نماینده سبزوار: تعامل راهبردی با چین باید از مدتها پیش عملیاتی می‌شد


نماینده سبزوار: تعامل راهبردی با چین باید از مدتها پیش عملیاتی می‌شد

سبزوار- ایرنا- نماینده سبزوار و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: چین پیش از این هم شریک راهبردی و تجاری خوبی برای ایران بوده و تعاملات با آن کشور مهم است و ‌باید از مدتها پیش عملیاتی می‌شد.

علی‌اصغر عنابستانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ سند جامع همکاری ایران و چین از مدت‌ها قبل در دست بررسی بوده است و جمهوری اسلامی ایران باید از فرصت‌های مختلف تعاملات جهانی، به‌ویژه با قدرت‌های بزرگ استفاده نماید.

وی به سابقه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین اشاره و بیان کرد: بدون شک یکی از قدرت‌های جهانی که در آینده در حوزه اقتصاد پیشگام خواهد بود، کشور چین است.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سند همکاری جامع همکاری ایران و چین در حوزه های مختلف سیاسی، پارلمانی، قضایی، نفت وگاز، مشارکت فعال در کمربند راه ابریشم، توسعه سواحل مکران، فناوری و ارتباطات، همکاری تجاری، دفاعی و امنیتی دو جانبه است.

وی چین را یک شریک راهبردی مناسب برای ایران توصیف و بیان کرد: سند جامع همکاری ایران و چین فرصت‌های همکاری متعددی برای ۲ کشور در کوتاه و میان‌مدت ایجاد کرده است.

عنابستانی گفت: به منظور توسعه و تقویت همکاری ۲ کشور ایران و چین، باید تلاش شود این همکاری‌ها منجر به قرارداد اجرایی و اقدامات موثری شود.

وی افزود: بر اساس این سند و مفاد آن، تقویت همکاری ۲ کشور نیاز به انعقاد قراردادهای مشخصی دارد که باید پس از گذراندن تشریفات آن، بر اساس قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اینک سند جامع همکاری ایران و چین، سندی غیر الزام‌آور و به منزله اعلام همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو طرف است که نیاز به مصوبه مجلس ندارد، اما چنانچه موضوعات مختلف بین ۲ کشور بر اساس این سند تبدیل به قرارداد و همکاری مشترک شود باید به تصویب مجلس برسد.

سند جامع همکاری ایران و چین هفتم فروردین ماه جاری توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و "وانگ ای" عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تهران امضا شد.

این سند راهبردی برای به کارگیری ظرفیتهای ۲ کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاری های متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی منعقد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد