شهردار شیراز: اولویت‌های عمرانی شهری را نمایندگان مردم تعیین می‌کنند


شهردار شیراز: اولویت‌های عمرانی شهری را نمایندگان مردم تعیین می‌کنند

شیراز-ایرنا-شهردار شیراز به انتقادهای اخیر مبنی بر اینکه مدیریت شهری در این کلانشهر با شعار انسان محوری در حال اجرای پروژه‌های فانتزی و بدون اولویت است پاسخ داد و گفت: اولویت‌های عمرانی شیراز را نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان شهری تعیین می‌کنند و شهرداری اجرا کننده است.

حیدر اسکندرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اینکه گفته می شود شهرداری اولویت‌های عمرانی را درست انتخاب نمی کند باید توجه داشت که شهرداری برنامه های پارلمان شهری را اجرا می کند و اولویت هایی که مدیریت شهری دنبال می کند مصوبه شورای اسلامی و نمایندگان مردم در این پارلمان شهری است.
شهردار شیراز با بیان اینکه شهرداری براساس بودجه‌های سنواتی که اعضای شورای شهر که نمایندگان مردم این شهر هستند پروژه های عمرانی را کلنگ زنی و عملیاتی می‌کند،اظهار داشت: شهرداری وظیفه اجرای مصوبات پارلمان شهری را دارد و این موضوع شدنی نیست که هر کسی با هر مسئولیت و جایگاهی بتواند برای مدیریت شهری اولویت تعیین کند.
اسکندرپور گفت: پروژه‌های اولویت دار شیراز را نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر معین کرده‌اند و شهرداری نیز بر مبنای این اولویت ها مسیرهای سالانه را طی می کند.

شهردار شیراز: اولویت‌های عمرانی شهری را نمایندگان مردم تعیین می‌کنندشهردار شیراز: مراد از انسان محوری، شعار فلسفی نیست

وی در ادامه به نوع نگاه به پروژه‌های شهری شیراز و شعار انسان محوری حاکم بر اقدامات این دوره شورای شهر و مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: زمانیکه از پروژه های انسان محور صحبت می شود مراد مباحث فلسفی نیست بلکه تقدم پیاده و انسان بر سواره و خودرو است.
اسکندرپور اضافه کرد: ایجاد خدمات زیرساختی برای شهر ضروری است ولی معتقدیم که نیاز نیست در بافت مرکزی شهر پروژه های سخت افزاری و بتن محور اجرا شود.
وی با بیان اینکه در تمام شهرهای تراز اول دنیا از تقاطع،پل و زیرگذرها در مرکز شهر خبری نیست بلکه در مرکز این شهرها ترکیبی از حضور انسان،دوچرخه ،تراموا و حرکت های نرم افزاری در حوزه ترافیک مشاهده می شود،گفت: شهر انسان‌محور، شهری است که تمام برنامه ریزی ها بر مبنای تقدم حضور انسان در شهر و نه اولویت حضور خودرو تدوین می شود.

وضعیت خیابان ارم باید متناسب با جایگاه این اثر جهانی باشد
شهردار شیراز در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نقدهای مطرح شده درباره سنگ فرش خیابان ارم که باغ ارم ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در آن واقع است، بیان کرد: تنها یک باغ ارم در شیراز و ایران وجود دارد و بنابر این نحوه برخورد شهرداری با خیابان ارم بایستی متناسب با این یگانگی باشد.
اسکندرپور از برنامه ریزی شهرداری شیراز درباره زیباسازی خیابان ارم خبرداد و گفت: در همه دنیا برای فضای پیرامونی اماکن گردشگری تلاش است که مسیرها بصورت پیاده راه تعریف شود و اگر امکان آن نباشد آرام سازی ترافیک در دستور کار قرار می‌گیرد و سنگ فرش کردن خیابان های اطراف اماکن گردشگری بعنوان سیاستی برای آرام سازی ترافیک محسوب می‌شود.

