که این استان برای پذیرایی از مسافران آماده نیست اما راه‌های ورودی به شهرها را مسدود نکنید و یا حرکت قطارها به کار خود ادامه دهند لذا باید گفت نه تنها دولت توان کنترل شرایط را نداشت بلکه به نظر می‌رسد عزم و خواستی هم برای این موضوع دیده نمی‌شد.

مرتضی حسینیان با اشاره به اینکه دولت می‌بایست گردشگری را به صورت درست ساماندهی می‌کرد، بیان کرد: گردشگری مسئولانه این نیست که بگذارید ۱۰۰ هزار نفر به مراکز تاریخی و طبیعی شما مراجعه کنند و شما در ازای آن مشاهده کنید که این افراد ماسک دارند یا الکل برای ضدعفونی در آن مکان وجود دارد یا خیر؛

وی افزود: گردشگری مسئولانه یعنی گردشگر از مقصد در سامانه‌ای اینترنتی مثلاً برای ورود به تاریخانه دامغان یا حتی جنگل و طبیعت درخواست خود را صادر کند سپس این درخواست رسیدگی شود که آیا این فرد صلاحیت ورود به این مکان گردشگری را دارد یا خیر؟ این فرد چند همراه دارد، چه تاریخی بهتر است وارد و چه تاریخی از استان خارج شود مگر همه ما امروز یک تلفن همراه هوشمند در درون جیب خود نداریم که مکان‌یاب دارد؟ چقدر مگر دشوار است که مسیرهای گردشگری مشخصی را برای هر گردشگری که علاقمند است در این شرایط دشوار به استان سفر کند تعیین و بر مسافر نظارت داشته باشیم به جای اینکه بر هتل‌ها و بوم گردی‌ها؛

شیوع دوباره کرونا کار دست همه داد

این فعال گردشگری بیان کرد: ما هنوز از معرفی یک مسیر ساده گردشگری عاجز هستیم لذا دولت یا باید از ابتدا به صورت کلی مسافرت‌ها را قدغن می‌کرد و یا آنها را مدیریت می‌کرد. بستر زیرساخت‌های دیجیتال مهمترین و بهترین راه کنترل مسافرت‌ها و مدیریت آنها بودند که البته از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. امروز اینترنت در صنعت گردشگری و میراث فرهنگی ما فقط یک کاربرد دارد آن هم اینکه یک فعال مثلاً صنایع دستی از کوزه‌ای که ساخته عکس بگیرد آن را در شبکه‌های مجازی بگذارد تا کسی آن را بخرد!

در نهایت باید گفت مردم در شیوع کرونا نقش داشتند و هرچه توصیه‌های کادر بهداشت و درمان و رسانه‌ها مبنی بر عدم دید و بازدید نوروزی بود، نادیده گرفته شد اما از سوی دیگر عدم اخذ سیاست واحد و درست در زمینه مسافرت‌های نوروزی نیز به شیوع کرونا دامن زد موضوعی که در استان سمنان، می‌رود که به یک بحران با موج چهارم کرونا، بدل شود.

نه گذاشتن بار کامل مسئولیت شیوع کرونا بر دوش مردم صحیح است و نه دولت؛ لذا باید اذعان کرد که شیوع امروز کرونا نتیجه عدم اتخاذ سیاست درست دولت در زمینه مسافرت‌های نوروزی و همچنین عدم توجه گروه زیادی از مردم به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی است لذا باید همچنان در این استان شاهد شیوع و تاخت و تاز کرونا بود زیرا نه مردم و نه دولت نمی‌خواهند که این ویروس ریشه کن شود.

کد خبر 5180634

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی