نماینده گناباد: سند همکاری ایران و چین تامین‌کننده منافع متقابل است


نماینده گناباد: سند همکاری ایران و چین تامین‌کننده منافع متقابل است

مشهد-ایرنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سند جامع همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین نیازها و منافع متقابل دو کشور را تامین می‌کند لذا نباید از این فرصت استثنایی غافل شد.

محمد صفایی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: معادلات قدرت در حال تغییر است چنانچه وزیر امور خارجه آقای ظریف پارسال در مجلس به شروع روابط ایران در قالب دوران پساغرب اشاره و بر این موضوع به عنوان یک واقعیت تاکید کرد.

وی قرن کنونی را "قرن آسیا" توصیف و بیان کرد: بزرگترین و ثروتمندترین قاره به لحاظ داراییها، مواد معدنی و دسترسیهای جغرافیایی در میان سایر مناطق جهان آسیاست و در حال حاضر ۲ قدرت نوظهور ایران و چین در غرب و شرق آسیا در حال شکل گیری هستند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه‌گذاری و فناوری چین مورد نیاز کشور ما در بخشهای مختلف است.

وی گفت: کشور چین هم نیازمند انرژی، برخی کالاهای تولیدی و مواد معدنی ایران و همچنین موقعیت راهبردی کشورمان است.

صفایی افزود: حتما باید این فرصت را غنیمت بدانیم، ما حضور تثبیت شده ای در بندر "طرطوس" سوریه و گذرگاههای مرزی "بوکمال" سوریه و "القائم" عراق داریم که این موقعیت راهبردی با مجاهدتهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش به دست آمده و استحکام یافته است و ایران می تواند از این مسیر و موقعیت مهم در راستای منافع متقابل و دوجانبه استفاده کند.

وی همچنین به نیازمبرم چین برای اتصال به دریای مدیترانه اشاره و بیان کرد: کشور چین طرح خط آهن چین - افغانستان - ایران و در نهایت اتصال آن را به مدیترانه دنبال می‌کنند و به این منظور نیازمند بهره‌مندی مناسب و قانونی از موقعیت جغرافیایی ایران است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کشور ما نیاز دارد با بلوکهای متنوع قدرت ارتباط برقرار کند و این ارتباط متنوع به نفع کشور ماست حال آن که متاسفانه ما از نعمت ارتباط با همه قطبها و کشورهای منطقه و جهان بی بهره‌ایم.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا همچنین گفت: جریان فکری مریضی در ایران وجود دارد که تعامل کشورمان را با دنیا فقط محدود به ارتباط با آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان می‌داند.

صفایی آنچه که "روابط نه چندان مناسب ایران با برخی کشورهای منطقه" خواند نیز اشاره و بیان کرد: منافع ملی اصلی ما در منطقه غرب آسیاست و متاسفانه با کشورهای منطقه کمترین مراودات اقتصادی و دیپلماسی را داریم و سهم در خور توجهی از واردات هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری کشورهای منطقه را به خود اختصاص نداده‌ایم.

وی افزود: مفاد این سند در حال حاضر به شکل تفاهمنامه است و طبق قانون برای تبدیل شدن به یک قرارداد، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

سندجامع همکاری ایران و چین هفتم فروردین ماه توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و "وانگ ای" عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تهران امضا شد. این سند راهبردی برای بکارگیری ظرفیتهای دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاریهای متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...