نظرسنجی کردیمشهردار شیراز: بنا بر نتایج نظرسنجی، ۷۰ درصد مردم با سنگ‌فرش خیابان ارم موافق بودند؛‌ اگر منتقدان می‌گویند اینگونه نیست، آمادگی داریم از مراجع نظرسنجی معتبر کشور، راستی آزمایی کنیم
شهردار شیراز در ادامه به انجام نظرسنجی برای اجرای سنگ فرش خیابان ارم شیراز خبر داد و گفت: نتیجه این نظرسنجی ها نشان می دهند که بیش از ۷۰ درصد مردم شیراز از اجرای پروژه سنگ فرش خیابان ارم استقبال کرده اند.
وی اعلام کرد: اگر برخی منتقدان معتقدند که اینگونه نیست این آمادگی وجود دارد که از مراجع نظرسنجی معتبر کشور برای راستی آزمایی در این باره بهره گرفته شود.
اسکندرپور گفت: گاهی اوقات برخی نخبگان دیدگاه‌های خود را از زبان مردم بیان می‌کنند، اگر واقعا نگاه مردم اهمیت دارد که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد اهالی شیراز از سنگ فرش کردن خیابان ارم رضایت دارند.

ظلم است همه درآمد یک منطقه در مناطق دیگر هزینه شود
شهرداری شیراز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه رقم درآمد بسیار بالای شهرداری شیراز از منطقه یک شهرداری این کلانشهر حاصل می شود،افزود: نمی‌توان همه درآمد منطقه یک شهرداری شیراز در سایر مناطق این شهر هزینه شود و از خیابان های شاخص و مکانهایی که دنیا و ایران، شیراز را به نام این خیابان و فضاها می‌شناسند غافل شد.
شهردار شیراز تاکید کرد: بایستی نگاهی ویژه به معابر اطراف ارم،حافظیه، سعدی، دروازه قرآن، شاهچراغ و سایر اماکن گردشگری و فرهنگی داشت.
وی ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد درآمد شهرداری شیراز در منطقه یک این شهر حاصل می شود و ظلم است که این درآمد را صرفا در سایر مناطق شیراز هزینه کرد، توجه به جنوب شهر جای خود را دارد و منطقه یک شهرداری شیراز نیز جای خود را دارد.

نگاه حاکم بر مدیریت شهری سالیان گذشته دلیل تولید آسیب اجتماعی در بافت قدیم شده است
اسکندرپور در ادامه با تاکید بر اینکه عدم توجه به مناطق مرکزی شیراز در دهه های گذشته باعث شده بافت تاریخی این شهر به محلی برای تولید ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل شود،گفت: بی توجهی به عدم سرمایه‌گذاری شهرداری و سایر مجموعه های دیگر در بافت تاریخی شیراز باعث شد این منطقه به مرور به یکی از محرومترین نقاط این شهر تبدیل شود؛‌ در این شرایط، سکنه و اهالی اصلی شیراز از این محل هجرت کردند و عمدتا اتباع بیگانه در این محل ساکن شدند.
وی اضافه کرد: قوت یافتن همین نگاه که تنها باید اعتبارات در مناطق جنوبی شهر هزینه شود باعث شد بافت تاریخی شیراز روز به روز فرسوده و زیرساخت های آن رو به تحلیل رفته و جاذبه ای برای زندگی در این منطقه ایجاد نشود.
شهردار شیراز بیان کرد: با کمال تاسف باید گفت وجود نگاهی از جنس عدم سرمایه گذاری در نقاط مرکزی شهر اکنون گریبان بافت میانی شیراز را نیز گرفته است و این مساله باعث شده خیابان‌ها،میادین و فضاهای شهری این منطقه روز به روز فرسوده تر شده و جمعیت متفاوت در این محل‌ها در حال جایگزینی با ساکنان قدیمی شیراز است.

