استاد دانشگاه: سند همکاری ایران و چین در راستای تامین منافع ملی است


استاد دانشگاه: سند همکاری ایران و چین در راستای تامین منافع ملی است

بجنورد- ایرنا- عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد گفت: سند جامع همکاری ایران و چین در راستای تامین منافع ملی و اهداف راهبردی کشور تنظیم شد و قدرت چانه زنی ایران را در مبادلات بین المللی افزایش می دهد.

«رئوف رحیمی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در این سند دو طرف ( ایران و چین) بر سر کلیات همکاری با یکدیگر موافقت کردند و قراردادی به امضا نرسید، که ایران و یا حتی چین ملزم به انجام کاری باشند.
این استاد دانشگاه بجنورد اظهارداشت : این سند همکاری یک چارچوب کلان درباره حوزه‌های همکاری است و اعداد و ارقام در مراحل بعد که سند تبدیل به پروژه‌های مشخص سازمان‌ها و بخش‌های مختلف با ارگان‌های چینی خواهد شد، روی کاغذ می آید.
رحیمی افزود: چین دومین قدرت اقتصادی جهان در حال خیز به سمت کسب جایگاه نخست بوده و ‌با بسیاری از کشورهای جهان قراردادهای بلند مدت اقتصادی منعقد کرده است، به خصوص که به عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت ایران نقش مهمی در توسعه کشور ما ایفا کرده است.
وی خاطرنشان کرد : ایران در طول تاریخ در سیاست خارجی خود به دنبال نیروی سومی بود و این سیاست در برهه های حساس سیاسی بسیاری از مشکلات را حل کرد و همواره سعی شد تا از این سیاست قدرت چانه زنی خود در برابر دیگر قدرت ها بالا ببرد.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد در مورد برخی انتقادات نسبت به این سند جامع همکاری خاطرنشان کرد : بر خلاف برخی تصورات نادرست نسبت به این سند همکاری ، این اقدام منابع ملی دو جانبه به خصوص ایران را که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا قرار دارد و کشورهای اروپایی نیز براساس همین تحریم روابط اقتصادی خود را با کشورمان محدود کردند، می تواند بیش از گذشته منافع ملی ایران را تامین کند.
رئوفی ایجاد تعادل میان بلوک شرق و غرب و قرارداشتن چین در زمره یکی از پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل با برخورداری از حق وتو را از دیگر مزیت های این سند جامع بیان کرد و اظهارداشت :سیاست کنونی ایران مبتنی بر نوعی تعادل میان دو بلوک شرق و غرب است و این سند جامع نیز در راستای همین سیاست جمهوری اسلامی به امضاء دو کشور رسید.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورها به خاطر ترس از آمریکا دارایی های ما را بلوکه کردند و این در حالیست که ما نیاز شدید این دارایی ها برای سرمایه گذاری در حوزه صادرات نفتی داریم و این سند جامع همکاری می تواند کشور چین را به عنوان یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی در زمینه سرمایه گذاری در این حوزه های نفت و صادرات نفتی ترغیب کند.
سند جامع همکاری های ایران و چین هفتم فروردین ماه سال جاری توسط محمد جواد ظریف و «وانگ بی» وزیران خارجه ایران و چین در محل وزرات امور خارجه امضا شد.

ایران و چین در جریان سفر رسمی «شی جی بینگ» به تهران در بهمن ماه ۹۴ با صدور بیانیه ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند و دربند شش این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی ومذاکره جهت انعقاد سند جامع همکاری بلند مدت اعلام کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند