مگس‌های الکترونیکی عربستان؛ بزرگترین شبکه جاسوسی خاورمیانه


مگس‌های الکترونیکی عربستان؛ بزرگترین شبکه جاسوسی خاورمیانه

ارتش مگس‌های الکترونیکی عربستان سعودی در راستای تلاش برای سرکوب مخالفان و منتقدان داخلی و خارجی آل سعود به عنوان بزرگ‌ترین شبکه جاسوسی در خاورمیانه شناخته شده است.

مگس‌های الکترونیکی سعودی نامی است که پس از آغاز تصدی « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی ، که با سرکوب و کشتار در عربستان حکومت می‌کند، پدید آمد.

ارتش مگس‌های الکترونیکی متشکل از چندین گروه هکر و برنامه نویس است که ماموریتشان جهت دهی به افکار عمومی طرفدار سیاست‌های ولیعهد سعودی است و 40 درصد از حساب‌های کاربری توئیتر در عربستان است.

ارتش مگس‌های الکترونیکی عربستان به فرماندهی «سعود القحطانی» وزیر مشاور در دیوان سلطنتی عربستان معروف به «وزیر مگس‌ها» است. مگس‌های الکترونیکی پس از دست داشتن سعود القحطانی در قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و فناوری قرار گرفتند.

سعود القحطانی یک کمپین برای سکوت منتقدان و ردیابی منتقدان و استقرار ارتشی از ترول‌ها که گاهی اوقات «مگس» نامیده می‌شوند، ایجاد کرد. اغلب مگس‌های الکترونیکی از زبان توهین آمیز برای بی‌اعتبار کردن مدافعان حقوق بشر و تحریف حقیقت برای پیشبرد دستور کار دولت استفاده می‌کنند.

ارتش مگس‌های الکترونیکی از زمان پیوستن به دربار سلطنتی به یکی از بزرگترین شبکه جاسوسی و اطلاع‌رسانی در خاورمیانه تبدیل شده است.

توئیتر هزاران حساب کاربری سعودی را به دلیل حمله به انتشار گزارش قتل روزنامه نگار منتقد سعودی را مسدود کرد؛ اما اعتراف کرد که نمی‌تواند مشکل را به طور کامل برطرف کند.

شایان ذکر است که تلاش‌های امنیت سایبری معمولا برای محافظت از دارایی‌های مهم در برابر جاسوسی و اختلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در عربستان اینگونه نیست و به نظر می‌رسد که خانواده سلطنتی برای امنیت سایبری در اولویت قرار دارد که هرگونه مخالفان و منتقدان آل سعود را شناسایی و آن‌ها را سرکوب می‌کند.

مگس‌های الکترونیکی سعودی اخیرا در راستای عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل، فلسطینیان را مورد هدف قرار داده‌اند و آن‌ها را به عنوان بازماندگان دوران کنعان و رومی توصیف کرده‌اند و آن‌ها را « بار سنگینی بر دوش اسرائیل» می‌دانند. همچنین سال گذشته فرماندهی مرکزی که دستورالعمل‌هایی برای مگس‌های الکترونیکی سعودی صادر می‌کند، یک توافق‌نامه‌ای را برای جلوگیری از استفاده از شرح «مسأله فلسطین» ایجاد کرد و دستور داد تا سوریه، لبنان، فلسطین و اردن را عرب‌های شمالی و آفریقای شمالی را بربرهای آفریقایی توصیف کنند.

همچنین مگس‌های الکترونیکی سلاح مورد علاقه محمد بن سلمان در برابر رقبای داخلی او هستند. مگس‌های الکترونیکی با ایجاد یک کمپین آنلاین هماهنگ با همکاری طرفداران سعودی، برکناری « محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی را توجیه کرد و وی را به استفاده از مواد مخدر متهم کردند. این کمپین همچنین به دنبال سرکوب کسانی است که به محمد بن سلمان وفاداری نشان نداده و از اقدامات وی از جمله جنگ علیه یمن و چشم‌انداز 2030 وی انتقاد کرده‌اند.