لزوم جلوگیری از تکرار تجربه بافت تاریخی
او تاکید کرد: همانگونه که در مناطق جنوبی مانند میانرود،کوشک میدان، دست‌خضر،دهپیاله،شیخ علی چوپان، قلعه شازده بیگم و ... بایستی سرمایه گذاری کرد باید در بافت میانی شهر و خیابان هایی مانند زند، لطفعلی‌خان، معدل، هدایت، توحید، مشیر، دروازه کازرون ،سینما سعدی،فلکه هنگ و ... نیز باید سرمایه گذاری کرد تا این مناطق در آینده نزدیک به مشکلات بافت تاریخی شیراز دچار نشوند.
وی عنوان کرد: وجود نگاهی مانند توجه صرف به مناطق جنوبی و حاشیه ای شهر باعث شده که مدیران شهری و برنامه‌ریزان در سالیان گذشته خودسانسوری و تصور کنند که اعتبارات و بودجه های عمرانی را صرفا باید در جنوب ،شرق و مناطق حاشیه ای شیراز هزینه کنند در صورتیکه که باید براساس جغرافیای فرهنگی،اجتماعی و عمرانی شهر شیراز پروژه در مناطق مختلف تعریف شود.

هزینه سنگ‌فرش ارم ۲۴ میلیارد تومان؛ سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیاردی در منطقه محروم میدان کوزه‌گری
شهردار شیراز با بیان اینکه اگر در خیابان ارم طی یکسال اخیر پروژه سنگ فرش با حدود ۲۴ میلیارد تومان اعتبار اجرا شده در میدان کوزه گری که یکی از نقاط کمتربرخوردار در جنوب شرق شیراز قرار دارد نیز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه شامل بزرگترین پردیس سینمایی و فرهنگی جنوب کشور و ده‌ها پروژه عمرانی دیگر اکنون در حال اجرا است.
وی عنوان کرد: افرادی که می گویند مدیریت شهری شیراز اکنون در جنوب و شرق شیراز کار عمرانی انجام نمی‌دهد یا بی اطلاع هستند و یا با انگیزه های مشخصی اقدام به اطلاع رسانی می کنند.

۹۷ درصد بودجه عمرانی شیراز در سال ۹۷ صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام شد
شهردار شیراز با اشاره به اینکه در سال ۹۹ فشارهای اقتصادی و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا مشکلاتی را برای مردم و همچنین مدیریت شهری شیراز به وجود آورد،گفت: باوجود این مشکلات سال ۹۹ برای شهرداری شیراز سال پر جنب و جوش و متفاوتی بود.
وی ادامه داد: زمانی که تیم مدیریتی جدید شهرداری شیراز روی کارآمد پروژه های نیمه تمام زیاد در سطح این شهر وجود داشت به گونه ای که ۹۷ درصد بودجه عمرانی شهرداری در سال ۹۷ برای اتمام پروژه های نیمه تمام صرف شد و تنها سه درصد بودجه این سال برای انجام مطالعات طرح های جدید هزینه شد و در سال ۹۸ نیز به همین ترتیب بخش اعظم اعتبارات برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام صرف شد.

سال ۹۹، اولین سال با برنامه‌ریزی شورای پنجم
اسکندرپور سال ۹۹ را اولین سال کاری عنوان کرد که مبتنی بر نگاه شورا و مدیریت شهری فعلی برنامه ریزی شد و در سطح این کلانشهر پروژه های عمرانی از جنس زیباسازی ،فضای سبز و ایجاد فضای شهری متنوع شکل گرفت.
او پیش بینی کرد که در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ طرح های عمرانی زیادی که با رویکرد جدید مدیریت شهری آغاز شده به بهره بردای خواهد رسید و مردم آثار آن را خواهند دید.
وی مهمترین ویژگی پروژه‌های عمرانی ایجاد شده در سال ۹۹ را مبتنی بر ایجاد فضای شهری و پیاده و فرصت هایی که شهروندان بتوانند در فضاهای عمومی اوقات بگذرانند عنوان کرد.
شهردار شیراز صحبت از پیاده راه را صرفا مربوط به پیاده روی کردن ندانست و افزود: بعنوان مثال پیاده راه احمدابن موسی (ع) در محلات جنوبی شیراز در حال ایجاد است و فضاهای از جنس ورزش‌های مختلف، دوچرخه سواری، پیاده روی به طول ۲ کیلومتر در طول این مسیر تعبیه شده است.
وی اضافه کرد: نگاه مدیریت شهری فعلی شیراز بر این مبتنی است که زمانی که خانواده ها برای گذران اوقاتی به این محل ها می آیند، بتوانند فارغ از سن و سال خود، ساعت‌ها از امکانات فضاهای شهری استفاده کنند.

