ماه شعبان، ماه رسول الله(ص) است/حب به دنیا؛ سر چشمه همه گناهان


 ماه شعبان، ماه رسول الله(ص) است/حب به دنیا؛ سر چشمه همه گناهان

حجت الاسلام میرحیدری با بیان اینکه ماه شعبان، ماه منسوب به رسول الله(ص) است گفت: امروزه بیشترین مشکل جوامع حب به دنیا است، تمام خطاها و مشکلاتی که یک مسئول در هر پست و جایگاهی مرتکب می شود به دلیل حب به دنیا است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ماه شعبان برای مسلمانان یکی از ماه‌های مهم و فرخنده است که برای آن جایگاه بزرگ و پر فضیلتی در احادیث و روایات اسلامی از سوی پیشوایان دینی بیان شده است. در فضیلت این ماه، همین بس که ماه پیامبر اکرم (ص) نامیده شده است، روزه ماه شعبان به خصوص در پنجشنبه ماه ثوابی بسیار دارد، روایت شده که در هر پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت می‌کنند، پس ملائکه عرض می‌کنند: خداوندا روزه داران این روز را بیامرز و دعای آنها مستجاب می‌شود لذا در این خصوصر با حجت الاسلام «علی میرحیدری»، مدرس حوزه علمیه و امام جماعت مسجد حضرت زینب (س) گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

فضیلت ماه مبارک شعبان در سیره و کلام گهر بار معصومین علیهم السلام چگونه وارد شده است؟

طبق کتب ادعیه، ماه شعبان منصوب به پیامبر بزرگوار اسلام است از امام صادق (ع) روایت شده، چون ماه شعبان می رسید حضرت زین العابدین (ع) اصحاب خود را جمع می کردند و می فرمودند: ای اصحاب من می دانید این چه ماهی است، این ماه شعبان است و حضرت رسول (ص) می فرمود شعبان ماه من است؛ پس در این ماه برای جلب محبت پیامبر خود و برای تقرب به سوی پروردگار خویش روزه بدارید و همچنین امام صادق (ع) فرموده اند کسی که یک روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند متعال او را اهل بهشت و مورد رحمت و مغفرت خود قرار می دهد.

امام صادق (ع) فرمودند: پیامبر اکرم (ص) هرگاه هلال ماه شعبان را می دیدند به منادی دستور می دادند که در مدینه ندا کنند. ای اهل مدینه من از جانب رسول خدا (ص) به سوی شما ارسال شده ام آن حضرت می فرماید: آگاه باشید به درستی که شعبان ماه من است. خدا رحمت کند کسی را که مرا در این ماه یاری کند، یعنی روزه بدارد آن را. امیرالمومنین (ع) نیز فرمود: از هنگامی که شنیدم منادی رسول خدا (ص) در شعبان ندا داد، روزه شعبان از من فوت نشد و تا زمانی که زنده هستم به خواست خدا از من فوت نخواهد شد. سپس می فرمود: روزه دو ماه شعبان و رمضان مایه توبه و آمرزش خداوند است.

از ماه شعبان به عنوان ماه استغفار و صدقه دادن نام برده شده است. امام صادق (ع) فرمود: هر کس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد می دهد، همچنان که یکی از شما شتر تازه متولد شده ای تربیت می کند تا آنکه در روز قیامت به صدقه دهنده برسد در حالی که به اندازه کوه احد شده است. همچنین ائمه اطهار (ع) فرمودند در این ماه زیاد استغفار کنید به ویژه دوشنبه ها و پنج شنبه های ماه شعبان که آسمان ها نورانی می شوند، بهتر است انسان به درگاه پرودگار خود استغفار کنند لذا مسلمانان می توانند در این روزها روزه بگیرند و عبادت کنند. خواندن دو دعا یکی مختصر (صلوات شعبانیه) و دیگری طولانی (مناجات شعبانیه) در ماه شعبان وارد شده است. امام راحل تاکید زیادی بر مناجات شعبانیه داشتند و فرمودند: هیچ کدام از دعاها و مناجات ها به اندازه مناجات شعبانیه مورد توجه ائمه معصومین (ع) نبوده است، چون این مناجات دارای فرازهای بسیار عرفانی و عجیب است به ویژه آنجایی که می فرماید: «اِلهی هَب لی کَمالَ الاِنقِطاعِ اِلیکَ» (معبودم کمال جدایی از مخلوقات را برای رسیدن کامل به خودت به من ارزانی کن) و سپس در ادامه می خوانیم « و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک »(و دیدگان دلهایمان را به پرتو نگاه به سوی خویشتن روشن کن تا دیدگان دل پرده های نور را دریده و به سرچشمه عظمت دست یابند) چون گاهی مواقع حتی علم هم خود حجاب محسوب می شود و انسان باید بتواند این حجاب ها را پاره و به سوی خداوند توجه کند.

چگونه می توانیم از برکات ماه شعبان بهره مند شویم؟

متاسفانه امروزه غفلت یکی از مشکلاتی است که انسان را در همه لحظات زندگی فرا می گیرد. اگر ما بتوانیم این غفلت ها را از بین ببریم به راحتی می توانیم به خداوند متعال نزدیک شویم؛ ما حتی در همین نمازی که به «معراج المومن معروف» است، غفلت می کنیم و با توجه به اینکه زمان بسیار سریع در حال گذر است لذا بهتر است این غفلت ها را از بین ببریم یا حداقل کم کنیم تا از این لحظات نورانی و معنوی ماه شعبان استفاده کافی را داشته باشیم.

با توجه به آنکه در ماه شعبان مناسبت ها و اعیاد متعددی واقع شده، این مناسبت ها چه ظرفیتی را برای اصلاح سبک زندگی فراهم می کنند؟

در ماه شعبان هیچ وفات و شهادتی ثبت نشده است، همان گونه که در ماه محرم، ماه شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) است و هیچ ولادتی ثبت نشده است. نکته جالبی در این مسئله نهفته است که این چه سری است که ماه محرم در شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) هیچ تولدی و در ماه شعبان که تولد این امام بزرگوار است، هیچ شهادتی به ثبت نرسیده است و سرتاسر شادی و سرور است، جدا از همه اینها خود نیمه شعبان که تولد منجی عالم بشریت است، موضوعیت دارد و اعمال وارد شده بر آن کمتر از شب قدر نیست؛ بنابراین انسان می تواند از ظرفیت عظیم این ماه به ویژه نیمه شعبان برای تقرب به پروردگار استفاده کند.

وقتی فردی بتواند با استفاده از مناجات و ادعیه های این مناسبت ها حب دنیا را از دل خود خارج کند، قطعا می تواند فرد مفیدی هم برای جامعه باشد، چون امروزه بیشترین مشکل جوامع حب به دنیاست و در روایات داریم«حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ» تمام خطاها و مشکلاتی که یک مسئول در هر پست و جایگاهی مرتکب می شود به دلیل حب به دنیا است. اگر افراد بتوانند این حب و تعلقات نسبت به دنیا را از خود دور کنند باعث رسیدن خود و جامعه را به کمال می شوند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...