ریاض کمپین مگس‌های الکترونیکی خود را با ادعاهایی مبنی بر اینکه عربستان سعودی از دهه 1950 دست به توطئه‌هایی با هدف بی‌ثبات سازی زده است ، توجیه می‌کند. عربستان سعودی برای تقویت دفاع سایبری خود تلاش و در سال 2017 سازمان امنیت سایبری ملی را تاسیس کرد ، که مشابه فرماندهی الکترونیکی تحت رهبری دفتر پادشاه است. علاوه بر آن فدراسیون سعودی برای امنیت سایبری، برنامه نویسی و هواپیماهای بدون سرنشین راه اندازی شد، که توسط کمیته المپیک عربستان حمایت مالی می‌شود و ماموریت آن ایجاد نسل جنگجویان سایبری سعودی است.

بیشتر تلاش‌های رسانه‌های دیجیتال در عربستان سعودی گذشته از بی اعتبار کردن منتقدان و فعالان حقوق بشر ، حول محور شخص بن سلمان است ، نه تنها به عنوان ولیعهد بلکه به عنوان یک رهبر نظامی.

رسانه‌های سعودی دائماً در خبرها نام ولیعهد را ذکر می‌کنند و روزی نیست که رسانه‌های سعودی تصویر وی را در وب سایت های خود قرار ندهند و دستاوردهای وی را برجسته نکنند. رسانه‌های سعودی و ارتش مگس‌های الکترونیکی در حال حاضر آخرین طرح موسوم به خاورمیانه سبز (بزرگ ترین طرح جنگل کاری مصنوعی جهان در حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس) را تبلیغ می‌کنند و جشن می‌گیرند که در این طرح عربستان سعودی با شعار مقابله با گرمایش زمین قرار است 50 میلیارد درخت در غرب آسیا در راستای برنامه چشم‌انداز 2030 کاشته شود که این پروژه بخشی از تلاش برای احیای اعتبار بن سلمان پس از یک سری رسوائی‌ها و ناکامی‌ها است.

عربستان با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان و آغاز جنگ در یمن که باعث یک فاجعه انسانی شد، مورد انتقاد جامعه جهانی قرار گرفت. در نوامبر 2017 ، محمد بن سلمان ده‌ها شاهزاده سعودی ، بازرگانان و وزرای دولت را به اتهام مبارزه با فساد دستگیر کرد اما در واقع انگیزه این روند تلاش برای تمرکز بر تاج و تخت سلطنتش بود . یک ماه بعد، بن سلمان برای انحراف افکار عمومی از تغییرات سیاسی و اقتصادی خود، پروژه های سرگرمی سعودی را آغاز کرد. همچنین انتشار گزارش اخیر سازمان اطلاعات آمریکا درخصوص مداخله محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی چهره وی را در جهان بیشتر لکه‌دار کرد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که همه کاربران رسانه‌های اجتماعی سعودی که حمایت پرشور خود را از دستگاه سلطنتی ابراز می‌دارند، زیر چتر ارتش الکترونیکی فعالیت نمی‌کنند. سعودی‌ها اغلب بیانیه‌های پشتیبانی فریبنده‌ای را منتشر می کنند تا هرگونه اعتقاد به این که آن‌ها شهروندان خوبی نیستند را از بین ببرند. به عنوان مثال، در زمان محاصره سعودی علیه قطر، بسیاری از سعودی‌ها حمایت خود را از مواضع دولت ابراز داشتند درحالی‌که آن‌ها عقاید خود را برعکس به نمایش می‌گذاشتند.

در نتیجه عربستان تحمل انتقاد و مخالفت با آل سعود را ندارد. اغلب اوقات، ارائه ایده‌های جدید، مدافعان و فعالان حقوق بشری را منزوی می‌کند. پرونده جمال خاشقجی نمونه بارز سرنوشتی است که هر معارض سعودی در نتیجه خشم دولت سعودی می‌تواند با آن روبرو شود. مثال دیگر شاهزاده «بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز» است که وی ، زمانی که در اروپا به‌سر می‌بُرد مقالاتی درباره وضعیت زنان عربستانی و اصلاحات سیاسی می‌نوشت و وی در سال 2019 با وجود وخامت اوضاع جسمانی‌اش دستگیر شد.

تلاش‌های مگس‌های الکترونیکی سعودی تنها به سعودی‌ها بسنده نکرده؛ بلکه در سال 2020 یک دیپلمات برجسته سعودی «آگنس کالامارد» دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل را علنا تهدید به قتل کرد. ارتش مگس‌های الکترونیکی سعودی وی را به تلاش برای اخاذی از آل سعود متهم کردند و با این اقدام خواستند به جهانیان پیامی ارسال کنند که هر کسی بخواهد با آل سعود مخالفت کند و یا در برابر آن بایستد در امان نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403