لزوم فرصت‌سازی برای شهروندان
اسکندرپور فضاهای مسکونی و منازل شهروندان شیرازی را اکنون به دلیل قیمت بالای خانه رو به کوچکتر شدن عنوان کرد و گفت: اغلب شهروندان در منازل کوچک خود تحت فشار هستند و مدیریت شهری باید در فضاهای عمومی شهر فرصت‌هایی را ایجاد کند که مردم بتوانند لحظاتی را از منزل خارج و در محیط های شهری در آرامش سپری کنند.
وی خاطرنشان کرد: به همین منظور در ۱۱ منطقه شهرداری شیراز پروژه های اینچنینی در حال اجرا است تا شهروندان بتوانند از این فرصت ها بهرمند شوند.
او در ادامه اجرای نهضت آسفالت را در سال ۹۹ یکی دیگر از اقدامات عمرانی شاخص در شیراز عنوان کرد و گفت: آسفالت معابر در ۱۱ منطقه شهرداری شیراز در سال ۹۹ اجرا شد و بعنوان مثال در شهرداری منطقه ۹ که در جنوب شیراز واقع و شهرک هایی مانند میانرود را شامل می شود ۴۵۰ هزار مترمربع آسفالت شده است.
شهردار شیراز اعلام کرد: در حال حاضر ۱۵۷ پروژه شاخص در ۱۱ منطقه شهری شیراز در حال اجرا است.

زیباسازی شیراز اقدامی فانتزی نیست
اسکندرپور در ادامه با بیان اینکه برخی منتقدین اخیرا بیان کرده اند که پروژه های فانتزی در شیراز در دست اجرا است، گفت: زیباسازی در شیراز ضعف همیشگی بوده است که گلایه نخبگان حوزه شهری را نیز به دنبال داشته است که در حوزه نورپردازی و منظر شب شیراز، کوتاهی های جدی وجود داشته که در سال ۹۹ اقداماتی برای جبران این کاستی انجام شده که در سال ۱۴۰۰ نیز دنبال خواهد شد.
او اینگونه پروژه ها را فانتزی ندانست و گفت: از این دست پروژه ها فضای شهری ایجاد می کند که از نظر بصری مردم را راضی خواهد کرد و ضروری است که فضای عمومی شهر زیبا باشد.

ابرپروژه‌های شیراز
شهردار شیراز در ادامه به ۲ طرح عمرانی شهری اشاره و آن را ابرپروژه های شیراز نامید و افزود: ساخت و تکمیل خط ۲ مترو و بزرگراه سپهبد شهید قاسم سلیمانی در سال ۹۹ به طور جدی دنبال شده که سه شیفت تکمیل این طرح ها در حال پیگیری است که پروژه خط ۲ مترو شیراز از یکی از جنوبی ترین نقاط شیراز در میانرود در حال ساخت داریم و این طرح، اغلب شهرک‌های ‌مسکونی این منطقه را پوشش خواهد داد.

بزرگترین پروژه عمرانی شیراز در مناطق جنوبی در حال ساخت است
وی ادامه داد: کسانی که نقد در دستور کار بودن پروژه های غیر اولویت دار را در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی مطرح می کنند آیا اطلاع دارند که بزرگترین پروژه عمرانی شیراز که مترو است اکنون در مناطق جنوبی این کلانشهر در حال ساخت و تکمیل است.
شهردار شیراز بیان کرد: به قیمت پایه سال ۹۷ بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال صرف برای تکمیل این خط قطار شهری است.
وی عنوان کرد: برخی منتقدین شهری شیراز هزینه بالای هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ برای مترو شیراز را ندیده و ۲۴ میلیارد تومان هزینه سنگ فرش خیابان ارم را مدام تکرار می کنند.
اسکندرپور با بیان اینکه در سال ۹۹، ۱۰پروژه با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در شیراز به بهره برداری رسیده است، گفت: پیش بینی می شود که پروژه بزرگراه شهید سلیمانی با صرف ده‌ها میلیارد تومان اعتبار در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام